Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
essiesilly schreef:xKimss schreef:Ik heb ook twee bordercollies, die prima tandjes hebben en goed eten. De grote heeft een jaar geleden wle een beetje te veel puppybrokken gegeten en was daardoor iets te dik, maar dat is alweer goed gekomen met een extra rondje hardlopenIk heb me niet heel erg verdiept in voeding, maar ze krijgen bonzo brokken, dat zou redelijk compleet moeten zijn. Daarnaast hebben ze een bot waar ze aan kluiven, ik heb het idee dat de tandjes daar wel mooi schoon van worden. Verder mag de kleine altijd de yoghurt bakken uitlikken. Ook eten ze regelmatig paprika/fruit/eieren die ze uit het kippenhok stelen
Daar zou ik toch maar is mee beginnen dan.. De ingrediënten lijst van Bonzo is echt om te janken:
Granen, vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% kip en min. 4% vers vlees in de zachte brok), plantaardige eiwitextracten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, mineralen, groenten (min. 0,3% wortel en min. 0,3% groene groenten). Toevoegingen: Koper (als koper (II) sulfaat-pentahydraat) 10 mg/kg.
ponyparadijs schreef:Voordeel van een kwalitatief goede brok is dat ze vaak wat minder nodig hebben
Je voert minder dus doet langer met een kilo
xKimss schreef:Ik heb ook twee bordercollies, die prima tandjes hebben en goed eten. De grote heeft een jaar geleden wle een beetje te veel puppybrokken gegeten en was daardoor iets te dik, maar dat is alweer goed gekomen met een extra rondje hardlopenIk heb me niet heel erg verdiept in voeding, maar ze krijgen bonzo brokken, dat zou redelijk compleet moeten zijn. Daarnaast hebben ze een bot waar ze aan kluiven, ik heb het idee dat de tandjes daar wel mooi schoon van worden. Verder mag de kleine altijd de yoghurt bakken uitlikken. Ook eten ze regelmatig paprika/fruit/eieren die ze uit het kippenhok stelen
meiske1577 schreef:Mijn Jack Russel at altijd Royal Canin, maar ik ben nu overgegaan op ander voer. Ze is vrij gevoelig, geeft snel over en is ook een heel kieskeurige eter. Echter werd ze wel te dik, ook al at ze maar weinig.
Ik ben nu overgestapt, begin van de ochtend krijgt ze nu 50 gram vlees van Renske, ze lust alleen de kip variant hiervan. Begin van de middag en begin van de avond krijgt ze nu brokjes van Prins. Twee keer een klein beetje, bij elkaar is het zo'n 60 gram. Ze eet dit nu echt met smaak op en haar bakje is elke keer leeg.
Ze krijgt 1 keer per dag, meestal in de avond, iets om op te kauwen. Vroeger waren dit Dentasticks, maar in overleg met de dierenarts geef ik die niet meer, want dat schijnen echte dikmakers te zijn. Ze krijgt nu verschillende dingen, bv van die tandenborsteltjes, kauwbotjes of een stukje gedroogde kip.
Ze is al afgevallen, ze hoeft nu van mij niet dunner te worden.
Ik volg even, want ik ben wel benieuwd wat anderen aan hun Jack Russel voeren, wil geen tekorten krijgen of een magere hond.