Hersenwerk voor honden. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: Hersenwerk voor honden. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:38

Wat SCW zegt idd! Ook hier werk ik de hoogte in! Heb zo'n leuke vakjeskast, ideaal. Ook op de vensterbank enzovoorts. Vindt ze geweldig! Dit doe ik buiten ook regelmatig!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:43

Ik doe het ook wel eens met mijn hond! Tot nu toe met een kleedje dan dan brokjes eronder, of het oprollen en steeds en brokje erin en dan verder oprollen en brokjes onder een bekertje plaatsen.

Ben nu in het buitenland, dus kan niet veel doen, maar ik hou dit topic in de gaten voor inspiratie!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:49

loez schreef:
Wat SCW zegt idd! Ook hier werk ik de hoogte in! Heb zo'n leuke vakjeskast, ideaal. Ook op de vensterbank enzovoorts. Vindt ze geweldig! Dit doe ik buiten ook regelmatig!

Vind het altijd zo mooi om te zien, die neus op de grond. Ze ruiken het snoepje maar verdorie hij ligt niet op de grond... langzaam volgen ze hun neus naar boven en dan ineens is daar het snoepje, dan zie je echt zo *pling* :)* :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:59

Ja, precies! Ik kan er echt van genieten als ze daar mee bezig is. En je merkt wat het met ze doet.
Want als ze een aardige zoektocht gehad hebben, ligt de mijne meteen zeker de rest van de middag te slapen!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:25

Ppppfff heb je even? :D er zijn zó veel spelletjes.
Je kan snacks verstoppen in een snuffelmat, die houten spelletjes in de winkel, handdoek, spijkerbroek, doosje, ballenbak, bekers, ballenbak, een doos vol lege wc rollen, muffinbakvorm met balletjes etc. Of simpel door het huis :Y)

Blijven zitten of staan, naast lopen, door je benen lopen, achterwaarts, pootje optillen, door de voorpoten buigen, op de zij liggen, omrollen, links of rechts kijken, mopperen ed. Op een deken liggen en zichzelf in de deken rollen als ik welterusten zeg (en na het omrollen blijven liggen!).

Daarnaast heb ik 's ooit een speeltunnel voor kinderen bij de Ikea gekocht. Past mijn hond perfect door!

Een grote yogabal duwen of erop balanceren, op een krukje met alleen de voorpoten staan of alleen de achterpoten of helemaal.

Tijdje terug hadden ze bij de Blokker voor € 1,00 een ronde knop die geluid maakt als je daar op drukt. Daar slaat ze haar poot op als ik "deurbel" zeg.

Verder noem ik mijn hond een amateur hulphond :D ze kan een kastdeurtje openen (mits er een touwtje aan de deurknop hangt waar ze aan kan trekken) en openen, ze brengt haar speelgoed naar haar speelgoedbak, ze wijst aan waar onze robotstofzuiger is als die ergens onder een kast of stoel is blijven hangen, ze raapt dingen voor mij op als ik die laat vallen, ze brengt me de krant en slippers, als de ovenklok afgaat en we reageren niet direct piept ze etc. Als ik nies, brengt ze me een tissue die ze uit de tissuedoos pakt.
We hebben onze voorraadkast achter in de schuur. Als ik daar iets van moet halen, loopt ze mee en wil ze iets voor me dragen. Anders gaat ze voor mij lopen (blokkeren) en staart ze me aan zo van vergeet je niet iets. Zo ook als ik de wasmand vul, dan draagt zij een kledingstuk oid naar de wasmand. Of als ik het bed verschoon, trekt zij de dekens recht (althans, dat probeert ze).

Ik heb heel veel uit het boek 101 hondentrucjes. Daarnaast een cursus behendigheid en een workshop hersenwerk gevolgd. Oh en het boek Doggy Dancing van Mary Ray.

Voor alle honden geldt hou het leuk en uitdagend voor de hond!
Vraag vooral niet teveel, stop op tijd. Zoals loez zegt. Kijk goed naar de hond.

Het mooiste van al die spelletjes vind ik dat moment van besef dat ze een oefening snapt <3 je ziet haar nadenken (staat ze muisstil te kijken) en zodra ze een oefening snapt gaat dat koppie fanatiek de lucht in en voert ze met plezier de oefening uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:36

Snoepjes in de kamer verstoppen doe ik ook. Maar ik merk aan Boor dat hij het interessanter vindt een bepaalde handeling (anders dan snuffelen) uit moet voeren om een snoepje te pakken te krijgen.

Bijvoorbeeld een broekspijp uitrollen, een doek uit een emmer trekken of bekertjes omdraaien.

Wel leuk om te zien hoeveel mensen ook hersenwerken en de tips die voorbij komen zijn ook fijn :D. Nu nog filmpjes/foto's *\o/*.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:15

Die van ons is de 1e keer na een nieuwe uitdaging moe.
Keer erop kent hij t trucje en is t lang zo vermoeiend niet...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:17

Door dit topic net een snuffelmat besteld. Ben benieuwd!!

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:29

Ik lees mee.

Wij hebben 3 honden, maar slechts eentje vind het leuk om zon spelletjes te doen. Is ook de enige manier om haar even moe te krijgen.

Wij hebben 3 soorten braingames. De laatst nieuwe kan ze bijna volledig, enkel de u vormige beweging maken voor de schuifjes te toen openen lukt nog niet.

Het vorige was ze op 1 2 3 mee weg. Enige probleem is dat zo overenthousiast is :) Ze kan niet wachten om te beginnen en als ze gedaan heeft en je vult het niet meteen bij pakt ze het op en laat het 'vallen'. Zo van : "Hey baasje, ik wil nog spelen".

Ik ben ook op zoek naar andere (goedkopere) ideën en heb er hier al enkele opgedaan.

@ MissYvette4u : wow heb jij geluk met zon gedienstige hond. Hoe heb je haar dat allemaal aangeleerd als ik vragen mag? Ik merk dat de onze ook wel wil helpen, of denkt dat ze helpt, maar in werkelijkheid lukt dat niet zo goed

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:45

Mijn nicht van trimsalon daisy in Wierden is ook hersen coach
Op haar fb pagina staat ook veel
Zij combineert een trimbeurt met hersen werk

Mijn hond snapte er niet veel van :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 13:47

Nimmy schreef:
Die van ons is de 1e keer na een nieuwe uitdaging moe.
Keer erop kent hij t trucje en is t lang zo vermoeiend niet...

Klinkt herkenbaar :j.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:06

@missyvette4u: gaaf zeg dat ze al die truucjes zo goed kent! Lijkt me erg leuk om zo'n hond om je heen te hebben doe erg graag met je meewerkt en meedenkt.

Wat voor dingetjes raden jullie aan voor een pup van 8 maanden? Ik merk dat hij veel dingen al snel frustrerend vindt omdat het teveel concentratie vergt, aan de andere kant is hij wel enorm leergierig. Zo kent hij het trucje van de opgerolde handdoek met snoepjes er in, hij heeft een voetbal en ik verstop af en toe snoepjes in huis. Een snuffelmat lijkt me ook wel wat voor hem, bergen jullie die dan ook altijd op als alle koekjes op zijn, of laten jullie de hond ook nog even met de mat spelen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 14:11

EllaBellaah schreef:
@missyvette4u: gaaf zeg dat ze al die truucjes zo goed kent! Lijkt me erg leuk om zo'n hond om je heen te hebben doe erg graag met je meewerkt en meedenkt.

Wat voor dingetjes raden jullie aan voor een pup van 8 maanden? Ik merk dat hij veel dingen al snel frustrerend vindt omdat het teveel concentratie vergt, aan de andere kant is hij wel enorm leergierig. Zo kent hij het trucje van de opgerolde handdoek met snoepjes er in, hij heeft een voetbal en ik verstop af en toe snoepjes in huis. Een snuffelmat lijkt me ook wel wat voor hem, bergen jullie die dan ook altijd op als alle koekjes op zijn, of laten jullie de hond ook nog even met de mat spelen?

Je zou voor zo'n jonkie ook de eierdoos eens kunne proberen.

Eerst leg je een paar brokjes in de geopende eierdoos, deze laat je je hond zoeken en opeten. Daarna die stap herhalen maar dan met de deksel dicht (niet gesloten!), zodat hij met zijn neus eerst de deksel op moet tillen. En dit kun je dan uitbouwen naar deksel afsluiten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:03

MMares schreef:
@ MissYvette4u : wow heb jij geluk met zon gedienstige hond. Hoe heb je haar dat allemaal aangeleerd als ik vragen mag? Ik merk dat de onze ook wel wil helpen, of denkt dat ze helpt, maar in werkelijkheid lukt dat niet zo goed

Hahaha ik ben apetrots op en superblij met haar <3 ze kwam als asielhond bij ons toen ze ong een half jaar oud was en ze is nu 4,5. Ik heb haar alles gaandeweg door de jaren heen geleerd. Het is bij haar een kwestie van timing. Clickertraining werkt super bij dr.
Maar ze is heel slim en werkwillig. Onze vorige honden konden ook eea maar lang niet zoveel en goed als zij.

Ze vindt sommige spelletjes ook niet meer spannend of uitdagend. Die spelletjes doen we af en toe nog wel maar je zult iets moeten bedenken om het weer spannend te maken. Breidt het spelletje uit of voeg er iets aan toe.
Lexy vond bijvoorbeeld apporteren van balletjes of takken helemaal niks en liet de bal of tak halverwege de terugweg vallen. Maar andere dingen zoals een krant of een pak zakdoeken of een kledingstuk halen en ergens naar toe brengen vindt ze daarintegen geweldig en dat voorwerp houdt ze dan tot het einde vast. Ik heb het idee dat ze zich dan nuttig voelt of zo.

Wat ik vergat te schrijven, beloon de kleinste acties en ga bij een volgende keer een stapje verder.

Ik berg alle hersenspelletjes op als we er niet mee spelen. Dat houdt een spelletje interessant.

Soms krijgt ze haar brok in de snuffelmat of ballenbak

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:37

@MissYvette4u dank je voor je uitleg.

Je mag er ook echt trots op zijn.

Ik berg de spelletjes ook op als we gedaan hebben, maar ze is zodanig snel en enthousiast dat ze gewoon net sneller is dan ik het kan oppakken om bijvoorbeeld bij te vullen.
Als ik zeg het is gedaan snapt ze wel dat we er mee stoppen, maar dan kan ze zo zielig kijken.
Ik heb een australische herder trouwens. Mijn eerste teefje. Voordien altijd reuen gehad.

Ik ga eens kijken of ik de clickertraining terug kan opnemen met haar. Heb jij haar de zaken zoals bv een kastje openen aangeleerd doormiddel van eerst 'touch' te leren en dan nadien uit te breiden?

Vraag me echt af hoe ze geleerd heeft de tissues te nemen als je niest. Zou erg handig zijn bij ons. Ze snapt bevelen zoals 'zoek' wel, maar bv een tissue of handdoek zal ze niet nemen. Wel duidelijk aanduiden.

Ja asiel en rescue hondjes zijn erg dankbaar. Merk ik ook vaak (ben vrijwilliger en bestuurslid van een organisatie die honden red) bij de honden die uiteindelijk hun gouden mandje vinden.
Andere honden natuurlijk ook, maar ik merk soms toch wel een verschil.

Zo een ballenbak lijkt me leuk, maar niet praktisch. Ze heeft een obsessie voor gele ballen. Achja, dan de gele er maar tussenuit halen zeker :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:43

Hersenwerk *\%/*

Ik doe het ook wel vaker. Ik verstop dan gewoon vaak de brokjes in een kamer en die moeten ze gaan zoeken. Of met een fleecedeken een rol maken met brokjes erin die ze moeten uitrollen. Vaak doen ik ook nog met een doorzichtige beker dat ik daar een brokje onder doe en dan moeten mijn honden proberen dat brokje eronderuit te krijgen. We hebben ook een bal waar brokjes in kunnen. Daar moeten ze dan mee spelen om brokjes eruit te kunnen krijgen.

Een van mijn honden snapt die laatste niet. In plaats van spelen gaat ze uren naar die bal zitten kijken als een malloot. Ze denkt geloof ik dat ze de brokjes eruit kan kijken :')

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:47

Zo een bal hebben we hier ook.

De australische herder kent dat erg goed en is er ook zoet mee.

De twee anderen is een anders verhaal.
De kleinste is te lui eigenlijk, die begint er niet aan. Maar is wel heel erg slim.
De stafford rolt met de bal, uit plezier, maar snapt niet dat er brokjes of snoepjes uit vallen. Die blijft gewoon rollen.
De kleine is dan heel slim en loopt gewoon achter de grote aan en eet alles op :)

Ons teefje is ook de enige in huis die dit echt allemaal leuk vind. De reuen zijn liever lui dan moe :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:15

MissYvette4U leuk dat je hond zoveel kan, wat is het voor ras?

Maar wat jij opnoemt is wel wat meer dan hersenwerk ;-) Met mijn Aussies doe ik ook veel meer, trucs, doggydance, behendigheid, treibbal, speuren (sorteren, mantrailen, voorwerpen zoeken), coördinatie en balans, frisbee, hoopers... Heel veel verschillende dingen dus. Mijn honden en ik zelf vinden de afwisseling erg leuk.

Ik maak graag foto's dus ik heb ze ook geleerd om te poseren in verschillende posities. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:29

Ja klopt, eerst 'touch' geleerd dmv clickertraining. Toen ze dat eenmaal snapte hoefde ik maar aan te wijzen wat ik wilde hebben. En daarna een commando toegevoegd.

Oja zo'n voerbal hebben we ook! 2 verschillende; 1 standaard en 1 kongvoerbal. Allebei zeer gewild!

Hahaha drawerlover ze probeert telepathie!

Dat zou een uitdaging zijn MMares, de ballen op kleur uit de ballenbak halen! Eerst alleen de gele, daarna de blauwe etc :-D hm brengt me op een idee ik ga dat proberen met onze troela!

Astrid, ze is een Stafford kruising. We denken maal Bull Terrier. Oja dat kan ze ook nog: poseren :-D ik ben ook gek van fotograferen!

Afbeelding

http://biggelaarfoto.weebly.com/honden.html

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:33

Wij zijn begonnen met clickettraining, nog best even lastig met timen, maar dat gaat wel goedkomen verwacht ik. Dat gaat ook weer mogelijkheden geven

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:40

Ik doe ook nog steeds aan hersenwerken met onze 13-jarige bouvier, Renzo.
Hij vindt de bob-a-lot van Starmark en brokkenbal echt het einde.
Daarnaast heb ik van de Action een bak met plastic koekjesvormen die ik vul met brokjes, hier wordt hij ook heel fanatiek van.

Verder vindt hij het geweldig om al zijn kunstjes te vertonen die hij door de jaren heen heeft geleerd, we voeren regelmatig een showtje op voor ons onzichtbare publiek.
Op dit moment ben ik bezig om een snuffelmat voor hem te maken, ik ben benieuwd wat hij daarvan vindt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:56

Die koekvormen _O_. Geweldig!

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:53

Ik volg!

Zelf heb ik een Duitse herder van 9 maanden en ik laat hem regelmatig koekjes of speelgoed zoeken in huis en ook buiten. Dan leert hij toch al wat speuren :-) Verder heb ik ook een geheugenspelletje gekocht. Hij had dit echter heel snel door en de uitdaging is er al af. Koekjes verstoppen in een fleece deken is ook een succes. Ik ga zeker enkele van jullie spelletjes proberen!

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:35

Oke dan eens zien dat we dat terug kunnen oppakken met haar. Ja foto's nemen zou ik ook graag doen van haar, maar is nogal moeilijk. Ze kan niet blijven stilzitten en wil continu komen knuffelen enzo.

Ik krijg het commando blijf er dan ook niet in bij haar. Zodra ik een stap verzet volgt ze me met een stap en gaat dan terug zitten.

Zo een snuffelmat, hebben jullie die gekocht of zelf gemaakt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:39

Ik maak er momenteel zelf eentje, het is wel een hele klus.
Een paar fleecedekens en een rubberen deurmat (zo eentje met gaatjes) of een ronde gootsteenmat zijn de spullen die je nodig hebt. Ohja, en een (goeie) stofschaar, dat scheelt een hoop leed bij het knippen. ;)
Als je zoekt op 'snuffelmat maken' dan vind je diverse tutorials die je laten zien hoe je zoiets maakt.