[VOLG] Uitbroeden en geboorte indische loopeendjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:43

Het zijn schatjes! Zojuist op "kraambezoek" geweest! <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:47

Wat leuk om te zien! Wie weet wordt het wel een hype onder de (melk)veehouders. :D

Anoniem

Re: Uitbroeden en geboorte indische loopeendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:04

Ik heb het onderzoek gelezen, het is idd bewezen dat het helpt.
Ik heb bij huis ook 1 perceel waar in de winter water in blijft staan en ook al eens een pony met leverbot gehad. Maar die verdenking ging meer richting hazen in de wei, want wij hebben verder geen gastheren zoals schapen of koeien op het land gehad toen.
Ik zou best een paar loopeenden willen maar waar laat je die dan in de winter? Ik zou het sneu vinden om ze zonder beschutting te laten overleven in de slootkanten hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:10

Besproei je de eieren ook?

Mooi hok trouwens

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:20

loopeendjes <3

Ik heb ze 2 x gehad en beide keren zijn ze in de winter gevangen door "ik weet niet wat voor wild beest" |(
Ik durf het niet meer aan om ze opnieuw te nemen ook al zijn ze nog zo leuk.

Ze gaan trouwens niet graag in een hok, net als gewone eenden kunnen ze prima tegen kou.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:21

Ik ben ernstig verliefd <3

Als binnenkort mijn kippenwei verbouwd is gaan er vast ook een paar komen, wil ze al jaren
Dus als het er teveel worden houd ik me aanbevolen :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:21

Roos_M schreef:
Ze zullen ingezet worden bij een biologisch melkveehouder.

Het plan nu, maar dat kan gewijzigd worden, dat ze los lopen op afgezette stukken. Slootkanten en greppen dan ivm de slakken. En als de eenden er doorheen zijn geweest dan pas mogen de koeien op dat stuk land. Daarmee hopen we de besmetting van het najaar een stuk te verminderen of helemaal te voorkomen!
Het is niet ons idee hoor, er is al eens eerder onderzoek naar gedaan dat het effectief is.

Interessant. Ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat qua afzetten? Heb je een grote ren die je steeds verzet? Of is de wei laag af geheiningd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:46

Annienke schreef:

Als binnenkort mijn kippenwei verbouwd is gaan er vast ook een paar komen, wil ze al jaren

Hoe groot is je kippenweitje? Als je niet de kans hebt ze te verweiden wordt het een dikke blubberbende als het regent, ze zwemmen ook niet zo graag als andere eenden dit doen namelijk :)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:50

Super schattig! Indische loopeenden zijn ook erg leuk. Ik heb ooit een Indische loopeend op commando leren springen door er een stukje brood boven te houden :')

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:55

Spruit schreef:
Annienke schreef:

Hoe groot is je kippenweitje? Als je niet de kans hebt ze te verweiden wordt het een dikke blubberbende als het regent, ze zwemmen ook niet zo graag als andere eenden dit doen namelijk :)

15 bij 25 meter
en zet het hek naar de paarden nogal eens open, die mest is onweerstaanbaar voor kippen :+
weet alleen niet of eenden een beetje op eigen terrein blijven???

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:03

Jullie gaan straks zo over straat

:')

Nee zonder dollen, wat leuk! Pulletjes zijn zo ontzettend schattig <3

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:05

oooowwwwww loopeendjes <3 <3 <3 ik hou van die eenden!! ik volg! echt super leuk en een onwijs handig oplossing met de slakjes die leverbot dragen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:07

Oh wat zijn ze schattig, ik ga dit volgen! Wij gaan in augustus verhuizen naar een huis met een hele grote tuin en dan wil ik ook een paar eendjes. We hebben jarenlang 2 pekingeenden gehad. Eenden zo'n gave beesten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:10

Wat een snoesjes! , en wat een prachtig doel dienen ze straks!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 13:59

Ik dacht dat hij het had over pluimvee netten. Maar weet niet zeker. Waarschijnlijk kunnen we wel meer eenden gebruiken dan 24 die we nu hebben haha.
Ze gaan s nachts wel in een hok hoor want de vos lust ze ook graag.

Leuk filmpje!!!

Paarden zijn ook gewoon gastheer dan toch? Er zijn wel onderzoeken naar gedaan dacht ik.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:15

Het gespuis groeit!! We hebben nu 25 eendjes. Ze eten en slobberen heel veel! Het is een gezellig boel. Je ziet nu ook echt het loopeenden koppie ontstaan!
Afbeelding

We hebben één zorgen kindje. Hij heeft 1 zwemvliesje die het niet doet. Het voelt helemaal koud in vergelijking met zijn andere pootje. Er zit ook geen verbetering in. Hij doet het verder heel goed; rent hard, eet goed en drinkt goed. Heeft iemand een idee?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 21-04-16 20:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:16

<3 <3

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:21

Ach wat een poepies! en zo heerlijk zacht geel en fluffy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:39

Dat is een misvormd voetje, dat krijg je met een spalk ook niet meer recht. Als hij/zij er geen last van heeft dan laten gaan met de groep mee, al is de kans op wonden en hiermee infectie groter omdat de wreef niet gemaakt is om op te lopen.

Als hij/zij er wel last van krijgt zou het bij mij snel over zijn, helemaal gezien het feit je ermee werken gaat en hem/haar niet als huisdier gaat houden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:40

Loopeenden <3 Ik kan zo erg lachen om die eenden, ik vind ze helemaal geweldig (wij hebben er een paar op school <3)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 22:06

Spruit schreef:
Dat is een misvormd voetje, dat krijg je met een spalk ook niet meer recht. Als hij/zij er geen last van heeft dan laten gaan met de groep mee, al is de kans op wonden en hiermee infectie groter omdat de wreef niet gemaakt is om op te lopen.

Als hij/zij er wel last van krijgt zou het bij mij snel over zijn, helemaal gezien het feit je ermee werken gaat en hem/haar niet als huisdier gaat houden :)

Bedankt voor je reactie!

Eventueel kan hij bij mijn schoonmoeder als huisdier. Maar iid het is toch niet helemaal lekker. Zwemmen kan hij wss niet want dan zwemt hij straks alleen maar rondjes. En als hij straks wel last krijgt van zijn gewrichtjes is het veel vervelender. Maar het is zo'n leuk beestje en zo dapper. Dus we twijfelen..... (neigen nu meer naar afmaken)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:33

Misschien wel een gek idee hoor maar is het niet een idee om toch een soort spalkje te maken, een soort protest zeg maar of beugel wat je ook bij mensen ziet.

Misschien is dat kwakkelende eendje wel het meest geweldige huisdier bijvoorbeeld ...

Ik weet alleen niet of het eendwaardig is dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:37

Als het pootje zelf krom of onstabiel was zou je het kunnen spalken, dit is een gewricht wat niet goed zit. Wil je dit spalken zou je het eerst moeten breken bij wijze van spreken. Maar ik denk ik die dingen ook wel simpel, ik blijf zelf niet aanmodderen met zulke diertjes, hoe lief ze ook zijn :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:38

Ik heb t bij de kippen ook wel s gehad.
Uiteindelijk gaf het altijd problemen. Altijd de poten kapot.

Leuk topic. Ik heb zelf peking eenden gehad. Super lief dier was dat. Eeuwig zonde dat ie door de vos s gegrepen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:02

Wij hadden op school allemaal kuikens (kippen) wij moesten de kuikens met (extreem) scheve poten afmaken... want hij zal nooit normaal kunnen lopen en idd infecties. Zelf was ik het er uiteindelijk mee eens als je zag hoe ze liepen... zo konden ze ook niet leven bijna krijsen als ze op het pootje stonden, tilden ze op waren ze stil dus die hadden er wel echt pijn aan