Tips gevraagd over konijn die niet eet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Tips gevraagd over konijn die niet eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:42

Dat haar is dus ook een beetje een probleem heb ik zelf het vermoeden.... Mijn voedstertje is nu flink in de rui en de hele dag met de vacht in de weer. Ik heb het idee dat ze best wat haar binnenkrijgt als ze zich poetst en daardoor soms een prop in de darmen heeft... Mijn ram heeft een veel lossere vacht, huppelde soepel door zn rui en heeft dit nooit gehad. Mijn voedster is overigens gecastreerd, dus baarmoeder etc is verwijderd bij haar. Vandaar dat ik in haar geval zeker ben dat het daar niet aan ligt.
Bij jouw voedster is het ook zeker nog de moeite om de baarmoeder verder te onderzoeken mocht ze klachten blijven houden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:46

Voor je met medicatie gaat vervelen, EERST de DA raadplegen! Je weet niet eens of het een verstopping is..

Internetdiagnoses zijn heel fijn maar je DA is de enige die in principe kan helpen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:56

Ja daar ben ik me uiteraard bewust van Eyoweyn ;)

Ik wacht in ieder geval af tot de kuur is afgerond.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:33

Hele kleine keutels wijst zeker wel op een verstopping. Eerst worden de keutels kleiner en daarna stoppen ze helemaal met keutelen.

@ik heb gezegd een verstopping kan overgaan in GAS. Niet dat er altijd gas ontstaat bij een verstopping.

Lactulose is te koop voor een paar euro in de apotheek.
3x daags 1 ml
En daarbij dan nog een darmstimulerend middel, zelf geef ik altijd primeran.

Vooral geen brokjes geven want daarmee houdt je de verstopping in stand. Als ze weer normaal keutelt kan je de brokjes weer opbouwen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 13:44

Oke top. Ja ze heeft een darmstimulerend middel naast haar pijnstiller dat sowieso. Denk dat ik de dierenarts dan maar even ga bellen straks.m en even goed in haar hok opzoek ga naar keutels. Wil ook niet dat t verder gaat verstoppen natuurlijk.
Dierenarts heeft dat overigens helemaal niet als eventueel optie gezien.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:58

Aww wat sneu voor je konijntje
Misschien kun je kijken of ze komkommer eet.
Dan krijgt ze ook meteen genoeg vocht binnen.
Sterkte

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:02

Hele kleine keutels.. Mijn konijnen hadden dit toen ze wormen bleken te hebben. Is er een mestonderzoek gedaan?

@hoefijzers, primeran? Dat ken ik niet? Ik ken alleen metocloral en cisaral, en primperan/emeprid, maar dat is alleen nog verkrijgbaar in injectievorm voor zover ik weet.. Ben wel benieuwd hoe je daaraan komt :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:33

Als ze bijna niet eet kan ze ook bijna geen keutels vormen hè, vergeet dat niet :P
In principe zou je dierenarts een harde rij keutels kunnen voelen als ze echt goed verstopt zit. Daarnaast, als het echt door de baarmoeder komt voelt ze zich waarschijnlijk ook niet lekker genoeg om wel te eten dus ik vind het niet gek dat je weinig/kleine keutels vind

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 14:52

Ja dat is zo. Ik heb nu begrepen dat ze meer eet. Ga nu naar huis om te kijken of ze inderdaad meer poept. Of er überhaupt wat te zien is. Ze is nu wel een stuk humeuriger ni we haar een paar keer dwangvoer hebben toegediend arm beest. Naja ben benieuwd hoe ik haar straks aantref.

De dierenarts zei letterlijk: ik heb het idee dat de baarmoeder is opgezet dit kan komen door een ontsteking of tumor (daarbij gaf ze idd aan dat steriliseren beter is) maar ik kan de baarmoeder ook voelen omdat de buik meteen invalt als een konijn even niet gegeten heeft.

Daarbij vond ze het echt zeker in het begin helemaal niet tof als je aan haar buik zat. Dan viel ze je aan.

Boven al wil ik dat ze zo minmigekijk lijd en als ik na die kür ook maar even het idee krijg ja dat het niet veranderd dan wil ik toch naar de dierenarts voor een spuitje hoe ongelofelijk moeilijk ik het vind..

Afbeelding
Dit is ze

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:45

Er werd mij gevraagd wat primeran is dit is eigenlijk hetzelfde als metocloral maar veel goedkoper.
Ik heb 125 ml voor niet eens €10,- Gekocht bij de dierenarts.
Dit heb ik altijd standaard in mijn ehbo doos zitten.

Wil er wel bij melden dat ik inmiddels zoveel ervaring heb dat ik het zelf bijna altijd kan verhelpen. Ik raad iedereen aan om naar een goede konijnkundige dierenarts te gaan.

Leuke foto van je konijn. Hij ziet er gelukkig niet ziekjes uit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:09

Ah wat een dotje... Ik duim hard mee dat ze opknapt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:17

hoefijzers schreef:
Er werd mij gevraagd wat primeran is dit is eigenlijk hetzelfde als metocloral maar veel goedkoper.

Wil er wel bij melden dat ik inmiddels zoveel ervaring heb dat ik het zelf bijna altijd kan verhelpen. Ik raad iedereen aan om naar een goede konijnkundige dierenarts te gaan.

Primperan toch? Of toch Primeran? Als ik google vind ik alleen primperan namelijk. Jammer dat mijn DA het niet heeft, ik moet het doen met 10 of 30 ml metocloral en cisaral :') en dat met 10 konijnen

Misschien dat venkelthee ook helpt voor je konijn, ts. Dat is hier echt een wondermiddel?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 20:54

Paardenbloemen eet ze erg graag maar brokjes nog moeizaam..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 21:47

Ze heeft nu een flinke hoop wel aan elkaar geplakte grote keutels gepoept. De grootste hoeveelheid sinds zaterdag..

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:05

Eoweyn_x schreef:
hoefijzers schreef:

Primperan toch? Of toch Primeran? Als ik google vind ik alleen primperan namelijk. Jammer dat mijn DA het niet heeft, ik moet het doen met 10 of 30 ml metocloral en cisaral :') en dat met 10 konijnen

Misschien dat venkelthee ook helpt voor je konijn, ts. Dat is hier echt een wondermiddel?

Ik ken ook alleen maar primperan (de opvolger van primperid toch?), maar goed ik spuit mijn konijnen zelf als dat nodig is.

Fijn dat er in ieder geval weer ontlasting uitkomt TS :j Hoe is het konijntje verder? Lijkt ze pijn te hebben? Anders vandaag of morgen toch even nog een check bij de DA, zeker zo vlak voor het weekend :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:47

Anoli schreef:
Ik ken ook alleen maar primperan (de opvolger van primperid toch?), maar goed ik spuit mijn konijnen zelf als dat nodig is.

Fijn dat er in ieder geval weer ontlasting uitkomt TS :j Hoe is het konijntje verder? Lijkt ze pijn te hebben? Anders vandaag of morgen toch even nog een check bij de DA, zeker zo vlak voor het weekend :j

Ik wil ook wel zelf spuiten, maar ik krijg de injectievorm niet mee :(

Inderdaad TS, hoe gaat het nu?

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:50

Eoweyn_x schreef:
Anoli schreef:

Ik wil ook wel zelf spuiten, maar ik krijg de injectievorm niet mee :(

Inderdaad TS, hoe gaat het nu?

Oh het was ook geen verwijt ofzo hoor. Ik vroeg mij alleen af wat primeran dan moest zijn, want ik ken dus alleen de primperan in injectievorm.

Ik spuit zelf omdat ik paraveterinair ben geweest, anders had ik het ook niet meegekregen hoor :n

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 16:57

Het lijkt nu langzaam beter te gaan. Echter hoop ik maar dat het niet door de pijnstiller komt.

Ze eet nu meer hooi, heeft even flink gepoept wel aan elkaar geplakt maar niet helemaal diaree. Vannochtend at ze van haar stick die erin hangt en gaat alweer op schoot zitten wat ze eerst ook niet deed en komt weer echt naar je toe. We minderen nu wel wat met dwangvoer.

Wat ik nog vergeten te zeggen, was dat zondag en maandag echt een ongelofelijk hard rommelend geluid uit haar buik of darmen kwam. Bijna waar een mens jaloers op zou kunnen zijn.

Ze blijft wel allert. Geen teken dat ze afzwakt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:41

Dan moet ik nog even m'n opleiding afmaken Anoli :P misschien mag het dan wel, haha!

Fijn TS! Klinkt alsof er iets mis was met de darmen. Zou haar toch alsnog laten helpen hoor, als ze goed opgeknapt is

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:55

Eoweyn_x schreef:
Dan moet ik nog even m'n opleiding afmaken Anoli :P misschien mag het dan wel, haha!

Fijn TS! Klinkt alsof er iets mis was met de darmen. Zou haar toch alsnog laten helpen hoor, als ze goed opgeknapt is

Wie weet, is wel heel handig :j

Maar TS, dat klinkt fijn! Laten we hopen dat het in een stijgende lijn doorzet :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:36

Ja maar wat ik nu ervaar en daar snap ik niks van toch morgen ochtend even de dierenarts bellen is dat wanneer ik haar naar buiten doe ze opeens aan de muur gaat kouwen. Dat deed de helemaal niet. Ze gaat de hele muur bij langs. Gewoon een stenen muur. Anders ontdekt ze echt de tuin altijd dat vind ze heerlijk. Maar nu blijft ze bij de muur

Ze keutelt nu wel normaal dus dat lijkt op gang. En ze spring weer op schoot.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:31

Drinkt ze wel genoeg?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 18:17

Ja nu inmiddels wel. We hebben nu een duurder glazen flesje aangeschaft en hier drinkt ze wel opeens meer bij.

Ik kan stellen dat ze vandaag echt helemaal genezen is. Ze is helemaal weer de oude. In elk opzicht. Heb ook nog even de dierenarts gebeld.

Ze is wel wat afgevallen heb in het idee. Ze was sowieso 3 kilo dus opzich zat er genoeg op maar hier miet ze nog wel even voor aansterken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:21

Oh wat fijn dat ze helemaal de oude is!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:04

Helaas heeft mijn konijn nu te kampen met een parasiet dat z'n evenwicht aantast. Zitten nu in een dilemma van inslapen of niet.. -O-