Blaasgruis kat. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:03

Hier ook een kat met blaasproblemen. Hij krijgt dieetvoeding, maar dat helpt eigenlijk niks. Hij zit heel vaak verstopt, hoewel bij hem steeds zijn plasbuis ontstoken is.
Toevallig was het afgelopen weekend weer raak. Dit keer ben ik meteen begonnen met antibiotica en gelukkig kon hij toen uit zichzelf weer plassen, meestal eindigen we bij de dierenarts om zijn blaas leeg te halen (en altijd in het weekend hè).

corinec

Re: Blaasgruis kat. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:44

Bij zooplus en bitiba kan je ook de urinary krijgen van Royal Canin. Scheelt een boel met de da. Mijn kat kreeg eerst de high density? en nu de so.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:01

Het is niet per se aansmeren van een dieet dat die dierenarts doet. Die nier dieten doen echt wat.Tuurlijk verkoopt een dierenarts je graag een zak voer. Maar ze hebben echt het beste met je dieren voor. Er zijn ook meerdere merken waar je uit kan kiezen. Daarnaast zijn er voor katten ook natvoer varianten van nierdieeten. Is dat niet wat? :)

Daarnaast is het belangrijk dat een kat goed drinkt om nierproblemen te voorkomen. Misschien is een drink fontein een idee? Schijnt erg goed te werken bij moeilijke drinkers.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:11

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:17

Hier ook een blaasgruis patient. Na meerdere katheterisaties ook een penisamputatie laten doen (2x zelfs). Met het dieetvoer van rc is het blaasgruis helemaal weg, ph van de urine is top. Ik durf zelf niet meer over te stappen, maar ik had ergens een KVV gevonden die speciaal voor katten met blaasgruis was. Weet alleen even niet meer welke...

Oh en ik heb ook allerlei drinkfontijnen aangeschaft maar dat interesseert hem niet. De hond drinkt er wel uit
Laatst bijgewerkt door silversomali op 13-04-16 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:18

De mijne heeft ook blaasgruis gehad en kantje boord gelegen. Hij zou zn hele leven op de speciale brokken moeten staan. Dit eet hij alleen niet. Hij staat nu al een paar jaar op smuldier en lotgering vlees en totaal geen problemen

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:19

Ik voer anti gruis voer van Hills. Kost wel wat maar hij ziet er geweldig uit. Zij hebben sinds kort namelijk iets in het voer wat stress vermindert. Bij die van mij was stress namelijk de oorzaak.

Ik hou het lekker hier op, kat voelt zich prima, ziet er geweldig uit en lijkt iets meer ontspannen! Ik wil niet het risico lopen dat hij nogmaals gruis krijgt!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:22

Je kan prima na deze zak voer opgemaakt te hebben weer kijken of het met een strikt dieet van alleen vers vlees niet terug komt, maar anders zal je toch aan de brokjes vastzitten. Mijn kat heeft altijd de royal canin urinary s/o gegeten (heeft zware blaasgruis tot penisamputatie aan toe), als je die online besteld (bijv bij dierapotheker) in grootverpakking van 9 kilo dan valt de prijs nog best wel mee. Hij is nu sinds kort over op dieetvoer voor een snelwerkende schildklier en dat is nog veeeell duurder haha..
Gezondheid voor alles moet je maar denken!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:44

Wat vervelend dat jouw katerbeest er last van heeft. Het is echter wel een kwaal waar goed mee te leven is, mits je er tijd (en geld) in wil steken.

Ik kan je vooral aanraden om je voer via het internet te bestellen. Er zijn verschillende merken, zelfs in verschillende prijsklassen, dus het is gewoon een kwestie van voor jouw katerbeest en jouw portemonnaie het beste werkt. Naast voer zijn er soms ook nog andere dingen die je (erbij) kunt doen. Sommige katten hebben last van blaasgruis door stress, maar dit hoeft niet noodzakelijkerwijs de reden te zijn. Het is dus niet onverstandig om ook stil te staan bij de oorzaak.

En als je liever geen brokken voert, dan is er ook natvoer voor katten met struviet.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:58

Wij hebben ook een kat die hele erge blaasgruis had. Wij gaven hem Purina Steril Cat en het was bij ons zo over...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:15

Mijn poezel heeft het ook sinds kort..

Heb verschillende merken gekocht via Zooplus, om te proberen. Inmiddels geen pijn meer bij het plassen, wiehooeee!

Kattovit Urinary met kip Kattenvoer
- 1,25 kg

Integra Protect Struvit Kattenvoer
- 1,75 kg

Kattovit Urinary Pouch Kattenvoer
- 12 x 85 g Zalm

Kattovit Urinary Pouch Kattenvoer
- 12 x 85 g Kip

Kattovit Urinary (Struvietstenen-Profylaxe) Kat 12 x 85 g
- tonijn

Royal Canin urinary s/o kip - veterinary diet kattenvoer
- 12 x 100 g

Daarnaast krijgt hij ook beetje rauw kippenvoer die mn hond ook krijgt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:23

Nevada, en bij welke brok is het over gegaan? Wij hebben ook al meerdere merken geprobeerd, maar het helpt allemaal niets.

Vers vlees zou ik graag willen, onze honden krijgen dat ook, maar dat vertikt hij te eten.
Brokken om stress te verminderen hebben we ook al geprobeerd (volgens mij heeft hij geen stress, maar je probeert alles), maar ook dat hielp niets.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:29

Om het weg te krijgen moet je eerst ik geloof 2 weken speciaal voer van de dierenarts voeren die de gruis op lost, dit is volgens mij niet gewoon in de winkel te koop!

Daarna ga je over op anti gruis onderhoudsvoer om te voorkomen dat het niet terug komt. Het lijstje hier boven is volgens mij allemaal onderhoudsvoer.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:30

Gisteren met een van mijn heren naar de dierenarts, ook blaasgruis... Hier gaf de dierenarts het advies om zes weken aangepaste brokken te geven, deze zouden het gruis oplossen. Daarna kan hij weer over op ander voer, mits in de gaten houden of hij het niet opnieuw ontwikkelt.
Vond ik een opluchting, die brokken zijn behoorlijk aan de prijs.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:37

Van mijn dierenarts kreeg ik deze mee:
Afbeelding

Ze zei dat het wel 2 maand kon duren voordat de pijn wegging..
Hij heeft nog steeds deze brokjes van sanimed.
Nu beetje gemengd met een andere .. van bovenstaande. Moet ik thuis even kijken.

Heb het idee, dat vooral het natte voer helpt. Dus niet de brok.
Het natte voer wat hij nu krijgt is van Kattovit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:45

Nivada, die brokjes heb ik ook. Maar Oscar eet ze dus pertinent niet. De medicatie mag niet op een nuchtere maag gegeven worden dus ik geef hem dan maar een kuikentje. Ik ga zo de dierenarts maar bellen wat ik nu moet doen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:45

ah wat vervelend, ook niet als je ze beetje nat maakt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:49

Nee, helemaal niet. Mijn katten zijn ontzettend kieskeurig geworden van rauw, hoewel de andere 3 deze brokjes wél lekker vinden. Ik geef nu maar gewoon rauw met veel vocht en straks even een andere DA bellen die ik wat meer vertrouw mbt tot voeding.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:12

Eet hij wellicht het natvoer?
Officieel is natvoer ivm vocht nog beter voor blaasgruis katers.
Ik zou urineverzurend en gruis oplossend natvoer proberen ipv brokjes. Echt belangrijk nu 6-12 weken oplossend voer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:10

Ik lees even mee, gister de kat van m'n ouders opgehaald bij de dierenarts.. Idd struviet. En ook een zak dure brokjes mee gekregen :p hun katten stonden altijd al op brokjes, zelf geef ik mijn honden rauw (barf en KVV afwisselend)
Uiteraard keek ik dan ook meteen op de achterkant wat er in zat... In mijn ogen dikke troep waar je veeeeeeeeeel te veel voor betaald en ik heb dan ook geen idee wat er in zou moeten zitten dat zo goed is voor Blaasgruis?... Naar mijn weten word Blaasgruis ook versterkt door koolhydraten en laat het voer daar nou boordevol mee zitten
(rijst, pluimveemeel, maisgluten, vismeel, mais, gevogeltelever, gist en dan komen natriumchloride, ammoniumchloride, visolie, lecithine, vitamine en spoorelementen cholinechloride en taurine. Bevat geen chemische smaak kleur en geur stoffen.)
Ik zou ze graag overzetten op vers maar weet niet of dat nog wel zo makkelijk gaat

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:52

Mijn kater is een enorme kieskeurige eter. Blikvoer van gourmet de gemalen variant eet hij wel. Ik ben begonnen met dat Blikvoer en dan 1 theelepel vers vlees erdoor heen. Tweede dag twee lepeltjes en zo rustig opgebouwd tot dat hij alleen maar vers vlees kreeg. Heeft iets van een kleine vier weken geduurd voordat ik hen over had.

Mijn kater eet wel allen carnibest, liefst natuur of vleesmix. Af en toe neem ik weleens lam of eend ter afwisseling mee maar dat vind hij 1 dag ok en tweede dag eet hij dat al met lange tanden. Doe het dus niet te vaak aangezien die twee ook nog duurder zijn en ik hem duidelijk geen plezier ermee doe. Vind zelf afwisseling wel belangrijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:20

essiesilly schreef:
Ik lees even mee, gister de kat van m'n ouders opgehaald bij de dierenarts.. Idd struviet. En ook een zak dure brokjes mee gekregen :p hun katten stonden altijd al op brokjes, zelf geef ik mijn honden rauw (barf en KVV afwisselend)
Uiteraard keek ik dan ook meteen op de achterkant wat er in zat... In mijn ogen dikke troep waar je veeeeeeeeeel te veel voor betaald en ik heb dan ook geen idee wat er in zou moeten zitten dat zo goed is voor Blaasgruis?... Naar mijn weten word Blaasgruis ook versterkt door koolhydraten en laat het voer daar nou boordevol mee zitten
(rijst, pluimveemeel, maisgluten, vismeel, mais, gevogeltelever, gist en dan komen natriumchloride, ammoniumchloride, visolie, lecithine, vitamine en spoorelementen cholinechloride en taurine. Bevat geen chemische smaak kleur en geur stoffen.)
Ik zou ze graag overzetten op vers maar weet niet of dat nog wel zo makkelijk gaat

Oa laag magnesium gehalte schijnt belangrijk te zijn.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:31

Maar van het magnesium en blik (en waarschijnlijk rauw) komt minder in de urine terecht. Echter voor de zekerheid zou ik wel kiezen voor een kvv zonder premix en dus eventueel zelf een verzuurder toevoegen. In de anti-blaasgruisbrokken zit een sterke chemische verzuurder. Die moet inderdaad extra sterk zijn omdat koolhydraten de urine juist minder zuur maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 21:06

Ik heb mijn pro-rauw dierenarts gebeld om advies en die zei ook dat het toch heel belangrijk is dat hij veel drinkt en anti-struviet voer eet. Dus een fontein gekocht en natvoer, dat voorlopig en dan over 2 of 4 weken (even dubbelchecken) urine inleveren. Ik zou ook spul kunnen krijgen om over het rauw te gooien (een verzuurder) maar hij gaf aan dat blikvoer nu even het makkelijkst en fijnst is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:25

Eehhmm.. Vraagje.. Hoe vaak en hoeveel rauw geven jullie je kat per dag?? Hier krijgen de honden rauw en de katten blaasgruis brokken en 's avonds blikvoer.. De brokjes krijgen ze onbeperkt..