Hoe geld van een dekking krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:33

vilheide schreef:
Bucha schreef:
Shiba's zijn ook leuk, we hebben weleens de vraag gehad of we kortharige shiba's hebben :+

Die mensen hadden zich uiteraard ook flink ingelezen in het ras? :+ Ze zijn er toch ook met krulletjes? _/-\o_

haha Ja krulletjes maar ook zeker de haarloze versie niet vergeten... *\o/*
Mensen die je tegenkomt op straat en het ras niet kennen, leggen de link soms met de meest bizarre rassen.. van pitbull tot windhond en jackrussel :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:53

Bucha schreef:
Mensen die je tegenkomt op straat en het ras niet kennen, leggen de link soms met de meest bizarre rassen.. van pitbull tot windhond en jackrussel :)

Ik heb kortharige Hollandse herders en mensen hebben wel eens gevraagd of het een hyena is. _/-\o_

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:00

Als hier iemand komt dekken gaat het als volgt.
- Dekprijs word na de 1e dekking betaald.
- Ze kunnen die periode meerdere malen komen dekken.
- Is de hond niet dragend kunnen ze een volgende loopsheid nogmaals komen om te dekken.
- Ik zorg dan voor een bewijs van vruchtbaarheid van mijn reu.

Geen geld terug en geen dekking als er niet betaald word.

Is bij ons ras heel normaal. De pupprijs is bij ons wel veel hoger dan een dekking. 1e nestkeuze doen wij eigenlijk nooit.

En als een fokker het geld voor een dekking niet heeft liggen voordat pupkopers betalen dan doe je toch iets verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 12-04-16 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:01

Verstandige afspraak.

Wij hebben een terug fokprogramma vanuit het stamboek. En mijn reu heeft vorige week mogen dekken. Betalen is na een geslaagde dekking (vast zitten).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:03

Vaak hebben ze bij de rasvereniging wel een gemiddelde wat je als dek prijs vraagt.
Nooit meer achteraf laten betalen!
Gewoon voor de dekking gebeurd contant af laten rekenen en klaar. Niet afwachten wat zij voor een pup gaan vragen en pas als ze verkocht zijn om je geld smeken.

Neej

Re: Hoe geld van een dekking krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:13

Mijn reu dekt ook af en toe, maar ik heb nog nooit problemen gehad met het geld. Is altijd keurig afgehandeld, heb er nooit om hoeven vragen of zo. ik vind het nogal asociaal.

Gebruikelijk is inderdaad "pupprijs" of "eerste keus" als betaling voor de dekking. Maar dat is wat je zelf afspreekt met de fokker.

Overigens reken ik geen pupprijs, maar dekgeld naar rato. Springgeld (een soortement van aanbetaling) op het moment van dekking, en daarnaast spreken we een bedrag af per levende pup waar een stamboom voor wordt aangevraagd. Voorbeeld, Ollie heeft met kerst een dekking gedaan in Duitsland, ik heb springgeld gekregen op het moment van dekking, er zijn 7 pups geboren maar 1 is overleden in de eerste week, dus ik krijg nu 6 keer het afgesproken bedrag. Vind ik eerlijker naar de fokker toe, en zo hoef ik ook geen herdekkingen te beloven :P

En misschien heb ik gewoon een bijzonder sociaal stel mensen in mijn ras, want ik heb nog nooit achter het dekgeld aan hoeven gaan :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:44

Ik kreeg net deze reactie:

helaas, we gaan daar niet mee akkoord

we hebben er nu 1 gevonden met een normale prijs voor het dekken.

bedankt voor de informatie

Heb maar even terug gestuurd dat ik hoop, dat hij de reu niet alleen op dekgeld uitkiest.. :roll:

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:46

Wat maakt jouw reu de moeite waard om te gebruiken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:53

Booooo schreef:

Heb maar even terug gestuurd dat ik hoop, dat hij de reu niet alleen op dekgeld uitkiest.. :roll:

Met zulke oplichters moet je geen zaken doen... als ze jou al zo asociaal behandelen, zullen ze hulpeloze wezens, zoals puppies, nog slechter behandelen. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:01

Ts ,als jij een aan alle kanten goedgekeurde reu hebt dan kun je toch beter zelf voorwaarden maken en opstellen. En er dan mee adverteren bvb.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:16

Hier een spreken we van te voren een dekprijs af, dit word betaald op de dag dat de teef voor het eerst gedekt word. Is de teef leeg mogen ze de volgende dekking weer komen, ik begin er niet aan om achteraf te laten betalen. Heel banketstaaf maar als je geen geld hebt om de dekking te betalen moet je er niet aan beginnen.

Ben toch wel blij dat ik genoeg reuen in eigendom heb dus bijna nooit bij iemand anders aan hoef te kloppen, soms een reu van vrienden maar daar hoeven we niet voor te betalen. Hun gebruiken ook wel eens een reu van ons.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:35

Booooo schreef:

Hoop dat je dat roll eyes icoontje er niet bijgezet hebt? Oogt niet heel professioneel van u naar hen toe.
Precies of uw hond is alleen een goede reu om mee te fokken.

Professioneler zou zijn als je hen gewoon succes wenst en het zo afsluit. Ander en beter.

K snap ook niet waarom je niet gewoon een pup pakt en die dan zelf verkoopt.
Jij kan er voor vragen wat je wilt.

Wat gebeurd er als er geen levende pup is na de bevalling? Gebruik je ook een minimum aan aantal pups voor een nest voor die prijs?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:09

chanel1985 schreef:
Booooo schreef:

Hoop dat je dat roll eyes icoontje er niet bijgezet hebt? Oogt niet heel professioneel van u naar hen toe.

Professioneler zou zijn als je hen gewoon succes wenst en het zo afsluit. Ander en beter.

Wat gebeurd er als er geen levende pup is na de bevalling? Gebruik je ook een minimum aan aantal pups voor een nest voor die prijs?

Je verkoopt geen pups. Je verkoopt een dekking. De hond is bewezen vruchtbaar dus als de teef niet drachtig wordt ligt dat aan de teef. Je kunt net als met paarden een gust regeling afspreken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:28

janderegelaa schreef:
Je verkoopt geen pups. Je verkoopt een dekking. De hond is bewezen vruchtbaar dus als de teef niet drachtig wordt ligt dat aan de teef. Je kunt net als met paarden een gust regeling afspreken.

Dat hoeft niet. Ik ken combinaties van bewezen vruchtbare ouderdieren waar toch geen nakomelingen uit gekomen zijn. Bij een vaste dekprijs krijgt de eigenaar van de teef vaak een herdekking, zoals ik het doe krijg ik dus wel mijn "springgeld" maar mag de teef eigenaar een volgende keer best naar een andere reu. Kan me voorstellen dat als jij een lege teef hebt dat je dan niet staat te springen om diezelfde reu nog eens te gebruiken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:25

chanel1985 schreef:
Booooo schreef:

En hoe professioneel is het om 'gewoon een pup te pakken' en die te verkopen? Dan heeft hij als pup al 2 huisjes gehad.. Nee niet mijn manier :(

Verdere opmerkingen over waarom mijn reu etc. ga ik niet op in, het ging mij puur om de manier van dekken/prijsafspraken/contracten etc.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:28

Bij ons is het ook bij de dekking betalen, wanneer de teef leeg blijft een herdekking.
Er zijn idd reu-eigenaren die zeggen pas bij dracht te betalen of wanneer de pups geboren zijn, maar wanneer je dit doet, zou ik persoonlijk een contract opstellen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Ik heb daar helaas één keer mijn neus mee gestoten en dus nooit meer!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:36

Misschien is in dit geval een contract opstellen niet eens zo'n gek idee.
Overeenkomsten vast leggen zodat beide partijen er later niet iets anders van kunnen maken.
Beide partijen een kopie van het ondertekende contract in huis en dan zou het volgens mij een hoop onduidelijkheden en misverstanden kunnen voorkomen +:)+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:15

Je kan de pup ook gewoon bij de mama laten en hem van daaruit verkopen, heb je het probleem van 2 huizen niet.

Ik snap niet goed waarom je niet gewoon geld vraagt voor de dekking? Dat is toch het simpelst? Denk dat die eigenaren van die teef daar ook meer op zoek naar waren en ook gevonden hebben.

Mijn laatste alinea ging over afspraken namelijk: wat doe je als...?

Zijn allemaal dingen die het contract moeten staan? Wat als de pup allemaal sterven bij de bevalling? Krijgt de eigenaar van de teef dan een vergoeding? Zo ja, hoeveel of wat?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:23

Persoonlijk vind ik 500 euro voor een dekking zonder stamboom ook wel erg veel geld. De meesten die hier reageren zijn stamboom fokkers. Daar zijn regels in de fokkerij zoals bv gezondheid .
Kan je als je zonder stamboom fokt wel zoveel eisen stellen?
Denk dat mensen dan ook niet snel een contract gaan tekenen.
Ik snap eigenlijk niet TS dat je zo geheimzinnig doet over je hond hier.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:23

kohtje schreef:
Persoonlijk vind ik 500 euro voor een dekking zonder stamboom ook wel erg veel geld. De meesten die hier reageren zijn stamboom fokkers. Daar zijn regels in de fokkerij zoals bv gezondheid .
Kan je als je zonder stamboom fokt wel zoveel eisen stellen?
Denk dat mensen dan ook niet snel een contract gaan tekenen.
Ik snap eigenlijk niet TS dat je zo geheimzinnig doet over je hond hier.

Ben ik het met je eens. Onze reu is aangekeurd. Vraag ik 300 voor. Daar zit alles op en aan wat moet en nog extra gezondheidsonderzoeken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:44

Ik doe niet geheimzinnig over mijn hond, en de prijs bepaal ik zelf wel aangezien het MIJN reu is.. Of jullie dat duur vinden of niet. Je kunt hier geen topic openen over iets wat met fokken/puppy's te maken heeft of je krijgt vragen als; waarom denk je dat je verantwoordelijk bezig bent blabla.. Ik geef in de openingspost aan dat het topic hier niet om draait. Daarbij verschillen de prijzen voor een dekking per ras.

Ik weet voortaan wat ik moet doen, mocht ik nog een dekking met hem doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:58

Booooo schreef:
Ik doe niet geheimzinnig over mijn hond, en de prijs bepaal ik zelf wel aangezien het MIJN reu is.. Of jullie dat duur vinden of niet. Je kunt hier geen topic openen over iets wat met fokken/puppy's te maken heeft of je krijgt vragen als; waarom denk je dat je verantwoordelijk bezig bent blabla.. Ik geef in de openingspost aan dat het topic hier niet om draait. Daarbij verschillen de prijzen voor een dekking per ras.

Ik weet voortaan wat ik moet doen, mocht ik nog een dekking met hem doen.

Misschien omdat je niet verantwoordelijk bezig bent?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:01

Het is me niet volledig duidelijk of dit een dekreu is die met alles in orde is (officiele stamboom via de rasvereniging, gekeurd op alle gezondheidsissues, etc).
Als dit allemaal ok is, kan de rasvereniging dan geen modelcontract bezorgen? indien niet volledig officieel, dan vrees ik dat je net de mensen aantrekt die wat puppies willen fokken om er iets aan te verdienen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 11:07

kohtje: En dat haal jij uit?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:07

Sclimpre schreef:
Het is me niet volledig duidelijk of dit een dekreu is die met alles in orde is (officiele stamboom via de rasvereniging, gekeurd op alle gezondheidsissues, etc).
Als dit allemaal ok is, kan de rasvereniging dan geen modelcontract bezorgen? indien niet volledig officieel, dan vrees ik dat je net de mensen aantrekt die wat puppies willen fokken om er iets aan te verdienen.

Precies en dat past ook bij de reactie van de mensen dat ze een goedkopere reu belangrijker vinden. Ik heb nog nooit naar het dekgeld gevraagd/gekeken dat deed ik pas als ik een afspraak had om te komen dan wist ik hoeveel ik mee moest nemen.