Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie - Update: ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:01

Willemina_L schreef:
Amandavd schreef:
Hier hielp routine en regelmaat goed. Zo min mogelijk prikkels en veel nieuwe indrukken ineens vermijden.

Dat denk ik ook, hij is eerder bij stress zo van de kaart. Wij hebben de afgelopen twee jaar dus ook al ons leven aan hem aangepast. Niet zo dramatisch als het klinkt maar toch wel met reden. Je zegt bezoekers af, je gaat op de rustigste tijden wandelen enz.

Je moet goed kijken naar wat hem stress geeft. Hier was dat als ze meteen los mocht bij het wandelen. Dan fokte ze zich iedere keer van te voren op. Dus toen moest ze eerst elke keer tien minuten vast, dan pas los etc.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:19

11 jaar geleden heel veel met dit ras bezig geweest omdat ik in die tijd erg geïnteresseerd was in een pup. Contact met verschillende fokkerijen gehad, op shows geweest etc. en zo langzaam aan kwam alle ellende wat er achter schuilging aan het licht. Fokken met honden met afwijkingen en dat soort dingen. Er waren toen personen die een onofficiele raad van bestuur hadden opgericht omdat de officiele alle negativiteit het zwijgen oplegde, mensen die commentaar hadden werden er uit geknikkerd en genegeerd. Ik heb toen afgezien van dit ras en ben voor een kruising gegaan (husky,malamute, witte herder. er zat dus geen wolfhond in). Nog steeds geen spijt van gehad. Heel toevallig had mijn kruising ook last van epilepsie in zijn jonge jaren, begon toen hij een jaar of 3 was (ook grand mals), gelukkig is hij hier overheen gegroeid. De laatste aanval heeft hij rond zijn 6e gehad en toen was het gewoon afgelopen, heel bizar.

MarliesV

Re: Onze Saarloos wolfhond heeft epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:29

Heb even op Google gekeken en de ene site geeft inderdaad geen problemen aan.

Op de site van AVLS zijn ze wel volledig en geven ze ook aan dat epilepsie voorkomt bij dit soort honden. Gezien zij vrij transparant lijken te zijn op de website zou je eens contact met ze op kunnen nemen of ze nog adviezen hebben.
Elke invalshoek is mooi meegenomen en het overwegen waard natuurlijk.

Hopelijk vind je een leefbare oplossing voor je hond!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:51

net als in de paarden wereld net ff verder kijken en vragen dan je neus lang is kom je al heel veel te weten en dat is geen verwijt hoor, alleen had voorkomen kunnen worden om er achteraf achter te komen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 17:50

speurneusc schreef:
net als in de paarden wereld net ff verder kijken en vragen dan je neus lang is kom je al heel veel te weten en dat is geen verwijt hoor, alleen had voorkomen kunnen worden om er achteraf achter te komen.

De openheid die nu bij de AVLS is op de website was er drie jaar geleden ook nog niet hoor, de fokkers, enige eigenaren en de beide verenigingen zijn of waren heel goed in het verbergen. Maar nu de Raad Van Beheer er zich ook mee bezighoudt lijkt er wat meer openheid te komen. Ik ben een jaar lang lid geweest van de NVSWH voordat ik een pup nam. Toen was ik aan de beurt en ging kijken bij het nest. Er waren reuen en teven, ik wilde graag een reu. Mijn voorkeur ging uit naar een dikke papzak die er heel nieuwsgierig en toch rustig uit zag. Ik heb toen die voorkeur aangegeven, mede omdat er al twee andere reuen vergeven waren. Er was ook nog een zenuwachtig dun beestje en een ander leuk beestje maar die was erg druk.

Nu, een dag later hoor ik dat het voor mij toch de kleine zenuwachtige zou worden want een bestuurslid wilde ook mijn voorkeurshond. Toen was ik echt boos maar wat doe je eraan als ze zeggen dat hij meer recht heeft door senioriteit? Ik heb trouwens nog een nacht dat diertje in huis gehad maar hij was gewoon ziek en zwak. Ik heb hem teruggeven helaas.

Vervolgens bij de AVLS gaan informeren en die maakten de andere partij ook wel erg zwart. Zij waren beter en hadden super honden. Ik, stomme goedgelovige sukkel die ik ben blijkbaar, heb toen een pup genomen uit een nest van één van de fokkers van de AVLS. Tja... de rest weet je.

Met dit topic wil ik ook zeker anderen waarschuwen voor wat jij al lang wist blijkbaar.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:02

Ik heb zelf geen ervaring met dit ras, maar het klinkt niet helemaal lekker binnen dit ras! Ik heb wel ervaring met een hond met epilepsie.

Mijn toendertijd 5 jarige vizsla heeft 3 jaar lang epilepsie gehad. Wat eindigde in 1x per maand een grand mal. Die grand mals vond ik mega heftig. De kleine aanvallen waren 'prima', maar de grote echt doodeng. We hebben toen een spulletje van de arts gekregen om oraal in te brengen zodat hij er makkelijker uitkwam, de aanvallen duurden namelijk langer dan 7 minuten en dat zou schade kunnen toebrengen vanwege oververhitting als ik het me goed herinner. Van de ene op de andere dag is het echter volledig gestopt, we weten nog steeds niet wat het triggerde.

Overigens zijn er wel medicijnen, maar deze hadden zo'n zware impact op het algemene welbevinden van mijn hond dat we daar heel snel weer mee gestopt zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:23

Ik ken het ras alleen via kennissen die een teef had, maar dat is al ruim 30 jaar geleden. Dat was ook geen stabiele hond, heel terug houdend, angstig.
Het ene moment kon je haar aaien, en maar je moest op je hoedde blijven bij d'r.

De enigste ervaring die ik heb met een hond met epilepsie is niet positief. Hond kwam heel slecht eruit, ondanks alle medicatie van de da.
Naar mijn mening is er te lang gewacht door de eigenaar (schoonouders) en hebben het nog een kleine week aangekeken. In die tijd is hij misschien maar een paar keer wat meer helder geweest/besef gehad van zijn omgeving.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:28

Wat ontzettend zielig voor het dier en de eigenaren. Zowel de schuwe hond als die met epilepsie.

Ik heb vandaag bloed laten testen bij de dierenarts en alle waarden zijn normaal.

Ze is absoluut een voorstander van Bach bloesem therapie om te zien wat voor effect dat heeft. Medicatie is een uiterst middel. Ik moet een dagboek gaan bijhouden, een aanrader is hiervoor seizuretracker.com en wellicht vinden we een trigger patroon. De dierenarts is ook positief dat hij er misschien nog overheen groeit gezien de laatbloeiers Saarlozen. Het kan nog alle kanten op.

Ik ben zo blij met alle steun vandaag en voel me daardoor al een stuk beter! Meneer Saarloos zelf ligt languit op de bank, eet goed en heeft alweer praatjes :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:35

Ik heb me zo'n veertig jaar geleden verdiept in het ras, wilde er graag één maar na wat vaker contact te hebben gehad toch afgehaakt. Toen werden er van uit de club zo veel eisen gesteld, ze zouden nog net niet elke maand komen kijken of ik wel goed bij de hond paste. Je moest zelfs bij aanschaf een contract ondertekenen dat het dier bij je weg gehaald werd indien zij dachten dat er niet goed mee werd omgegaan. Jammer want het karakter, het schuwe van de wolf trok me heel erg aan.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:35

bigone schreef:
Ik heb me zo'n veertig jaar geleden verdiept in het ras, wilde er graag één maar na wat vaker contact te hebben gehad toch afgehaakt. Toen werden er van uit de club zo veel eisen gesteld, ze zouden nog net niet elke maand komen kijken of ik wel goed bij de hond paste. Je moest zelfs bij aanschaf een contract ondertekenen dat het dier bij je weg gehaald werd indien zij dachten dat er niet goed mee werd omgegaan. Jammer want het karakter, het schuwe van de wolf trok me heel erg aan.

Ik had dezelfde ervaring en dat was een stuk recenter. Door alle horrorverhalen en door deze uhm.. 'speciale behandeling' hier ook van af gehaakt. Voelde me op een gegeven moment als een halve debiel behandeld. De eigenaren die ik ontmoet heb op shows en hondenmeetings vonden zichzelf ook heel bijzonder.. en mensen die enige interesse toonde in het ras werd het sterk afgeraden want niemand zou het toch aankunnen. *kuch*

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:51

Geen ervaring met saarloos honden maar wel met epilepsie. 2 van onze honden hadden het in dezelfde periode gekregen.Tabletten hielp het eerste jaar maar daarna kwamen de aanvallen steeds sneller totdat ze als ze in rust waren om de 10 minuten een aanval kregen. We hadden zelfs de honden overgeschakelt naar goed gedoseerd rauwvoer want in de brok die ze kregen bleekeen stofje te zitten die de aanvallen deed aanwakkeren. Helaas zijn beide niet heel erg oud mogen worden. In de zomer was het wel erger dan in de winter. Aan het einde van de rit bleek dat ze beide vol kanker zaten. Het hoofd van de bordeaux dog was ingedeukt en de kruising was ineens 15kg zwaarder dan normaal.

De kruising is in 2010 overleden en de bordeaux dog in 2013. De bordeaux kreeg de aanvallen toen de kruising al 2 jaar dood was.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:03

Er is iid nog steeds veel haat en nijd tussen de verenigingen, iets wat de saarloos niet altijd ten goede komt.
Beide verenigingen hebben fouten gemaakt in het verleden. Ik zelf heb ook vervelende ervaringen met de nvswh en hun 'centrale fokbeleid'. Ik kreeg daar ook het gevoel dat ik never nooit een pup van hun zou mogen 'lenen' (want als je goed het contract leest blijft de hond eigendom van de vereniging).
Bij de Avls ging dit anders en daar waren ze veel meer open over de eventuele gezondheidsproblemen binnen het ras.

Dat bijna niemand het ras aan zou kunnen is natuurlijk onzin maar het is wel degelijk een bijzonder ras. Als je de wolf en al zijn talenten }> niet kunt waarderen kun je er beter niet aan beginnen. Het is geen gewone hond en je kunt er niet hetzelfde van verwachten...

Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan het in kaart brengen van de gezondheid van het ras, en er is ook al een outcross gedaan om het inteeltpercentage in de loop van de jaren omlaag te brengen.

Dus laat je niet afschrikken, maar wel goed informeren, maak het ras van dichtbij mee, ook bij mensen thuis. Maar dat zou eigenlijk bij elk ras zo moeten zijn...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:21

Koia schreef:
bigone schreef:

Ik had dezelfde ervaring en dat was een stuk recenter. Door alle horrorverhalen en door deze uhm.. 'speciale behandeling' hier ook van af gehaakt. Voelde me op een gegeven moment als een halve debiel behandeld. De eigenaren die ik ontmoet heb op shows en hondenmeetings vonden zichzelf ook heel bijzonder.. en mensen die enige interesse toonde in het ras werd het sterk afgeraden want niemand zou het toch aankunnen. *kuch*

Met alle respect, maar hier wil ik toch even op reageren :D
Wij hebben een tsjechoslowaakse wolfhond (het stoerdere neefje van de saarloos).
Toen we ons interesseerden in het ras en eigenaars ontmoetten, dachten we ook van, yeah right. Stelletje omhooggevallen kneuzen, ze denken dat zij alléén ermee kunnen omgaan en overdrijven sterk in alles ...
Nu zijn wij zelf zon omhooggevallen kneus :D Wat wij hier al meegemaakt hebben met dat beest, ik kan er memoires gaan over schrijven. We kiezen dus ook bewust om haar straks te laten steriliseren en niet te fokken (terwijl dit oorspronkelijk ergens een idee was) omdat we niet verantwoordelijk willen zijn om 10 van die terrors een goed huisje te moeten vinden.
We raden het ook niemand echt aan om een wolfhond te nemen, want je moet er echt iets voor over hebben. Zelfs de fokster heeft ons al gezegd dat er heel veel mensen haar al lang teruggebracht hadden in onze plaats.

het schuwe van de wolf etc is idd wel een unieke eigenschap, maar de hond heeft er vrij weinig aan als hij daardoor maar half kan functioneren... IMO zijn dit dus wel "foutjes" in het ras ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:39

Ik zeg nergens dat ze overdrijven, deze honden zijn speciaal en hebben ook bazen nodig die dit inzien. Ik heb me een jaar verdiept in het ras en gekeken wat ik kon bieden. Ik was (ook doordat ik vanaf kind zijnde al opgegroeid ben met niet de makkelijkste honden) er 100% van overtuigd dat dit de hond was. Maar als je dan door zo'n vereniging afgezeken word en je ook nog contractueel moet vastleggen dat je hond eigenlijk niet je hond is???Ze wilden ook graag eerst op huisbezoek komen, nou sorry hoor. Ik heb me een jaar in het ras verdiept, ben bij iemand een aantal keren op bezoek geweest die er vier had en kon prima door één deur met alle vier. Hij fokte er niet mee want anders had ik er van hem een gekocht, buiten de vereniging om.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:49

Wij hebben ook 2 Saarlozen gehad. Ook negatieve ervaringen met de Nederlandse vereniging gehad. Mijn mama is persoonlijk door de voorzitter verweten omdat ze ging wandelen met de leden van de Belgische vereniging en dat mocht HELEMAAL NIET!!! Tja waar hebben zij zich mee te bemoeien??? Onze beide honden zijn op 9 jarige leeftijd gestorven. Beiden door kanker. Ook wij hadden dit ras gekozen om hun gezondheid en dat ze zeker 14 jaar gingen worden. Hadden wij pech....

Succes met je hond. De honden zijn super honden!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:51

Beide verenigingen maken elkaar zwart, in dit topic nog een mooi voorbeeld gelezen.

Wij zijn dol op onze wolf maar los van de epilepsie heeft hij zeker een speciale benadering nodig. En ik raad het ook iedereen af. Het is namelijk ook niet leuk voor de hond om zo'n beperkt leven te moeten leiden.

En ondanks het gepromoot door de AVLS en de zogenaamde outcross vind ik het nog steeds geen geschikte huishond.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:54

Als eventuele oorzaken uitgelsoten zijn dan is cdb olie (wat inderdaad van cannabis wordt gemaakt, maar worden ze niet stoned van) in veel gevallen een hele fijne natuurlijke ondersteuninging die het aantal aanvallen echt kan minimaliseren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:55

bigone schreef:
Ik zeg nergens dat ze overdrijven, deze honden zijn speciaal en hebben ook bazen nodig die dit inzien. Ik heb me een jaar verdiept in het ras en gekeken wat ik kon bieden. Ik was (ook doordat ik vanaf kind zijnde al opgegroeid ben met niet de makkelijkste honden) er 100% van overtuigd dat dit de hond was. Maar als je dan door zo'n vereniging afgezeken word en je ook nog contractueel moet vastleggen dat je hond eigenlijk niet je hond is???Ze wilden ook graag eerst op huisbezoek komen, nou sorry hoor. Ik heb me een jaar in het ras verdiept, ben bij iemand een aantal keren op bezoek geweest die er vier had en kon prima door één deur met alle vier. Hij fokte er niet mee want anders had ik er van hem een gekocht, buiten de vereniging om.

ik doel zeker niet op dat contractueel kopen hoor, dat vind ik ook van het zotte uit. Een smak geld neerleggen voor een "leenhond"? Nou nee, dank je :D

Ik doelde meer op de wolfhondeigenaars die dachten dat enkel zij het aankonden en dat we dat zo onnozel vonden en nu praktisch zelf zo een eigenaar geworden zijn :D.
Ahja, al die rasverenigingen zijn hetzelfde. De belgische tsjechclub zijn momenteel 90 % franstalig, het nederlandstalig gedeelte wordt gewoon uitgesloten... zelfs zo erg dat op facebook enkel foto's van het vriendenclubje gedeeld worden, en als de "buitenstaanders" een leuke foto hebben die gewoon nooit goedgekeurd wordt tot verschijnen ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:58

Wat een prachtige hond!Hij heeft dezelfde ogen als mijn vuilnisbak/saarloos/husky iets...
Beetje vreemde vraag...laat jij je hond jaarlijks enten?Doe dat eens niet meer.Ik heb vaker gehoord dat dat verbetering kan brengen.Ken zelfs honden die zonder enten geen aanvallen meer hebben gehad.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:58

Ja de beide verenigingen kunnen elkaar niet luchten! Wij hebben 2 hele leuke honden gehad die inderdaad heel speciaal moesten benaderd worden. Het zijn geen huishonden en hebben veel beloops nodig. Wij hebben er hele mooie jaren mee gehad en veel traantjes gehuild tien we hen hebben laten inslapen.
Bekijk wat je doet met je hond. Hem laten lijden is ook iets... Bespreek met de DA de mogelijkheden. Sterkte!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:01

Ronduit schandalig, zoals er met jou en jullie hond wordt omgesprongen. Totaal respectloos en achteloos- ook voor de fok.

Ongetwijfeld heeft je dierenarts je alles al verteld, en heb je ook het 'handdoek in de mond als het gaat' tip gekregen.

Ik hoop dat de bach bloesems helpen de trigger tegen te gaan, en dat eventuele medicatie zo lang mogelijk uitgesteld/ zo laag mogelijk gehouden kan worden.

Een grand mal zien blijft akelig, elke keer weer breekt het je hart. Ik hoop van harte dat het jullie zoveel mogelijk bespaard blijft, en dat jullie lekker lang nog een leven lang zo gewoon mogelijk kunnen blijven genieten van elkaar :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:05

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:12

Duhelo schreef:
Met alle respect, maar hier wil ik toch even op reageren :D
Wij hebben een tsjechoslowaakse wolfhond (het stoerdere neefje van de saarloos).
Toen we ons interesseerden in het ras en eigenaars ontmoetten, dachten we ook van, yeah right. Stelletje omhooggevallen kneuzen, ze denken dat zij alléén ermee kunnen omgaan en overdrijven sterk in alles ...
Nu zijn wij zelf zon omhooggevallen kneus :D Wat wij hier al meegemaakt hebben met dat beest, ik kan er memoires gaan over schrijven. We kiezen dus ook bewust om haar straks te laten steriliseren en niet te fokken (terwijl dit oorspronkelijk ergens een idee was) omdat we niet verantwoordelijk willen zijn om 10 van die terrors een goed huisje te moeten vinden.
We raden het ook niemand echt aan om een wolfhond te nemen, want je moet er echt iets voor over hebben. Zelfs de fokster heeft ons al gezegd dat er heel veel mensen haar al lang teruggebracht hadden in onze plaats.

het schuwe van de wolf etc is idd wel een unieke eigenschap, maar de hond heeft er vrij weinig aan als hij daardoor maar half kan functioneren... IMO zijn dit dus wel "foutjes" in het ras ...

Met alle respect, maar ik vrees dat jullie het ook wel écht getroffen hebben met jullie exemplaar :D

Ik ken een aantal tsjech-eigenaars, en die hebben letterlijk allemaal hun handen vol met hun honden, maar volgens mij heeft niemand zo afgezien als jullie :P

De enige ervaring met epilepsie die ik heb, was bij een oudere hond die een kop vol tumoren bleek te hebben, dus verder heb je aan mij weinig vrees ik. Ik wil je echter wel veel succes wensen, en vind het super dat je met je verhaal naar buiten komt. Dit soort dingen horen bekend te zijn, maar helaas zijn ze dat vaak niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:20

Haha, ik heb ondertussen ook al die indruk :D
Nu , veel is ook te weiten aan te weinig /verkeerde voorbereiding. Nu zou dit een stuk vlotter gaan.
(Niet gesproken van de schuwheid/agressie tov vreemden en angstgedrag bij abnormale zaken op verplaatsing...)

Inderdaad, de saarlozen en tsjechen worden voorgesteld als goede familie honden, met, bij de juiste aanpak een goede werklust.
Wat ze vergeten is dat de beesten zoooo slim zijn dat ze idd vlug commando's aanleren, maar ook zo slim zijn dat ze er mee wegraken om negen op,de tien keer simpelweg niet te willen gehoorzamen en alles in hun voordeel te draaien.
De mijne kent de oefeningen tot het brevet feilloos. Maar enkel als ze zin heeft. Rond gaan crossen en in mensen hun kont gaan bijten is veeeeel leuker :D

Dingen als epilepsie, dwerggroei etc moet ook veel meer aandacht krijgen, anders hebben we binnen tien jaar een verbasterde duitse herder ...

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:29

Duhelo schreef:
Haha, ik heb ondertussen ook al die indruk :D
Nu , veel is ook te weiten aan te weinig /verkeerde voorbereiding. Nu zou dit een stuk vlotter gaan.
(Niet gesproken van de schuwheid/agressie tov vreemden en angstgedrag bij abnormale zaken op verplaatsing...)

Inderdaad, de saarlozen en tsjechen worden voorgesteld als goede familie honden, met, bij de juiste aanpak een goede werklust.
Wat ze vergeten is dat de beesten zoooo slim zijn dat ze idd vlug commando's aanleren, maar ook zo slim zijn dat ze er mee wegraken om negen op,de tien keer simpelweg niet te willen gehoorzamen en alles in hun voordeel te draaien.
De mijne kent de oefeningen tot het brevet feilloos. Maar enkel als ze zin heeft. Rond gaan crossen en in mensen hun kont gaan bijten is veeeeel leuker :D

Dingen als epilepsie, dwerggroei etc moet ook veel meer aandacht krijgen, anders hebben we binnen tien jaar een verbasterde duitse herder ...

En als ik je nu eens vertel dat wij ook zo'n uitzondering getroffen hebben? Hij is lief, aanhankelijk tot en met en een zeer goede teamplayer met de witte herders. Maar.....

Hij is een echte lafaard en totaal niet dapper. Hij is heel blij met zijn plek onderin de roedel. Want hij is echt oliedom. En dat is al zo vaak bevestigd. Hij is net zo lief voor ons als dat hij niet slim is... En geloof me, hij is verre van intelligent :j