'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:01

madamX schreef:
Animal schreef:
In principe geeft hij aan dat je je moet verdiepen in het voeren van vers vlees voordat je eraan begint omdat er anders problemen kunnen ontstaan. En dat wanneer je dat niet wilt doen, je beter een brok kunt voeren (ongeacht welke) omdat je daar minder snel grove fouten mee kunt maken.

Zijn boodschap is vooral; Niet experimenteren als je er geen verstand van hebt waar je mee bezig bent. Zijn verhaal is om duidelijk te maken dat vers vlees voeren niet voor iedereen geschikt is en je dat niet zomaar moet gaan doen als leek omdat het een trend is, maar je moet laten adviseren. Daar ben ik het 100% mee eens. Vers vlees voeren is niet slecht op zichzelf, maar kan wel slecht zijn voor je dier als je niet weet wat je doet.

Helemaal mee eens.
Ik zie het zo vaak misgaan bij paarden; "even de scheve verhoudingen rechttrekken..." en men mengt het ene na het andere met elkaar terwijl men totaal niet weet wat men doet. Ik kan het niet erger benadrukken: mengvoeders maken/ voedingsleer is een studie apart waar vele jaren in gaan zitten (ja, zelfs dierenartsen krijgen hiervan te weinig mee, en ik spreek uit eigen ervaring...) en dat is niet weggelegd voor 'burgers' zonder gerichte opleiding. Datzelfde geldt ook voor verkopers van voeders; en die nodige kennis kan men ook niet van een simpel internetcursusje oppikken.....
Pas als men écht weet wat men doet (dus over de nodige kennis beschikt) dan is men goed bezig en is het zo natuurlijk mogelijk voeren van een dier juist het beste dat er is.

Maar dat is dus het gevaar, iedereen plukt tegenwoordig de info/kennis van internet en meent het zelf wel te weten :7

Ook neemt men het als zoete koek aan wat er allemaal op internet staat, niet wetende of dat wel de juiste info is.

Kuddegedrag kan dan gevaarlijk zijn....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:03

safina schreef:
Dat stuk van Barfplaats: 12.000 mensen op het forum en in de 13 jaar dat het bestaat is er geen mens, hond of kat ziek geweest? Zijn er serieus mensen die dat geloven?
:+

:') wonderen gebeuren daar... O:)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:13

listiglistje schreef:
safina schreef:
Dat stuk van Barfplaats: 12.000 mensen op het forum en in de 13 jaar dat het bestaat is er geen mens, hond of kat ziek geweest? Zijn er serieus mensen die dat geloven?
:+

Ik word meteen lid daar, ik wil ook nooit meer ziek worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:22

Catnip schreef:
listiglistje schreef:

Ik word meteen lid daar, ik wil ook nooit meer ziek worden!

Ik ga ook lid worden van dat forum, dan kan ik mijn ziektekostenverzekering opzeggen. :P

stoltur

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:35

Dhr Bosje die heeft meegewerkt aan dit stuk is absoluut anti-vers en pro-brok. Ik ken de kliniek, een kennis van mij heeft daar ook gelopen met haar hond en wij komen er niet meer, wat een geldklopperij daar. Als zij had gedaan wat die kliniek wilde dan was haar hond nu nog zieker geweest. En ja, dit was een wel een voedingsgerelateerd probleem. Ze is naar een andere kliniek gegaan die niet anti-vers was, niet pro-vers, maar ook niet pro-brok. Ondertussen zijn de problemen die ze hadden wel beheersbaar en zijn ze eindelijk op weg naar herstel.

Ik denk dat je moet kijken naar hoe jouw hond of kat het doet op bepaalde voeding. Er zijn brokken die bevatten ingrediënten die ik niet zou willen voeren maar er zijn ook merken kvv die ik niet zou willen voeren.

En voor degene die het interessant vinden, zoek eens naar dierenarts Tannetje Koning of Erwin van Gijtenbeek (sterkliniek Any Animal) die zijn wel pro-vers maar niet anti-brok.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:52

Ik snap niet dat ze het hebben over tekorten...nog niet zo heel lang geleden aten honden gewoon met de pot mee.Voor de brokjes hype...toen hoorde je niemand over tekorten,en het zou mij niets verbazen als er toen minder kanker voorkwam bij honden.Maar dat weet ik natuurlijk niet

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:01

Dan ben ik wel heel verkeerd bezig ;-)... Honden en katten eten hier gewoon met ons mee (groenten, fruit en vlees)... En af en toe eens wat brokken...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:03

geerke schreef:
Ik snap niet dat ze het hebben over tekorten...nog niet zo heel lang geleden aten honden gewoon met de pot mee.Voor de brokjes hype...toen hoorde je niemand over tekorten,en het zou mij niets verbazen als er toen minder kanker voorkwam bij honden.Maar dat weet ik natuurlijk niet

Dit is ook een van de "vroeger was alles beter" mythen. Je hoorde niets over tekorten omdat mensen niet de link legden tussen bepaalde ziekten en dieetfouten. Ik heb een lang geleden uitgekomen boek over drijfhond training, "the farmdog"door John Holmes, waarin hij beschrijft hoe honden op grote schaal een ziekmakend dieet werd gevoerd zo eerste helft vorige eeuw.
En wat betreft kanker inderdaad dat weet je niet, tip: beweer het dan ook niet.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:12

Kuggur schreef:
Dit soort topics zijn altijd amusant, maar dit is tot nu toe de leukste.
Wat een heerlijke storm van verontwaardiging. Er zijn duidelijk gevoelige snaren getroffen....
_O-

Hihi ligt niet aan mij dus :')

Dierenartsen zijn natuurlijk dierenarts geworden omdat ze centen verdienen en niet omdat ze iets voor dieren willen betekenen :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:16

Cayenne schreef:
Het voeren van rauw vlees is daarnaast ook gevaarlijk voor de mens zelf. Rauw vlees kan ziekteverwekkers als toxoplasma, salmonella, campylobacter en resistente bacteriën bevatten. Elk jaar krijgen ongeveer zevenhonderdduizend Nederlanders een voedselvergiftiging. Ongeveer 75 van hen overlijden. Het RIVM houdt deze cijfers niet bij voor honden en katten, maar ook bij deze dieren komen voedselvergiftigingen voor.

Dit is natuurlijk een beetje een onzinargument.. Mensen bereiden ook voor zihzelf vlees en dat is ook rauw tot het gebakken/gegrild etc is.

Er zijn altijd dierenartsen die de neiging hebben om te "traditioneel" te zijn en andere mensen slaan juist weer door de andere kant op. Ook vers zijn er totaal voeders te vinden (steeds meer) en dat is een geheel afgestemd voer net als een de door hem genoemde brok. Dan nog het assortiment graanvrije brokken ook daar zijn vele varianten te vinden.

Ik kies voor mij kat voor een graanvrije brok en regelmatig vers vlees of blik meer zo min mogelijk koolhydraten. Grappige is dat juist de goedkoopste bakjes kattenpaté bij de supermarkt het mijn koolhydraten (graan,toegevoegde suikers etc) bevatten.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:22

stoltur schreef:
Ik denk dat je moet kijken naar hoe jouw hond of kat het doet op bepaalde voeding. Er zijn brokken die bevatten ingrediënten die ik niet zou willen voeren maar er zijn ook merken kvv die ik niet zou willen voeren.

Ik wil mij er niet teveel in mengen, want dit is en blijft altijd een wellus/nietus verhaal waarbij velen gewoon niets toe willen geven want eigen gelijk is het belangrijkste...

Toen wij ruim 12 jaar geleden onze pup kochten was ik ook pro VV of CVV
Toen waren dingen nog vrij lastig te krijgen. Carnibest daar was 1 handelaar van die het vanuit huis verkocht. Verder had je Duck, Rodi, Smuldier en Energique oid en dat was dan wel in de winkel te krijgen.

Laat onze ( toen nog ) pup dus absoluut niet blij worden van CVV ... Ik heb wat kilo's vlees weggegeven. Ik heb ook BARF geprobeerd. Ook dit vond meneer niets.
Hazenruggen, kippennekjes etc etc hij at wat maar gelukkig werdt hij er niet van plus altijd dunne ontlasting.
Volgens de pro DA van VV moest ik dan meer van het 1 of meer van het ander geven en zo bleven we bezig
Tot hij een jaar of 3 was en de oplossing nog steeds niet gevonden was.
We gingen op vakantie met de hond naar het buitenland en dan wordt het weer lastig want hoe is CVV in het buitenland te krijgen en hoe reageerd hij daar op.
Dus toen besloten om hem op brok te zetten voor het gemak voor de vakantie
Ontlasting goed en hond at ook goed....
Sindsdien niet meer op CVV of VV gezet en hij wordt nu strakjes 13

Ik ben nu geen anti of pro
Ik ben voor de individu hond en baas.
Kijk en observeer. Als je dit goed doet zie je vanzelf waar je hond het goed op doet en wat hij lekker vind.
Iedere hond is anders, iedere baas is anders.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:22

Och wat een hillarisch stuk zeg.. En wat een grote onzin!

Ik voer ook vers vlees en ja natuurlijk moet je er hygiënisch mee omgaan. Maar is dat ook niet met je eigen stukje kipfilet ;)?

Tuurlijk moet je niet zomaar overstappen op vers als je er geen verstand van heb. Je moet je inderdaad goed inlezen op bv barfplaats.nl.
Heb je hier geen zin in? Koop dan gewoon een goede kwaliteitsbrok. En daar hoort imo echt geen RC of Hills bij ;).

En dat conserveringsmiddelen niet zo slecht zijn als wij denken volgens het artikel? Come on.. vers vs kunstmatig.. vul zelf maar in dan..

De pro brok dierenartsen zullen ons wel missen :) :') zo ook de brok fabrikanten

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:25

higgins schreef:
stoltur schreef:

Ik wil mij er niet teveel in mengen, want dit is en blijft altijd een wellus/nietus verhaal waarbij velen gewoon niets toe willen geven want eigen gelijk is het belangrijkste...

Toen wij ruim 12 jaar geleden onze pup kochten was ik ook pro VV of CVV
Toen waren dingen nog vrij lastig te krijgen. Carnibest daar was 1 handelaar van die het vanuit huis verkocht. Verder had je Duck, Rodi, Smuldier en Energique oid en dat was dan wel in de winkel te krijgen.

Laat onze ( toen nog ) pup dus absoluut niet blij worden van CVV ... Ik heb wat kilo's vlees weggegeven. Ik heb ook BARF geprobeerd. Ook dit vond meneer niets.
Hazenruggen, kippennekjes etc etc hij at wat maar gelukkig werdt hij er niet van plus altijd dunne ontlasting.
Volgens de pro DA van VV moest ik dan meer van het 1 of meer van het ander geven en zo bleven we bezig
Tot hij een jaar of 3 was en de oplossing nog steeds niet gevonden was.
We gingen op vakantie met de hond naar het buitenland en dan wordt het weer lastig want hoe is CVV in het buitenland te krijgen en hoe reageerd hij daar op.
Dus toen besloten om hem op brok te zetten voor het gemak voor de vakantie
Ontlasting goed en hond at ook goed....
Sindsdien niet meer op CVV of VV gezet en hij wordt nu strakjes 13

Ik ben nu geen anti of pro
Ik ben voor de individu hond en baas.
Kijk en observeer. Als je dit goed doet zie je vanzelf waar je hond het goed op doet en wat hij lekker vind.
Iedere hond is anders, iedere baas is anders.

wat is cvv of vv?

Tevens doet niet elke hond het goed op brok of juist vers. Het is altijd kijken waar jouw viervoeter het beste op doet. Maar ieder mens die zich een beetje oriënteert wat een hond nodig heeft, ziet al snel dat vele brokken ingrediënten bevatten welke puur voor de opvulling ect is en niet omdat een hond die nodig heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:32

Mijn hond krijgt een compleet vers voer. Dit omdat ik hem graag vlees wilde voeren en hij het gewoon ontzettend lekker vindt. Had hij het niet lekker gevonden of het er niet goed op gedaan, prima. Dan had hij brok gekregen :).

Als ik mijn hond zie smikkelen van de ribben, het kraakbeen, de strotten, daar word ik blij van :). En het belangrijkste, mijn hond ook.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:34

stoltur schreef:
wat is cvv of vv?

Tevens doet niet elke hond het goed op brok of juist vers. Het is altijd kijken waar jouw viervoeter het beste op doet. Maar ieder mens die zich een beetje oriënteert wat een hond nodig heeft, ziet al snel dat vele brokken ingrediënten bevatten welke puur voor de opvulling ect is en niet omdat een hond die nodig heeft.

Ik bedoel;
Compleet vers vlees
Vers vlees

Bovenste heeft dus alles wat de hond nodig zou moeten hebben. VV is vuile pens, hart etc

Dit is ook met voeding voor mensen zo. Supermarkt staat er vol mee :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:36

Tannetje Koning schrijft het volgende

Citaat:
Is het een verlate 1 aprilgrap? Is het komkommertijd? Wat is het toch dat er weer eens een eenzijdig artikel tegen het voeren van versvlees moet verschijnen? Een hype wordt het genoemd. Hoe lang mag een hype duren? Wanneer wordt het geven van versvlees eindelijk geaccepteerd als een gewone goede mogelijkheid om je hond of kat te voeren? Enige maanden geleden las ik een artikel, ik denk in het Dibevo blad, dat de grote diervoederfabrikanten ongeveer 27% van hun omzet missen. Dat ligt nu bij de kleinere fabrikanten, was de conclusie. Die worden niet meegeteld met hun omzetcijfers want die cijfers hebben we niet. Hoeveel daarvan zijn versvleesvoerproducenten? Steeds meer. Moet er daarom weer een anti-artikel verschijnen?
Naar mijn idee geven steeds meer mensen versvlees aan hun honden en katten omdat ze zelf zien dat ze het er beter op doen. Vaak begint het met een ziek dier. Als ze dan overstappen op versvlees, meestal omdat ze dat op internet geadviseerd wordt, zien ze dat het dier opknapt of zelfs helemaal beter wordt. Niet altijd natuurlijk maar toch echt verrassend vaak. Het is niet meer dan logisch dat zo iemand doorgaat met het geven van versvlees en ook de volgende hond of kat wordt vanaf het begin op versvlees gezet. En zo iemand is er dan ook moeilijk van te overtuigen dat brok toch echt beter is. Het is niet wetenschappelijk, al die persoonlijke ervaringen, maar zeker erg overtuigend voor de persoon zelf. Dat is ook de reden dat de discussie vaak zo emotioneel wordt. De diereigenaar heeft echt het gevoel dat de gezondheid van zijn/haar huisdier in het geding is en onze huisdieren liggen ons erg na aan het hart.
Ik begrijp zeker dat de hygiëne maatregelen belangrijk zijn en daar mag mogelijk best wat meer aandacht aan besteed worden. En ik zie ook dat het diepvriesvoer een enorme wildgroei kent en niet alle voeders zijn compleet en kwalitatief goed. Dat vergt zeker nog regulatie. Maar het is geen reden om alle versvleesvoeders op een hoop te gooien en te zeggen dat het gevaarlijk is.
Persoonlijk heb ik nu ongeveer 18 jaar ervaring als dierenarts met versvleesvoer en mijn persoonlijke overtuiging en ervaring is nog steeds dat het een enorm goede bijdrage is aan de gezondheidsbevordering van onze honden en katten. Nogmaals dat is niet wetenschappelijk bewezen maar dat zegt nog niet dat het niet zo is. Ongeveer 30% van alle toegepaste reguliere therapieën in de dierenartsenpraktijk is wetenschappelijk bewezen.
Er is een Swahili spreekwoord dat zegt: laat iets dat je zelf hebt gezien niet vervangen door iets wat je hebt gehoord (van een ander?). Vertrouw op je eigen waarnemingen!

Wat hygiëne betreft ook met je eigen kipfilet moet je voorzichtig zijn dus gewoon goed nadenken
Zelf doe ik folie op het aanrecht doe het voer in de bakken en na het folie weghalen spuit ik met een dettol oplossing, maar dat doe ik ook als ik kipfilet snijd..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:48

Weet je, overal is wel wat voor te zeggen.
Brokken zijn niet zaligmakend, vers vlees en Barf ook niet.
Voordeel van deze tijd is dat compleet vers vlees steeds commerciëler wordt. Vroeger werd er door mensen veel meer wat aangerommeld in schuurtjes bij het huis, waar vlees gemaakt werd en verpakt onder niet al te hygiënische omstandigheden, en waarbij de gehaltes ook niet gegarandeerd waren en de samenstelling nogal wisselde. Oa KIVO en Hunters Home zijn zo begonnen, ik ben daar nog wel geweest om vlees te halen. De honden deden het er ook wisselend op, al naar gelang de samenstelling van het vlees, want dat was een beetje van je verwerkt wat je goedkoop kunt krijgen. Ik ben daarom al vrij snel overgegaan op Smuldier, misschien niet de sjiekste KVV, maar mijn honden doen het er prima op, het wordt in een fabriek geproduceerd, en daar wordt het productieproces ook gecontroleerd, ook door de instanties.
Mijn honden krijgen dus Smuldier met er doorheen een paar handjes brok, en dat bevalt me prima. Gezonde honden, geen problemen.
Ik denk dat de dierenartsen vooral bang zijn voor mensen die denken dat ze het snappen, maar dat eigenlijk niet doen, zoals de mw met de kat die alleen lamsgehakt at.
Oh, voor de duidelijkheid, volgens mij hebben KIVO en Hunters Home nu ook serieuze fabriekjes, en zijn die ook onder controle qua kwaliteit...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:53

Klopt Billy ik had ook nooit overgestapt van de brokken als mijn oude hond niet een allergische reactie had vertoond op E-nummers/granen en conservering middelen.
Echter toen we eindelijk er achter kwamen wat het was de overstap gemaakt en nu de jonkies er ook op gezet, ben tevreden en heb gezonde honden en gelukkig mag ik nog van die oude doos genieten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:07

Sorry, nog niet alles gelezen maar ik kwam laatst een artikel tegen van een Duitse Da over de hypes... geweldig geschreven blog vanuit de zicht van zijn hond. DE voeding heet dus ABAM (Abstauber bekommen alles mögliche ) ... ik ga hem even opzoeken... want deze artikel ruimt echt op met alle hypes :-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:07

Grootste probleem ligt m als het vlees wat gegeven wordt niet compleet is . Afgestemd en uitgebalanceerd.
Hygiënisch werken ermee heb je als baasje zelf in de hand ...
Ik voer ook vers maar compleet vers , dus de maker ervan heeft het al uitgebalanceerd en de hond komt niets te kort .
Regelmatig een ribbetje om te kauwen . Of een oortje van een rund .
Hondjes zien er goed uit hoor !
En ik ben in die 5 jaar dat ik KVV voer er niet ziek van geworden , en mijn border mix is van haar aanvallen af.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:15

De eeuwige discussie, ik word daar een beetje zat van. Brok is niet goed, vlees is niet goed. Maar mensen vergeten te kijken naar waar HUN hond het goed op doet en niet 'wat zou moeten'.

Ik ben er van overtuigd dat brokken meer dan prima zijn, perfect zelf, voor zo'n 98% van de hondhoudende mensen. Want JA, het IS een hype. En dáárdoorgaat er een hele hoop verkeerd. Weinig mensen die zich er in verdiepen, de nodige hygiëne in acht nemen en de hond verkeerd voeren. Want op enkel kipfilet gaat je hond het niet redden.

Nu heb ik vanwege mijn werk regelmatig honden doodziek gezien, omdat ze op vers vlees stonden. Als je de eigenaren vervolgens vraagt wat ze dan precies voeren, sla je soms stijl achterover. Nee, geen wonder dat je hond het dan slecht doet. Aan de andere kant komt het gelukkig steeds regelmatiger voor dat honden het wél goed doen op rauw vlees, maar dat zijn dan echt de fanatiekelingen.

Maar met brok geld dat net zo. Zoek gewoon een goede kwaliteit brok uit en daarbij 1 waar je hond het goed op doet. Ik heb maar eeeeeerg weinig honden gezien die het goed deden op Lidl of Aldi brok.

Niets is heilig en zeker vers vlees niet. Mijn hond krijgt gewoon goede brokken en doet het erg goed. Krijg keer op keer complimentjes over hoe goed hij er uit ziet.

Afbeelding

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:26

Wij hebben een dierenarts die er absoluut voor de beesten is en echt niet voor de centen
Veel doet hij zelfs zonder kosten te rekenen voor de tijd en alleen de medicatie en gebruikte spuiten enz

Deze is helemaal fan van barf/kvv
Wij hebben een klein teefje die allergische reageerd op granen dus daar ging de zoektocht na een goede granen vrije brok zonder (teveel) zout
Toen rade onze dierenarts kvv aan (rodi in ons geval)
Dit zijn we toen gaan voeren en hond knapte zienderwijs op Qwa uitzien Qwa stinkende ontlasting en zeker Qwa ontlasting

Een aantal maanden terug kregen we Amy erbij een 7 maanden oude Bordeauxdog
Poepte wel 8x per dag en vieze dunne ontlasting ze kreeg voer van de Lidl bij de vorige eigenaar
Hier hebben we haar toen op fokker gezet onze eigen bd krijgt dit ook en doet t dr super op

Ontlasting bleef t zelfde stinken als n hell en nog net geen diaree
Toen in overleg ook haar kvv gaan voeren
Na 2 dagen al super mooie drollen (in hoe verre drollen mooi zijn)
Nu sinds 2 maanden aan de kvv en ze ziet er zo mooi uit d'r vacht is helemaal "ontbrokt" en glimt als n spiegel
Ze is veel energieker en vrolijker eindelijk speelt ze en doet ze zoals een jonge hond hoort te zijn

Voor de eenvoudigheid onze bd reu ook op kvv gezet en die vacht is ook echt aan t ontbrokken nu (krijgt nu n kleine 3 weken kvv)
Ook zijn ontlasting is prima en stinkt minder
Mijn bankrekening vind het wat minder leuk...

Hier eten ze met z'n 3en voor een euro of 7,5 per dag
Laten we even op 30 dagen permaand uit gaan is dit een ruime 200€ per maand aan honden voer

Maar de honden doen het er goed op en zijn vrolijk
Tuurlijk is het veel geld en kan niet iedereen dat besteden aan hun honden
Maar ik vind als je dieren hebt je er ook voor moet kunnen zorgen
Als ik zie wat hier in de buurt voor drollen liggen met enige regelmaat zie je gewoon al aan de drol dat er te veel nutteloze dingen in hun eten zit en wat ze dus uit poepen
Een hond doet niets met granen of groentes hun darmen zijn gewoon te kort om dit te kunnen verwerken

Ik ben niet pro vlees of anti brok
Als de honden hier goed op de brok zouden reageren had ik zeker brok gevoerd
En eentje op brok werkt gewoon niet prettig omdat zeker de jongste nog wel eens die bak wilt leeg plunderen als de grote wat heeft laten staan

Ik vind dat je het echt per hond moet bekijken ook in de kvv zijn zoveel verschillende soorten voer
Smuldier wilt ons kleine teefje niet eten dus dat houd ook alweer op
Plus de verkrijgbaarheid van andere soorten is lastig te krijgen in kleine hoeveelheden
En mijn vriezer is niet heel groot
Ik bestel de rodi hier bij de supermarkt en haal dat 3x per week op heb 11 dozen nodig in de week zitten er 10 per doos
Voer 11 pakken per dag
Ik krijg gewoon niet meer in m'n vriezer helaas anders was ik uitgeweken na iets anders

Verder krijgen ze hier met regelmaat iets van barf kippennekken enz
Ze dierenarts is zeer tevreden over ze
Bd meisje is 7 maanden nu n 2 maanden op kvv
Klein teefje is 3 staat nu 2,5j op kvv
En de grote bd reu is 7 jaar (geloof ik) en staat nu z'n maand op kvv

Kippennekken enz krijgen ze hier al jaren de jongste sinds die hier is
Geen tandsteen te vinden bij ze eigenlijk
Laatst een vervangende dierenarts en die zei "jij geeft zeker veel dentasticks! Ze hebben prachtige tanden!" Uhhhm nee heb nog nooit n dentastick in handen of in huis gehad
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 03-04-16 16:33, in het totaal 3 keer bewerkt

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:26

Ben na mijn ervaring met vers vlees anti vlees geworden! dit heeft me twee pups het leven gekost, en als de dierenarts niet meteen had opgetreden was mijn hele nest dood geweest. Heb de pups voor sectie weg gehad en daar kwam uit dat ze overleden waren aan een bacterie die voorkomt in vers vlees.
Ze hebben een gruwelijke dood gehad. Was altijd grote voorstander van vers maar na deze aanvaring en al eens eerder problemen gehad te hebben is voor mij nog maar 1 ding goed en dat is brok.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:29

het is net als in de mensen wereld... wat wil je en wat heb je er voor over??? Mijn honden krijgen vers vlees, zelf samengesteld en ze doen het er goed op. Van chi tot duitse dog.. Ik geef dus grote stukken, geen worst of zo. Ik vind dat ze moeten werken voor hun eten.
Als je wil weten hoe en wat ga dan idd lezen. en niet 1 site maar vele...
Problemen kom je overal tegen. Huidproblemen , tand problemen, ontastingsproblemen. veel problemen. Met brok is het zo hoe meer toevoegingen, en dus hoe minder vlees.. hoe meer stront en ellende met huid en tand! Daarnaast zijn tandproblemen zoals tandsteen vaak te voorkomen door een fijn stuk (makkelijk verteerbaar bot te geven wekelijks of vaker) zelfs naast brok goed te doen. Wat je als extra koopt in de dierenwinkel is ook vaak niet echt gezond, is hier onderscheid mee gemaakt met dit onderzoek/ aanname??? Want bv die mooie gerookte botten zijn echt niet goed voor je hond. Bot moet rauw zijn en van NIET!!!! dragende delen. Er is echt zoveel te leren op voedingsgebied. Kijk naar onze eigen schijf van 5.. die veranderd ook regelmatig. Wel is het zo dat als je hond bv een maagtorsie heeft en versvlees in grote stukken krijgt, hij een probleem heeft. Dat kan je niet uitspoelen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:30

sasja0705 schreef:
Sorry, nog niet alles gelezen maar ik kwam laatst een artikel tegen van een Duitse Da over de hypes... geweldig geschreven blog vanuit de zicht van zijn hond. DE voeding heet dus ABAM (Abstauber bekommen alles mögliche ) ... ik ga hem even opzoeken... want deze artikel ruimt echt op met alle hypes :-)

Ik ben even gaan zoeken: http://www.tierarzt-rueckert.de/blog/de ... 3&ID=19301
Geweldig artikel! Moraal van het verhaal: gebruik je gezond verstand, kijk naar je hond en niet naar de hype, doe waar jij en je hond je goed bij voelt en vooral: leven en laten leven!