Apotheekkastje voor jullie dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Apotheekkastje voor jullie dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:24

Ik heb ontzettend veel in huis. Van antibiotica tm diverse pijnstilling darmbeschermers maagbeschermers oorspul diareeremmers enz.

Ben altijd overal op voorbereid dus en zal niet snel in het weekend naar de DA moeten.

Overigens simpele dingen ga ik niet voor naar de dierenarts maar bij twijfel ga ik altijd. Heb vele jaren in een dierenopvang gewerkt dus veel simpele problemen los ik zo wel op. Ik ben ook een groot voorstander van homeopathische middelen en daar kan ik naar de drogist om ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:38

Ik ga ook gewoon naar de DA als het nodig is :j

Maar voor standaard dingen zoals parasieten, niesziekte, milde uitdroging, oogontsteking, diarree/misselijkheid etc heb ik het nodige spul in huis en los ik het zelf op. Ik heb alle standaard dingetjes al vaak in huis gehad, en als ik het niet weet is er nog een heel netwerk (de stichting) die nog veel meer ervaring en kennis hebben. Verder kan ik altijd mijn (superfijne!) DA bellen voor advies, en dan haal ik de eventuele extra medicatie gewoon op. Als een stichting elk gastgezin naar de DA stuurt voor elke snottebel, zijn ze zo failliet.
Natuurlijk wordt er niet geaarzeld om naar de DA te gaan wanneer het nodig is!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:43

Ik ben echt stomverbaasd hoeveel mensen AB in huis hebben. Wij hebben koeien maar hebben dat niet eens op voorraad.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:52

Ik heb een flesje metacam voor hond en 1 voor de kat standaard staan. Dan ook nog de pilletjes voor mijn hondje haar hartje.

Voor mijn paard heb ik ontsmettingsmiddel vooral liggen, mokzalf en een zak antibiotica liggen (een halve zak die over is)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:53

Toen ik hondje Bonnie nog had stond m'n halve keuken vol met medicijnen..
Nu valt het mee..

* Surolan voor hondje Kai's oor
* Metacam voor Joey ( de kat )
* Puur Rust voor Joey
* Iso-gel voor degene die iets eet wat niet helemaal ok is..
* Canikur voor Kai

( Canikur en Iso-gel zijn "erfenissen" van Bonnie, zij had hele gevoelige, dramatische darmen. Ik vind het fijn dat in huis te hebben mocht Kai last krijgen, maar hij heeft het in 1 jaar 2x gehad.. :) )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:13

Kinke schreef:
Ik ben echt stomverbaasd hoeveel mensen AB in huis hebben. Wij hebben koeien maar hebben dat niet eens op voorraad.

Nu niet merr met de nieuwe regelgeving maar vroeger kreeg je heel vlot antibiotica kuur mee en ik vond dat niet altijd nodig

Overigens voorheen was kuur vaak 14 dgn anders werd je dier resistent maar tegenwoordig kan het opeens ook met 5 dgn of zelfs maar 3 terwijl de antibiotica niet veranderd is. Heel gek....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:20

Kinke schreef:

Zo ging het mij ook. Hier zijn nogal strenge regels wat betreft medicijn verkoop. Ik dacht dat dat in Nederland ook het geval was. vind het persoonlijk ook niet in orde dat leken zelf diagnoses stellen en beslissingen nemen wanneer derglijke medicatie in te zetten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:46

Als je veehouder bent zijn de regels streng, blijkbaar mogen particulieren er zelf hun ding mee doen Kuggur.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 00:54

Ik zeg niet dat iedereen er verantwoord mee omgaat, maar als je een beetje kennis van zaken hebt weet je toch ook dat je een AB kuur moet afmaken en niet zomaar mag stoppen?

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 00:57

Ik heb als huisdieren 2 katten.. Het enige wat wij hebben is een tekentang en ontsmettingsmiddel :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:28

Catnip schreef:
Ik zeg niet dat iedereen er verantwoord mee omgaat, maar als je een beetje kennis van zaken hebt weet je toch ook dat je een AB kuur moet afmaken en niet zomaar mag stoppen?

Dat er over is wil toch niet zeggen dat je voortijdig gestopt bent? Ik kreeg een zak antibiotica van een kilo voor mijn paard. Hij had ontstoken wonden op de achterbenen. Ik moest een weekje elke dag een lepel antibiotica geven. Enkel als de zwelling en roodheid aanhield moest ik er een week bijdoen. Dat was niet nodig. Dus ja ik heb nog een halve zak staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 08:31

De meeste met antibiotica hebben het ook wel besproken met een dierenarts.
Mijn kennis over antibioticagebruik komt oorspronkelijk wel van bij een dierenarts.
Knaagdieren die ziek zijn heb je over het algemeen een aantal keuze's in.
- ze rochelen = verkoudheid/longontsteking = 5-10 dagen baytrill (afhankelijk hoe vroeg je erbij bent)
- diarree (vooral bij konijnen, cavia's en chins minder) = stress / coccidiose = 10 dagen baycox
- dikke buikenziekte (konijn) = 10 dagen baycox/baytrill maar meestal weinig kans...

Dit bovenstaande is aangeraden door een dierenarts uiteraard.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:55

Voor onze 13-jarige bouvier hebben we een tas met:
-Meloxidyl voor zijn artrose
-Iso-gel tegen constipatie
-Glucosamine
-Activyl
-Betadine
-2 medical pet shirts
-Pincet
-Schaartje
-tekentangetjes
-vlooienkam

Daarnaast krijgt hij dagelijks schapenvetbonbon en zalmolie maar dit valt meer onder voeding.

Voor alle andere middeltjes gaan we naar de DA zodra dit nodig is. Wij hebben de mazzel dat de praktijk ook op zaterdag en zondag open is en geen speciaal weekendtarief hanteert. Hier hoeven we dus geen rekening mee te houden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:18

Zoe_97 schreef:
Catnip schreef:

Dat er over is wil toch niet zeggen dat je voortijdig gestopt bent? Ik kreeg een zak antibiotica van een kilo voor mijn paard. Hij had ontstoken wonden op de achterbenen. Ik moest een weekje elke dag een lepel antibiotica geven. Enkel als de zwelling en roodheid aanhield moest ik er een week bijdoen. Dat was niet nodig. Dus ja ik heb nog een halve zak staan.

Nee dat klopt :) ik bedoelde ook niet per se "doos/zak/fles opmaken", maar gewoon de kuur afmaken volgens DA instructies (of eigen kennis), het aantal dagen dus.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:34

Bij mij ligt er standaard (hond en kat)
-vlooiendruppel
- wormenkuur
- duivelsklauw (pijnstiller homeopatisch)
- betadine
- Bach (voor auto rijden)
- tekentang
- vlooienkam
- plak verband
- surolan (oor ontstekin)
- oor reiniger
- schaar
- pincet

Volgens mij was dat m wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:56

In de veehouderij wordt flink gecontroleerd. Wij krijgen 1x per jaar controle. Moeten per dier bijhouden hoeveel er is gebruikt op welke datum en we moeten zelfs de wachttijd noteren. De veearts zet alle uitgegeven ab in Medirund. Stel dat we maar een deel van een flesje gebruiken dan moeten we bij die controle ook het flesje laten zien zodat ze kunnen zien dat er een restant is, wat overeen moet komen met de hoeveelheid die nog over zou moeten zijn. Nou hebben wij vleesvee en medicijnen en ab gebruik is een grote uitzondering, maar bij grotere veehouders zijn er veel meer bezoekjes. Bij ons komt de veearts 1x per jaar om het bedrijfsbehandelplan en bedrijfsgezondheidsplan te bespreken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:23

Idd, een veehouder zou eens moeten proberen een voorraadje ab in huis te hebben voor het geval dat. Als dat bij een controle gevonden wordt, wordt hij aan de hoogste schandpaal genageld.

Restjes antibiotica bijhouden voor een volgende keer is ook nutteloos. Zeker poeder of vloeistof vergaat vrij snel (actieve stof is niet meer werkzaam) eenmaal de zak/fles open is.

Hier in Frankrijk is de wetgeving ook juist verstrengt. In eerste plaats heeft dat dus invloed op de veeartsen en veehouders. een pak ab mogen nu niet meer zomaar voorgeschreven worden, die moeten verantwoord worden door een antibiogram.
Baytril is daar dus 1 van.
Ik weet dat knaagdieren heel snel ziek kunnen worden of sterven, maar dat kunnen kalveren ook.
Enige verschil is dat niemand de cavia 3 hoog achter gaat controleren en dat in principe knaagdieren niet geconsumeerd worden.
Maar vind het toch ook niet juist dat particulieren zomaar een voorraadje ab in huis hebben.

Anyhow: ik heb niets in huis voor m'n 2 katten. Die zijn jong en gezond. of wacht, er ligt misschien nog wel een ontwormpil te wachten in de lade. Moest er iets nodig zijn dan sta ik op 5 minuten bij de DA.
Toen ik nog m'n oude, zieke kat had, had ik wel een arsenaal. Eerst was het insuline. Daarna infuuszakken om tussendoor infuus te geven.
Maar zelfs voor hem was de enige keer dat ik ab in huis had, een flesje toen hij ontstoken tanden had.

Voor het paard heb ik allerhande smeersels en zalfjes en equipalazone (en voor iedereen gaat gillen: ja, ze is uitgeschreven voor de slacht in haar paspoort).

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:47

Ik heb ook wel eea op voorraad. Heb in m'n bus en thuis ehbo box voor honden (heb een hondenuitlaatservice) zit oa finidiar rymadil verband fysiologisch zout/water tekentang nagelschaar wondzalf oor en oogzalf oorvleaner en Betadine in. Ik gebruik het voor eerste hulp om daarna gelijk naar een da te gaan als dat nodig is. Rymadil zit ook wat onstekingsremmer in en schijnt te helpen als een hond in z'n bek gestoken is door een wesp, rymadil erin waardoor het wat minder snel zwelt en als de donder naar de da. Voor de paarden heb ik op stal ehbo kist met van alles oa traumeel betadine verband groene leem acederm en ook fysoligisch spoelmiddel

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:23

Catnip schreef:

Voorheen gaf men heel gemakkelijk antibiotica mee en ik begon niet altijd aan de kuur dus krijg je voorraad. Nu ben ik zelf ook verre van een leek dat scheelt en het zijn nog altijd mijn eigen dieren. Ik laat ze niet lijden maar stop er ook niet onnodig medicatie in.

En wat is kuur af maken? Vroeger gaven alle dierenartsen bijv. Amoxoral voor 14 dgn mee en dat moest op. Nu krijg je gerust voor 5 dgn en is probleem niet weg? Dan voor meer dagen ophalen en anders stoppen want zomaar 14 dagen geven is opeens slecht geworden. Dat heet nieuwe inzichten maar blijft gek.

Denk dat wij in asiel 1 op de 100 katten die gecast of gesteriliseerd werden maar antibiotica moesten geven omdat de wond ging irriteren. Laat ik mijn eigen kat helpen daar moest ik 14 dagen amoxy aan geven uit voorzorg. Niet gedaan en netjes genezen. Ik ben geen leek maar een gemiddeld mens kan toch wel zien of een wond netjes geneest?

Overigens nieuwe regeling nu dus na operaties krijg je geen antibiotica meer mee uit voorzorg. Gaat het niet goed? Dan controle en wel antibiotica. Voorraad thuis zal nu vast niet meer groeien ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:26

zo'n kap waardoor ze niet aan wondjes kunnen zitten
oogzalf
tegen vlooien
en nog wat andere dingentjes die ik niet zo uit mijn hoofd weet haha

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:27

Pijnstillers, iets tegen de misselijkheid en wat kalmeringsspul. Verder een shirt om wonden af te dekken. Verder heb ik apoquel die onze hond standaard krijgt.
Gazen ed heb ik in de normale EHBO, die kan de hond ook gebruijen natuurlijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:43

Baytril is inmiddels 2e/3e keus duhelo, dus ik weet niet wanneer je dierenarts dit gezegd heeft maar wij geven t in de praktijk niet meer mee. Sulfatrim is 1e keus.
Aangezien ik zelf paraveterinair ben, heb ik niet zo veel thuis liggen behalve meloxidyl. Rest gaat in overleg met collega en neem t dan pas mee naar huis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:09

Op het werk gebruikte ik ook geen baytril meer. Eerder baycox bij diarree en een groen poeder bij longproblemen, maar ik ben even de naam kwijt.
Onlangs kreg ik voor de chin met longontsteking idd baytril, vond het ook wel wat apart, maar dierenarts is dan afgegaan op de dymptomen dat ik vertelde, volgende keer zal ik idd es vragen hoe of waarom.