Ik heb een ratje, gekocht van de dierenwinkel waar ik stage heb gelopen. Hij zat daar sinds de zomervakantie al, het personeel was bang voor hem. Ik heb hem sinds november. Heb geen idee hoe oud hij is, hij is wel volwassen. Het was best een impuls aankoop, had hem 2x vastgehad omdat ik zijn hokje moest verschonen. Heb mij een week lang ingelezen over ratten en heb hem toen opgehaald. Hij zit nu in een caviakooi van 1 meter x 60 cm, maar wel een dubbele kooi dus 2x deze oppervlakte. Nu ben ik een cavia-mens en ik ben aan het minderen met dieren, dus ik wil sowieso geen jonge dieren meer hebben. (Ook zouden jonge ratten tussen de tralies door passen).
Op internet heb ik gelezen dat je ratten moet koppelen met een leeftijdsgenootje. Probleem is dat ik geen idee heb hoe oud hij is. Ook is hij behoorlijk territoriaal naar mijn cavia's toe, hij is écht de baas en mijn cavia's zijn zeker niet de allersloomsten. Rat en cavia's zitten natuurlijk wel elk in hun eigen verblijf, maar soms gaat poekie (ratje) bij de caviaflat naar binnen om hun brokjes te stelen, cavia's laten dat zomaar gebeuren. Door dit gedrag ben ik bang dat hij 'onkoppelbaar' is, ik heb ook geen idee hoe hij zou reageren op een andere rat. Naar mij toe is hij echt verschrikkelijk sociaal en nieuwsgierig. Logisch ook, als je geen vriendje hebt. Ook woon ik in het noorden en zijn hier gewoon géen opvangen of fokkers oid te vinden, dus eigenlijk had ik de hoop opgegeven voor een vriendje. Ik wil niet nóg een dierenwinkeldier hebben en ik wil ook geen jonkie. Zomaar een dier op marktplaats zoeken durf ik niet omdat ik denk dat hij agressief gaat zijn.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Kan ik op zoek gaan naar een 'oudere' mannelijke rat en zou dat goed gaan met mijn ratje die minstens 9 maanden geen contact met andere ratten heeft gehad? Zoja waar vind ik er een, en hoe moet ik ze koppelen? (vermoed een neutrale ruimte en kooi helemaal schoonmaken) maar wat is normaal ratten-koppel-gedrag? Ik ben gewoon echt bang dat ze elkaar afmaken omdat poekie zo territoriaal is.
Hij krijgt voer van beaphar gemengd met een zaden-mix voor ratten. Hij krijgt elke dag een stukje groente wat de cavia's ook krijgen en hij krijgt elke dag een KLEIN stukje droog brood en een beetje trosgierst. En af en toe een stukje kip of een gekookt eitje en wat meelwormen. Hij krijgt morgen met pasen ook een eitje. Ook komt hij elke dag 3x uit zijn kooi en heeft hij inmiddels de hele boven-verdieping geclaimd. Hij kan dan dus vrij rondlopen in 2 kamers en op de overloop. Ook zijn zijn nagels heel erg scherp maar het lukt mij niet om die te knippen, heeft iemand daar tips voor?
De foto's van TS zijn echt heel schattig

Edit: Wij hebben vandaag door dit topic ook een kokosnoot gekocht haha