Help waarom is mijn cavia zo raar dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:40

Komen ze uit een goede opvang? (welke?) Dan zou ik het wel heel vreemd vinden als ze zwanger is, daar controleren ze alles wel echt goed.. Enige wat ik me voor kan stellen is dat ze vrij snel doorgeplaatst is en niet uit een gemixte groep kwam waardoor ze de groeiende buik gemist hebben.

Bij zo'n ronde buik denk ik idd wel aan baby's of een gasbuik, maar dat laatste zal het niet zijn als het zacht aanvoelt, dan hebben ze echt een harde buik.
Ik ben dus toch bang dat je gezinsuitbreiding krijgt :+ Of ze is gewoon dik, maar dan vind ik het wel raar dat het zo netjes rond is, mijn dikzak heeft haar vet overal :')

Als ze wel zwanger blijkt of je wilt ergens anders iets over weten mag je me altijd pben, ik heb hier 8 haarballen rondlopen en vorig jaar ook een (gepland) nestje gehad dus ik weet nu wel ongeveer hoe alles werkt :)

Geryon

Re: Help waarom is mijn cavia zo raar dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:44

Ziet er zwanger uit.. cavia nestjes zijn wel heel makkelijk hoor. Ze worden gewoon als mini volwassen cavia geboren. Alleen eens per dag even wegen of ze aankomen. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:46

melody7 schreef:
Komen ze uit een goede opvang? (welke?) Dan zou ik het wel heel vreemd vinden als ze zwanger is, daar controleren ze alles wel echt goed.. Enige wat ik me voor kan stellen is dat ze vrij snel doorgeplaatst is en niet uit een gemixte groep kwam waardoor ze de groeiende buik gemist hebben.

Bij zo'n ronde buik denk ik idd wel aan baby's of een gasbuik, maar dat laatste zal het niet zijn als het zacht aanvoelt, dan hebben ze echt een harde buik.
Ik ben dus toch bang dat je gezinsuitbreiding krijgt :+ Of ze is gewoon dik, maar dan vind ik het wel raar dat het zo netjes rond is, mijn dikzak heeft haar vet overal :')

Als ze wel zwanger blijkt of je wilt ergens anders iets over weten mag je me altijd pben, ik heb hier 8 haarballen rondlopen en vorig jaar ook een (gepland) nestje gehad dus ik weet nu wel ongeveer hoe alles werkt :)

Deze cavia komt niet uit de opvang. Het mannetje en het vrouwtje komen bij opvang Rozan vandaan maar ik kan me echt echt echt niet voorstellen dat er daar wat mis is gegaan hoor. Het ging zo supernetjes!
De betreffende cavia is de enige die dus niet van de opvang ismaar van de fokker

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:47

Geryon schreef:
Ziet er zwanger uit.. cavia nestjes zijn wel heel makkelijk hoor. Ze worden gewoon als mini volwassen cavia geboren. Alleen eens per dag even wegen of ze aankomen. :)

En de andere twee dan? Kunnen die erbij blijven? Want anders heb ik nu al een kooi tekort

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:47

haha oops dat is idd aardig zwanger

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:51

Als je zachtjes je vingers op de buik legt kan je ze vaak voelen bewegen als er jongen in zitten.
Vaak kan je zelfs voelen hoeveel erin zitten. Aan de buik te zien iig meer dan één en ik denk niet dat ze nog heel lang op zich laten wachten.

Wat een mooie kleur heeft ze trouwens, leuk beestje. 8-)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:52

Dorine92 schreef:
melody7 schreef:

Deze cavia komt niet uit de opvang. Het mannetje en het vrouwtje komen bij opvang Rozan vandaan maar ik kan me echt echt echt niet voorstellen dat er daar wat mis is gegaan hoor. Het ging zo supernetjes!
De betreffende cavia is de enige die dus niet van de opvang ismaar van de fokker

Rozan heb ik er ook een van, dan durf ik wel met zekerheid te zeggen dat het niet je castraat is :j Zij is echt super netjes, ik heb ook een castraat van haar.
Ik zou de fokker eens mailen of ze mogelijk bij een beertje heeft gezeten, die kans lijkt me vrij groot.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:53

Maar het kan dus niks anders zijn?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:55

Dat is vanaf een scherm natuurlijk nooit helemaal zeker te zeggen, als je het helemaal zeker wilt weten moet je haar even door een dierenarts na laten kijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:56

Mijn eerste gedachte was ook zwanger. Kan het iets anders zijn. Ja wellicht. Maar zwanger... Lijkt me toch de eerste mogelijkheid.

De buren hebben ook jonkies gekregen van onze vrouwtjes cavia's die daar logeerde en geen vrouwtjes bleken te zijn := oeps

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:56

Lepeltje schreef:
Als je zachtjes je vingers op de buik legt kan je ze vaak voelen bewegen als er jongen in zitten.
Vaak kan je zelfs voelen hoeveel erin zitten. Aan de buik te zien iig meer dan één en ik denk niet dat ze nog heel lang op zich laten wachten.

Wat een mooie kleur heeft ze trouwens, leuk beestje. 8-)

Ik ben geen expert maar ik voel niks hoor. Heb dr nu op schoot
Vind t kleurtje zelf ook superleuk. Die andere twee zijn ook apart

Afbeelding

Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:57

Leg de cavia eens op haar rug op schoot, officieel moet je met je wijsvingers voelen, maar ik leg altijd mijn handen om de buik heen en voel dan van midden naar buiten met mijn duimen.
Als je dan harde bobbeltjes voelt kan je er met vrij veel zekerheid vanuit gaan dat er jongen in zitten.
Dan zijn ze waarschijnlijk al aardig groot dus je moet ze kunnen voelen.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 16-03-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:58

Maar moet ze nu apart ofzo? Heb helemaal geen tweede kooi

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:00

Lepeltje schreef:
Leg de cavia eens op haar rug op schoot, officieel moet je met je wijsvingers voelen, maar ik leg altijd mijn handen om de buik heen en voel dan van midden naar buiten met mijn duimen.
Als je dan harde bobbeltjes voelt kan je er met vrij veel zekerheid vanuit gaan dat er jongen in zitten.

Ik voel niet echt wat. Heb gedaan zoals jij zei

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:02

Wij lieten de wilde cavia's altijd gewoon bij elkaar zitten, wat we met de tamme deden weet ik eigenlijk niet meer.
Als ze nu niet agressief naar elkaar zijn denk ik dat dat wel kan hoor, de wilde mini cavia's renden altijd gelijk de eerste dag al met moeders de hele tuin door.

Tenminste, als het mannetje echt goed gecastreerd is, want meestal worden ze gelijk weer bevrucht na de dracht als het kan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:04

Lepeltje schreef:
Wij lieten de wilde cavia's altijd gewoon bij elkaar zitten, wat we met de tamme deden weet ik eigenlijk niet meer.
Als ze nu niet agressief naar elkaar zijn denk ik dat dat wel kan hoor, de wilde mini cavia's renden altijd gelijk de eerste dag al met moeders de hele tuin door.

Tenminste, als het mannetje echt goed gecastreerd is, want meestal worden ze gelijk weer bevrucht na de dracht als het kan.

Maar die andere twee bijten dus niet de eventuele jonkies dood?
En kan ze wel rustig eventueel bevallen met twee bemoeials erbij?

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:06

Volgens mij hoef je ze niet apart tezetten. Jonge cavia's worden niet naakt geboren, kunnen ook gelijk lopen en zien. Als ik het goed weet te herinneren eten ze ook gelijk vast voedsel.
Laatst bijgewerkt door koda op 16-03-16 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:07

Dorine92 schreef:
Lepeltje schreef:

Ik voel niet echt wat. Heb gedaan zoals jij zei

Als je echt niks voelt zou ik haar toch eens laten bekijken bij de dierenarts denk ik, kan zijn dat er maar één jong is met veel vruchtwater, maar normaal moet je ze in dit stadium echt goed kunnen voelen.
Voelt alles zacht in de buik? Eet en drinkt goed en is actief?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:08

Nou drinken doen ze allemaal niet.
Ze krijgen elke dag veel groente

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:10

Buik voelt zacht. Ze eet graag. Ze zijn allemaal dol op spinazie en witlof. Ze eet ook graag hooi

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:10

Mensen laten wel vaker nog een zeugje erbij zitten maar of dat met een castraat kan weet ik niet zeker.
Misschien dat ze nog wel even erbij kan blijven. Een cavia is best lang zwanger, zo'n 9 weken. Dus als je pas net ziet dat ze dik wordt dan kan het nog wel een week of 2 duren.
Als ik zo de foto's zie zal het niet veel langer zijn.

Een extra kooi heb je sowieso nodig om de mannetjes dadelijk apart te zetten. Dat moet als ze 300 gram en/of 4 weken zijn.
Via marktplaats kan je voordelig een extra kooi aanschaffen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:10

Hier heb ik nu 3 dagen een nest en tante neemt juist een deel van de zorg op zich. Ik heb een 2delige kooi en als moeders samen met 1 of 2 jongen naar de andere kant gaat dan blijft tante bij de overgebleven jongen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:13

Wat is de exacte datum dat je haar kreeg?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:14

Temeraire schreef:
Mensen laten wel vaker nog een zeugje erbij zitten maar of dat met een castraat kan weet ik niet zeker.
Misschien dat ze nog wel even erbij kan blijven. Een cavia is best lang zwanger, zo'n 9 weken. Dus als je pas net ziet dat ze dik wordt dan kan het nog wel een week of 2 duren.
Als ik zo de foto's zie zal het niet veel langer zijn.

Een extra kooi heb je sowieso nodig om de mannetjes dadelijk apart te zetten. Dat moet als ze 300 gram en/of 4 weken zijn.
Via marktplaats kan je voordelig een extra kooi aanschaffen.

Ze is al langer dik maar ik dacht nu ga ik het toch eens vragen. Voordat ik dr per ongeluk vergiftig of naar de vernieling help zonder het te weten :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:15

magda_90 schreef:
Wat is de exacte datum dat je haar kreeg?

Eind februari ff exacte datum zoeken