Hond in het kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:14

Kippen zijn voor een hond ook wel heeel verleidelijk. Ik heb een superlieve labrador die echt wel onder appél staat maar als mijn kippen aan het rennen gaan en klapperen met de vleugels dan krijgt ook hij het erg moeilijk en kan het nauwlijks weerstaan om er achteraan te gaan. Ik zou hem ook nooit los of alleen laten met ze. Dus mijn advies is idd een goed hek en helemaal afsluiten dat hok, of je kippen weg doen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:24

De uitdrukking 'bloed hebben geproefd' wordt meestal niet letterlijk bedoeld.. Betekent meer dat de hond door de adrenaline een soort kick krijgt ervan, en als je die kick eenmaal gevoeld hebt dan wil je dat nog eens doen, en nog eens. Zeker aangezien het vangen van een prooi zo diep in hun instinct zit.

Ik heb zelf een windhond, die na veel trainen gelukkig niet meer gek wordt zodra die een kip ziet, maar nooit 100% te vertrouwen zal zijn als een diertje weg rent. Ik heb voor mijn kippen dus een ren die van alle kanten dicht is gemaakt met volièregaas, en als ze los lopen in de paardenwei laat ik mijn hond niet los in de tuin voor het geval hij over het hek springt.

Xanthippe

Re: Hond in het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:02

Bedankt voor alle antwoorden al, ik probeer later vandaag uitgebreider te antwoorden!

Ik probeer natuurlijk onze Noxx zoveel mogelijk uit te dagen en te laten werken. Ik wist wat voor hond ik kocht en dat hij genoeg uitdaging zou nodig hebben. Maar als ik binnen de afwasmachine sta uit te laden, zit hij wel eens alleen in de tuin als hij zelf net gegeten heeft, en dan gebeurt het wel is dat ik hem niet in het oog heb. Denk dat alle hondeneigenaren hun ogen geen 24/7 in hun gezichtsveld hebben.

Verder geloof ik zelf ook niet dat hij dit gedrag nu gaat herhalen omdat "hij bloed geproefd heeft", maar eerder omdat hij inderdaad zichzelf beloond heeft, zoals hier al werd gezegd.

Het kippenhok is (voorlopig) zo hoog afgemaakt dat hij echt op zijn achterste poten moet gaan staan om met zijn kop boven de draad te komen. Dat hij erover kon, dat wist ik wel. Dacht enkel dat hij wel genoeg gewend was om dat niet te doen. We hadden er nu dit weekend nog enkele draden boven gespannen, maar daar is hij gewoon tussendoor gegaan. Nu dus op naar een betere oplossing.
Enkel ben ik wel bang dat hij dan gaat graven om in het kot te geraken, en waar stopt het dan?

Verder staat hij wel goed onder appèl hoor, elke dag beter en beter, maar hij is natuurlijk nog jong. Ik kreeg van iemand de commentaar dat dat jagen achter de kippen er nog wel uitgroeit omdat hij eigenlijk nog pup is, iemand een idee of dit klopt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:16

Honden zijn als pup natuurlijk nog lekker eigenwijs. Zeker in de pubertijd doen ze gewoon waar ze zin in hebben, dus in dat opzicht heb je kans dat je het eruit kan trainen. Ze zullen ook rustiger worden na een paar jaar, en minder gefixeerd zijn op andere dieren, minder speels.. Maar het instinct gaat niet zomaar weg, en als jij niet goed corrigeert gaat het gedrag niet vanzelf over.

Wat misschien nog een idee is: een schokband. Normaal zou ik daar niet snel mee trainen, maar als er levens op het spel staan vind ik het een goed en duidelijk hulpmiddel.
Dan kun je je hond stiekem in de gaten houden, en corrigeren als hij probeert in de ren te komen, of als hij te dicht bij een loslopende kip komt, zonder dat hij die correctie met jou associeert. Zelf corrigeren met stem werkt misschien prima als je in de buurt bent, maar zodra je binnen bent heb je kans dat ie het nog eens probeert.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:38

Voor een schokband ben ik zelf ook niet zo te vinden, net omdat je het gezien moet hebben om te kunnen straffen, en dan ben je niet consequent.
Een electric fence zou dan beter zijn, maar dat zou ik ook liever als last resort houden.

We houden hem nu sowieso al wel korter, en zeker weg van het kippenhok. Maar we moeten wel een definitieve oplossing vinden, zodat hij met momenten toch terug alleen in de tuin kan blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:01

Schrikdraadje boven het hek van de ren langs?
En verder idd trainen en koppie aan het werk zetten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:30

Xanthippe schreef:
Maar we moeten wel een definitieve oplossing vinden, zodat hij met momenten toch terug alleen in de tuin kan blijven.

Simpel, bouw een goede buitenkennel/ren voor je hond.
Deze hond niet alleen laten met een kippenhok waar hij eventueel in zou kunnen breken.
Training correctie mentaal uitdagen etc etc werkt alleen als je er bij bent.....

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 11:36

Kuggur schreef:
Xanthippe schreef:
Maar we moeten wel een definitieve oplossing vinden, zodat hij met momenten toch terug alleen in de tuin kan blijven.

Simpel, bouw een goede buitenkennel/ren voor je hond.
Deze hond niet alleen laten met een kippenhok waar hij eventueel in zou kunnen breken.
Training correctie mentaal uitdagen etc etc werkt alleen als je er bij bent.....

Hij heeft een goede kennel, maar dan kan hij nog niet loslopen, wat net de bedoeling is als hij buiten is.
Dat van die training en correctie klopt, daarom hier de vraag voor andere ideeen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:20

Zo'n ontzettende onzin is dat niet, Kuggur.. Waarom zou het dan vanuit het niets gebeuren bij ons en daarna de twee volgende weken weer?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 12:25

Chiave schreef:
Zo'n ontzettende onzin is dat niet, Kuggur.. Waarom zou het dan vanuit het niets gebeuren bij ons en daarna de twee volgende weken weer?

Ik denk dan ook aan verveling en het feit dat hij zichzelf beloond heeft.
Dat denk ik over mijn eigen hond trouwens ook.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:34

Stroomband zou ik niet aan beginnen. Deze werd mij geadviseerd door mijn vorige hondentrainer. Ik heb er onbewust enorm veel stress mee veroorzaakt bij mijn hond.

In elk geval zorgen dat hij niet alleen bij de kippen kan of in de ren kan.

Ik heb de mijne als ze buiten is ook niet 24-7 in de gaten, maar als ik door krijg dat ze iets doet wat niet hoort reageer ik daar wel direct op en is het feest buiten af. Dan gaan we er aan werken tot dat ze weer weet hoe het wel moet.

Oefenen oefenen oefenen :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:38

Je hebt verschillende stroombanden.Een die je zelf bediend zou ik niet aan beginnen ivm gebrek aan hondengedragkennis. Wat misschien een mooie oplossing is, zijn van die paaltjes die normaal gebruikt wordt om de hond op het terrein te houden. Als ze erdoor lopen krijgen ze via de halsband een schok.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:43

Als je hond slim en/of gemotiveerd grnoeg is loopt hij daar mogelijkerwijze doorheen.
Enfin, wat ik niet zo goed begrijp waarom de hond zo beslist los en zonder toezicht in de buurt van de kippen moet zijn.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 11:32

Kuggur schreef:
Als je hond slim en/of gemotiveerd grnoeg is loopt hij daar mogelijkerwijze doorheen.
Enfin, wat ik niet zo goed begrijp waarom de hond zo beslist los en zonder toezicht in de buurt van de kippen moet zijn.

Omdat ik een hond liever los zie dan opgesloten in een kooitje. En ik denk dat de meeste mensen hun kippen wel in hun eigen tuin houden, diezelfde waar de hond dus ook in loopt ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:26

Gewoon een heel goed hok bouwen en er is niets aan de hand.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:48

kun je je hond niet trainen bij de kippen zodat ie moet leren eraf te blijven?

Hier heb ik een jachthond. De eerste keer dat die een kip zag, liep ie erachter en had ie ze beet. Toen hadden we nog geen kippen. Ik heb dan op wandeling elke keer langs loslopende kippen gelopen en haar geleerd dat ze er moet afblijven en aandacht bij mij houden.
Sinds we zelf kippen hebben, heb ik haar er altijd met mijn toezicht bij gelaten en telkens weer trainen niet achter gaan sluipen en ze mag geen aandacht geven aan de kippen. En nu loopt de kippen (12 stuks) in de volledige tuin rond waar de hond ook mag lopen en de hond doet er niets meer naar :) . Ze kan zelfs liggen zonnen met een kip naast haar of de kippen komen vliegjes van de hond pikken. Dus je ziet het kan wel!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:16

Madeliefje schreef:
kun je je hond niet trainen bij de kippen zodat ie moet leren eraf te blijven?

Hier heb ik een jachthond. De eerste keer dat die een kip zag, liep ie erachter en had ie ze beet. Toen hadden we nog geen kippen. Ik heb dan op wandeling elke keer langs loslopende kippen gelopen en haar geleerd dat ze er moet afblijven en aandacht bij mij houden.
Sinds we zelf kippen hebben, heb ik haar er altijd met mijn toezicht bij gelaten en telkens weer trainen niet achter gaan sluipen en ze mag geen aandacht geven aan de kippen. En nu loopt de kippen (12 stuks) in de volledige tuin rond waar de hond ook mag lopen en de hond doet er niets meer naar :) . Ze kan zelfs liggen zonnen met een kip naast haar of de kippen komen vliegjes van de hond pikken. Dus je ziet het kan wel!

Wauw, daar teken ik voor :)

Daar wil ik nu natuurlijk op gaan werken. Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen doen, omdat de hond nooit aandacht aan de kippen leek te schenken, nooit naar de draad vloog, nooit op de kippen blafte...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:25

De makkelijkste en veiligste oplossing is gewoon een kippenhok/ren welke niet toegankelijk is voor de hond , dus gaas ingraven, stuk naar buiten toe uitlopend ondergrond of een gaasbodem in de ren en bovenzijde ook dicht.

Hier komen dit jaar als het goed is ook kippen in de tuin maar die ren zal rondom geheel dicht en ontoegankelijk zijn voor honden.
Zie hem al lopen met een kip in zijn kwek anders :+

Als de kippen niet toegankelijk zijn kan de hond gewoon los in de tuin en probleem opgelost.
Probleem met dit soort dingen is gewoon het zElfbelonende van de actie... als ze het eenmaal doen blijft het een verleidelijk feestje . Voorkomen dat ze er bij kunnen komen is meestal de beste oplossing.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:27

Azmay schreef:
MarlindeRooz schreef:
Border collie's zijn geen huishonden maar werkhonden, zie dit als een signaal dat hij meer met zijn koppie aan het werk moet.

Daar ben ik ook bang voor, zulk gedrag van dit soort honden komt vaker voor en iedereen die ik daarmee heb meegemaakt heeft de hond herplaatst omdat ze zelf geen tijd hadden om flink aan het werk te gaan :o

dat zal best waar zijn maar heb je wel eens aan een trainingsbandje gedacht, dus zo een ding die piept en stroomstootjes uitdeelt ..... de hond van kennissen heeft daar echt respect voor en het is echt maar 1x nodig geweest om een stroompje uit te delen en dat met een bordercollie en 1200 vrijeuitloopkippen.
het piepsingaal is genoeg om hem uit de jaag modus te halen, als hij in de foute zone op het erf loopt....en dan komt hij gewoon weer terug de goede kant op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:29

Nicje87 schreef:
Je hebt verschillende stroombanden.Een die je zelf bediend zou ik niet aan beginnen ivm gebrek aan hondengedragkennis. Wat misschien een mooie oplossing is, zijn van die paaltjes die normaal gebruikt wordt om de hond op het terrein te houden. Als ze erdoor lopen krijgen ze via de halsband een schok.

over deze band had ik het!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:35

Ik snap het probleem niet zo: je hond komt in het kippenhok en valt kippen lastig.
Zoek die situatie weer op: zet je hond in het kippenhok en ga erbij staan. Elke keer dat je verandering in hem ziet...oren focussen, aandacht te gericht naar kippen of welk ander gedrag jij afleest dat je hond iets in zijn hoofd krijgt wat je niet wil, zorg je ervoor dat hij weer met zijn aandacht bij jou komt. Eventueel de trainer erbij die hem sneller kan corrigeren.
Je kan zoiets toch alleen maar adresseren als je in de situatie zelf zit? Het gaat niet om het afstraffen, het gaat erom dat je hem leert ook ander gedrag te vertonen in het bijzijn van kippen. En verder heb je al maatregelen genomen door je hek te verhogen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:40

Ik zou de kippen los in de tuin laten lopen en met de hond aan de lijn een borrel gaan drinken in de tuin. Dan kun je ingrijpen en omdat hij er langere tijd tussen zit zal hij ze op een gegeven moment gaan negeren, als jij er goed mee omgaat tenminste. Als je dat niet kunt of wilt zet hem dan in het kippenhok en corrigeer hem als hij wat doet.
Daarnaast ook al alert zijn op andere signalen als hij in de tuin is, je zult duidelijk kunnen zien wanneer hij gaat jagen of drijven en waardoor dat getriggert wordt (fladderen of kakelen bv) anticipeer daar op en grijp in.

Maar sommige honden zullen nooit helemaal te vertrouwen zijn bij kleine dieren, dus laat hem sowieso nooit alleen, ook al lijkt het goed te gaan.
Met andere honden zou het geen probleem moeten zijn, die zijn geen prooi. Let wel op met andere kleine dieren als konijnen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:40

Borders hebben een oorsprong die je hier ziet terugkomen.
Misschien een idee om stevig met m aan het werk te gaan, want dit soort dingen komen inderdaad vaak met verveling.
Waarom niet gaan speuren, agility, flybal, hoeden? (alles op de hondenschool, want borders leren óók heel snel fout gedrag aan)

Probeer hem zo te entertainen dat hij geen andere dingen hoeft te zoeken.
Maar Borders zijn de meest 'intelligente' honden, waar je dus ook snel probleemgedrag mee krijgt als je ze niet gebruikt als werkhond.

Oh en ik zou gewoon een ren maken, zijkanten, bovenkant, deurtje.
Dan kan hij er toch nooit in lijkt me? En naast hem ook geen roofvogels enz.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:42

Ik zal iedereen wel over mij heen krijgen nu, maar bij mijn kruising jack russel, engelse corcy? Heb ik haar eens met een door haar gedode kip om haar oren geslagen. ze liep ons weiland in jaagde op de kippen en kwam niet toen ik haar riep (tot daarvoor was dat geen probleem) Toen pakte ze een kip welke dood was. Haar gestraft, maar 1 week later deed ze het weer (terwijl het dus daarvoor al zeker 3 jaar goed ging.) Toen ik dit zag gebeuren heb ik die dode nog warme kip gepakt, en heel oneerbiedig daarmee de hond een flinke tik gegeven. Ze deed het daarna niet weer. toeval? ik weet het niet. maar beestje was 3 toen ze het voor het eerst deed. tot 2x toe dus. en is 11 jaar oud geworden... en nooit weer gedaan.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:58

Het idee van hem in het hok mee te nemen en hem daar te trainen zegt me wel iets.
Maar dat zal toch niet voor vandaag of morgen zijn, wil eerst de kippen de kans geven om te bekomen, ze durven sinds deze morgen pas voor het eerst weer naar buiten te komen.