Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hill's Prescription Diet is een kwalitatief dieetvoer en wordt door dierenartsen aangeraden en verkocht. De brok is ook in samenspraak en op aanraden van onze DA.
Wat niet wil zeggen dat het dus het beste voer is... Maar dat is een andere discussie 
billionache schreef:@TeSzZz: hij krijgt momenteel de aangewezen hoeveelheid op de verpakking (primeval), dat is 3/4 maatschepje. We kunnen hiermee dus zeker minderen, zeg je? Mij lijkt inderdaad de hoeveelheid die hij nu krijgt sowieso moeilijk te mengen met vlees of water.
billionache schreef:Misschien stel ik een enorm domme vraag, dat kanmaar wie niet waagt, niet wint.
Sinds oktober hebben wij een oudje geadopteerd uit het asiel. Hij had toen al overgewicht. Momenteel merken we dat hij niet echt gewicht verliest, en daar willen we graag wat aan doen.
Momenteel krijgt hij enkel 's avonds eten: Hill's Prescription diet j/d (reduced calorie). Omdat hij nogal een viesneus is doen we hier nog een beetje kvv onder en wat lauwwarm water. Hiernaast krijgt hij doorheen de dag nog volgende dingen:
- 's middags een schaaltje yoghurt met zijn supplement (gelatinaat poeder)
- 1 biologisch geiten/schapenoor om op te kauwen
- 's avonds voor het slapengaan een kauwsnack (zo'n stick van de Aldi)
- paar koekjes doorheen de dag (dit beperken we tot een minimum)
De brokken geven we momenteel 'op het oog', wegen we dus niet echt af maar dit blijkt niet echt te werken. We willen dus echt beginnen met netjes af te wegen om zijn gewicht weer op peil te krijgen. Echter vind ik de richtlijnen op de verpakking nogal 'vaag'... Er zit een ruime marge op en ik kan niet goed inschatten hoe we de overige dingen zoals yoghurt etc in rekening moeten brengen hiermee.
Zijn ideale gewicht zou rond de 16-17kg moeten liggen. De richtlijnen op de verpakking zijn als volgt:
- 10kg: 115g - 160g
- 20kg: 195g - 270g
Wat zijn activiteit betreft: hij heeft artrose dus gaat max twee keer 10 minuutjes per dag wandelen. Verder ligt hij quasi altijd binnen te slapen of te niksen, vandaar ook het geiten/schapenoor en de kauwsnack.
billionache schreef:Misschien stel ik een enorm domme vraag, dat kanmaar wie niet waagt, niet wint.
Sinds oktober hebben wij een oudje geadopteerd uit het asiel. Hij had toen al overgewicht. Momenteel merken we dat hij niet echt gewicht verliest, en daar willen we graag wat aan doen.
Momenteel krijgt hij enkel 's avonds eten: Hill's Prescription diet j/d (reduced calorie). Omdat hij nogal een viesneus is doen we hier nog een beetje kvv onder en wat lauwwarm water. Hiernaast krijgt hij doorheen de dag nog volgende dingen:
- 's middags een schaaltje yoghurt met zijn supplement (gelatinaat poeder) Waarom een schaaltje, en bijvoorbeeld niet een lepel?
- 1 biologisch geiten/schapenoor om op te kauwen
- 's avonds voor het slapengaan een kauwsnack (zo'n stick van de Aldi) Deze zou ik schrappen
- paar koekjes doorheen de dag (dit beperken we tot een minimum) deze vervangen door brokken, maar het liefst ook schrappen
De brokken geven we momenteel 'op het oog', wegen we dus niet echt af maar dit blijkt niet echt te werken. We willen dus echt beginnen met netjes af te wegen om zijn gewicht weer op peil te krijgen. Echter vind ik de richtlijnen op de verpakking nogal 'vaag'... Er zit een ruime marge op en ik kan niet goed inschatten hoe we de overige dingen zoals yoghurt etc in rekening moeten brengen hiermee.
Zijn ideale gewicht zou rond de 16-17kg moeten liggen. De richtlijnen op de verpakking zijn als volgt:
- 10kg: 115g - 160g
- 20kg: 195g - 270g
Wat zijn activiteit betreft: hij heeft artrose dus gaat max twee keer 10 minuutjes per dag wandelen. Verder ligt hij quasi altijd binnen te slapen of te niksen, vandaar ook het geiten/schapenoor en de kauwsnack.Ondanks dat je hier al eerder op gereageerd hebt bij iemand anders, snap ik het nog niet helemaal
Net als bij mensen vallen dieren af door minder te eten in combinatie met beweging. Is het voor jullie hond niet mogelijk om langer dan 10 minuten te lopen ivm artrose, of heeft hij zijn behoeften gedaan in die 10 minuten en is het dan 'klaar'? In dat geval zou ik echt langer gaan lopen. Doe eens een kwartier, kijk hoe dat gaat en doe er elke week 5 minuten bij op.
Hier een engelse bulldog van 7 jaar met artrose, die is ook liever lui dan moe. Wat wij doen is elke uitlaatronde een ander rondje door het dorp. Zo blijft hij 'fris in de kop' en door de nieuwe luchtjes die hij elke keer ruikt, veel gemotiveerder. Wij lopen minstens 4 keer per dag met hem door het dorp variërend van 15 minuten tot een half uur. Daarnaast ga ik 1 keer per dag met hem naar de paarden, bos of leuke wandelpaadjes in de buurt. Hij is rond de 22 kilo, heeft een mooie taille, en vergeleken met andere bulldoggen hier in de buurt een goede conditie.
Zijn er meer honden bij jullie in het dorp? Misschien dat hij gemotiveerd word als er een maatje mee loopt?
billionache schreef:Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen).
Goof schreef:billionache schreef:Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen).
Och, stop direct hiermee.
Ik ken mensen die een berner sennen hond hebben en dat dier weigerde te lopen totdat hij een beloning kreeg. Zijn beloning was Engelse drop.
Deze mensen liepen 3x per dag buiten met een grote zak (1 kilo) Engelse drop. Bij iedere stap werd hij gelokt en beloond met een dropje. Als hij niets kreeg liet hij zich omvallen.
Ik heb me meerdere keren serieus kapot gelachen als hij weer eens languit op de grond lag, maar het is in- en intriest.
Buiten moet een beloning op zich zijn. Lekker spelen, lekker op pad. Motiveer hem op een andere manier, maar met snoep lokken?? Echt een no go.
Hoe zijn ze daar bij gekomen?
kiwiwitje schreef:Goof schreef:
Och, stop direct hiermee.
Ik ken mensen die een berner sennen hond hebben en dat dier weigerde te lopen totdat hij een beloning kreeg. Zijn beloning was Engelse drop.
Deze mensen liepen 3x per dag buiten met een grote zak (1 kilo) Engelse drop. Bij iedere stap werd hij gelokt en beloond met een dropje. Als hij niets kreeg liet hij zich omvallen.
Ik heb me meerdere keren serieus kapot gelachen als hij weer eens languit op de grond lag, maar het is in- en intriest.
Buiten moet een beloning op zich zijn. Lekker spelen, lekker op pad. Motiveer hem op een andere manier, maar met snoep lokken?? Echt een no go.
Engelse drop? Serieus?![]()
Hoe zijn ze daar bij gekomen?
Batlow schreef:@rixtb, met een artrose hond moet je niet lang willen lopen, ook niet opbouwend lang lopen. Bij wijze van 10x p dag 5 min is perfect. Al is het 10x per dag naar het veldje lopen aan de overkant, maar geen wandelingen van 20-30 min. Krijg al pijn aan mijn eigen gewrichten als ik er aan denk
Batlow schreef:@rixtb, met een artrose hond moet je niet lang willen lopen, ook niet opbouwend lang lopen. Bij wijze van 10x p dag 5 min is perfect. Al is het 10x per dag naar het veldje lopen aan de overkant, maar geen wandelingen van 20-30 min. Krijg al pijn aan mijn eigen gewrichten als ik er aan denk