Hoeveel brokken moet mijn hond krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:15

Ik vind 1x op een dag voeren ook wel erg weinig. Hij krijgt dan wel kleine snacks maar vraag me af hoeveel vulling dat geeft. Bij te weinig voeren wordt de kans op maagtorsies e.d. groter.
Hij is neem ik aan wel gek op het vlees? Als je dat anders in de ochtend voert en in de avond de brok? Als hij apart zn brokken niet wil eten kan je hier ook iets van je eigen eten door doen. Hier thuis krijgen ze meestal een dingetje groente mee of wat anders.
Als je in de ochtend vlees voert zou je dit met een beetje warm water denk ik wel goed kunnen mengen. Goed er door geen roeren en dan vaak als het een vleesgeurtje aan hangt likken ze het wel op. (Hier word de hele bak binnenste buiten gedraaid met vlees).

Heb geen ervaring met de brok die je geeft, las wel dat ie Light is. Nu ben ik zelf nogal allergisch voor het woord Light want er komt eigenlijk altijd iets anders slecht voor in de plaats. Kan je niet kijken naar bepaalde ouderdom brokken? Ik weet dat Royale Canin ook een science lijm heeft voor honden met gebreken.

Laatste dingetje wat me op viel was het wandelen... het kan namelijk ook zo zijn dat die 10 minuten gewoon gewenning is. Tuurlijk moet je wel opletten dat hij geen pijn heeft, maar daar moeten de supplementen denk ik ook bij helpen? Ga eens wat regelmatiger langer naar buiten,(of zoals hier boven wordt gezegd, gewoon vaker) vaak zal je zien dat de hond hier aan gaat wennen en dus het "gevoel" van wil niet, weg trekt.
Meer beweging zal namelijk ook goed zijn voor zn gewicht.

billionache

Re: Hoeveel brokken moet mijn hond krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:27

's ochtends krijgt hij echt helemaal niks binnen helaas... Hebben al vanalles geprobeerd (ook vlees bijvoorbeeld) maar hij wil écht écht écht niks eten dan. Ik had het zelf ook graag anders gezien, maar helaas gaat het gewoon niet anders dan 1x per dag.

De brok is een zéer degelijke brok hoor :-) Hill's Prescription Diet is een kwalitatief dieetvoer en wordt door dierenartsen aangeraden en verkocht. De brok is ook in samenspraak en op aanraden van onze DA.

Vaker wandelen gaan we inderdaad maar eens proberen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:34

Ik zou eerst eens goed bekijken wat je nu daadwerkelijk voert, het aantal gram dat ie nu daadwerkelijk binnenkrijgt dus ook.

Wij hebben een golden retriever die ook snel aanzet, bij ons heeft de dierenarts voor haar uitgerekend wat ze nu precies mag hebben aan voer. Zij krijgt ook echt wel eens wat extra's om goed te kauwen of ter beloning en ook iedere dag een likseltje magere yogurt, maar ze blijft met brokjes wegen al jaren heel netjes op gewicht. Op de gok ga je toch gauw de mist in, ik zou eerst een gaan wegen wat je nu echt voert, kijken wat ie in theorie moet en als je nog teveel geeft eerst eens op de waarde gaan zitten die in theorie klopt anders eens overleggen met je DA.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:49

De brok die je nu voert is dat de metabolic? Dat krijgt onze hond die moet afvallen nu ook.
Haar ideale gewicht is 13 kilo en ze krijgt 140 gram + 1x zo'n dentastick (ongeveer 15 gram). Deze hoeveelheid is op aanraden van de dierenarts. Hiermee is ze 1,5e kilo in 1 maand kwijt.

Waarom voer je vers vlees bij? De brok is gebaseerd op alleen dieetvoer, de maag en darmen worden "gereset" dat kan niet icm ander voer is ons verteld.

Geen koekjes tussendoor, bij honger wat boontjes (is ons hier op bokt aangeraden en gaat echt goed). 1 keer per dag een lekkernij en daarmee klaar. Verder zou ik inzetten op 180 gram voer, en alles wat je geeft aan extra's bovenop die stick er af halen. Koekje van 5 gram? 5 gram minder brokken. Dus eigenlijk gewoon niet doen.

S'ochtends bak brokken neer zetten, is ie s'avonds op andere helft erin. Niet te veel snoep,dat is nergens voor nodig. 1 keer per dag is zat.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:53

Hill's en RC wordt door heel veel dierenartsen aangeraden en verkocht :P Wat niet wil zeggen dat het dus het beste voer is... Maar dat is een andere discussie ;)

Inderdaad eerst eens weten hoeveel je nu voert, nou ja, vooral hoeveel je gaat voeren. Ik zou wat iemand hier ook al schreef niet direct heel veel minderen. Hoe vol gooi je het bakje nu bijvoorbeeld? Doe dan twee handjes minder en twee maal daags voeren vind ik ook een goede tip. Hij at 's morgens niet? Geef dan het allerlekkerste en dan nog iets lekkers bij de brok, met mate!

Dat maag en darmen 'gereset' worden??? Brok en vlees kan prima hoor! Zeker als je het in aparte maaltijden voert.

En inderdaad niet te veel tussendoortjes, gewoon wat brokjes van de dagelijkse portie als tussendoortje voeren met wandelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:03

Dagmar80@ normaliter kan brok en vlees prima. Maar dit is een specifiek dieet waarbij wordt aangeraden om enkel de dieetproducten te gebruiken. Van dit dieet is ook zacht voer verkrijgbaar, maar vers vlees is heel iets anders. Dat kan dus niet altijd prima, in dit geval wordt het afgeraden. Daarom de vraag waarom dit wordt gedaan. Als je wilt dat dit dieet werkt is het namelijk wel handig om je aan de richtlijnen te houden.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:11

billionache schreef:
@TeSzZz: hij krijgt momenteel de aangewezen hoeveelheid op de verpakking (primeval), dat is 3/4 maatschepje. We kunnen hiermee dus zeker minderen, zeg je? Mij lijkt inderdaad de hoeveelheid die hij nu krijgt sowieso moeilijk te mengen met vlees of water.

Als je goed effect merkt zou ik niet per se minderen met het poeder, maar dan zou ik dus wel nog iets afhalen van de hoeveelheid brok.
Wij geven het aan een van onze sporthonden en die had binnen 2 weken een redelijk extra laagje op zijn ribben zitten, het zet echt aan. Nou was het in zijn geval geen probleem want hij kreeg behoorlijk veel voer en was dus makkelijk om iets te minderen, maar het is echt wel iets om op te letten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:01

Heb je al gewogen wat je eerst voerde qua hoeveelheid brok? Want dat is je 0-lijn gezien hij daarmee niet aankwam of afviel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:22

eerst checken hoeveel je nu effectief voert en op basis daarvan minder voeren.
als je kvv voert, moet je +/- de helft van dit gewicht vh het gewicht brokken afhalen...

Op zich zou ik me er niet teveel zorgen om maken dat je hond 's morgens niet wil eten. Als dit betekent dat hij 's middags en/of 's avond wel goed eet is dat prima. Maar het kan even goed zijn dat je 's avonds te veel voert. Een dag vasten is ook niet slecht voor honden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:25

billionache schreef:
Misschien stel ik een enorm domme vraag, dat kan :D maar wie niet waagt, niet wint.

Sinds oktober hebben wij een oudje geadopteerd uit het asiel. Hij had toen al overgewicht. Momenteel merken we dat hij niet echt gewicht verliest, en daar willen we graag wat aan doen.

Momenteel krijgt hij enkel 's avonds eten: Hill's Prescription diet j/d (reduced calorie). Omdat hij nogal een viesneus is doen we hier nog een beetje kvv onder en wat lauwwarm water. Hiernaast krijgt hij doorheen de dag nog volgende dingen:
- 's middags een schaaltje yoghurt met zijn supplement (gelatinaat poeder)
- 1 biologisch geiten/schapenoor om op te kauwen
- 's avonds voor het slapengaan een kauwsnack (zo'n stick van de Aldi)
- paar koekjes doorheen de dag (dit beperken we tot een minimum)

De brokken geven we momenteel 'op het oog', wegen we dus niet echt af maar dit blijkt niet echt te werken. We willen dus echt beginnen met netjes af te wegen om zijn gewicht weer op peil te krijgen. Echter vind ik de richtlijnen op de verpakking nogal 'vaag'... Er zit een ruime marge op en ik kan niet goed inschatten hoe we de overige dingen zoals yoghurt etc in rekening moeten brengen hiermee.

Zijn ideale gewicht zou rond de 16-17kg moeten liggen. De richtlijnen op de verpakking zijn als volgt:
- 10kg: 115g - 160g
- 20kg: 195g - 270g

Wat zijn activiteit betreft: hij heeft artrose dus gaat max twee keer 10 minuutjes per dag wandelen. Verder ligt hij quasi altijd binnen te slapen of te niksen, vandaar ook het geiten/schapenoor en de kauwsnack. :-)

Aangezien je hond nagenoeg geen beweging krijgt en dus ook niets verbrand, moet je onderlijn aanhouden van wat geadviseerd wordt voor zijn gewicht. Voor 16 kilo zou dat dus grofweg 150 gram zijn. Daarnaast voer je nog kvv, koekjes en andere extra's dus moet je nog minder voeren dan die onderlijn omdat te compenseren. Ik zou dus op de onderlijn voor 10kg gaan, aangevuld met die kvv en dat kauwbot zou hij dan ruim voldoende moeten hebben. (hoeveel kvv geef je?)
De koekjes zou ik achterwege laten en bij voorkeur dat kauwbot ook.
Wat je beter kunt doen om hem bezig te houden, is de hoeveelheid voer in 2 verdelen en het geven in puzzelvorm, dus zo'n voerbal en hem op die manier voeren. Dan heeft hij toch 2x daags iets om zich mee te vermaken.
En je zult in het begin wel denken dat je hem (te) weinig voert, maar daar moet je overheen stappen. Als hij voldoende af is gevallen kun je weer ietsjes meer gaan voeren.

Wat je ook kunt doen is die hele richtlijn vergeten en afwegen wat je hem op het moment voert en dat vervolgens halveren en zien hoe hij het daarop doet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:36

Wat je nog kunt doen ia buiten de wandelingen leuker maken. Neem wat van zijn brokjes die hij mag hebben die dag mee en strooi ze eens uit in het gras zo kab hij zoeken naar zn voer. Wordt het leuker van.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:03

billionache schreef:
Misschien stel ik een enorm domme vraag, dat kan :D maar wie niet waagt, niet wint.

Sinds oktober hebben wij een oudje geadopteerd uit het asiel. Hij had toen al overgewicht. Momenteel merken we dat hij niet echt gewicht verliest, en daar willen we graag wat aan doen.

Momenteel krijgt hij enkel 's avonds eten: Hill's Prescription diet j/d (reduced calorie). Omdat hij nogal een viesneus is doen we hier nog een beetje kvv onder en wat lauwwarm water. Hiernaast krijgt hij doorheen de dag nog volgende dingen:
- 's middags een schaaltje yoghurt met zijn supplement (gelatinaat poeder) Waarom een schaaltje, en bijvoorbeeld niet een lepel?
- 1 biologisch geiten/schapenoor om op te kauwen
- 's avonds voor het slapengaan een kauwsnack (zo'n stick van de Aldi) Deze zou ik schrappen
- paar koekjes doorheen de dag (dit beperken we tot een minimum) deze vervangen door brokken, maar het liefst ook schrappen

De brokken geven we momenteel 'op het oog', wegen we dus niet echt af maar dit blijkt niet echt te werken. We willen dus echt beginnen met netjes af te wegen om zijn gewicht weer op peil te krijgen. Echter vind ik de richtlijnen op de verpakking nogal 'vaag'... Er zit een ruime marge op en ik kan niet goed inschatten hoe we de overige dingen zoals yoghurt etc in rekening moeten brengen hiermee.

Zijn ideale gewicht zou rond de 16-17kg moeten liggen. De richtlijnen op de verpakking zijn als volgt:
- 10kg: 115g - 160g
- 20kg: 195g - 270g

Wat zijn activiteit betreft: hij heeft artrose dus gaat max twee keer 10 minuutjes per dag wandelen. Verder ligt hij quasi altijd binnen te slapen of te niksen, vandaar ook het geiten/schapenoor en de kauwsnack. :-) Ondanks dat je hier al eerder op gereageerd hebt bij iemand anders, snap ik het nog niet helemaal :o? Net als bij mensen vallen dieren af door minder te eten in combinatie met beweging. Is het voor jullie hond niet mogelijk om langer dan 10 minuten te lopen ivm artrose, of heeft hij zijn behoeften gedaan in die 10 minuten en is het dan 'klaar'? In dat geval zou ik echt langer gaan lopen. Doe eens een kwartier, kijk hoe dat gaat en doe er elke week 5 minuten bij op.

Hier een engelse bulldog van 7 jaar met artrose, die is ook liever lui dan moe. Wat wij doen is elke uitlaatronde een ander rondje door het dorp. Zo blijft hij 'fris in de kop' en door de nieuwe luchtjes die hij elke keer ruikt, veel gemotiveerder. Wij lopen minstens 4 keer per dag met hem door het dorp variërend van 15 minuten tot een half uur. Daarnaast ga ik 1 keer per dag met hem naar de paarden, bos of leuke wandelpaadjes in de buurt. Hij is rond de 22 kilo, heeft een mooie taille, en vergeleken met andere bulldoggen hier in de buurt een goede conditie.

Zijn er meer honden bij jullie in het dorp? Misschien dat hij gemotiveerd word als er een maatje mee loopt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:12

billionache schreef:
Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen).

Och, stop direct hiermee.
Ik ken mensen die een berner sennen hond hebben en dat dier weigerde te lopen totdat hij een beloning kreeg. Zijn beloning was Engelse drop.
Deze mensen liepen 3x per dag buiten met een grote zak (1 kilo) Engelse drop. Bij iedere stap werd hij gelokt en beloond met een dropje. Als hij niets kreeg liet hij zich omvallen.
Ik heb me meerdere keren serieus kapot gelachen als hij weer eens languit op de grond lag, maar het is in- en intriest.

Buiten moet een beloning op zich zijn. Lekker spelen, lekker op pad. Motiveer hem op een andere manier, maar met snoep lokken?? Echt een no go.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:13

Goof schreef:
billionache schreef:
Stoppen met snacks en koekjes wil ik wel graag. Probleem is dat dit het enige is waar hij een beetje voor gemotiveerd is (bv om buiten te gaan plassen).

Ik ken mensen die een berner sennen hond hebben en dat dier weigerde te lopen totdat hij een beloning kreeg. Zijn beloning was Engelse drop.
Deze mensen liepen 3x per dag buiten met een grote zak (1 kilo) Engelse drop. Bij iedere stap werd hij gelokt en beloond met een dropje. Als hij niets kreeg liet hij zich omvallen.
Ik heb me meerdere keren serieus kapot gelachen als hij weer eens languit op de grond lag, maar het is in- en intriest.

Buiten moet een beloning op zich zijn. Lekker spelen, lekker op pad. Motiveer hem op een andere manier, maar met snoep lokken?? Echt een no go.

Engelse drop? Serieus? :') _O- Hoe zijn ze daar bij gekomen? :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:44

kiwiwitje schreef:
Goof schreef:

Engelse drop? Serieus? :') _O- Hoe zijn ze daar bij gekomen? :P

Ik heb ze dat eigenlijk nooit gevraagd. de eerste keer dat ik ze tegenkwam was in de lift op weg naar beneden. Het dier kreeg constant dropjes in zijn waffel geduwd, mijn 'bek' viel er van open so to speak.
Heb wel een opmerking gemaakt in de richting van: "Ik hoop dat je hond over een jaar niet dood is van de suiker". Maar hoe ze dit verzonnen hebben.... werkelijk geen idee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:55

Hihi gezond is het iig niet..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:00

Als beloning voor goed gedrag hebben wij altijd fijn gesneden vleeswaren (gekookte ham of kip) en heel kleine blokjes kaas gebruikt. Hondje weet niet of de beloning groot of klein is dus je kan echt heel kleine stukjes voeren, dan worden ze er ook niet vet van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:47

Yoghurt is geen dik maker.
Motiveren voor de wandeling kun je ook doen door hem te laten zoeken. Neem iets wat heel sterk geurt, bv stukje rookworst en verstop dat in het gras en zoeken maar. En doe dat dan aan het einde van de wandeling als beloning. En na een paar keer maak je het moeilijker natuurlijk, na een paar weken mag hij gerust 10-15 minuten zoeken voor hij het heeft.
Nagenoeg geen belasting naar hij is wel bezig.

En vergeet niet dat de beste remedie tegen artrose een mooie slanke lijn is!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:52

@rixtb, met een artrose hond moet je niet lang willen lopen, ook niet opbouwend lang lopen. Bij wijze van 10x p dag 5 min is perfect. Al is het 10x per dag naar het veldje lopen aan de overkant, maar geen wandelingen van 20-30 min. Krijg al pijn aan mijn eigen gewrichten als ik er aan denk :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:29

Batlow schreef:
@rixtb, met een artrose hond moet je niet lang willen lopen, ook niet opbouwend lang lopen. Bij wijze van 10x p dag 5 min is perfect. Al is het 10x per dag naar het veldje lopen aan de overkant, maar geen wandelingen van 20-30 min. Krijg al pijn aan mijn eigen gewrichten als ik er aan denk :+

Ik ben het hier niet mee eens.
Ik heb een hond met artrose, ze heeft inmiddels flinke vergroeiingen aan haar gewrichten, maar rondjes van 5 minuten zouden haar echt geen goed doen. In die 5 minuten wordt ze niet eens warm en soepel.
Ik pas de beweging er zeker wel op aan, maar ze maakt gerust nog wandelingen van anderhalf uur. De standaardrondjes door de wijk zijn 20 minuten. Juist door te bewegen blijven ze soepel en blijven de spieren sterk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:19

Ik vind anderhalfuur lopen met een hond met artrose echt lang, maar als het bij jou kan, dan doen. Die van ons krijgt hier nu ook dagelijks medicatie voor, maar ik wil niet dat ze door de pijnstilling flinke stukken gaat lopen. Bij te lange wandelingen is ze de volgende dag ook stijver, dus doen we dat niet meer

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:23

Batlow schreef:

Zie de post van Goof, dat is ook mijn ervaring.