Groenig water in aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:37

Coconut schreef:
Ik heb vanmorgen inderdaad een kwart van het aquarium ververst en het filter uitgespoeld :)

Niet helemaal schoongespoeld mag ik hopen??! Lees je eens goed in over het houden van vissen, volgens mij mis je nog veel essentiele kennis. :)

En deze bak kan idd écht níet voor goudvissen. Het personeel van de winkel weet duidelijk niet waar ze over praten. Jammer, dat gebeurt veel te vaak met onnodig dierenleed tot gevolg.

Dit water ga jij nooit goed krijgen, dat is simpelweg onmogelijk omdat je bak deze vissen niet aan kan.

Niet ingedraaide bak betekent trouwens een nitrietpiek wat dodelijk is voor vissen. Helaas zijn goudvissen erg sterk en overleven ze het vaak wel (ondanks dat het een lijdensweg is, luchthappen aan de oppervlakte).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-16 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:38

Coconut schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige die dan verkeerd is voorgelicht ;)

Filter kan tot 100 liter :)

Nee, daar kan jij ook zeker niks aan doen en niemand neemt je dit kwalijk. Gebeurt bijna overal, helaas.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:38

Pearlx schreef:
Polly schreef:
Wat een gezelligheid hier...

TS is je water groenig of zijn je ramen vies?
Heel vaak een groot deel (of al het) water verversen, het zijn wel echte troepmakers (hier hebben we ook goudvissen, ben er stapelgek mee maar wat een bende maken ze ervan)

Al het water nooit doen! Je haalt dan de bacteriecultuur uit het water weg die je hebt berijkt bij het indraaien van de bak. Dan krijg je dus ook opnieuw je nitrietpiek.

Ik vraag me af in hoeverre de bak is ingedraaid, aangezien hij 2 weken geleden gekocht is en er nu al vissen in zwemmen en, gezien het groene water, ook al langer dan 1 dag...
Maar om je een antwoord te geven ts: je water helder krijgen is inderdaad simpel te bereiken door het vieze water eruit te halen en er schoon water in te kiepen, kijk jij weer helder je bak in ;)
Dierenwinkel ook blij, kunnenze je regelmatig nieuwe visjes verkopen :+
En de visjes? Ach...
Laatst bijgewerkt door luxje op 06-03-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:39

prugelpiet schreef:
Maar denk alstjeblieft goed na voor je nog meer grote vissen er in wilt stoppen, je stopt je paard toch ook niet in een kleine stal?

wat een vergelijking |o
mijn pony's staan wél op stal maar ook in een paddock.
Misschien moet ik mn vissen overdag een paar uur in een speciekuip doen, dan zijn ze er even uit :roll:

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 17:41

prugelpiet schreef:
Coconut schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige die dan verkeerd is voorgelicht ;)

Filter kan tot 100 liter :)

Nee, daar kan jij ook zeker niks aan doen en niemand neemt je dit kwalijk. Gebeurt bijna overal, helaas.

Blijkbaar wel. Ik werd net al bekant voor dierenbeul uitgemaakt met een opmerking: "Arme visjes...".
Excuses dat ik verkeerd ben ingelicht hoor! Ik wil het beste voor mijn vissen. Als ik over moet stappen op een tropisch aquarium dan gebeurt dat en gaan deze vissen naar een ander baasje.

De meeste opmerkingen kunnen een stuk vriendelijker vind ik!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:42

Polly schreef:
Wat een gezelligheid hier...

TS is je water groenig of zijn je ramen vies?
Heel vaak een groot deel (of al het) water verversen, het zijn wel echte troepmakers (hier hebben we ook goudvissen, ben er stapelgek mee maar wat een bende maken ze ervan)

Oh, dit is niet zo'n handige tip. Beter adviseer je een filter met veel overcapaciteit en verversen van 20% van het water om de dag, of, als het echte ransapen zijn, iedere dag.

Koud water is prima voor goudvissen, het moet niet te warm zijn ivm zuurstof.

@TS, groen water kunnen ook algen zijn, heb je daar soms last van? Bedenk je ook dat je vissen je planten gaan eten, dat is wat goudvissen doen. Dat is geen probleem, maar zorgt wel voor veel troep :). Daarnaast is het slim een testset te kopen zodat je je water kan testen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:43

Polly schreef:
prugelpiet schreef:
Maar denk alstjeblieft goed na voor je nog meer grote vissen er in wilt stoppen, je stopt je paard toch ook niet in een kleine stal?

wat een vergelijking |o
mijn pony's staan wél op stal maar ook in een paddock.
Misschien moet ik mn vissen overdag een paar uur in een speciekuip doen, dan zijn ze er even uit :roll:

Een vis in een te kleine bak houden is hetzelfde als een paard 24/7 op stal houden, eigenlijk nog erger, want het lijf van een vis stopt met groeien, terwijl zijn ingewanden doorgroeien, moet je je proberen voor te stellen hoe dat voelt voor een vis :o
Verkeerde voorlichting gebrurt nog altijd op grote schaal, maar gooi dan het advies van de mensen met kennis niet overboord, maar aanvaard dat de winkel uit winstbejag handelt en probeer het beste te doen voor de vissen!
Het zijn nl dieren mét gevoel

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 17:44

Ik denk inderdaad dat het algen zijn. Het water is echt een beetje troebel/groenig.
Als het water verversen in een keer doe ik niet inderdaad. Het filter heb ik uitgespoeld in het aquariumwater i.v.m. de bacteriehuishouding.

ik ga het water morgen laten testen :)

@ Luxje

Misschien helpt het als je mijn posts even goed leest.....Het zijn namelijk ook beesten met gevoel en ik wil ook het beste voor ze, net als voor mijn andere huisdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:47

Bedenk wel dat zo'n test echt een momentopname is in de situatie van jouw bak. In jouw bak zou je dagelijks veel water moeten verversen om een nitraatoverschot te voorkomen. Immers stapelt de nitraat zich heel snel op als de vissen zo enorm vervuilen. Nitraat is op zichzelfstaand niet giftig, maar wel in te grote hoeveelheden.teveel nitraat zorgt ook weer voor alg en dus troebel water.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-16 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:47

Coconut schreef:
prugelpiet schreef:

Blijkbaar wel. Ik werd net al bekant voor dierenbeul uitgemaakt met een opmerking: "Arme visjes...".
Excuses dat ik verkeerd ben ingelicht hoor! Ik wil het beste voor mijn vissen. Als ik over moet stappen op een tropisch aquarium dan gebeurt dat en gaan deze vissen naar een ander baasje.

De meeste opmerkingen kunnen een stuk vriendelijker vind ik!!!!
Eens, hoor.

Tip, lees je op bijvoorbeeld het aqua-forum eens in over goudvissen. Het is helemaal geen ramp dat ze nu in 40 liter zitten (zijn waarschijnlijk nog klein) en iedereen moet ergens beginnen, maar als ze gaan groeien ga je toch naar groter moeten gaan kijken.

Uiteindelijk wordt namelijk zelfs 50 liter + 20 voor iedere vis extra nog te klein. Goudvissen kunnen 35 cm worden.

Uitspoelem in aquariumwater is heel slim, idd. Of het algen zijn kun je ook aan je bodem/plantjes zien. Heb je misschien een foto van je bakje?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Groenig water in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:48

TS, staat er direct zonlicht op je aquarium?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:51

Wuis schreef:
Niet helemaal schoongespoeld mag ik hopen??! Lees je eens goed in over het houden van vissen, volgens mij mis je nog veel essentiele kennis. :)

En deze bak kan idd écht níet voor goudvissen. Het personeel van de winkel weet duidelijk niet waar ze over praten. Jammer, dat gebeurt veel te vaak met onnodig dierenleed tot gevolg.

Dit water ga jij nooit goed krijgen, dat is simpelweg onmogelijk omdat je bak deze vissen niet aan kan.

Niet ingedraaide bak betekent trouwens een nitrietpiek wat dodelijk is voor vissen. Helaas zijn goudvissen erg sterk en overleven ze het vaak wel (ondanks dat het een lijdensweg is, luchthappen aan de oppervlakte).

Een niet-ingedraaide bak hoeft helemaal geen nitrietpiek te betekenen. Ik heb mijn aquaria nooit ingedraaid, wel steeds met beleid vissen toegevoegd en het water 2x daags getest. En het water in deze bak is ook goed te krijgen, het vergt enkel meer werk en goed opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:52

Ts heb je fb? Misschien kun je lid worden van deze pagina. Hier leggen ze het allemaal prima uit zonder iemand aan te vallen. En zitten er vele kenners.
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:58

Coconut schreef:
Ik denk inderdaad dat het algen zijn. Het water is echt een beetje troebel/groenig.
Als het water verversen in een keer doe ik niet inderdaad. Het filter heb ik uitgespoeld in het aquariumwater i.v.m. de bacteriehuishouding.

ik ga het water morgen laten testen :)
.

dit kan je toch echt alleen oplossen door een grotere bak te kopen. deze bak is te klein voor 2 sluierstaarten. zowel voor het welzijn van de vis maar zeker ook voor de afvalstoffen. het zijn enorme smeerkezen en er komen op dit moment gewoon teveel afvalstoffen op weinig water. sluierstaarten kan je het beste in een bak van 80-100 liter of groter houden. een groter aquarium is vaak beter in evenwicht te houden dan een klein bakje. ik heb een 180 liter tropisch aquarium en die kan veel meer hebben dan een 40-50 liter bakje. er hoeft in een klein bakje vaak maar iets te gebeuren en hele bacteriecultuur ligt op zn gat met algen tot gevolg. vaak hebben die kleine bakjes ook nog zo'n waardeloos intern filtertje. dat schiet helemaal niet op. die hebben niet genoeg capiciteit voor al het afval en er zit vaak maar 1 of alleen maar spons in. die moet je wel spoelen om het vuil te verwijderen maar te gelijkertijd spoel je ook de goede bacterien eruit.
ik heb hier een groot extern filter aan de bak zitten met verschillende materialen. zand, grove en fijne spons en watten. de watten vervang ik elke keer, die vangen echt het grootste vuil op. de sponsen "spoel" ik voorzichtig uit in oud aquarium water. het mooiste is nog om 2 filters te hebben. dan laat je de ene het vuil eruit halen en deze verschoon je wekelijks en de ander laat je met rust en hier zit je bacteriecultuur in. zo zit er in mijn bak een binnenfilter die ik regelmatig gewoon onder de kraan uitspoel en verschoon en mn buitenfilter staat al een half jaar zonder verschoning te draaien. en ALS ik hem verschoon dan is dat maar voor de helft of. zodat ik niet alle goede bacterien weggooi.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:06

De bak staat tegenover over het raam op ongeveer 3 meter afstand :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:13

Coconut schreef:
De bak staat tegenover over het raam op ongeveer 3 meter afstand :)
Ja, maar dat was de vraag niet. Staat er direct zonlicht op?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:15

Nee dat niet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:16

Coconut schreef:
Nee dat niet :)
Oké. Dan zou ik toch het water testen. Druppeltests kosten niet zo veel meer en zijn betrouwbaar.

En toch uitkijken voor een groter aquarium en groter filter :).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:38

Komen waarschijnlijk tropische vissen in nu. Ben me al aan het inlezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:41

Er gaan ook niet veel tropische vissen zijn die je fijn in zo'n bakje kan houden. Rasbora's misschien, of andere nano's.

Misschien zijn garnalen een optie? Die zijn zo ontzettend leuk :D.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:45

Ook leuk! :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:52

Algen komen over het algemeen door teveel voedingsstoffen in het water.

Hoe vaak ververs je het water, hoeveel en hoe doe je dit? En wat is je plantenbestand? En hoe vaak voer je ze, is dit ook binnen 5 a 10 min op?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:07

Water om de 2 dagen voor 25 tot 40% verversen.
Staat een grote waterpest plant in.
Voer elke dag ongeveer 10 sluierstaart korrels. Binnen 10 min wel op.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:17

Haal je het water van de bovenkant of met n slang/stofzuiger van de onderlaag?

1 plant is eigenlijk te weinig. Vaak is de richtlijn 1 plant per 10 L dus ik zou er zeker nog enkele snelgroeiende planten bij zetten (egeria densa, cabomba, valisneria). Deze planten gebruiken dezelfde voedingsstoffen als algen. Meer planten is minder voedingsstoffen voor de algen. :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:25

Calanddra meer planten gaat weinig nut hebben totdat TS voor nieuwe vissen gaat, aangezien de goudvissen de planten zullen slopen / opeten waardoor het water alleen maar troebeler wordt.

(super trouwens TS dat je er zo mee bezig gaat)