Katten thuis laten tijdens vakantie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:14

Zo heb ik dat ook gedaan met mijn toenmalige vriend.
Iedere dag kwam er iemand kijken, ging hartstikke goed :j :)

We hadden veel speeltjes voor ze op de grond liggen, mochten ze dat willen.

zonnebloem18

Re: Katten thuis laten tijdens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:47

Wij laten de katten thuis, ze naar een pension slepen worden ze echt niet vrolijk van, 2 van de katten hebben thuis al eens mot en ze op een nog een kleiner oppervlakte zetten is vragen om problemen.
Bij voorkeur komt een neefje of nichtje in ons huis, maar we hebben ook de buren en mijn schoonfamilie wel gevraagd om de katten eten te geven, de bak uit te scheppen en dan is er een vriendin die 3 keer langs komt om wat met de katten te spelen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:54

Dreamybol schreef:
Nee, veel katten hechten zich aan het huis, lang niet alle. En ik vraag me ook weleens af of dat 'hechten' niet heel makkelijk als excuus wordt gebruikt om de beestjes maar thuis te laten.. Om de één of andere reden is dat met katten een heel normaal iets als je met vakantie gaat, terwijl daar bij andere diersoorten toch snel schande van wordt gesproken.
Maar misschien is dat cynisch van me en heb ik echt stomtoevallig twee katten achter elkaar getroffen die liever mensen om zich heen hebben dan alleen thuis zijn.

Maar de meeste katten hechten zich dus wel aan het huis, waarom zou je ze dan naar een duur pension brengen? Ik ben van mening dat een kat best even alleen kan blijven, katten zijn heel zelfstandig.

Maar over welke andere diersoorten heb je het dan? Want ik laat gerust al de andere dieren ook thuis achter hoor. Alleen de hond wordt naar een oppas gebracht (en dan geen pension, omdat ik dat juist zielig vind).

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:57

Wij hebben er 2. En laten ze ook lekker thuis! Ons ma die komt eens in de twee dagen langs om ze eten te geven en met ze te kroelen!
Scheelt zoveel stress dan wanneer je ze naar een pension doet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:59

Ik heb er 6 en heb toen een pension gezocht waar ze samen konden zitten.Maar ze waren helemaal van de rel toen ik ze op kwam halen.Sindsdien blijven ze thuis.Soms komt er iemand in mijn huis wonen soms krijgen ze alleen voer.Eigenlijk kan ze dat niet zoveel schelen,als ze maar op hun eigen plekje zijn.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:02

Lekker thuis laten, scheelt ook een hoop stress.
Onze blijft altijd thuis (paar jaar geleden nog met haar zusje, maar die is overleden) en ze vermaakt zich prima. Opa komt altijd langs, 2 x daags (alhoewel die volgens mij ook wel is 3 x of 4 x komt als het regent om haar naar binnen te doen :') ). En anders doet de buurvrouw het. 's Ochtends vers water en brokjes aanvullen en naar buiten doen en 's avonds vlees zakje en weer naar binnen. De kat is nog nooit boos of beledigd geweest als we weer thuis kwamen ^^

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:02

Eigenlijk wel raar wel vinden geld uitgeven voor onze eigen vakantie oké maar geld uitgeven voor de kat ineens niet. En geld uitgeven voor de kat kan zijn pension maar ook professionele verzorging thuis.
Mijn katten zijn het gewend om naar een pension te gaan en vinden dat ook leuk, andere speeltjes, andere katten allemaal leuk. En ik kies altijd voor de grote ruimte met andere katten en nog nooit is er 1 beschadigd thuisgekomen. Soms wil de ene niet eens meer mee naar huis die vindt het daar erg gezellig. Maar je moet ze er wel aan wennen en zolang dat niet gebeurd kan er stress optreden. Maar vanwege het geld heb ik moeite mee dat je dat er niet voor over zou hebben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:03

Snuffie, Ik dacht idd voornamelijk aan honden, ik denk dat als je zou schrijven dat de uitlaatservice komt en dat die voert dat mensen dan alsnog vinden dat een hond niet alleen moet blijven. Maar ook andere kleine dieren die imo makkelijker alleen thuis zouden kunnen blijven, zoals cavia's, konijnen en hamsters zie ik in vakantietijd verhuizen naar oppassen.

Vooropgesteld dat je moet kijken naar de behoefte van een dier en je daarop moet aanpassen omdat dat nou eenmaal de verantwoordelijkheid is bij het houden van een dier komt, was het daarbij zo maar een gedachte hardop/uitgeschreven dat mensen misschien wel heel makkelijk zeggen dat katten nou eenmaal hechten aan het huis. En TO begon toch over de kosten van pension en niet over die hechting, dan lijkt het een soort 'andersom-redenering. Het is eigenlijk wel duur én katten hechten toch aan huis. In plaats van 'mijn katten hechten aan huis, dus blijven ze thuis'. Die redenering snap ik nog wel, maar hier was de overweging dus vanwege die 120 euro voor het pension.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:04

Dreamybol schreef:
Nee, veel katten hechten zich aan het huis, lang niet alle. En ik vraag me ook weleens af of dat 'hechten' niet heel makkelijk als excuus wordt gebruikt om de beestjes maar thuis te laten.. Om de één of andere reden is dat met katten een heel normaal iets als je met vakantie gaat, terwijl daar bij andere diersoorten toch snel schande van wordt gesproken.
Maar misschien is dat cynisch van me en heb ik echt stomtoevallig twee katten achter elkaar getroffen die liever mensen om zich heen hebben dan alleen thuis zijn.

Die heb ik ook... dit is de 3e al.. mijn oude kater blijft wel thuis, hij kan niet zonder zijn afgesloten tuin, met vrije toegang dag en nacht.
Mijn jongste katertje gaat mee, die kan je geen groter plezier doen dan mee gaan met mij. ( nu ligt hij ook heerlijk naast me bij mijn moeder thuis. :P )

Mijn oude kater Moor* die ging ook overal mee naar toe als hij de keus had.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:17

Geld is voor mij het punt niet om ze thuis te houden, maar wel een voor hun veilige en vertrouwde omgeving en een flink verschil in ruimte in huis. In het pension hebben ze met z'n 3en als ze mazzel hebben 12m² en met een beetje pech moeten ze dat zelfs delen met onbekende katten wat een hoop stress oplevert. Thuis gooien we alle kamers open als we weg zijn en hebben ze zo'n 100m² incl. 2 trappen die ze lekker op en af kunnen rennen.

Wat we 2,5 jaar geleden wel gedaan hebben is iemand ingehuurd om de katten te verzorgen, die kwam elke dag een uur en heeft bijv. ook de post verzameld en gestofzuigd. Dat kostte toen 90 euro, maar we waren toen met mijn schoonfamilie in Oostenrijk en de buren zaten toen zelf in een lastige periode dus wilde we ze er niet mee lastig vallen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:19

Voor mij is reden 1 dat ik ze absoluut niet uit hun vertrouwde omgeving wil. Ik denk dat ik de een nog wel een plezier zou doen om ze ergens anders te parkeren, maar de ander echt niet.

Ze hebben hier alles wat ze nodig hebben en een weekje zonder mij overleven ze heus wel als er voor ze gezorgd wordt. Bovendien.. hou ze op een luierzondag wel eens in de gaten. Veel meer dan 90% van de tijd slapen, 4% spelen, 3% zichzelf wassen en 3% eten/drinken doen ze niet dan. :')

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:20

zo deden wij het altijd. ging prima en wij waren rustig 3,5 tot 4 weken weg in de zomer :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 02:53

Ik heb 3 katten en toen ik laatst een week op vakantie was hebben mijn ouders oppasdienst gehad. Die kwamen voor 2 uurtjes en voerden / kattenbak uitdoen. En kroelen.. maar dat bleek lastig want de 3 heren gingen gewoon verder met wat ze al aan het doen waren. Slapen of de tuin op de kop zetten etc.

Ze hadden het huis en de overdekte (net) tuin.

Volgende week moet ik voor het werk naar Denemarken. Ene dag heen smorgens, andere dag savonds terug. Mijn vriend doet ze savonds dan.

Misschien sneu, maar als ik ze in een reismand stop en meeneem hebben ze meer stress.. De ene krijg je er al niet eens in zonder hem in een schuimbekkende flip toestand te brengen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 03:08

Hoi die van blijven ook thuis als ik weg ben , zelfs fijner voor ze inplaats van een vreemde omgeving

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 03:57

Die van mij gaat mee op vakantie, omdat ze niet geschikt is voor in pension en ik haar liever bij me hou. :o
Maar als ik haar thuis laat met een oppas vindt ze het ook prima, als ze maar veeeel aandacht krijgt. :+
Vind haar 3-4 weken thuis laten met oppas die 1-2x per dag langs komt te lang vandaar dus dat ze meegaat.
Maar afhankelijk van wat de plannen gaan worden voor deze zomer zal ze wel thuis blijven wsl samen met de opvangkat, dan komt de opvang wsl dagelijks langs en mss de bovenbuurvrouw en/of de onderbuurman ook regelmatig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:33

Ik zie eigenlijk het voordeel van een pension niet in.
Thuis zijn ze in eigen omgeving, samen, met hun eigen spulletjes en plekjes om te slapen en kunnen ze dag en nacht naar buiten. Waarom zou ik dan een hoop geld betalen voor een pension?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:45

Onze vorige kat bleef bijna altijd thuis, toen had ik een buurvrouw die heel graag en goed op hem paste. Maar de huidige gaat altijd naar pension (niet dat we vaak of lang weg zijn, maar goed...) Hij is het gewend en legt zich heel makkelijk neer bij de situatie. Het ligt dus ook heel erg aan de persoonlijkheid van de kat zelf.
Wel heb ik heel bewust voor dit pension gekozen; kleinschalig en er worden alleen maar katten opgevangen, geen honden.
Ik schrik wel van de prijzen die hier langskomen, ik betaal 7 euro per dag, voor één kat. Voor twee katten 12 euro, drie 16 euro en vier 19 euro.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:50

Moet prima kunnen vind ik.
Katten kunnen zich heel goed zelf redden, vooral omdat ze nu met z'n 2en zijn.
Iemand dagelijks langs laten komen is een prima oplossing.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:51

Onze 3 katten doen we naar buiten en zetten dan een hele grote bak met voer neer (zijn ze gewend) in de zomer gaan we ook wel eens 4 weken weg en het gaat tot nu toe prima.

Moet wel zeggen dat ze anders ook veel buiten zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:54

Goof schreef:
Thuis zijn ze in eigen omgeving, samen, met hun eigen spulletjes en plekjes om te slapen en kunnen ze dag en nacht naar buiten. Waarom zou ik dan een hoop geld betalen voor een pension?

Omdat je dan niemand als 'vrijwilliger' belast met de zorg voor jouw dier(en). Onze vorige kat had zijn laatste jaren nogal een medische gebruiksaanwijzing, dat vond ik een vervelende belasting/verantwoordelijkheid voor een buurvrouw/kennis/vriendin. Dan liever een pro die ik een beetje betaal (want 7 euro per dag vind ik niet teveel).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:01

Dorien66 schreef:
Goof schreef:

Omdat je dan niemand als 'vrijwilliger' belast met de zorg voor jouw dier(en). Onze vorige kat had zijn laatste jaren nogal een medische gebruiksaanwijzing, dat vond ik een vervelende belasting/verantwoordelijkheid voor een buurvrouw/kennis/vriendin. Dan liever een pro die ik een beetje betaal (want 7 euro per dag vind ik niet teveel).

Wat is dan alsnog het voordeel van een pension? Dat ik iemand betaal voor een dienst? Hoe is dat een voordeel?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:06

Goof schreef:
Wat is dan alsnog het voordeel van een pension? Dat ik iemand betaal voor een dienst? Hoe is dat een voordeel?
Dat je dus niemand lastig valt met jouw 'probleem' van het weg zijn. Als ik het even zo zwart/wit mag stellen.
Persoonlijk vind ik het ook geen 'hoop geld', niet als je bekijkt wat ervoor geleverd wordt (bij ons pension is dat dus goede verzorging en veel aandacht, er wordt ook meerdere keren met hem gespeeld en geknuffeld). En als er iets (medisch) is met de kat, wordt er adequaat gereageerd.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:10

Thuis laten is prima hoor als ze elke dag eten drinken en een beetje aandacht krijgen :) ik denk dat naar een pension brengen veel stress oplevert. Onze katten blijven ook gewoon thuis.

Ik zou als ik maar 1 kat zou hebben hem wel wegbrengen overigens, dan is alleen ook zo alleen. Als ze samen zijn vermaken ze zich wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:20

Dorien66 schreef:
Goof schreef:
Dat je dus niemand lastig valt met jouw 'probleem' van het weg zijn. Als ik het even zo zwart/wit mag stellen.

Ik val ook niemand lastig met mijn probleem, niemand is namelijk verplicht tijd te steken in mijn katten ;)
Het is hier echter een wederdienst geworden; buuf zorgt voor mijn katten en ik voor die van haar. Met alle liefde.

Dan nog is bovenstaande toch geen voordeel voor mijn katten? Ik zie geen voordeel van een verblijf in een pension voor mijn katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:24

De mijne verhuizen naar mijn moeder tijdens vakantie. Het huisje van mijn oma (schuin tegenover mams) staat leeg maar wordt nog steeds onderhouden. Mama doet daar nog regelmatig de was bijvoorbeeld (extra wasmachine en droogkast + wasdraad), de tuin gaat ze vanaf dit voorjaar omvormen tot grote moestuin... In dat huis mogen mijn 2 katers rondlopen zoveel ze willen. In het huis van mijn vriend waar ik mee samenwoon zouden ze beperkt zitten in een kleine kamer. Hij wil niet dat ze vrij rondlopen zonder toezicht, uit angst dat ze wat slopen. Eentje vindt leren zetels hemels om zijn nagels aan te scherpen namelijk :=

Mama vindt het leuk om voor de katten te zorgen én de katten weten verdomd goed dat ze daar rotverwend worden. Mama is dan ook hun beste vriendin :)) Er staan nu verschillende krabpalen in verschillende formaten, meerdere kattenbakken, speciale hoes over de bankstellen zodat ze daar languit kunnen luieren, speelgoed, mandjes en dozen om in te kruipen. Daarnaast heeft mama gezorgd voor gordijntjes aan het raam zodat de katten naar buiten kunnen kijken, maar van buitenaf amper tot niet opvallen. Vinden mijn 2 heren prachtig!

In een pension zou met hen niet lukken. De ene is daar veel te veel stresskip voor en doodsbang voor vreemden, de andere zou de hele tijd amok maken met andere katten. Hij is best groot en stevig voor een HTK en vindt niets lolliger dan bovenop een andere kat vliegen. Mijn oudje (de stresskip) kent hij van kitten af aan, die laat hij wel gerust.