MC poes dekken met 'neef'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: MC poes dekken met 'neef'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:40

Ik lees de laatste tijd teveel gedonder met testen, papieren etc. Dus doe goed onderzoek naar de kater, zie zijn papieren in, bel de dierenarts waar hij is getest etc etc. In de sphynx wereld wordt er iig ontzettend gesjoemeld met testen, maar ook met ouderpapieren etc. Dus blijf heel, heel kritisch en geloof niemand op zijn blauwe ogen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 13:43

Joolien schreef:
Ik lees de laatste tijd teveel gedonder met testen, papieren etc. Dus doe goed onderzoek naar de kater, zie zijn papieren in, bel de dierenarts waar hij is getest etc etc. In de sphynx wereld wordt er iig ontzettend gesjoemeld met testen, maar ook met ouderpapieren etc. Dus blijf heel, heel kritisch en geloof niemand op zijn blauwe ogen.

Is dat zo makkelijk te bedonderen dan? Dat wist ik niet!

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:49

Celine_Famke schreef:
Joolien schreef:

Bedankt voor de tips!

Nou dat blijkt. Iemand had een kitten gekocht, kwam ze erachter dat ze de naam van de moederpoes hadden gebruikt voor een ander nestje. Een van de nestjes had dus een valse moeder op het papier staan. Mensen bleven er wazig over, wat snel bleek dat het geen foutje betrof, maar bewust gesjoemel. Ook gaven de fokkers de kittens weg onder het mom van HCM negatief getest, maar dat schijnt pas na een half jaar te kunnen. Zelfs de vader bleek valse hcm papieren te hebben. Een grote paasei dus, en de fokker had tot die tijd een goede naam...

Bonna

Re: MC poes dekken met 'neef'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:56

Ik zou het niet doen.

Inteelt is nooit helemaal te voorkomen, maar juist daarom is het zaak daar zo voorzichtig mogelijk mee om te gaan. Het gaat niet alleen om allerlei doemscenario's van extra tenen en dergelijke, maar vooral over het verkleinen van de genenpoel en daarmee eventuele afwijkingen(die bij de ouderdieren of kittens helemaal niet zichtbaar hoeven te zijn) vast te leggen in het DNA. Dan creeer je een probleem voor de toekomst.

Ik zou verder kijken naar alternatieven. De populatie is niet zo klein dat er geen andere dieren beschikbaar zijn en anders kan je nog naar het buitenland kijken. Of overwegen om er geen nestje mee te fokken als er geen geschikte partner voor is.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:11

Celine_Famke schreef:
Joolien schreef:

Bedankt voor de tips!

Nou dat blijkt. Iemand had een kitten gekocht, kwam ze erachter dat ze de naam van de moederpoes hadden gebruikt voor een ander nestje. Een van de nestjes had dus een valse moeder op het papier staan. Mensen bleven er wazig over, wat snel bleek dat het geen foutje betrof, maar bewust gesjoemel. Ook gaven de fokkers de kittens weg onder het mom van HCM negatief getest, maar dat schijnt pas na een half jaar te kunnen. Zelfs de vader bleek valse hcm papieren te hebben. Een grote paasei dus, en de fokker had tot die tijd een goede naam...[/quote]

Om dat soort gedonder te voorkomen is het bij honden nu verplicht om een DNA test af te nemen bij de puppies en de ouders.
Ik verwacht dat dit bij raskatten ook wel gaat gebeuren?

TS, veel succes met het zoeken van een kater! :)