Hond moet afvallen, hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:20

Denk je werkelijk dat honger weggaat met loze maagvulling? Zo werkt het dus niet.

kiwiwitje

Re: Hond moet afvallen, hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:21

Uit ervaring zeuren ze dan minder/niet ja. En vallen ze nog af ook.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:22

Daarmee sla je een beetje de plank mis in mijn ogen. De hond moet ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen anders krijg je een zieke hond. En van voer wisselen is ook niet altijd makkelijk.
[/quote]
Dat is met bonen ook niet opgelost. Maar ik vind het gewoonweg echt belachelijk om een hond met honger te laten zitten..[/quote]
Dat arme dier is te vet door dergelijke misplaatste sentimentaliteit. Een hond op gezond gewicht voelt zich beter.
En wat betreft die voedingsstoffen, daarvan krijgt hij nu teveel binnen![/quote]
Ik vind het een beetje kort door de bocht, misschien leg ik het verkeerd uit. Maar gewoon verlagen is op dit moment ook erg slecht. Een te vet dier komt niet alleen door voeding, maar ook door andere lichamelijke kwaaltjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:27

Die voedingsstoffen stop je erin door hem wel correct te voeren, dus met goed voer waar voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten in zitten en ook de nodige brandstoffen.
En hij hoeft ook geen kilo's per week af te vallen, langzaam maar regelmatig is beter dan snel.
Maar zal toch moeten afvallen als hij nu pootproblemen heeft (hond die continu pijn heeft lijkt me niet de bedoeling), dat de hond agressief wordt vind ik wel zorgwekkend (weet niet wat er gedaan is 1e x dat hij dit gedrag vertoonde en daarna), maar ook iets waar naast een dierenarts allicht een gedragstherapeut dan eens naar moet kijken. (en het is een Cocker... )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:28

Sjolvir schreef:
Die voedingsstoffen stop je erin door hem wel correct te voeren, dus met goed voer waar voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten in zitten en ook de nodige brandstoffen.
En hij hoeft ook geen kilo's per week af te vallen, langzaam maar regelmatig is beter dan snel.
Maar zal toch moeten afvallen als hij nu pootproblemen heeft (hond die continu pijn heeft lijkt me niet de bedoeling), dat de hond agressief wordt vind ik wel zorgwekkend (weet niet wat er gedaan is 1e x dat hij dit gedrag vertoonde en daarna), maar ook iets waar naast een dierenarts allicht een gedragstherapeut dan eens naar moet kijken. (en het is een Cocker... )

Waar lees jij dat de hond Continu pijn heeft? De OP wel goed gelezen? Of mijn bericht verkeerd opgepakt?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:30

Zoverre ik weet moet je dan overstappen op ander voer waarmee je het doel van voldoende voedingsstoffen wel kan bereiken, maar dat is niet altijd mogelijk. Ik ken de hond van TS niet, maar die van mij is weer een half jaar van de leg als je het voer verandert (diarree of verstopt, magerder)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:46

Momenteel gaat hond al manken bij meer beweging, omdat zijn bewegingstelsel blijkbaar niet meer piepjong is. Bij blijvend overgewicht zullen deze klachten sneller toenemen dan als hond minder weegt en bij deze hond is er nog winst te behalen (hij zit niet op zijn streefgewicht).
Dan kan je wachten tot hond continu wel mankt en dus pijn heeft, dan wel hij gaat toch echt gewicht verliezen, waarmee hij weer beter uit de voeten kan, meer verbrand en minder last heeft (win win situatie) indien hij best wel gewrichtsklachten heeft kan het ook met streefgewicht uiteindelijk een reden zijn om een dier in te laten slapen, maar deze hond heeft nog alle kansen als er nu ingegrepen wordt om lekker te kunnen lopen en spelen, mits er maar kilo's afgaan.

Vind wel heel zorgwekkend dat de hond agressief wordt, serieus.
Hebben jullie zelf een weegschaal waar de hond op past? (of mens + hond in de armen) en keukenweegschaaltje voor het voer of afmeet bakje?
En krijgt hij echt geen tussendoortjes van wie dan ook? (ken families zat waar de helft van de familie strikt het dieet laat volgen en 1 iemand het zielig vind en er ondertussen halve kilo's oude kaas in duwt)
Tussendoortjes/ beloningen zouden moeten komen uit zijn dagrantsoen dat 's morgens afgewogen klaar staat. Maar neem aan dat dat bij jullie wel geregeld is, gezien het verhaal.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 19:57

laat ik wat dingen duidelijk maken want dit loopt een beetje uit de hand:

De hond heeft absoluut geen pijn bij de beweging die ze nu krijgt! Eerder hebben we geprobeerd met haar te gaan hardlopen, iets ze kwa conditie makkelijk volhoudt maar na een aantal keer gaan lopen zie je dat ze last krijgt van haar pootjes door overbelasting. Als je de overbelasting weg haalt is er niets aan de hand en ze geeft pijn snel aan. Gewoon wandelen kan ze prima hebben en doet ze ook heel veel, maar dit heeft dus niet genoeg effect.

Verder heeft de hond 8,5 jaar alleen bij ons gewoond, toen stond er altijd voer en at ze minder dan de aanbevolen hoeveelheid. gefixeerd op eten was ze dus nooit. Echter sinds wij er een hond bij hebben (boerderij.. waakhond erbij) krijgen ze afgemeten voer (dat was meer dan dat ze eerst at) op vaste voermomenten. Toe ze aankwam hebben we daarom gelijk het eten naar beneden gegooid. Ondanks ze uiteindelijk op 20% onder de hoeveelheid voor dikke honden zat bleef ze aankomen. Alles wordt voor haar afgewogen, s'avonds krijgen ze een kauwstick maar deze is afgehaald van de hoeveelheid voer.
Er is niemand in het gezin die haar extra geeft, we zijn met zijn 3e er heel strikt op dat ze niets meer krijgt omdat het overgewicht pesten is.

Daarop hebben we besloten op de Metabolic over te stappen. De hoeveelheid hiervan is door de dierenarts aangeraden. Ze is hierop in 3 weken (niet lang dat begrijp ik) nog niet afgevallen. Haar gedrag veranderd wel, ze is buiten lusteloos (geen energie terwijl de conditie dus prima in orde is) en wordt bijterig, narrig. Dat willen we niet.. We willen nog 1 weekje doorzetten maar als haar gedrag zou blijft hebben we heel eerlijk gezegd liever een te dikke hond die inderdaad daardoor minder lang leeft.

Gedragstherapeut is dus ook helemaal niet aan de orde, hondlief is prima opgevoed en heeft met haar 9,5 jaar het nog nooit in haar hoofd gehaald om maar te happen. De overstap op voer maakt dat haar gedrag veranderd. Daarom heb ik nog geen gedragstherapeut maar goed voer nodig := .

Korte feiten:
- Hond is 8.5 jaar stabiel geweest in gewicht ( 15.5 a 16 kilo waar 13 gewenst is)
- hond komt laatste halfjaar na het invoeren van vaste voerbeurten aan (onbeperkt kan niet meer door 2 honden)
- gedrag veranderd aanzienlijk door dieet
- op beweging valt weinig te halen. Ze loopt de hele dag rond te scharrelen, er wordt veel met haar gespeeld en ze rent mee als we in de bak met de paarden werken. Zwemmen in de zomer kan wel, in de winter is de kou niet bevorderlijk voor haar gewrichten en blijft ze uren nat (vacht van een cocker droogt niet snel).

Zitten er in bonen zo weinig dat het verwaarloosbaar is of moet er dan alsnog eten vanaf? De dierenarts zei dat de hoeveelheid die ze nu krijgt wel minimaal is om aan haar behoeften te komen. Daarom is nog minder niet wenselijk (ook niet door haar gedrag, maar als dit op te vangen is is het prima)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:30

Bonen bevatten vooral water en vezels (om water vast te houden :P ). En een paar vitamines en mineralen, maar bij de blikvariant kan je dat wel verwaarlozen denk ik. Je hoeft dit niet af te trekken van z'n dagelijkse portie brok.

Wij hebben jaren geleden ook een hond gehad die te dik was (30kg ipv 15kg..) De dierenarts had destijds een experimenteel medicijn dat de honger stilde en het lichaamsvet hielp aanspreken. Met dat en veeel wandelen is hij netjes afgevallen tot 18kg :) Ben de naam vergeten, je kan het eens navragen bij je eigen dierenarts.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:08

Met kauwsnack bedoel je zo,n dentastick?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:17

Onze labrador krijgt 's ochtends normaal portie brokken en 's avonds de helft aangevuld met bonen! Sinds die tijd is hij weer mooi op gewicht.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:51

kohtje schreef:

Ik heb ooit eens een keer gelezen dat een Dentastick te vergelijken met een hamburger voor de mens. Ik weet niet waar ik dit heb gelezen of dat ik me dit heb ingebeeld :z

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 13:12

kohtje schreef:

Ja klopt, die krijgt ze al haar hele leven dus krijgen we er niet meer uit. Voor haar slechte tanden jaren geleden zou het goed zijn :+

Vanavond even langs de dierenarts om daar te wegen en te overleggen of er bonen bij zouden mogen, dat zou een fijne manier zijn om haar honger weg te krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:11

Afvallen gaat heel langzaam als het goed is dus met 3 wkn nog niet veel verschil is niet raar. Gefixeerd op eten en aankomen sinds nieuwe hond dat is wel balen, maar niet raar aangezien er dus een ander dier is dat er met je eten vandoor kan gaan. Met gewoon wandelen laten afvallen is echt heel moeilijk dan moet je echt ongelooflijk ver gaan wandelen of een hond hebben die nooit verder kwam dan de dichtstbijzijnde boom en die van jullie sjouwt al heel wat af op het erf, daar ga je je winst dan niet echt halen zo te lezen.

Er zijn overigens naast de metabolic ook andere merken (van Hills is er ook een R/D en RC heeft Obesity en zo heeft elk merk wel een soort van dieet voer) mogelijk allicht dat hij het daar beter op zou doen en niet die negatieve gedrags verandering heeft (want dat zou niet moeten), maar te snel wisselen ga je daarmee er ook niet achter komen.
Van 15.5 a 16 naar 19 (in 4 maanden), waar 13 gewenst is, is wel iets waar je inderdaad echt wat mee moet.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:21

Wat ik wel ondertussen heb geleerd is dat elk dier anders reageerd op voeding.
Waar de 1 het goed op doet doet het voor de ander niets.
Ik zou dus ook zeker naar de brok kijken.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe lang krijgt ze dit nu?

Wat ook nog een optie is voor erbij is een activityball.
Doet ze wat langer over haar eten, plus ze krijgt wat extra beweging.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:24

Ik ga gelijk even heel eerlijk zeggen dat ik niet alles gelezen hebt. Wel zie ik veel voeren voorbij komen waar veel granen etc. in zitten. Denk aan aardappels enzo. allemaal voedingstoffen die een hond helemaal niet nodig heeft.
Misschien is vers vlees wel een optie 100% natuurlijk en er zit bijna niks in wat een hond niet nodig heeft. Daarnaast is het best wel erg prijzig.
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een voer met veel vlees (lees: vanaf 50%) en dan het liefst zonder granen. Een hond is namelijk een vlees eter. Merken die ik je daarbij aan wil raden:
Acana (mijn hond doet het hier erg goed op) van dit merk hebben ze ook een light versie.
Taste of the wild
Orijen
Nog even een site voor meer info:
http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer
En nog een site waar je best wel goedkoop goed voor kan bestellen
http://www.zoofast.nl/voeden-gesorteerd ... 25_64.html
Dit voer komt uit polen, daardoor is het zo goedkoop. Ik heb er goede ervaringen mee. Bestellen doe ik altijd op rembours dan betaal je in elk geval niet vooruit.
Hopelijk kan je hier iets mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:31

Och, ja, daar kon je inderdaad op wachten, de versvlees panacea...

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:48

Kuggur schreef:
Och, ja, daar kon je inderdaad op wachten, de versvlees panacea...

Euhm... Zo bedoel ik het ook weer niet. De merken die ik noem dat zijn gewoon brokken.
Even te bedenken dat we inmiddels alles wat we aan het paard voeren eerst onder de loop nemen van wat er daadwerkelijk in zit en wat ze nodig hebben. Bij honden is het echt niet anders.
Versvlees is leuk, maar wel duur en veel werk. Daarnaast heb ik een hond die er rustig der neus ervoor ophaalt.
Maar neemt niet weg dat het eens goed is om te kijken naar de ingrediënten, juist als ze moeten afvallen. Graan is een leuk vulling maar het voegt niks toe voor de hond, behalve dat ze er wel erg dik van kunnen worden. En ja zelf kijken we tegenwoordig ook steeds meer naar e-nummers etc.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:54

Ze gaf Dog lovers gold, dat is een ( bijna of geheel afhankelijk van welk type ) graanvrij brok

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:34

smurffie schreef:
kohtje schreef:

Ja klopt, die krijgt ze al haar hele leven dus krijgen we er niet meer uit. Voor haar slechte tanden jaren geleden zou het goed zijn :+

Vanavond even langs de dierenarts om daar te wegen en te overleggen of er bonen bij zouden mogen, dat zou een fijne manier zijn om haar honger weg te krijgen.

Ik zou wat anders geven, een echte dik maker.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:47

En even iets omdenken?

Wat oudere hond, bloedbeeld goed (dus ook lever en nier neem ik aan) met slijtage pijn waardoor meer bewegen niet handig is.

Als je deze hond nu eens op een onderhoudsdosering pijnstilling zet?
Metacam of soortgelijk.

Voer, terug naar het oude voer, en dan niet te royaal daarmee.
(ter indicatie, mijn fitte en actieve kruising Sheltie x Border Collie krijgt ook maar 75% van de op de zak aanbevolen hoeveelheid...)

En dan wèl meer gaan bewegen met de hond. (liefst rechte lijnen op niet al te harde bodem om de gewrichten niet onnodig te belasten)

Hond happy want geen pijn en wel het voer dat hij graag wil.
Meer bewegen geeft betere kans op afvallen = op termijn dus beter voor de gewrichten...

Niet ideaal, hond op pijnstilling.
Maar in deze situatie zou ik onderhoudsdosering zeker wel overwegen.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:50

Onze ervaring is ook vaak het dieetvoer wat de honden toch wat van gedrag doet veranderen. Wij geven daarom vaak gewoon hun eigen voer, maar verminderen dit en vullen het aan met sperziebonen. Of wat ze nodig heeft aanvullen met bonen en dan gaan afmeten. Gewoon gekookt en dan in de bak, vult de hond goed maar hij krijgt toch minder binnen. Misschien is dat iets?

Ook denk ik echt dat je met je ogen moet voeren, nooit van papiertjes enz..
Onze honden krijgen dan echt veeeeelste weinig. Maar zijn goed op gewicht, gelukkig en worden oud. Dalmaten beide boven de 12..

Wat ook genoemd wordt kan ik mij ook in vinden. Hondje is al ouder, wat is dan de meerwaarde om hem nu nog af te laten vallen? Gezien hij zich prima voelt begrijp ik?

Succes!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:01

Heeeel streng zijn en echt niks meer geven dan dr normale eten.
En dat ze gaat manken is idd overbelasting doordat de hond te zwaar is.
Ik voer mijn honden enkel op het oog, en voornamelijk vlees, mogen ze meer van want er zit veel meer vocht in ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:48

De hond moet echt wel afvallen, ze is gelukkig en al op leeftijd, maar de laatste maanden dus erg aangekomen. Dat moet er weer af. Ze hoeft niet perse naar de 13 kilo maar haar oude gewicht 15.5 moet ze wel naar terug om gezondheidsklachten te voorkomen.

Vandaag bij de dierenarts gaan wegen en schijnbaar is onze weegschaal niet zo best afgesteld. Hondlief blijkt ontzettend afgevallen! 1.4 kilo in een maand tijd. (Dit schijnt normaal te zijn op dit voer, tot 28% van het lichaamsgewicht in 2 maanden is toegestaan).
Blijkt wel heel veel, daarom de keuze om de raad van hier wel op te volgen en haar wat boontjes bij te geven om honger tegen te gaan. Het is gezond dat ze afvalt maar haar gedrag moet welgoed blijven.

We zetten dus zeker nog een maand door maar in combinatie met bonen. Daarna kijken we of we langzaam terug gaan stappen naar dog lovers. Het is dus goed dieetvoer maar ze stond inderdaad op dog lovers omdat die graan vrij en op basis van vlees is. Daarop deed ze het lichamelijk ook beter (ze ruikt nu veel meer).
Eerder kreeg ze 180 gram, nu 140. Terug op de dog lovers willen we 140 aanhouden en strikt in de gaten houden.

Ik heb wel heel veel aan de adviezen hier! Bedankt allemaal!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:50

Nou in ieder geval goed nieuws van het voeren! En het gewicht