Duifjes 2 keer over aangevallen door roofvogel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Henrike5

Re: Duifjes 2 keer over aangevallen door roofvogel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:52

Een kennis van ons had heel veel duiven die gebruikte een cd speler met het geluid van een oehoe er op (dacht ik) dit was van deze roofvogel zijn vijand en dit geluid van hij eng/apart en daardoor bleef hij uit de buurt. Je zou dit kunnen afspelen via youtube ofzo

Wel heel erg naar dit, ik hoop dat je snel een oplossing vind en dat je duifjes weer rustig in het hok kunnen zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:01

Wat je ook kunt doen is lege cd's (aan 2 kanten spiegelend) ophangen voor de duifjes. Als je 4 of 5 van die cd's aan een touwtje hangt en een paar van die touwtjes (wel vrij hangend, ze moeten wel kunnen draaien) rondom het hok hangt, heb je en het schrikeffect van het spiegelen, en de roofvogel kan minder goed bij de tralies.
Ik weet alleen niet wat je duifjes ervan vinden. 8-)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:03

Ja dat is de natuur daar kan je weinig tegen doen.. :n jouw verblijf is een makkelijke afhaalmaaltijd voor de vogel, ik gok een sperwer.
Je zou de vogel met veel lawaai kunnen verjagen. Ze komen vaak op dezelfde tijdstippen, dus rond die tijd even lawaai maken, bijvoorbeeld met een scheidsrechterfluitje.
Als de vogel er is ook veel schrik aanjagen, als ze zich niet meer veilig voelen op die locatie blijven ze vanzelf weg.
Een opgezette havik, of een beeld van een havik op het verblijf zetten helpt ook ( de duifjes moeten de opgezette vogel dan natuurlijk niet kunnen zien ;) )

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:04

marisssssax schreef:
Wat verschrikkelijk voor jou en je duifjes.. :n Snaveltjes groeien niet meer aan..

Misschien er tijdelijk een net voorlangs hangen?

Snaveltjes groeien gewoon aan hoor :j ze groeien zelfs hun hele leven door ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:05

matedor schreef:
Bandabkt voor alle reacties. Mijn buurman is jager misschien kan hij helpen om te vangen om hem ergens anders los te laten. Hij is waarschijnlijk ontzettend hongerig ja.
Hond word hem niet want mijn moeder kan daar niet tegen...

Ik ga anders proberen met een net over het dak zoals tessyke zij.

De roofvogel laten schrikken heb ik al geprobeerd. Telkens als ik hem zie ren ik als eem blinde kip schreeuwend op hem af... Helpt niet hij blijft ook nog lang zitten pas 2 meter voordat je er bent vliegt hij weg

Ten eerste is dit bij wet ten strengste verboden en dit kan de jager zijn jachtakte kosten !
Ten tweede gaat de vogel gewoon weer terug naar locatie.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:10

Ik zou voorlopig een kleinere kooi in de volière maken voor je duiven, eventueel met gaas een stuk afzetten, waardoor de duiven niet tot de tralies kunnen komen. Of transparante platen tegen de tralies aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:20

Ik zou het dak groter maken, zodat het oversteekt, minstens zo'n 20 cm , dan zal de roofvogel niet zogauw meer komen.

Ik moet zeggen dat ik ook een jaar gehad heb dat ze bleven komen.
Hadden blijkbaar een nest in de buurt en mijn scharrelkipjes waren een lekkere prooi.
Heb er behoorlijk wat verloren , gelukkig fokten de anderen er weer rap bij.

Mijn duiven op de til hebben trouwens last van de raven en kraaien.
Rond deze tijd komen die bij ons en als ze dan eieren of jonge jongen hebben, worden die uit de til geroofd.
Gelukkig snappen ze tegenwoordig dat ze in deze tijd geen jonkies moeten uitbroeden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:20

niet meer van toepassing

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:49

De duiven zitten nu in een binnenhok in de voliere ze kunnen niet bijbhet gaas komen.

De roofvogel heeft geen ringetje bij zich. Foto maken ga ik niet doen sorry mn duiven gaan eerst anders maak ik een foto terwijl ze aangevallen worden... Met vangen bedoel ik niet alleen had te snel en onduidelijk getypt. Ik bedoelde om hem te vragen of hij wist welke vogel het was en wat ik kon doen zoals diere ambulance bellen. Ik ga echt niet alleem een roofvogel vangen :')

De cdtjes ophangen houd ik ook in mn achterhoofd!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:45

Ben nog steeds benieuwd om wat voor vogel het gaat :j Al gok ik dat het een sperwer is. Kun je een omschrijving geven?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:56

De vogel was niet groot. Bruin en heel fanatiek. Wij dachten inderdaad aan een valkje of een spewer

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:58

cissi schreef:
Okee dat is best lastig om daar nog een laag gaas op te maken. Dan zou je in je muur moeten gaan boren.

Welnee. Een paar horizontale houten latjes langs de zijkant, en een paar tiewraps doen wonderen. Daar kan dan een net aan gespannen worden, of gewoon een aantal draden visdraad oid. kriskras, waar de roofvogel tegenaan vliegt. Als de latten lang genoeg zijn kun je er zelf binnenin om te voeren e.d. Het beest moet gewoon even afgeschrikt worden want deze prooitjes zijn wel erg tam (en lekker)

Lichtbruin is een torenvalk. Zijn iets groter dan een flinke houtduif en wat slanker.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:08

En net ero,heen spannen voor de vogels en ook een net over de konijnenren doen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:30

Roofvogels zijn nou eenmaal best brutaal, helemaal als ze weten dat er wat te halen valt.

Ik zit dan wel midden in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug, dus geen wonder dat er hier genoeg roofvogels zijn, maar andere vogels kunnen om die reden dus ook niet los. Duiven, kippen... vroeg of laat werden ze allemaal opgevreten. Spiegels hielpen hier ook niet.

Ik zou dan liever investeren in extra gaas of een net.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:40

Wat nog best wel eens goed zou kunnen helpen is een nep oehoe (met glas ogen) op de schuur of voliere plaatsen. Het liefste zo dat de uil door de wind iets kan draaien. Dat schrikt flink af! Roofvogels ziet elkaar als voer. De vogel die jouw duifjes aanvalt is waarschijnlijk een sperwer of havik. De oehoe is een natuurlijke vijand van deze soorten ;)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:45

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:48

Goed idee van de nep oehoe. Dat zag ik laatst ook bij Animal Planet. :D

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:03

Dankje! Ik ga is kijken voor een neppe oehoe. Heb de duifjes nog in het binnenhok zitten het is kwa groote wel te doen maar vliegen is nattuurlijk veel fijner. Ik zal ze zo even de voliere in laten een uur dat ze even kunnen vladderen maar ben dagje weg geweest en dan durf ik ze niet los te hebben... Konijn zit in een kleine ren met gaas en paar x per dag even de schuur in om zn poten te strekken. Dan maar even op deze manier :(:)

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 17:43

Update:
De duiven paar dagen in nachthok gehad. De roofvogel nog weer 2 keer gezien maar hij kon er niet bij. Snaveltjes droogde mooi op en zag er heel goed uit. Heb kooitje opngezet want ze wouden zoo graag naar buiten. Elk half uur even gevontroleerd net weer controleren en het is weer raak. Grasveld vol met veren en nu alle 3 de duifjes opnieuw een open snaveltje. Had hokje echt nog geen 3 uur open... Ze zitten nu weer in het nachthok

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:50

och jeetje wat sneu :(:)

ik hoop dat je iets kan vinden! Gekleurde ballonen willen ook nog wel eens werken tegen roofvogels :)

edit: of een heksenbol

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:55

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:56

Waarom span je niet wat kleiner gaas over de voorkant heen? Met een kleine opening zodat ie er niet doorheen kan?
Als je dat er misschien nog haaks op je huidige gaas zet dan moet dat toch lukken? Met tyraps vast binden aan je huidige hok?

Edit: ongedierte gaas: http://www.giga-gaas.nl/ongedierte-gaas/

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:38

Waarom zet je geen afstand isolatoren op je volière met een stroom draadje erop .
Dan bedenkt die vogel zich wel .
En doe dat ook boven de ren van je konijn ...

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:13

Kleiner gaas gaat niet helpen. De duifjes vliegen zich kapot tegen het gaas van stress. Als ze echt gepakt worden, zien de wonden er anders uit. Mocht het inderdaad een sperwer zijn, hoef je voor het konijn niet zo bang te zijn. Sperwers vangen veerwild. Een konijn is te groot.
Hoop dat je snel een goede oplossing vind. De roofvogel blijft nu terug komen, omdat hij weet dat er bij jou lekkere duifjes zitten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:19

Ik zou de konijnenren sowieso overdekken met gaas. Niet alleen voor sperwers, maar ook andere roofvogels en marterachtigen.