Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:13

Mijn paard wordt elk jaar geënt.
Mijn honden ook: vanwege shows, pension waar het allebei verplicht is.
Met de ene hond doe ik ook nog behendigheid en detectie, komt veel met andere honden in aanraking.
Geen van mijn dieren is ooit ziek geweest van een enting.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:18

Hier wel. Hond en 10 konijnen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:22

Rivjenn schreef:
Pfff wat een geld! Meestal loop ik gewoon ff heen dan kost het €19,- als hij op stal kont komen er €35,- voorrijkosten bij. Maar hebben we 10 paarden hebben we geen voorrijkosten. Mijn paarden worden jaarlijks geent.
Siersma schreef:
Toevallig net vanmiddag MN pony weer laten enten. Ik doe het wel elk jaar ookal kom ik niet op wedstrijden of maneges. Weet niet, voelt toch veilig ofzo. Alleen die prijs! Vrees dat het nu dit jaar €85 kost incl voorrijkosten.

Edit: Mijn katten worden niet geënt, ze komen het erf niet af.

Ja ik weet het. Wij mogen hier niet naar de praktijk, die ligt ook midden in het centrum dus ook niet handig. Ik heb wel eens gevraagd of ik niet bij de da thuis langs mocht komen,maar nee hoor dat doen ze niet. Ook niet terwijl er 2 op een kwartier stappen wonen. Soms kan ik het samen doen met de boer waar ik sta, maar nu helaas dus niet.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:33

Je kan tegenwoordig bij honden en katten de titer ( afweer in het bloed) laten bepalen tegen sommige ziekten.
Als ze een paar keer ge-ent zijn kan dat hoog genoeg zijn om het een tijd niet te hoeven doen.
Veel dierenartsen werken hier al mee.
En tja paarden niet laten enten kan je doen als ze helemaal alleen staan en jij ook niet bij andere paarden in de buurt komt en zo geen ziekten mee kan nemen. Anders lekker dan, jij kiest ervoor niet te enten en besmet ander mans dieren....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:43

proudmama schreef:
En tja paarden niet laten enten kan je doen als ze helemaal alleen staan en jij ook niet bij andere paarden in de buurt komt en zo geen ziekten mee kan nemen. Anders lekker dan, jij kiest ervoor niet te enten en besmet ander mans dieren....

Een geënt paard kan ook drager van een ziekte zijn hoor. Deze komt alleen niet tot uiting omdat het paard hier tegen geënt is. De enige die er nadeel aan ondervind is het paard wat niet geënt is.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:45

Paard wordt elk jaar geënt.
Ik heb zowel een paard aan tetanus als een paard aan influenza dood zien gaan en dat wil je écht niet mee maken!
Deze paarden kwamen het erf niet af, dus de redenatie 'ze gaan nergens heen' vind ik nogal naïef, ziektes kunnen overal de kop op steken.
De hond is de eerste jaren elk jaar geënt en nu om het jaar.

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:46

De katten enten we al jaren niet meer, konijnen hebben we ook nooit gedaan. Nog nooit problemen mee gehad.
Pony wordt wel jaarlijks geënt, tegen tetanus en influenza.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:46

Honden worden goed bijgehouden. Jongste tinker ook, oude wordt om het jaar geent ivm zijn gezondheid. Die reageert nog al heftig op de entstof.wel tetanus bijgehouden bij hem. Ik zelf krijg ook netjes ieder jaar de griepprik

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:47

Na diverse lezingen over vaccinaties gevolgd te hebben, laat ik voortaan bij zowel hond als paarden de titers bepalen voor zover mogelijk. Kat laat ik niet vaccineren omdat zij zwaar allergisch is en ik op dierenarts-advies het immuunsysteem niet verder wil prikkelen.

Aanvullend hebben ze dan alleen nog rabiës vaccinatie (hond, gaat mee op reis) en influenza (het enige paard wat ik me op wedstrijd wil kunnen nemen) nodig, vanwege de wettelijke/ organisatorische bepalingen.

Dat voelt voor mij erg prettig: minimaal gevaccineerd en toch zoveel mogelijk zekerheid op een goede bescherming.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:47

Kat word jaarlijks geënt. Krijgt ze ook gelijk d'r apk keuring

Neej

Re: Vaccineren doe jij het jaarlijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:30

Ik laat oll helemaal niet meer vaccineren. Laatste enting die er in gegaan is was in juni 2014. Ben een paar maanden terug bij Tannetje Koning geweest voor een titerbepaling, hoef tot 2020 niet meer te komen :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:34

Denk da mijn karma er is ik zei van we enten ze niet en mijn kat is momenteel ziek. Meh...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:39

Mijn paard moet geënt worden omdat ik op pension sta.
Mijn hond is 14 jaar en wordt al zeker 7 jaar niet meer geënt

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:42

Van de honden laat ik dit jaar een titer bepalen, zodat ik weet of ze wel of niet beschermd zijn. Indien nodig worden ze ge-ent. Beiden hebben wel de volledige puppy-entingen gehad en de oudste is vorig jaar nog geënt.
De honden en pony's bij mijn ouders worden niet geënt. de entstof is vaak veel langer werkzaam als dat de fabrikanten ons willen laten geloven.
Bij de honden is tegenwoordig een titerbepaling ook geldig om deel te mogen nemen aan shows en wedstrijden.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:49

Ik heb hier ook heel erg over getwijfeld, maar mijn paarden blijf ik gewoon jaarlijks enten. Er komen hier steeds meer kinderen van andere maneges en eigen paarden langs, je zal maar net zien.. En sinds kort gestart met wedstrijden, dan moet het natuurlijk wel.

De hond is afgelopen jaar geloof ik niet geënt, ben ook niet van plan dit te doen. Ze is bang voor vreemde honden en komt hier niet mee in contact. Mijn kat heeft niet eens een paspoort en ik weet geslacht en naam niet eens haha, dus die zal voorgaande jaren niet geënt zijn en ben ook niet van plan om dit te doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:02

Mijn paarden worden absoluut geent, en mijn honden elk jaar voor de ziekte van Weill, en om het jaar tegen Parvo ect.

Ik neem geen risico, heb ooit een hond bijna verloren aan Parvo...was vreselijk. En Ziekte van Weill is ook vreselijk link en moet jaarlijks geent worden anders is er geen bescherming, en ratten komen overal!

Geen van mijn dieren is ooit ziek geworden van een enting.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:13

Mijati schreef:
Van de honden laat ik dit jaar een titer bepalen, zodat ik weet of ze wel of niet beschermd zijn. Indien nodig worden ze ge-ent. Beiden hebben wel de volledige puppy-entingen gehad en de oudste is vorig jaar nog geënt.
De honden en pony's bij mijn ouders worden niet geënt. de entstof is vaak veel langer werkzaam als dat de fabrikanten ons willen laten geloven.
Bij de honden is tegenwoordig een titerbepaling ook geldig om deel te mogen nemen aan shows en wedstrijden.

Hier in NL wel, in het buitenland (oa België) willen ze er nog wel eens moeilijk over doen. Het is altijd goed om eventjes te checken bij de organisatie :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:15

paarden wel ieder jaar
mijn katten 1e 2 jaar wel en daarna niet meer.
ze komen alleen in afgezette tuin buiten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:19

Ik heb de paarden altijd geent,maar doe dit al jaren niet meer.Buiten een koliek aanval zijn ze kern gezond.Mijn honden en kat heb ik ook nog nooit geent,en die zijn ook allemaal gezond.

Het enige dier wat ik wél zou laten enten is een Konijn,omdat elk jaar die vreselijke ziekte de kop opsteekt bij veel Konijnen,vooral hier op de Veluwe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:20

Ik laat niks enten.
Pony al 8 jaar niet, en de katten en konijn ook niet.
Ik woon in de stad, katten komen niet buiten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:23

Paard wel, verplicht vanuit stalmanagment

Hond en 2 katten sinds ze drie zijn niet meer, hebben een g I edelstenen basis gehad en daarmee klaar.

Mezelf trouwens ook niet meer.
Als kind alles gehad en nu wil ik niets meer.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:27

Mijn pony wordt wel geënt. Ze staat op een stal waar ze elk jaar veulentjes krijgen en ze vinden het risico te groot. Ik vind het prima, de dierenarts is niet duur hier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:11

Hier laat ik de pony's niet enten. Ze komen het erf niet af en als ze een wond hebben komt altijd de dierenarts ivm eventuele tetanus. Maar enten doe ik niet meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:24

Eigenlijk best veel mensen die hun paard niet meer laten enten.Een gezond paard heeft ook geen enting nodig,daarbij zit er alleen maar zooi in een enting.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:26

Ook een gezond paard heeft tetanusbescherming nodig. Ik schrik eigenlijk van hoeveel mensen hun paarden nooit laten enten. De keuze om het maar eens in de 2-3 jaar te doen begrijp ik wel, na een basisenting, maar nooit?