Vlooien bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Vlooien bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:22

Dat een vlo eerst moet bijten is niet helemaal waar. Je hebt bijv ook vlokill... Weet niet precies hoe het werkt, maar ze vallen er binnen 10 minuten dood vanaf of ze proberen te "vluchten"

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:27

LadyMadonna schreef:
Dat een vlo eerst moet bijten is niet helemaal waar. Je hebt bijv ook vlokill... Weet niet precies hoe het werkt, maar ze vallen er binnen 10 minuten dood vanaf of ze proberen te "vluchten"

Ja ook door eerst te bijten ;)
Heb het allemaal nagevraagd bij de leveranciers. Een pipet verspreid zich buiten het lichaam in de vacht via de vetlaag. Een tablet komt in het lichaam. Net als een ontworming.
En als o.a beaphar nu anders zou beweren dan vraag ik me af wat ze dan in de winkel staan te verkondigen tegen ons.

Mijn collega heeft toentertijd vlo kill gebruikt. Werkt super snel maar je kat weet het even niet waar die het hebben moet!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:29

Maartje1990 schreef:
Hallo,

Onze kat krijgt maandelijks druppels tegen vlooien (bolfo gold) de laatste twee weken gehad.

Gisteren zat ze bij me op de bank. Zat er een kleine teek op haar hoofd. Ik was even helemaal panisch dat het misschien een vlo was. Dus helemaal gekamt met vlooienkam. Geen vlooien. Mn vriendin had ik een foto gestuurd, haar oordeel het was echt een teek.

Dus met een gerustgesteld gevoel, weer pp de bank met de kat op de deken. Kat gaat weg en vervolgens zitten er weer 2 kleine zwarte beestjes maar deze zijn heel anders!! Kleiner en ze springen!!! oliebol... Dus tóch vlooien (eerste beestje was echt een teek).

Die 2 vlooien heb ik in een papierjw gedaan en door de wc gespoelt. Kat vervolgens weer druppels gegeven (na lezen van de bijsluiter of dat kon).

Maar wat nu? Hoe groot is de kans dat de rest van het huis ook besmet is met eitjes etc?

Heb alle kleedjes etc al op 60-95 gewassen. Nu zitten er kussensloopjes in.

Verder heb ik al vlooienband van seresto besteld en ben nu onderweg naar de supermarkt voor antivlooienspray.

Ze komt in principe niet in slaapkamer en washok maar is er wel eens stiekem geweest. Hoe zit het met behandeling van die ruimtes?

Moet ik echt ieder kiertje (dagelijks) zuigen en sprayen? Want in oa studeerkamer staat vrij veel rommel (os vanwege verhuizing) daar komt de kat zelden.

Hoop dat jullie advies hebben.... Ben wel ligt panisch idee van vlooien geeft me echt de kriebels. Alvast bedankt

Om en nabij de 100% zeker.

Slechts 1 procent van de vlooienpopulatie die ergens is, bestaat uit volwassen vlooien.. en voor iedere vlo die je ziet, zijn er een flink aantal die je niet ziet.

vlooien en huisdieren gaan helaas hand in hand. Als je geluk hebt werken alle vlooienmiddelen en ben je er een hele tijd vanaf.. soms werken ze niet of minder en hebben ze er altijd wel een paar.

mijn oude kat had altijd vlooien, terwijl mijn andere huisdieren ze niet hadden en het huis vlovrij leek te zijn. oudere kat, makkelijker target aldus de da. die hoefde haar neus maar buiten te steken en ze had er wel een paar.

---

gewoon normaal stofzuigen, Eventueel het huis net voor de zomer goed luchten en daarna een keer spuiten.. en na de zomer weer..

voordeel is dat de vlo op je huisdieren, liever op je huisdieren bivakkeert. Natuurlijk is het niet fijn, tzijn 'vieze' beesten. Maar zolang ze je niet om de oren springen of je kat er echt last van hebt, zou ik mij er niet te druk over maken. behalve dan naar het meest effectieve middel om ze dood te krijgen en gewoon goede hygiëne in huis, veel luchten (vlooien kunnen slecht tegen tocht).. over het algemeen verdwijnen ze dan vanzelf weer.. (om na een jaartje ineens weer een keer de kop op te steken)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:44

Even informeren bii de da.
Program injectie houdt de omgeving vlo vrij en n goede vlooien middel de kat

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:48

Inderdaad comfortis,stronghold of vectra f elis, de laatste twee werken op de kat en in de omgeving. Top spul.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:25

Sowieso niet iedere maand een vlooienbehandeling geven, zoals je ziet werkt dit niet en spuit je alleen maar gif op je kat en de vlooien kunnen steeds beter tegen de sprays, druppels ect.
Stronghold werkt idd erg goed en daarnaast kun je een vlooienband voor bepaalde tijd omdoen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:35

Snooki schreef:
Sowieso niet iedere maand een vlooienbehandeling geven, zoals je ziet werkt dit niet en spuit je alleen maar gif op je kat en de vlooien kunnen steeds beter tegen de sprays, druppels ect.
Stronghold werkt idd erg goed en daarnaast kun je een vlooienband voor bepaalde tijd omdoen.

Wij geven onze kat eens in het half jaar preventief. En dat vind ik zelf persoonlijk nog te veel. Ik vind die chemische rommel nooit nodig als ze nergens last van hebben. Hebben ze ergens last van laten ze het toch wel weten op hun manier.

Hond van mijn ouders heeft in 14 jaar tijd maar 1x vlooien gehad en verder nooit preventief behandeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:05

Ze krijgt dadelijk ook een vlooienband om zodra die binnen is.

Moet ik trouwens ook mijn matras, dekbed en kussens behandelen? Kat is wel eens heel even in de slaapkamer geweest (mag ze niet) maar nooit op het bed.

En hoe zit het met kleding die we dragen?

Kat is niet in de kast geweest. Maar wel in de bedlade onder het bed (tijdje terug al) hier liggen (alleen) mijn kleren.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:08

Nee hoor en je eigen kleding was je toch gewoon in de wasmachine neem ik aan.
Verschonen bed kun je gelijk doen maar je hoeft echt je niks aan je matras te doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:11

Bolfo Gold en Stronghold hebben dezelfde werkzame stof, dus het maakt niet uit welke je geeft.
Na het druppelen je kat overal in huis laten lopen. De vlooien springen op je kat en dan hebben ze niet lang meer <<)

Alle kieren spuiten, stuk vlooienband of poeder in de stofzuigzak, stuk band onder het kussen, de kieren ook sprayen met pure azijn en alles wassen.

Succes, vlooien zijn afschuwelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:16

Comfortistabletten worden hier vrij snel uitgebraakt, met nog meer braken als gevolg. Zou ik niet aanraden dus.
Wel eerst even rustig worden, vlooien zijn niet het eind van de wereld. Ja het zijn nare beestjes, maar er is van alles tegen te doen. Er is voor katten ook een inenting die de vlooien onvruchtbaar maakt. Schijnt erg goed te helpen om ook de vlooien in je huis uit te roeien. Hij is er alleen niet voor honden.

Heb je een binnen of een buiten kat?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:20

Snooki schreef:
Nee hoor en je eigen kleding was je toch gewoon in de wasmachine neem ik aan.
Verschonen bed kun je gelijk doen maar je hoeft echt je niks aan je matras te doen.

Ja maar kleding in de la is schoon. Maar heeft ze wel (tijdje terug) even bovenop gezeten toen ze de slaapkamer inschoot en onder het bed (en toen in die la) ging

Shanna: we hebben een buitenkat (die dus ook binnen komt). Die injectie wil ik ook heel graag. Zou alleen niet samen kunnen met comfortis begreep ik van DA assistente

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:26

Quellian schreef:
Bolfo Gold en Stronghold hebben dezelfde werkzame stof, dus het maakt niet uit welke je geeft.
Na het druppelen je kat overal in huis laten lopen. De vlooien springen op je kat en dan hebben ze niet lang meer <<)

Alle kieren spuiten, stuk vlooienband of poeder in de stofzuigzak, stuk band onder het kussen, de kieren ook sprayen met pure azijn en alles wassen.

Succes, vlooien zijn afschuwelijk!

Dat is niet waar wat je zegt Bolfo gold en Advantage hebben dezelfde werkzame stof,Stronghold pakt ook wormen aan (behalve de lintworm!) en werkt in de omgeving.

Ga naar je dierenarts en vraag daar om een goed werkend middel tegen de vlooien maar ook ontworming!
Je moet de komende maanden maandelijks blijven ontvlooien om de cyclus te doorbreken en vergeet niet heel je huis met een goed middel te sprayen goed in alle kieren en naden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:32

Is een goede anti-vlooienband (seresto) dadelijk niet voldoende? Ipv nog iedere maand ontvlooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:32

Comfortis is ook maar net gokken of het gaat werken. Braken is een erg grote bijwerking er van die het meeste voorkomt. Als het binnen een bepaalde tijd gebeurd moet je opnieuw het middel toedienen. Ik heb 2 poezen en 1 hond en alle 3 braken ze de comfortis uit. Wat wel goed werkt is vlo-kill tabletten van beaphar. Die braken ze niet uit, en het geeft snel resultaat. Qua druppels werken bij ons ook alleen de bolfo-gold druppels. Onze beiden poezen hebben een vlooien-allergie, dus als die vlooien hebben zitten ze ook binnen no-time onder de open wondjes. Wij houden ze binnen om de kans op vlooien zo klein mogelijk te houden. Helemaal voorkomen kan niet, maar beperken wel. Helemaal omdat we ook een hond hebben krijgen we ook wel vlooien in huis..

3 keer daags stofzuigen werkt hier trouwens niet, daar heb ik geen tijd voor en geen zin in. Wel doe ik bij een vlooien-uitbraak het hele huis de kieren insprayen met vlooienspray, net als de bank en stoel en krabpaal. Tussen de kieren van de bank en stoel heb ik altijd stukjes vlooienband zitten.

Er is ook een tip dat je 's nachts een diep bord met water, olie en afwasmiddel moet neerzetten en een (drijf)kaarsje in het midden, de omgevings-vlooien zouden dan op het licht afkomen, en door de waterdichtheid veroorzaakt door het afwasmiddel verdrinken. Echter durf ik dat 's nachts niet te laten staan, helemaal niet als er nog dieren rondlopen. Dus ik heb het 's avonds geprobeerd in wat donkere hoeken (alle lichten uit, alleen bij de bank een klein lampje en de tv waren aan) en ik had op een paar fruitvliegjes na niks gevangen. Dus in hoeverre dat werkt weet ik niet, maar je zou het kunnen proberen. Anderen schijnen er wel goede resultaten mee te krijgen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:40

Bolfo gold heb ik dus gebruikt. En desondanks toch vlooien. Wel weer mee gedruppelr afgelopen zaterdag (had nog een pipet liggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:00

Dan zou ik eventueel nog vlo-kill tabletten halen just in case, en toch maar voor de injectie kiezen. De vlooienband die je noemt zijn ook erg positief bekend. Ik zelf heb liever geen bandjes om mn dieren dus voor mij valt dat af.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:02

zolang je kat buitenloopt, zal ie altijd vlooien oplopen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:26

Bij de vorige eigenaar had ze een vlooienband en nooit vlooien (wij deden druppels en geen band) en was ook altijd buiten

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:53

Hier ook super tevreden over de Seresto band, sinds we die gebruiken geen vlooien meer gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:55

spicegirl schreef:
zolang je kat buitenloopt, zal ie altijd vlooien oplopen..

Dat is wel zo, echter kan je een buitenkat niet zomaar binnen houden. Een binnenkat naar buiten doen is een stuk makkelijker ;)
En ook binnenkatten kunnen vlooien krijgen helaas..

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:57

Comfortis is het meest makkelijke. Dan hoef je de omgeving niet te behandelen. En dan drie maanden het strikt elke maand geven. Daarna kan je het ook een keer in de twee maanden geven. Ik ben paraveterinair en heb deze tip vaak gegeven en alleen maar positieve reacties gehad. Het kan wel zijn dat ze ervan gaan overgeven. Als dit na een half uur is, dan is het niet erg. De ook wordt binnen een half uur door het lichaam opgenomen.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:00

Ik las net dat je pas twee maanden in het huis woont. Weet je misschien of de vorige eigenaars huisdieren hadden? Zijn er veel spleten en kieren, zoals bv. houten vloer?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:07

Nee hadden geen huisdieren. Ben net ook bij de dierenspeciaalzaak geweest. Denk dat ik weet hoe het komt. Enkele dagen na het druppelen heeft onze kat in een veld met drijfmest gelegen. Stonk een uur in de wind. Wij de kat met shampoo gewassen maar niet opnieuw gedruppelr. Maar bolfo (begreep ik van de man in de dierenzaak) wordt in de vetlaag opgenomen. Was je de kat. Was je de vetlaag en dus ook de bescherming er af.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:51

Indien poeslief ook naar buiten gaat zou ik geen bandje omdoen, dat is vragen om ellende. Zoek gewoon goed werkende druppels of pil, er zijn genoeg goede alternatieven. Wassen na druppelen is met een aantal middelen indd effect verstorend. Hopelijk ben je er nu snel vanaf!!