Hond luistert niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:06

Leer je hond dat het leuk is om bij je te komen en sowieso leuk om bij je te zijn.
Ik heb bijvoorbeeld mijn hond aangeleerd, als hij los is en hij komt naar me toe en hij kijkt me aan, hij iets krijgt en ik hem prijs dat hij zo braaf is.
Dat doet ie dus ook regelmatig, uit zichzelf naar me toe komen.
Maar hij moet er vaak ook wel wat voor doen: dan laat ik hem zitten, verstop het snoepje in een boom en laat hem het opzoeken.
Of ik laat hem zitten en wachten, loop zelf een eind door en roep hem dan bij me.
Of ik neem een balletje mee, die ik voor hem weggooi.
Dat vindt ie allemaal hartstikke leuk.
Ook doe ik wel eens, als hij al een tijdje z'n eigen gang gaat, dan verstop ik me snel en dan roep ik hem. Dan komt ie razendsnel terug om me weer op te zoeken. :D

Een herdershond is een werkhond die graag iets wil doen, dus het moet niet zo moeilijk zijn iets te bedenken dat hij moet 'werken' voor een beloning.
Dat doen ze juist het liefst.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:44

Wat is mopperen bij jou? Misschien is het wel te heftig en is een korte 'nee' ook voldoende. Dan kun je best aangeven dat je het er niet mee eens bent maar als je hond bang wordt van je correctie is je correctie gewoonweg te groot.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:48

trainen met een fluitje!
Fluiten= koekje.
Je begint met een fluitje op 3 meter afstand, reageert enthousiast zodat hij naar je toekomt, dan voor je laten zitten en koekje geven.
Dit herhalen en steeds iets verder weg.Het voor je komen zitten is wel belangrijk, zo kan je hem makkelijk pakken en heeft hij rust ipv dat hij snel het koekje aanpakt en er weer tussen uit peert
De volgende keer dat hij er tussen uit peert, fluitje, zitten= koekje.
Jij hoeft niet te staan schreeuwen waar hij blijft en je hond komt vrolijk naar je toe.

En nee je beloont zijn slechte gedrag niet, want je beloont hem voor het commando van terug komen en voor je zitten.dat staat los van het corrigeren op vechten of grauwen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-02-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:50

Ook goede Gillbo, hier was het fluitje ook een succes alleen heb ik het wel met iets groters dan een koekje aangeleerd.

Maar zo kon ik idd ook mijn hond in de startblokken om een konijn op te jagen toch bij me krijgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:52

Sassol schreef:
Ook goede Gillbo, hier was het fluitje ook een succes alleen heb ik het wel met iets groters dan een koekje aangeleerd.

Maar zo kon ik idd ook mijn hond in de startblokken om een konijn op te jagen toch bij me krijgen.

Al geef je hem een Frietje saté met extra uien, als de beloning maar positief is en iets waar hij echt gek op is.
Terug komen voor dat fluitje moet leuk zijn!
En idd aangeleerd omdezelfde reden, een jachthond

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:04

Hij komt altijd, ik heb al geprobeerd altijd te roepen en met koekjes, maar dan staat hij er met 2 tellen. Het is gewoon dat er bijv soms ineens een hond staat, als ie dan mot heeft roep ik bijv: tygo pottttver hou daarmee op. Zoiets is het meestal. Meestal eerst een waarschuwing alleen zijn naam en later dan dat erachteraan. Misschien is een ander balletje of iets nog leukers (al vraag ik me af of hij iets nog leuker vind dan stokken gooien). Ik kan het hele rondje bos met hem spelen maar ik vind dat hij juist zichzelf wat moet vermaken, ik ben niet zijn speelbuddy maar de baas. Ik gooi echt wel met stokken/balletjes maar als ik hem zijn gang laat gaan wordt hij enorm opdringerig. Daarom probeerde ik op dat moment weer met een stok maar dat hielp dus helaas niet.

Ik kan wel opzoek gaan naar een ander nog leuker speeltje

Hannanas

Re: Hond luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:46

Waarom roep je hem dan niet op de normale manier.
Ipv mopperen kun je toch op gewoon vrolijk hiiieeeerrr!!!

En als baas extra opletten, vrolijk terugroepen voordat het bonje wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:14

Mijn ervaring is dat Mechels zeer gevoelige honden zijn. Tot ze in de drive schieten, dan kunnen ze weer zeer hard zijn.

Als ik het verhaal van je zo hoor. Dan zou ik hem alleen laten spelen met de honden waarvan je het weet dat het goed gaat. Ze kunnen eenmaal niet alle honden leuk vinden. Net als jij of ik ook niet iedereen even leuk vind. En in mijn ogen corrigeren ze sneller andere honden dan andere rassen. En zie ik enorme verschil in spelen.

Als ik mijn labrador laat spelen met andere honden. Dan is het leuk om elkaar heen rennen. Achter elkaar aan enzo. Spelen mijn mechels met elkaar dan is het elkaar neerhalen. Elkaar op de grond gooien. En veelal gegrom en geblaf. Totaal ander manier van spelen dus.

Sowieso ben ik geen fan van dat mijn honden met andere vreemde honden spelen dus. Ze mogen alleen spelen met de honden die ik ken. En vaak zijn dat alleen andere mechels.

Daarnaast zou ik bij jou hond absoluut geen teletac gebruiken. Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar het moet bij de hond passen. Want je kunt je hond er ook heel makkelijk mee verpesten.

Als ik jou was dan zou ik opzoek gaan naar een speeltje waar hij helemaal gek op is. Stokken zou ik afraden, want daar kunnen nare ongelukken van gebeuren.

Liefst een speeltje met touw eraan. Zodat je trek spelletjes kunt doen. Zo is mijn ene hond helemaal gek op een bijtrol. En ander op een balletje met belletje er in. En stuk touw eraan.

En zodra hij helemaal gek is van een speeltje. Daarmee belonen als hij naar je toe komt, als je hier roept. Zodat hij leert dat als jij hem roept. Dat hij daarna met jou mag spelen.

En zou de stemcorrecties helemaal weg laten eerst.

Die van mij train ik zo dat mijn stem alleen maar beloning betekent. En corrigeer ik hem doormiddel van een lijn correctie. Even klein rukje. Heb ik zijn aandacht weer. Dan beloon ik hem met mijn stem. En doet hij het een poosje goed. Dan komt zijn bal tevoorschijn.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:21

Hij speelt idd ook heel onbenullig. Mijn mijn hond gaat dat goed want die speelt ook lekker hard tegen hard. Ik denk dat ik het mopperen ook wel weg laat, ik denk dat mijn lichaamstaal al genoeg is, hij weet dondersgoed dat hij stout is en als hij dan aan de lijn moet weet hij genoeg denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:24

Jester_ schreef:
Hij komt altijd, ik heb al geprobeerd altijd te roepen en met koekjes, maar dan staat hij er met 2 tellen. Het is gewoon dat er bijv soms ineens een hond staat, als ie dan mot heeft roep ik bijv: tygo pottttver hou daarmee op. Zoiets is het meestal. Meestal eerst een waarschuwing alleen zijn naam en later dan dat erachteraan. Misschien is een ander balletje of iets nog leukers (al vraag ik me af of hij iets nog leuker vind dan stokken gooien). Ik kan het hele rondje bos met hem spelen maar ik vind dat hij juist zichzelf wat moet vermaken, ik ben niet zijn speelbuddy maar de baas. Ik gooi echt wel met stokken/balletjes maar als ik hem zijn gang laat gaan wordt hij enorm opdringerig. Daarom probeerde ik op dat moment weer met een stok maar dat hielp dus helaas niet.

Ik kan wel opzoek gaan naar een ander nog leuker speeltje

Dat is een typische eigenschap van een mechel. Ze zijn enorm baas gericht. En enorme will to please.

De oudste mechel heb ik ook wel eens los mee. Maar hij houdt mij in de gaten. Wijkt niet te ver van mij af. En wil super graag dingen voor mij doen. Ook tot op het opdringerigheid aan toe.

Thuis ook. Ligt altijd het liefst bij mij op schoot. Waar ik ben, is hij ook. En is helemaal happy als ik hem taken geef. Dan zie je hem helemaal opleven als ware.

Maar daarom hebben we ook mechels. Om samen dingen mee te ondernemen en te sporten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:26

Goed voor de hond uitkijken. Daar bedoel ik mee dat je eerder moet reageren en als je een hond ziet aankomen en hem dan al terug roept voor deze dichtbij is.
Aangezien je zegt dat hij verder netjes naar je toekomt, moet dat niet zo moeilijk zijn
Zelf heb ik een Duitse herder teef gehad die aanviel daar moest je ook heel erg mee opletten en haar bij je houden zodra je een andere hond zag aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:35

Jester_ schreef:
Hij speelt idd ook heel onbenullig. Mijn mijn hond gaat dat goed want die speelt ook lekker hard tegen hard. Ik denk dat ik het mopperen ook wel weg laat, ik denk dat mijn lichaamstaal al genoeg is, hij weet dondersgoed dat hij stout is en als hij dan aan de lijn moet weet hij genoeg denk ik.

Voorlopig alleen maar met honden laten spelen, waarmee het goed gaat.

Die van mij komen absoluut niet in een losloop gebieden. Want er zijn bepaalde type honden waar ze niet mee overweg kunnen. En ik vind niet dat ik kan eisen van ze dat tegen iedereen even lief doen.

Als ik een persoon absoluut niet mag, of iemand vertoont irritant gedrag. Dan laat ik dat ook merken. Alleen een mens kan het met woorden af. Oke ook lang niet iedereen.

Maar een hond kan dat niet. En als honden in elkaar duiken/ schuldig gaan kijken. Dan is dat vaak niet omdat ze weten dat ze fout zitten. Maar dat ze bang zijn voor de reactie van de baas.

Dus vooral het goede gedrag belonen. En uitkijken met de correcties. Van bepaalde lichaamstaal kunnen ze ook al onzeker worden. Want ze kunnen zeer hard zijn, maar het kunnen ook hele gevoelige honden zijn.

Dit vind ik trouwens ook een erg goede tekst.
Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:48

Ik heb ook een Mechelse Herder. Ook zo een exemplaar. Ik heb dat slim opgelost vind ik zelf. Die weet inmiddels dat als er een andere hond komt dat ze bij me moet komen zitten. Ik heb haar dat aangeleerd met frolic. Elke keer als ze deed wat ik vroeg kreeg ze wat lekkers. De frolic heb ik daarna afgebouwd en nu komt ze al naar me toe als ze een andere hond ziet. Zit ze braaf naast me te wachten tot ze langs zijn.

Dat lukt natuurlijk niet in een uur, maar met wat geduld en training is dat zo geleerd. En door de associatie snoep bij het vrouwtje kom het vrouwtje voor de keukendeur. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:46

Uhm een blafband corrigeert een blaffende hond niet een uitvallende hond....zit ook geen afstandbediening bij. Verder nooit aan een correctieband beginnen als je er geen verstand van heb en al zeker niet als je niet fatsoenlijk een hond kan corrigeren.

Mijne benaderd honden soms ook fout. Heel makkelijk op te lossen. Voordien al roepen en belonen dat hij komt. Bezig houden tijdens passeren andere honden en belonen dat hij bij je blijft. Kost in begin veel koekjes daarna veel gemak van.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:29

Pas ontzettend op want als je een al geagiteerde hond een schokje zou geven kan hij ook denken dat die andere hond hem iets doet en dan kan je er donder op zegen dat hij nog veel feller in de aanval gaat!!!

Je hond wil werken, dan moet je hem dan wel bieden. Speuren misschien een idee?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:26

Jester_ schreef:

Ik zou ook niet meer komen als ik dan altijd gelijk aan de lijn moet..

Waarom niet gewoon even bij je roepen en weer vrolijk verder?