Konijnen hooi vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:36

kiwiwitje schreef:
Kilo is ook wel veel denk ik ..:P

kreeg dat ding niet stuk met mijn handen, dus dacht hij mag hem een een uur en dan haal ik hem weer weg
Mijn shet doet er wel even mee, maar Nijn met snijtanden was er geniaal mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:39

cobelens schreef:
Ik ga me bij deze voornemen(en proberen vol te houden) dat ik dadelijk de ruif opnieuw vul en dan morgen avond pas weer. Help me de dag doorkomen en dat schattige snoetje dat boos zit te stampen voor zijn lege ruif te weerstaan

Ahaaa, zie je wel
Het gaat hem gewoon helemaal niet om dat hooi.
Denk dat hij het veel leuker vind dat jij zelf even komt kijken :D

Kiwiwitje, geen idee,maar ik ben zelf wat huiverig met grasbrok voeren.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 23:41

ellepel schreef:
cobelens schreef:
Ik ga me bij deze voornemen(en proberen vol te houden) dat ik dadelijk de ruif opnieuw vul en dan morgen avond pas weer. Help me de dag doorkomen en dat schattige snoetje dat boos zit te stampen voor zijn lege ruif te weerstaan

Ahaaa, zie je wel
Het gaat hem gewoon helemaal niet om dat hooi.
Denk dat hij het veel leuker vind dat jij zelf even komt kijken :D

Kiwiwitje, geen idee,maar ik ben zelf wat huiverig met grasbrok voeren.

Misschien beter om op maandag(werkdag) te beginnen :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:46

Goed idee! :j :D

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:54

Beste cobelens, ik denk dat wat je konijn doet een hele simpele reden heeft die wij mensen helaas vaak vergeten. Hoe groot is de kooi waar je konijn in zit? Konijnen eten net als paarden niet op plekken waar ze poepen. De gemiddelde kooi van de dierenwinkel (1.5 bij 0.5) is klein. Meestal poept een konijn naast waar hij daarvoor gepoept heeft, zo word de poepplek steeds groter. Het kan dus zijn dat je konijn de plek waar het hooi ligt als vies/ wc heeft bestempelt.

De reden waarom je konijn hooi uit de ruif trekt is denk ik verveling. Een konijn is graag bezig en richt de omgeving om zich heen in hoe hij/zij dit wil. Zij/hij denkt niet van "laat ik dit sprietje eens hier uittrekken en dan hier neerleggen want dat staat zo mooi". Het is meer van: "dit zit niet op de goede plaats ik trek het eruit"

Een simpele oplossing is om een ren bij de dierenwinkel te kopen om on de kooi te plaatsen.De meeste konijnen zijn van zichzelf zinderlijk en zullen dus niet op je vloer poepen/ plassen. Hier hebben ze het hoekje voor dat ze als wc/vies bestempeld hebben. Zorg ervoor dat je konijn als hij/zij dat wil uit de kooi kan komen om een stukje in de ren te lopen. Daar kun je dan een hoopje hooi neerleggen. Daar zal hij/zij waarschijnlijk wel mee gaan rommelen, maar het konijn zal het als schoon en eetbaar blijven beschouwen.

Vermaak tip: tak van een appel of perenboom geven. Konijnen vinden het heerlijk om hier om de tijd even op te knabbelen. En zo blijven de tanden mooi kort.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 00:02

QueenMB schreef:
Beste cobelens, ik denk dat wat je konijn doet een hele simpele reden heeft die wij mensen helaas vaak vergeten. Hoe groot is de kooi waar je konijn in zit? Konijnen eten net als paarden niet op plekken waar ze poepen. De gemiddelde kooi van de dierenwinkel (1.5 bij 0.5) is klein. Meestal poept een konijn naast waar hij daarvoor gepoept heeft, zo word de poepplek steeds groter. Het kan dus zijn dat je konijn de plek waar het hooi ligt als vies/ wc heeft bestempelt.

De reden waarom je konijn hooi uit de ruif trekt is denk ik verveling. Een konijn is graag bezig en richt de omgeving om zich heen in hoe hij/zij dit wil. Zij/hij denkt niet van "laat ik dit sprietje eens hier uittrekken en dan hier neerleggen want dat staat zo mooi". Het is meer van: "dit zit niet op de goede plaats ik trek het eruit"

Een simpele oplossing is om een ren bij de dierenwinkel te kopen om on de kooi te plaatsen.De meeste konijnen zijn van zichzelf zinderlijk en zullen dus niet op je vloer poepen/ plassen. Hier hebben ze het hoekje voor dat ze als wc/vies bestempeld hebben. Zorg ervoor dat je konijn als hij/zij dat wil uit de kooi kan komen om een stukje in de ren te lopen. Daar kun je dan een hoopje hooi neerleggen. Daar zal hij/zij waarschijnlijk wel mee gaan rommelen, maar het konijn zal het als schoon en eetbaar blijven beschouwen.

Vermaak tip: tak van een appel of perenboom geven. Konijnen vinden het heerlijk om hier om de tijd even op te knabbelen. En zo blijven de tanden mooi kort.

Hij heeft een hok van 140 bij 75 en ja daar zit hij tijdens mijn afwezigheid in. Als ik thuis ben heeft hij een "ren" van 140 bij 200 ter beschikking, of te wel de deken, hij durft niet over de laminaat te lopen, dus hij gaat niet van de deken af. Ik maak ook vaker paden van handdoeken om de salontafel heen, of een pad richting de keuken. De laatste tijd merk ik wel dat hij minder rent en springt buiten het hok, hok gaat open, maar niet veel later ligt hij ergens lang uit(als al zijn zoek dingetjes zijn gevonden en alles heeft verkent, wissel veel met speeltjes) denkt dat de leeftijd hier ook een rol in speelt

Ja verveling zou idd ook kunnen, maar dan zou ik dus wel gewoon moeten bijvullen
In zijn hok is hij volledig zindelijk, hij heeft een toilet met strokorrels en daar gaat alles op, op de deken poept hij wel. De toilet staan aan de andere zijde van het hok dan het hooi en heb nog nooit een keutel in het hooi gevonden, ook geen nattigheid

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:10

Jammer cobelens. Ik hoop dat je een oplossing vind.

En ik wil nog even zeggen dat je een konijneneigenaar bent naar mijn hart. Ga zo door :)

Sylke104

Re: Konijnen hooi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 00:13

Waar vinden we eigenlijk een geschikte tak, pluk jij die gewoon van boom(zou niet weten waar te vinden)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 02:49

Misschien vind hij het hooi niet zo lekker. Mijn 3 konijnen krijgen onbeperkt weidehooi. Maar hoe ik of waar ik het ook aanbied, ongeveer 1/3 daarvan word onherroepelijk als toilet gebruikt. Nu pak ik dus ook steeds het bovenste laagje daarvan om de echte toilethoek weer van droog spul te voorzien :Y) . Alleen als het kouder word is het hooi niet aan te slepen, dan krijgen ze 2 keer per dag een enorme hand waar je bijna niks meer van terugvind. Als ik daarintegen een flinke hand kruidenhooi geef vind je daar een paar uur later geen spriet meer van terug. De dames en heer zitten in een ren van 2 bij 4, dus ze hebben ruimte zat om naast het aangeboden hooi hun behoefte te doen :+ .

En 2 maanden met 1 pakje van de supermarkt :wow: . Ik koop om de 2 maanden een pak paardenhooi van 13 kilo en dan heb ik het niet eens over de zakjes kruidenhooi van 500 gram die ik in anderhalve week opvoer. Daarnaast krijgen ze ook nog groenvoer zoals witlof andijvie, wortels, broccoli, komkommer, enz en brokjes. Ik geloof dat ik een stelletje vreetzakjes heb :D

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:05

Nogmaals hij eet gewoon, maar hij verspilt ook veel. En als ik verspilde hooi terug in ruif doe, dan komt hij er niet meer aan. Kortom hooi dat op de grond gelegen heeft hoeft meneer niet meer

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:07

Zijn z'n tanden recentelijk eens nagekeken?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:09

Deze worden 2x per jaar nagekeken. Hij eet dan ook gewoon groenvoer, brokjes(uit voerbal) en hooi. Hij eet alleen geen hooi dat op de grond gelegen heeft en trekt alles uit de ruif

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:12

Dat probleem heb ik momenteel ook met mijn konijn. Vreet verder alles als een slootgraver, behalve het hooi, dat weigert ze. Op zijn hoogst zo'n hooibal eens per 2 dagen. Had al gedacht om d'r van al het lekkers af te zetten en op een 'honger' dieet te zetten, maargoed dat kan je met een konijn bijna niet maken. Tandjes waren verder wel in orde.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:15

En als je de ruif nu eens voorziet van kleinere mazen waardoor hij niet binnen 10 minuten de ruif leeg kan trekken?
Dat hij echt flink moet buffelen om het voor elkaar te krijgen, misschien gaat hij in plaats van te plukken echt alleen eten omdat alles eruit pulken een rot klus is geworden.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:18

jorika1986 schreef:
En als je de ruif nu eens voorziet van kleinere mazen waardoor hij niet binnen 10 minuten de ruif leeg kan trekken?
Dat hij echt flink moet buffelen om het voor elkaar te krijgen, misschien gaat hij in plaats van te plukken echt alleen eten omdat alles eruit pulken een rot klus is geworden.

Dat is een goede, misschien eens bij de bouwmarkt langsgaan en een slowfeeder voor nijnen maken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:54

Een konijn moet zijn eigen formaat in los hooi per dag eten, dus dat is best veel. Je zou nog kunnen kijken naar hoeveel wortel je geeft, daardoor eten ze vaak ook wel minder hooi.
Persoonlijk denk ik in jouw situatie dat het inderdaad echt verveling is en dat krijg je ook niet meer afgeleerd. Ik merk het hier ook wel is aan de opvangkonijnen die dan tijdelijk in een hokje alleen zitten en wat voor dingen die uithalen. Ik maak me niet zo druk om het hooi wat dan ondergetrapt wordt, ze krijgen hier gewoon twee keer per dag vers in de ruif en of ze het er uit trekken of op eten dat moeten ze dan zelf maar bekijken, als ze maar hooi eten ;)

Mijn ervaring is trouwens met fijnere mazen maken dat ze minder hooi gaan eten, maar je kan het altijd proberen.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:36

Bedankt voor je duidelijk antwoord Faniek< durf niet te zeggen of hij zijn eigen formaat aan los hooi eet, omdat er ook zoveel verspilt wordt
Hij krijgt in ieder geval best wat groenvoer(heb ik langzaam opgebouwd) per keer ongeveer een halve winterpeen, 3 stukjes komkommer van ongeveer een cm en een 1/3 witlof en soms nog wat anders er bij, maar dit heb ik altijd standaard in huis, eet hij goed(andere zaken moet hij altijd even aan wennen) hij krijgt dit 2x per dag, misschien eet hij daarom minder hooi

Maar dan is de vraag, wat is beter veel groen, minder hooi eten, of minder groen en meer hooi eten(los van de verspilling) Zijn keutels zijn mooi droog, bruin(niet zwart van brokken) goed formaat en hij schijt oneindig, dus die darmen werken wel. Tenzij ik het hooi van grond eens terug doe in ruif en dag laat zitten(hij komt er dan niet aan) dan zie daags erna altijd de toilet wat leger

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:43

Inoterry schreef:
Misschien vind hij het hooi niet zo lekker. Mijn 3 konijnen krijgen onbeperkt weidehooi. Maar hoe ik of waar ik het ook aanbied, ongeveer 1/3 daarvan word onherroepelijk als toilet gebruikt. Nu pak ik dus ook steeds het bovenste laagje daarvan om de echte toilethoek weer van droog spul te voorzien :Y) . Alleen als het kouder word is het hooi niet aan te slepen, dan krijgen ze 2 keer per dag een enorme hand waar je bijna niks meer van terugvind. Als ik daarintegen een flinke hand kruidenhooi geef vind je daar een paar uur later geen spriet meer van terug. De dames en heer zitten in een ren van 2 bij 4, dus ze hebben ruimte zat om naast het aangeboden hooi hun behoefte te doen :+ .

En 2 maanden met 1 pakje van de supermarkt :wow: . Ik koop om de 2 maanden een pak paardenhooi van 13 kilo en dan heb ik het niet eens over de zakjes kruidenhooi van 500 gram die ik in anderhalve week opvoer. Daarnaast krijgen ze ook nog groenvoer zoals witlof andijvie, wortels, broccoli, komkommer, enz en brokjes. Ik geloof dat ik een stelletje vreetzakjes heb :D

Je bent niet de enige :')

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:49

Hooi is beter, niet alleen voor de darmen, maar ook voor de kiezen. Hooi moeten ze malen en door de kauwbeweging op hooi slijten de kiezen goed af. Je ziet vaak ook bij slechte hooieters dat ze vaker haken hebben ondanks dat de kiezen mooi recht staan. Bij konijnen waarbij de kiezen niet recht staan kan je nog zo veel hooi geven, maar dan gaat het nog niet :)
Een halve winterpeen is voor een konijn heel veel, ook een suikerbommetje. Ik zou die eens vervangen naar een plakje en dan zien of het beter gaat met meer hooi eten :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 18:43

Nog een kleine update van Nijn

Na aanleiding van dit topic heb ik mij bezig gehouden met een aantal zaken. Zo krijgt hij nu wilgentalkjes en gelukkig is het goede weer begonnen en kan hij ook mee naar buiten, daar heb ik een zandbak voor hem gemaakt, zodat hij zijn graafbehoefte meer kan bevredigen(heb het idee dat hij hooi uit de ruif graaft) binnen is dit helaas niet mogelijk en hij blijft toch veel hooi verspillen, het zij dan zo

Veel heftige veranderingen zijn voor hem niet meer mogelijk. In het weekend van Pasen heeft hij een rare zware aanval gehad en met spoed naar de dierenarts geweest. Net als vorig jaar wordt hij verdacht op e. cuniculi. Blijkbaar kan deze parasiet in de hersenen weer actief worden als er stress optreedt. Ik heb geen idee hoe lang er tussen het stress moment en het actief worden in zit en de DA kon mij daar ook geen antwoorden opgeven. Ik vermoed dat het de eerste keer mee naar buiten gaan de oorzaak is geweest. Buiten vertoont hij geen stress, maar het oppakken voor naar buiten te gaan en terug zetten is geen pretje voor hem. Ben dus nu bezig om een manier te bedenken om zelfstandig naar buiten te kunnen gaan(als ik thuis ben) niet makkelijk want hij loopt ivm zijn neurologische verschijnselen en zwakke achterhand niet over de laminaat. Zit te denken aan een weggetje van tapijt die ik kan neerleggen als de achter deur open gaat

Tot zover Nijn en zijn hooi verspilling(wat eigenlijk maar een klein issuetje is)