Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:48

Niet goed gebruiken is niet compleet voeren en treden tekorten op en ook het niet hygiënisch gebruiken ervan. Daarnaast zit vlees vaak vol bacteriën waar niet elke hond tegen kan. En soms ook teveel waardoor een hond ziek word. En wat ik persoonlijk erg van schrik is de enorme hoeveelheden antibiotica die in het verse vlees te vinden zijn. Iemand heeft een tijd terug wat laten onderzoeken en ben van de uitslag enorm geschrokken. Naast vele bacteriën, zeker 12 antibiotica stammen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:50

Varieert per merk hoe je het moet doen, niet elke KVV is compleet. Afwisseling is idd belangrijk. Ik voerde Tinlo, die heeft meerdere soorten (konijn, eend, kip etc) en ook 1tje die compleet is. Omdat mijn kat meerdere smaken weigerde te eten, moest ik de cattery (de complete) het vaakst geven omdat ze anders dus wel tekorten zou oplopen. Ik kan me voorstellen dat lang niet iedereen dat begrijpt/weet en doodleuk maar 1 smaak voert. Het staat namelijk niet zo duidelijk op de verpakkingen, je moet je er meer in verdiepen dan ander voer.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:59

Hoe vinden jullie deze samenstelling van energique?

kip, rundvlees, vetten, granen, groente, oliën.

er staat ook bij:
Toegevoegd per kilo Hoeveelheid
Vitamine A 6500 IE
Vitamine D 650 IE
Vitamine E 21 mg
Koper 2 mg

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:04

Dit is geen samenstelling Moos99, maar gewoon een ingredientenlijst. Hoeveel procenten van alles zit erin?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:06

Ik voer bijvoorbeeld 2% behoefte.
Mijn reu krijgt bijvoorbeeld 450 gr vleesbot (50%), 180 gr spiervlees (20%), 180 gr orgaanvlees (20%) en 94 gr groente (10%)
Mijn beide teven krijgen weer andere samenstellingen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 16:07

Ik vind op de website dit:

Analyse volwassen honden
voedingstof percentage
ruw eiwit 14,8%
ruw vet 14,1%
ruw as
2,95%
ruwe celstof
0,70%
vocht 61,5%
calcium 0,66%
fosfor 0,48%

Verder kan ik niks vinden over de samenstelling.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:15

Zoiets zou ik persoonlijk al niet voeren. Ik wil weten wat er precies in zit en wat de percentages zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:21

HorseTopShop schreef:
Ik voer bijvoorbeeld 2% behoefte.
Mijn reu krijgt bijvoorbeeld 450 gr vleesbot (50%), 180 gr spiervlees (20%), 180 gr orgaanvlees (20%) en 94 gr groente (10%)
Mijn beide teven krijgen weer andere samenstellingen.
Leuk overzicht :). Mijn reu krijgt de ene keer 70% spiervlees, 15% bot en 15% organen, de andere keer 65% spiervlees, 15% bot en 20% organen (ik voer rund, lam, kip, vis, eend en paard). Dit is aangevuld met o.a. calcium en fosfor.

Daarnaast krijgt hij groente/fruit, in een verhouding 80% vlees, 20% groente/fruit. En eens in de zoveel tijd vuile pens.

Edit: bij wijze van snack krijgt hij ook ribben, karkassen, kippennekken, wilde duif, haas e.d..

Tips/trics zijn welkom.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 16:36

Mag ik vragen waar jullie kennis vandaan komt van wat goede samenstellingen zijn qua percentages etc.? Ik wil echt wel het beste voor mijn hond, maar zover gaat mijn kennis echt niet, en de vraag is of ik zover ook wel wil gaan.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:42

Moos99 schreef:
Mag ik vragen waar jullie kennis vandaan komt van wat goede samenstellingen zijn qua percentages etc.? Ik wil echt wel het beste voor mijn hond, maar zover gaat mijn kennis echt niet, en de vraag is of ik zover ook wel wil gaan.

Hier staat de basisinformatie over het voeren van kvv: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv. Als je je echt beter wilt verdiepen, is dit een interessant artikel: http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 16:43

Meikje schreef:
Moos99 schreef:

Hier staat de basisinformatie over het voeren van kvv: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv. Als je je echt beter wilt verdiepen, is dit een interessant artikel: http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-kvv

Bedankt! Ga ik vanavond eens rustig doorlezen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:45

Ik volg ook even! Heb nu geen hond, maar wil er wel 1 in de toekomst! Heb wel een kat die, helaas, geen vers vlees lust.. Dus heb ik voor hem brokken van Natural health carnivore, zonder granen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:47

Naar mijn idee is het een vorm van logisch nadenken. Dit bedoel ik niet als een aanval hoor in tegendeel!

Dit is wat ik besproken heb toen met mijn dierenarts:
Als een kat een prooi vangt,noem de prooi in hier muis, dan maakt hij de muis dood en eet hij het vlees van de muis, ook de botjes vaak en ook de organen. Dus zal, in een goed dieet naar voren moeten komen. De percentages in KVV zijn, voor zover ik de merken heb bekeken en heb gekozen zo ongeveer opgesteld:
62% spiervlees
20% bot/ kraakbeen
15% orgaan (lever/nier/pens/long
3% zeewier

Omdat ik brok bijvoer, is een compleetversie dus niet ''nodig''. Dus dat er dan geen graan of groenten in zit, is niet van belang.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:58

Welcome to the real world ;) De hele dokterswereld, dus ook de dierendokterswereld staat onder financiele steun van de pharmaceutische industrie. Tip: verdiep je goed in de materie en vorm je EIGEN mening.
www.voerwijzer.com is een goede website m.i.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:06

Voor mij is royal canin een no-go. Duur voer en hoe mijn andere honden reageerden op ons allergie hondje...die likten de hele dag aan z'n anus :r Kan nooit een goed teken zijn en RC gaf daar een vreemde reactie op 'deze klacht hebben wij nooit eerder gehad, maar zolang je hond daar geen last van heeft, is er toch niets aan de hand?'.

Veel dierenartsen raden versvlees voeding af omdat honden er makkelijker wormen van krijgen en mensen nog steeds niet goed ontwormen.

Wij hadden onze oudere(7 en 8) jarige labradors erop gezet en die gingen super. Werden energieker, minder vreterig en vielen mooi af.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:13

RC valt qua prijs best me en ben er zeer tevreden over. 1 van mijn honden verdraagt niks anders als dat, ook vers niet en doet het er al jaren meer dan goed op en is bijna 12 jaar oud.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:15

Ik had de high energy nodig en kostte me toch echt 70 euro per zak...per drie weken...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:30

Woogy schreef:
Ik had de high energy nodig en kostte me toch echt 70 euro per zak...per drie weken...

Ik voer 3 honden RC German Shepard en betaal ca. 55 euro voor een zak en dat is een zak per hond per maand. De andere honden krijgen Josera High Energy en dat zit rond de 40 euro per zak per hond maar moet ik in verhouding meer van voeren. Dus dat doet zich niet zo heel veel.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:36

Moos99 schreef:

KVV is zeker niet per se het beste hoor. Er zijn ook goede brokken. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:39

Dat kan nog flink goedkoper zelfs: zoofast is langzaam met leveren, dus je moet wel op tijd bestellen. Maar daar kost het slechts 44€/zak. http://www.zoofast.nl/-p-10862.html

En de high energy kost daar 56€/zak.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:51

Wilawander schreef:
Niet goed gebruiken is niet compleet voeren en treden tekorten op en ook het niet hygiënisch gebruiken ervan. Daarnaast zit vlees vaak vol bacteriën waar niet elke hond tegen kan. En soms ook teveel waardoor een hond ziek word. En wat ik persoonlijk erg van schrik is de enorme hoeveelheden antibiotica die in het verse vlees te vinden zijn. Iemand heeft een tijd terug wat laten onderzoeken en ben van de uitslag enorm geschrokken. Naast vele bacteriën, zeker 12 antibiotica stammen.

Daar schrik ik eigenlijk ook wel van wilawander... mijn kat staat half op kvv ivm braken van alleen brok. Is hier ook onderzoeksliteratuur van? En dan vraag ik me ook af of dit alleen geldt voor de rund/kip versie. Wild smaken zullen dit minder hebben denk ik? Wel interessant.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:06

Flux schreef:
Wilawander schreef:

Daar schrik ik eigenlijk ook wel van wilawander... mijn kat staat half op kvv ivm braken van alleen brok. Is hier ook onderzoeksliteratuur van? En dan vraag ik me ook af of dit alleen geldt voor de rund/kip versie. Wild smaken zullen dit minder hebben denk ik? Wel interessant.

Dat kan ik je niet zo zeggen. Maar daar zal vast wat over te vinden zien. Voor mij is alles bij elkaar een reden om niet voor vers te kiezen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:08

Toen ik mijn da vertelde dat we onze hond (toen pup) kvv voerde raadde ze dat ook af. Zou me pup te kort doen. Heb toen vriendelijk gezegd dat ik het niet met der eens was. Zij adviseerde royal canin pup brok. Als ik toen direct kocht kreeg ik flinke korting en een voerton er bij. Heb toen gezegd dat ik royal canin geen geweldig voer vind en ik mijn pup liever op kvv hielt.

Inmiddels zijn we er achter dat mijn zoontje allergisch is voor honden die brokken eten. Heel typisch van onze hond heeft hij nooit last en als een hond die brokken krijgt hem likt zwelt hij helemaal op. KKrijgt dikke lippen en gal bulten. Onze hond blijft dus sowieso vertrouwd op vers.
Ons zoontje is voor meer dingen allergisch

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:10

Ja, ik ben ook erg benieuwd naar de documentatie van het onderzoek naar antibiotica in vlees. Is de controle zo slap hierop? In brok zit ook vlees, en antibiotica verdwijnt niet door verhitting voor zover ik weet, dus brok is dan net zo vervuild. Plus de pesticiden op graan (of de aflatoxines als er geen/weinig pesticiden gebruikt zijn).

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:11

blokje schreef:
Inmiddels zijn we er achter dat mijn zoontje allergisch is voor honden die brokken eten. Heel typisch van onze hond heeft hij nooit last en als een hond die brokken krijgt hem likt zwelt hij helemaal op. KKrijgt dikke lippen en gal bulten. Onze hond blijft dus sowieso vertrouwd op vers.
Ons zoontje is voor meer dingen allergisch

Wow! Hier had ik nog niet van gehoord, wat opmerkelijk! Wat zou dat zijn...?