Kat met blaasgruis: welk voer (onbeperkt) geven en ..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:23

kiwiwitje schreef:
Lezen is een opgave trouwens he? Ik zeg nergens dat hij dan van blaasgruis af is, ik zeg dat als het overgewicht weg is, het een grote kans is dat het blaasgruis dieet niet meer nodig is.

En dit is dus gewoon niet waar. Kans, ja absoluut. Maar is die kans groot? Dat zeker weten niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 16:24

@ kiwiwitje: Zoals ik ook al had geschreven, mijn dierenarts heeft alleen Royal Canin. Die adviseert dat voer als de enige goeie. Heb nergens gezegd dat ze overgewicht hebben, alleen dat Luna een rank diertje was en nu flink is aangekomen imo.

En bij Ollie komt de blaasgruis niet door zijn gewicht, eerder door de goedkope (junkvoet) kattenvoer van de supermarkt.

Maar goed.. Nu wordt het bijna een welles/nietes verhaal, en dat is zonde van dit topic.
Welk voer is geschikt voor katten met een blaasgruis verleden, en vult goed? Als dat laatste is, dan hoef ik ook niet meer te voeren qua hoeveelheden.

Een katten voerspeel ding is ook interessant, dat gaan we zeker meenemen.

En dan qua darmen. Ik heb in het verleden iets op oliebasis gegeven, direct in zijn mond. Dit hielp! Vond ie alleen niet zo lekker :Y) . Wat kan je katten nog meer naast hun voer geven voor ondersteuning van de darmen?

kiwiwitje

Re: Kat met blaasgruis: welk voer (onbeperkt) geven en ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:30

Dan word het tijd dat je naar een andere dierenarts gaat..
Als je zo'n kortzichtige dierenarts hebt, dan zit je daar ook niet op de goede plek.
Wat je in ieder geval kan doen, is kijken naar vlees. En dan hopen dat ze het lusten. Je blaasvoer naar beneden zetten en vlees geven. Dan zit er in ieder geval veel vocht in, en dan is het een kwestie van uitzoeken hoeveel ze moeten hebben. Aan alleen een tabel van mijn voer heb je vrees ik niks, aangezien de voedingswaarde van RC daarin niet staat. (of je moet denken dat je er iets mee kan. Of over gaan naar het voer wat ik noemde, maar ik weet niet hoe het zit met Orijen en blaasgruis.. want als je dan een PBtje stuurt met je mail, kan ik die tabel wel mailen)

Koper; LEZEN! Ik onderbouw waar ik het vandaan heb. En dat zet je dan niet in een Quote. En ik vind het niet erg dat er verschillende meningen en ervaringen zijn. Maar ik ga er vanuit, en ik vind dat ik dat ook gewoon moet kunnen, dat na ervaringen met verschillende dierenartsen, dat ik die mening/ervaring ook mag delen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:41

De kat van een kennis kreeg altijd Iso-Gel, die had een soort chronische verstopping.. Is te krijgen als granulaat (voor over vlees) en als pasta, zover ik weet, bij je dierenarts. (vast ook wel online maar zou dat soort dingen niet zonder voorschrijving gaan geven)
Of Lax-a-past, dat is oorspronkelijk tegen haarballen maar dat kreeg deze kat ook tegen de verstopping..

Onze vorige kat kreeg Specific Crystal Prevention tegen blaasgruis, maar dit valt zéker niet onder goedkoop voer ( :+ lees, je betaalt je scheel!) maar is wel een zeer goed voer.. Bij onze kat was het goed vullend, maar deze was nog redelijk jong toen 'ie blaasgruis kreeg en redelijk actief, dus hoe dat bij jouw katten uitpakt, moet je stomweg gewoon proberen denk ik.. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:52

Je kunt je DA vragen om probiotica om zijn darmen te ondersteunen :)

Over diarree bij volwassen katten kan ik je ontzettend veel tips geven, maar qua verstopping heb ik alleen ervaring met kittens. Dan deed ik een druppeltje olijfolie erbij in de papfles of ging ik met een in olijfolie gedoopte thermometer in hun achterste peuteren, maar daar heb je bij een volwassen kat niet zoveel aan :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:44

@ Catnip: Wij hebben toen op advies ook een tijde olijfolie gegeven, in een spuitje. Dit werkte, alleen vond ie het niet zo lekker haha. Zijn er geen andere oliën die je een kat kan geven wat goed is voor de darmen?

En de eerst stap is gemaakt, heb deze 2 voerspeeltjes besteld:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/239103

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/115002

Wil hier dan 3x daags hun voer in doen. Zit nog even te denken wat voor hun leuker is, of beide neerzetten of afwisselen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:02

Wij hebben voor onze kater met blaasgruis na de Royal Canin van de dierenarts altijd Jarco voeding (brokjes) gegeven naar volle tevredenheid.

Wij gaven al jaren Jarco voeding aan onze hond en zijn toen ook bij dit produkt gekomen voor ons blaasgruis kater.

Dit: http://www.jarco.nl/cat-medik-pets/natu ... -struviet/

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:51

Ik zou voor een blaasgruiskater juist geen brok aanraden. Maar vlees. Dit vanwege het hoge vochtgehalte en het verzurende effect op de urine (ervanuitgaande dat het hier struvietgruis betreft).

Je kunt appelazijn geven om te verzuren, maar misschien nog wel beter is vitamine C. Dit verzuurt ook en is ook nog eens gezond voor je beestjes!

Wanneer de urine zuur genoeg is, kunnen er geen kristallen vormen en ook bacteriën hebben minder kans. Je hoeft dan dus niet zo te letten op magnesium e.d.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:58

Herkenbaar dilemma.
Wij zitten met hetzelfde.

Nu testen we ipv 100% RC S/o moderate, 50% RC s/o moderate met 50% Prins urinary

Al eens naar prins gekeken?

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:10

Je hebt tegenwoordig ook een Urinary (C/D) + Metabolic (afslanken) van het merk Hill's voor de kat. Voorheen hadden zij alleen vergelijkbaar met de moderated S/O van RC de reduced calorie :).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:12

Ik gebruikte voor mijn ex kater (ook half Brit trouwens) met blaasgruis, Prins Struvite. Na dit een aantal weken gegeven te hebben ben ik over gestapt naar VitalCare, ook van Prince. Deze laatste om gezonde urinewegen te ondersteunen. Deze combinatie werkt bij mijn ex kater heel goed en het voer is een stuk goedkoper en makkelijk te bestellen via diverse webshops. Mijn kater werd er wel wat voller van, maar niet dik.

Ah...nog een Prins kenner :-)