help dochter heeft cavia's gehad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: help dochter heeft cavia's gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:56

Ik zou even op de verpakking kijken hoeveel vitamine C erin zit. Sommige voersoorten hebben maar 500mg per kilo wat niet zo veel is. Ik geloof dat ons voer (Kasper Faunafood) 2000mg per kilo heeft en er zijn ook voersoorten met 3000mg per kilo (Konacorn).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:11

Het beste voer is Science Selective Guinea Pig, maar ook hope farms supertrio is goed voer. Tot een maand of 5/6 voer ik het sowieso onbeperkt, daarna beperk ik het als ik zie dat ze te dik worden. Een 1.20-kooi is top, over het algemeen worden 1m-kooien als minimum aangehouden voor 2 cavia's. Cavia's zijn eigenlijk niet zo lastig om te hebben. Zorg dat ze onbeperkt hooi hebben, verschoon de kooi regelmatig (2 in een 1.20-kooi moet vaak iedere 5 dagen tot een week), geef ze geen stro, iedere dag caviabrokjes, na rustig opbouwen mogen ze iedere dag groenvoer (ze zijn dol op paprika gemiddeld gesproken, eenmaal echt gewend mogen ze beperkt kool hebben, alleen ui/knoflook/prei/aardappelschillen/aubergine/tomatengroen mogen ze niet) maar ze vinden het ook prima zonder (edit: en uiteraard onbeperkt water). Een huisje of tunnel vinden ze erg fijn, een kartonnen doos met 2 uitgangen werkt ook prima.

Sommige mensen zweren bij vlas, ik vind het zelf wat aan de scherpe en gladde kant voor cavia's en gebruik liever hemperade/hennep. Ik gebruik zelf een tweelagig systeem. Eerst een zak houtkorrel (20L) en daarop een laagje hemperade die ik dan elke 5/7 dagen de vuile plekken van verwijder. Bij de houtkorrel hoef je nauwelijks iets te verwijderen, alleen op hun favoriete ligplek (cavia's zijn niet zindelijk) en onder het waterflesje/rond het waterbakje (alles knoeit). Bij iedere keer alles verschonen vond ik dat ik te veel schoon weggooide en eigenlijk een te dunne laag moest gebruiken om de hoeveelheden acceptabel te houden en het eerder stonk dus vaker moest. Papierkorrel onderin bevalt me eigenlijk het beste, maar daarvoor moet ik naar een andere winkel dus vaak wordt het toch houtkorrel als ik een bak moet opstarten. Strokorrel beviel niet, ging snel stinken en nam minder vocht op.

Als je zaagsel/houtkrul gebruikt is het belangrijk dat het zeer goed ontstoft is, cavia's hebben relatief kleine longen en zijn gevoelig op de luchtwegen. Bij ons lagen alle cavia's die op de vloerverwarming stonden binnen 1 winter dood in de kooi, dus bij vloerverwarming raad ik aan om de kooi flink van de grond te plaatsen (hoewel ik het nergens op het internet verder kan terugvinden, vonden wij de connectie na 2 cavia's en een derde die opeens sloom werd en nog een week nodig had in een andere, wel verwarmde, kamer weer bij te komen wel typisch. Er zijn sindsdien geen cavia's meer onverwachts overleden). Hemperade vind ik zelf meer stofvrij en het valt los zodra je het uit het pak hebt waardoor je niet hoeft te stoeien met blokken zaagsel, wat ik ook een groot voordeel vind.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-02-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:13

melody7 schreef:
Gelukkig, 2 vrouwtjes die van jongs af aan bij elkaar zitten geeft zelden problemen :)

Als je over gaat op ander voer mix het dan eerst +/- een week met wat ze nu hebben (dus eerst een beetje nieuw en dan elke dag wat meer van het nieuwe voer en minder van het oude), dan is de overgang minder groot.

Ja doe ik ben ermee bekend met de katten

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:38

ik wil je even complimenteren voor het feit dat je het echt serieus aanpakt, ondanks dat iemand je ze in de maag heeft geschoven zonder te overleggen..

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:46

Dank je ik ben gek op dieren en wat hier binnen komt gaat niet meer weg. Hoop alleen dat manlief vanavond niet boos wordt en de katten eraan wennen

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:49

Wat fijn om te lezen dat je dit zo serieus aanpakt! :) Ik denk dat ze het super getroffen hebben!

Katten wennen er wel aan, ik heb ook cavia's en katten en dat gaat prima. Af en toe staan de katten bij de kooi te loeren maar de cavia's loeren net zo hard terug :))

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 12:29

Haha gelukkig maar hoop het begin er nu aan te wennen en ze zijn wel schattig en maken leuke geluidjes

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:09

Ameaks1 schreef:
Haha gelukkig maar hoop het begin er nu aan te wennen en ze zijn wel schattig en maken leuke geluidjes

Wacht maar tot ze het geluid van de deur van de koelkast in de gaten gaan krijgen. ;) ;)

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:11

Wat dan? weet van cavia's echt niets

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:13

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:15

Cavia's kunnen héél goed bedelen :D

Deze bedelt dan niet om eten maar om haar moeder (mammie's kindje :+ ) maar het klinkt hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 16-02-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:15

Het is jammer dat je ze nogal ruikt, maar cavia's zijn echt hele leuke dieren :)
Wij voerden ze elke dag een vitamine C pilletje, gewoon goedkope voor mensen van de drogist. Vonden ze zo lekker dat ze die uit de hand kwamen eten, zelfs de schuwere. Dan kun je ze ook op konijnenvoer zetten, vaak stuk goedkoper dan speciaal caviavoer.

Top dat je er zo positief mee omgaat en succes met manlief vanavond :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:16

Hier gaan ze al piepen als er iemand de keuken inloopt. :P

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:17

Ik ruik mijn zeugen niet hoor, alleen als ik de kooi niet vaak genoeg schoon maak maar dan is het mijn eigen schuld. De beren wel, maar die sproeien dus dat is niet zo gek :P

Konijnenvoer is voor konijnen, de naam zegt het ook. Dat moet je gewoon niet willen geven omdat het goedkoper is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:20

melody7 schreef:
Ik ruik mijn zeugen niet hoor, alleen als ik de kooi niet vaak genoeg schoon maak maar dan is het mijn eigen schuld. De beren wel, maar die sproeien dus dat is niet zo gek :P

Konijnenvoer is voor konijnen, de naam zegt het ook. Dat moet je gewoon niet willen geven omdat het goedkoper is.

Ik ruik mijne ook pas als het tijd wordt om de kooi te verschonen.

En inderdaad helemaal mee eens, dan geen cavia's kopen als het voer al te duur is. Wij kopen altijd een megazak en doen daar echt heel erg lang mee dus ik vind het helemaal niet duur.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:21

Wat leuk zeg hihi

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:24

Haha begin verliefd te worden ze zijn leuk. Lees dat ze ook lief voor kinderen zijn enzi

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:26

Ja het zijn echt knuffeldieren! Ze genieten er zelf ook echt van, dat vind ik het leukste.

Enige nadeel aan cavia's is dat ze niet zindelijk worden, dus je kunt er het beste wel een handdoek onder leggen als je ze op schoot neemt :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:29

Zo, ik had die gene eens even flink op zijn of haar mieter gegeven, die beestjes zijn anders de dupe!!!
Wel erg knap zoals je het oppakt en ze zo goed probeert te verzorgen *\o/*

Ik heb zelf niet zo veel ervaring met cavia's, maar wel met konijnen en andere knaagdieren. Ik gebruik zelf graag van die hooi balletjes, soort van ruifjes, dan wordt er minder hooi verspeeld. Voor huisjes en andere speeltjes zijn er bijv. via pinterest en google veel DIY te vinden en dan ben je niet zo duur uit.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:30

Ach tja dat Had het konijn ook wel eens

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:32

Die hooiballetjes moet je bij cavia's niet gebruiken, kunnen ze met hun hoofd in vast blijven zitten.

Als je een ruifje wil kun je er beter een kopen die je ophangt waarvan de spijlen niet al de ver uit elkaar zijn, of er zelf een maken.

Ameaks1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:32

Bedankt voor de tip melody7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:33

Je hebt ook ruifjes die je aan de buitenkant van de kooi kan hangen, die werken erg goed. Omdat het geen zindelijke dieren zijn is hooi in de kooi gooien minder handig.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:35

Anoli schreef:
Ik hoop dat ze er ook een kooi en voeding bij heeft gekregen?

Zo niet, wat basis benodigdheden:

- kooi
- eetbakje
- drinkfles of bakje, waar je zelf de voorkeur aangeeft (of je cavia's)
- bodembedekking (liever geen zaagsel, is erg stoffig, kijk bijvoorbeeld voor vlas)
- huisjes om zich in te verstoppen
- hooi
- vitamine C
- groente
- brokjes met toegevoegde vitamine C (ga niet voor de leuke gekleurde mix voeding, maar voor kwalitatieve saai gekleurde brokjes)

en een hele belangrijke:
geslacht controleren van die twee cavia's of laten doen door een deskundige en zo snel mogelijk!! Zal niet de eerste keer zijn dat het mis gaat en je binnen een paar weken met meer dan 2 cavia's zit.

En dan ga ik maar niks zeggen over het feit dat ze cadeau worden gedaan zonder vooraf toestemming van de ouders. :x

Precies wat ik wilde zeggen +:)+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:35

secricible schreef:
Je hebt ook ruifjes die je aan de buitenkant van de kooi kan hangen, die werken erg goed. Omdat het geen zindelijke dieren zijn is hooi in de kooi gooien minder handig.

Maar wel heel lekker om in te liggen en in te verstoppen. :D