[VOLG] FIP-poesje Winnie in haar forever home

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:48

Catnip schreef:
Zonder kan inderdaad ook :j
Maar interferon beschermt de nog intacte T-helpcellen (die zijn cruciaal voor het immuunsysteem), zodat de afbraak van de weerstand trager gaat.

Dus in een stadium waarin de kat nog een kwaliteitsvol leven heeft, zou ik absoluut voor interferon willen kiezen, zodat de duur van dat stadium langer is.
Zodra de kat in het laatste stadium zit heeft het geen zin meer.

Ik denk maar zo, bij een mens met HIV gaan ze ook tot het uiterste om zo lang mogelijk een kwaliteitsvol leven te geven, en katten verdienen niet minder! :)

Bedankt weer voor de fijne reacties!

Ik ga alles op alles zetten om dit meisje gelukkig en gezond te houden :j

Klopt, onze dierenarts schatte het op 300 euro/maand.... we waren nog aan het twijfelen om eraan te beginnen, want zoals TS zegt; heeft het maar zin eraan te beginnen als je kat nog 'goed' is. En toen ging het zo rap achteruit dat we in het weekend met een kat in coma naar de kliniek zijn moeten racen... als dat niet het geval was, gok ik dat we het toch geprobeerd hadden... het is enorm veel geld, maar je hecht je aan je beestje en wilt toch alles geprobeerd hebben.

edit: een vriendin van ons is dierenarts en zij raadde het gebruik ervan af, omdat de werking per kat erg wisselt en je dan misschien veel geld betaald voor iets dat misschien amper helpt. Voor de kat zelf, is het denk ik al gewoon enorm fijn om de jaren dat ze wél nog goed zijn, een leuk baasje en warm mandje te hebben. Onze aidskat was een echte lieverd en we hebben geen spijt dat we hem geadopteerd hebben :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:31

Ik zal proberen meer mooie foto's van haar te maken! Ik heb er nu alleen nog eentje waar ze lekker bij me ligt, moet je mijn halve ochtendhoofd even negeren :D

Afbeelding

Tja, hoe erg is de ziekte? Het is een hele nare ziekte, daar valt geen doekjes om te winden. Maar het is gelukkig ook een relatief langzame ziekte. Hoe snel het verloopt verschilt erg per kat, maar zolang het beestje nog een kwaliteitsvol leven heeft kun je nog een hele fijne tijd samen hebben. Op een gegeven moment gaat de kat last krijgen van kwaaltjes en infecties, en die gaan elkaar steeds vaker opvolgen, tot het diertje uiteindelijk alleen nog maar de ene complicatie bovenop de andere krijgt. Hoe snel dit gaat valt niet op voorhand te zeggen. Er zijn ook nog aidskatten die sterven aan iets heel anders, voordat de aids de overhand genomen heeft. Eigenlijk is het ziekteverloop heel erg gelijk aan dat van HIV/aids bij mensen.

Interferon wordt inderdaad nog niet standaard gebruikt en kan bij sommige katten onaangename bijwerkingen hebben. Maar er zijn wel studies die goede effecten aantonen, en je kunt per kat bekijken of ze last heeft van bijwerkingen :) ook kan het verloop in de gaten worden gehouden door bloedtesten, en kun je zo in de gaten houden wat het met de waarden doet.

Edit: iemand stelde nog een vraag over haar oogje. We vermoeden dat ze er inderdaad niets door ziet, de pupil reageert niet op licht, en ik heb ook de indruk dat ze geen diepte ziet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:12

Ik vang ook aidskatten op (athans heb er nu nog 1, heb er in de loop vd jaren 4 gehad- de laatste heb ik ook al bijna 10 jaar) Ik neem aan dat jij de orale interferon geeft ? Tip, ik had de afspraak bij de dierenkliniek dat als ze een gedeelte van een batch over hadden dat ze die dan voor mij klaarmaakten (gelijk in de diepvries dan is het lang houdbaar)anders moesten ze het toch weggooien.

Wel een kleine correctie, FIV is niet overdraagbaar door katten die dekken (niet in het sperma, wel doordat de kater de poes in de nek bijt tijdens het dekken)

Zodra een kat last krijgt van de tanden laat ik liefst alles trekken (zeker ook bij nierpatienten waar ik ook een abbo op heb qua opvang), ze kunnen prima zonder en ontstoken tanden geven nierproblemen, zere monden bij katten die toch echt moeten eten.....

Als er eenmaal door een Western blott test aangetoond was dat ze FIV hadden liet ik ze niet meer testen, ik zie de meerwaarde er niet van in(snaptest is bij negatieve uitslag betrouwbaar, bij positieve uitslag niet). Aidsstadium kondigt zich veelal aan door zweren in de mond. Er rest dan niets dan ze in te slapen maar....aidskatten gaan lang mee ! veel langer dan de gemiddelde nierpatient.

In een stabiele groep zijn aidskatten geen gevaar voor andere katten, ik heb er 9 allemaal opvangers varierend van aidskatten, nierpatienten, brandwonden, vergroeide ruggengraad, kat met epileptie.

Catnip

Re: Aidspoesje Winnie in opvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:22

Ik geef inderdaad de orale interferon :) vandaag kon ik helaas niet meer terecht bij mijn DA, dus ik zal je tip morgen overleggen, bedankt!

Fijn om jouw ervaringen te lezen, ik ben wel jaren betrokken geweest bij BuddyKat, een aidskattenopvang, maar ik ving zelf alleen niet-fivjes op (van overkoepelende stichting Zwerfkat in Nood). Dus hoewel ik een hoop heb meegekregen over deze bijzondere diertjes, is dit de eerste keer dat ik er daadwerkelijk eentje in huis heb.

Ik ben het helemaal met je eens over het trekken van de tanden :j veel DA's blijven AB kuurtjes geven, maar mijn DA zegt ook altijd dat trekken een betere optie is, zijn ze er meteen vanaf. Hij laat indien mogelijk wel de hoektanden zitten. Ik heb zelf trouwens een niet-fivje die geen tanden meer heeft om deze reden :)

Sperma brengt idd de fiv niet over, maar aangezien katers eigenlijk standaard nekbijten bij dekken, zet ik seks ook op het lijstje :D anders denken mensen misschien nog dat seks geen probleem is, zolang er maar niet gevochten wordt :=

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:42

Hallo allemaal,

Ik ben net terug van de DA. Morgenvroeg hebben we pas meer zekerheid (bloeduitslag), maar het is niet goed met Winnie... ze heeft geelzucht (lever niet in orde dus) en bloedarmoede. Verder is ze mager en heeft weinig eetlust, uveïtis aan haar oog,... Haar beeld doet de DA denken aan... FIP ;(

Ik ga haar vandaag lekker verwennen en heeeeel hard hopen dat ik morgen goed nieuws hoor.

Ik ben er echt even kapot van, m'n lieve zieltje, ze verdient het zo om nog lang en gelukkig te leven ;(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:02

Catnip schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben net terug van de DA. Morgenvroeg hebben we pas meer zekerheid (bloeduitslag), maar het is niet goed met Winnie... ze heeft geelzucht (lever niet in orde dus) en bloedarmoede. Verder is ze mager en heeft weinig eetlust, uveïtis aan haar oog,... Haar beeld doet de DA denken aan... FIP ;(

Ik ga haar vandaag lekker verwennen en heeeeel hard hopen dat ik morgen goed nieuws hoor.

Ik ben er echt even kapot van, m'n lieve zieltje, ze verdient het zo om nog lang en gelukkig te leven ;(

Wat spijtig..... arme Winnie :(:) ik duim dat ze gewoon nog een fijne tijd kan hebben.

Onze Huch werd ook in snel tempo mager terwijl hij altijd mollig was geweest en uit bloedonderzoek kwam ineens ook orgaanfalen (vooral nieren bij hem) en toen ging het erg snel ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:51

oh nee.....ik duim voor jullie

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:06

Wat is het verschil tussen FIV en FIP?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:27

ah bah, FIP is zoiets rottigs. :(:) En als het natte FIP is, gaat het snel. :(:) Ik duim voor jullie.

Ester, FIV is kattenaids en FIP is een coronaziekte, op zich vrij onschuldig maar als het muteert naar fip valt er niets meer aan te doen voor poeslief.

hier vond ik aardig wat uitleg :
http://www.dgkcentrum-beek.nl/informati ... fiv-en-fip

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:58

:(:) oh Catnip ik hoop het niet voor haar !! ik duim dat het toch iets anders is.

FIP is de meest vreselijke ziekte die een kat kan hebben, je kunt er niet tegen vechten ;( Ben er in de loop van de jaren 4 kwijtgeraakt aan FIP. Wordt tijd dat ze daar een medicijn voor vinden _-:(

Ik heb trouwens ooit 15jr geleden de formule voor orale interferon van buddycat gehad. Je doet goed werk, het is echt haar geluk geweest dat ze uiteindelijk bij jou is gekomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:22

Ach nee, toch geen fip... ;( Ik duim mee dat het dit niet is...

De 3 dames hier komen trouwens ook van Zwerfkat in Nood.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:11

Helaas heeft de DA nog maar de gedeeltelijke uitslag binnen, dus qua diagnose zijn we nog niet verder (eiwitspectrum mist nog). Haar lymfocyten en rode bloedcellen etc zijn wel allemaal slechter geworden sinds haar vorige bloedonderzoek...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:04

pff, nee he. FIP is zo'n rotziekte... Vrienden van ons zijn hun eerste kat verloren aan FIP acute variant en de tweede heeft waarschijnlijk de chronische variant zo verdrietig :n
Duimen voor winnie dus!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:15

Ah verdorie... Ik duim :(:)
Nog bedankt voor de extra foto, ben echt verliefd op haar!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:23

FIP. Wat een rotziekte.
Winnie wordt helaas niet meer beter, morgenvroeg ga ik nog (in m'n eentje) naar de DA om wat spullen te halen om het haar nog zo comfortabel mogelijk te maken (a/d, Viyo, ondersteunende medicatie etc), maar het gaat nu dus alleen nog om palliatieve zorg. Ik ga haar eindeloos verwennen en dan mag ze hier, omringd door liefde, aan haar laatste reis beginnen.

Ik opende dit topic in de hoop te kunnen laten zien hoe een aidspoesje dolgelukkig naar haar forever home zou vertrekken.
Helaas strooit die rot-FIP roet in het eten en is mijn thuis haar eindbestemming, en zal het topic eindigen met het overlijden van Winnie ;(

Mijn oneindig lieve meisje. Ze verdiende zoveel meer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:25

maar ze overlijd op een plekje waar ze indviduele aandacht krijgt. met een plekje voor haarzelf, zonder onder gelopen te worden door andere katten.
je geeft haar een cadeautje, nog een paar dagen (weken?) echte rust

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:29

Wat verdrietig :(:) maar ze kan haar laatste tijd slijten bij een écht huisje, niet ergens in een asiel, voor haar ben jij haar forever home :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:31

Hoe verdrietig... |(
Jullie hadden zoveel meer verdiend.
Toch fijn dat ze bij jou nog een liefdevolle tijd kan doorbrengen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:32

Jullie hebben helemaal gelijk, bedankt :)

Ik ben ook oneindig dankbaar dat het zo is gelopen en ze nu lekker bij mij in bed (ze is dol op ons grote zachte bed!) haar laatste tijd kan doorbrengen, zonder stress en zonder angst.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:37

Ohh ik heb hier over moeten leren op school, ik hield me hart al vast. Ik ben dol blij voor het beessie dat ze bij jullie terecht is gekomen en je mag haar lekker schandalig gaan verwennen Y;(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:00

Arm meisje... :(:) Maar wat een fijn idee dat ze heerlijk rotverwend haar laatste dagen mag doorbrengen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:20

Groot respect voor jou dat je dit cadeau aan Winnie geeft. Ze heeft echt geluk gehad met jou! "Gelukkig" denkt een poes niet aan morgen, of over doodgaan. Winnie leeft in het nu, en dat nu maak jij voor haar heel zalig. Veel sterkte..

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:31

Arme Winnie! Zo sneu dat ze dat er ook nog bij heeft.
Maar wat fijn dat ze bij jou nog lekker even mag genieten en dat ze op die manier mag gaan.
Wat een geschenk voor Winnie <3

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:52

Ach nee, wat een rotnieuws en een rotziekte.... :'(
De gedachte die mij altijd wat rust geeft is dat het beestje niet weet dat ze over een tijdje zal gaan. Ze leven in het nu.....

Alsnog heel sneu natuurlijk. Verwen haar maar lekker, ze verdient het :j

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:07

Arme Winnie en arme jij, echt heel veel respect dat je dit voor haar doet en haar een mooi liefdevol laatste thuis geeft. Heel veel sterkte met deze laatste reis met Winnie. x