Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
amy_leftover schreef:nowylover schreef:Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.
Maar dan spreek je dus eigenlijk nog steeds van castratie en niet van sterilisatie toch?
Vond het wel typisch dat de DA zelf stug over sterilisatie bleef praten
Zwerte schreef:Veel dierenartsen gebruiken het zelf ook verkeerd, puur om die discussie te voorkomen want je leert het echt wel correct. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na enkele jaren de termen zo gebruiken het zelfs kan vergeten hoe het echt zit, het is dan zoooo normaal om te spreken van sterilisatie bij vrouwtjes dat je er niet meer bij stilstaat datje feitelijk castreert.
Dan moet ik wel uitleggen dat ik niet dom ben en dat het echt zo heet, maar eigenlijk is het onbegonnen zaak
xChantal94 schreef:Castreren is het weghalen van, steriliseren is het afbinden van.
Ondanks dat spreek ik op de praktijk ook bij mannelijke dieren over castreren en vrouwelijke dieren over steriliseren. Dit omdat veel mensen het niet weten en om onduidelijkheden te voorkomen.
Horsenart95 schreef:Zwerte schreef:Veel dierenartsen gebruiken het zelf ook verkeerd, puur om die discussie te voorkomen want je leert het echt wel correct. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na enkele jaren de termen zo gebruiken het zelfs kan vergeten hoe het echt zit, het is dan zoooo normaal om te spreken van sterilisatie bij vrouwtjes dat je er niet meer bij stilstaat datje feitelijk castreert.
klopt, maar ik vind het zo irritant dat als ik praat over het castreren van mijn teefje, mensen doen alsof ik gek of dom benDan moet ik wel uitleggen dat ik niet dom ben en dat het echt zo heet, maar eigenlijk is het onbegonnen zaak
amy_leftover schreef:nowylover schreef:Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.
Maar dan spreek je dus eigenlijk nog steeds van castratie en niet van sterilisatie toch?
Vond het wel typisch dat de DA zelf stug over sterilisatie bleef praten
Horsenart95 schreef:Arabella2000: Ja en daar komt ook een beetje de verwarring vandaan, dierenartsen en assistentes die het zelf verkeerd zeggen!