Castreren of steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Castreren of steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:21

Veel dierenartsen gebruiken het zelf ook verkeerd, puur om die discussie te voorkomen want je leert het echt wel correct. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na enkele jaren de termen zo gebruiken het zelfs kan vergeten hoe het echt zit, het is dan zoooo normaal om te spreken van sterilisatie bij vrouwtjes dat je er niet meer bij stilstaat datje feitelijk castreert.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:22

amy_leftover schreef:
nowylover schreef:
Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.

Maar dan spreek je dus eigenlijk nog steeds van castratie en niet van sterilisatie toch?
Vond het wel typisch dat de DA zelf stug over sterilisatie bleef praten :o?

ja dan spreek je nog steeds over castratie. Ja gek he? Zo verwarrend allemaalXD

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:24

Zwerte schreef:
Veel dierenartsen gebruiken het zelf ook verkeerd, puur om die discussie te voorkomen want je leert het echt wel correct. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na enkele jaren de termen zo gebruiken het zelfs kan vergeten hoe het echt zit, het is dan zoooo normaal om te spreken van sterilisatie bij vrouwtjes dat je er niet meer bij stilstaat datje feitelijk castreert.

klopt, maar ik vind het zo irritant dat als ik praat over het castreren van mijn teefje, mensen doen alsof ik gek of dom ben :+ Dan moet ik wel uitleggen dat ik niet dom ben en dat het echt zo heet, maar eigenlijk is het onbegonnen zaak :')

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:25

haha daar ben ik het helemaa mee eens horseenart XD
Op een gegeven moment ga je zelf twijfelen als ze maar blijven zeggen dat het niet klopt wat je zegt

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:26

xChantal94 schreef:
Castreren is het weghalen van, steriliseren is het afbinden van.
Ondanks dat spreek ik op de praktijk ook bij mannelijke dieren over castreren en vrouwelijke dieren over steriliseren. Dit omdat veel mensen het niet weten en om onduidelijkheden te voorkomen. :)

Precies, zo doe ik het ook. Anders wordt het te onduidelijk of het over een teef of een reu gaat. Of kater of poes.
Maar uiteindelijk is bijna alles castratie.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:26

ha ha ha gelukkig is mijn partner gesteriliseerd en niet gecastreerd.... Volgens mij heb je het helemaal goed TS :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:31

Horsenart95 schreef:
Zwerte schreef:

klopt, maar ik vind het zo irritant dat als ik praat over het castreren van mijn teefje, mensen doen alsof ik gek of dom ben :+ Dan moet ik wel uitleggen dat ik niet dom ben en dat het echt zo heet, maar eigenlijk is het onbegonnen zaak :')

Ik kan er inmiddels erg om lachen maar het heeft mij ook vaak heel erg gefrustreerd. Mensen doen idd snel alsof jij degene bent die het fout heeft en duhhhh dat weet je toch? En na uitleg blijven ze nog stug volhouden natuurlijk. Eigenlijk is het gewoon grappig, verwarring om de termen terwijl ze juist zo helder kunnen zijn.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:40

amy_leftover schreef:
nowylover schreef:
Wat betreft verwijderen van eierstokken en baarmoeder is praktijk afhankelijk. Al doen ze bij de meeste alleen de eierstokken tenzij er sprake is van een baarmoederontsteking.

Maar dan spreek je dus eigenlijk nog steeds van castratie en niet van sterilisatie toch?
Vond het wel typisch dat de DA zelf stug over sterilisatie bleef praten :o?

Ook al worden alleen de eierstokken er uit gehaald is het officieel gezien gewoon een castratie. Is inderdaad erg typisch dat de DA zo stug bleef doorpraten over sterilisatie terwijl de meesten zeker wel tekst en uitleg willen geven als mensen er om vragen/dieper op ingaan.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:49

Bij paarden worden de zaadleiders ook wel eens doorgeknipt, vasectomie is dat. Dat is dan steriliseren, als ik het goed begrijp.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:56

Horsenart95 schreef:
Arabella2000: Ja en daar komt ook een beetje de verwarring vandaan, dierenartsen en assistentes die het zelf verkeerd zeggen!

Ik ben zelf paraveterinair en je hebt gelijk.

Castreren is het verwijderen van testikels/eierstokken
Sterriliseren het onderbreken van zaadstreng of eierstokken.

Maar wij zeggen vaak ook sterriliseren bij een vrouwtje en castreren bij een mannetje maar dat komt meer omdat er anders verwarring ontstaat bij de eigenaar omdat ze het niet snappen als je hun vrouwtje wil castreren (het is toch een vrouwtje en geen mannetje).