Hooggevoelige dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:07

Felicxa schreef:
xxxjanna schreef:
Lijkt me ook wat overdreven. Alle katten die wij gehad hebben, hebben ook veel last van ruzies/ veel geluid/prikkels. Een kat die we nu hebben springt zelfs naar mensen toe als ze ruzie hebben, om vervolgens een poot in je gezicht te leggen. Erg lief, maar in mijn ogen absoluut niet 'hooggevoelig' te noemen.
Katten zijn gewoon erg gevoelig voor hun omgeving. Onze andere kat is dan weer heel erg schrikkerig, maar echt behoorlijk dom in de omgang met andere katten. Dus als een kat die schrikkerig is hooggevoelig is, zou die kat dat ook moeten zijn terwijl ze echt niets begrijpt van signalen van andere katten.

Ik vind het dan ook geen argument dat 'je dingen op internet kunt vinden en dat dus wel laat zien dat niet alle katten zo zijn'. Mensen verschillen, dieren verschillen. Heel simpel. Ieder beest reageert op zijn eigen manier, en niet tegen veel prikkels kunnen is gewoon iets heel normaals voor katten.
Je kijkt teveel met 'mensenogen' naar je katten. Als je je kat hooggevoelig noemt omdat die niet tegen veel prikkels kan en dat bij mensen ook een teken is van hooggevoeligheid, is dat geen argument. Dieren zijn nou eenmaal geen mensen.

Maar mensen zijn wel dieren.

Maar het lijkt me verder wel onzin. Het ene beest zal best gevoeliger zijn dan het andere, maar een kat hooggevoelig? Lijkt me niet, jouw kat doet net zoals ieder andere kat.

Klopt! Scherp haha. Wel een andere soort dan katten.
Maar we zijn het verder met elkaar eens denk ik

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:13

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:14

Ligt gewoon aan de kat, als ik hier mijn stem verhef, de een rent naar buiten, de ander kijkt niet eens op.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:18

Niet ieder is sensitief/hoogsensitief.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:19

Sjolvir schreef:
Hooggevoelig, wat een nonsens, lijkt me dat katten en honden gemiddeld genomen beter horen dan wij mensen en dus hoop lawaai irritant vinden. De een zal dat meer laten merken dan de ander.
Ruzie kan het dier op zich zelf betrekken, simpelweg omdat als hij op zijn kop krijgt mensen vaak stemverheffen en met deuren smijten etc. als mensen onderling ruzie hebben doen ze dat ook met stemverheffen dier zal dan niet denken oh, baas A en B hebben ruzie, dier zal denken.. chips.. ik heb vast wat heel erg fout gedaan.. maar wat? en zal wegkruipen.

Daar zit hem bij veel honden ook dat mensen zeggen zie je wel hij voelt zich schuldig hij heeft het gedaan, Noop... dier reageert gewoon op de houding en stemming van zijn mens waar hij al aan ziet dat er iets niet deugt, maar wat???
Dieren zijn veel beter in het observeren dan wij mensen, wij zijn daar eigenlijk gewoon slecht in.

Kortom hooggevoelig is in mijn ogen kwats, gewoon lompe mensen en ene dier zal daar meer op reageren dan het andere. Zaak van zijn mens om dan te zorgen dat dier niet over de rooie gaat omdat mensen bv onderling ruzie hebben of mens thuiskomt met pesthumeur.

Volkomen mee eens!

Helemaal in de mode. Een jaar of tien hadden we het over hoogbegaafdheid of 'nieuwe tijds' kinderen/ mensen en nu is hooggevoeligheid in. En tja als mensen het kunnen dan natuurlijk dieren ook.

Volgens mij heb je een volkomen normale leuke kat!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:20

wij zijn dieren.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:23

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:23

Als ik foei zei tegen de kat, omdat die bijvoorbeeld plant zat te vernielen, kroop de hond weg, kat ging door met plant vernielen.

Als ik lichtelijk of zwaar geergerd door iets rond liep vond mijn hond altijd al dat zijn wereld verging, zonder dat ik dacht dat ik het liet merken. Dieren zijn gewoon meesters in het observeren en de een reageert dan meer op onze stemming dan de andere. Als ik zag dat hond dacht dat de wereld verging gingen we snel iets leuks doen, dan was hij weer blij en ik ook weer.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:24

Nee ik geloof daar niet in, dieren moeten veel alerter zijn op hun omgeving dan mensen. Ook is hun gehoor vele malen beter dan die van ons. Het is dan logisch dat als jij hard aan het schreeuwen bent en deuren dichtslaat dat je kat om een gehoorbeschadiging te voorkomen zich gaat verschuilen :+

Als ik iets hard laat valen, schreeuw, deuren hard dicht sla, stofzuig, muziek hard opzet o.i.d. dan is mijn kat ook aan de andere kant van het huis. Maar overgevoelig/sensitief...? Nee hoor :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:28

Jis_ schreef:
http://onesessioncoaching.nl/hsp-hoogse ... wwodieEGbg

Het bestaat bij mensen wel dus waarom niet bij katten, honden of paarden.

ik zeg nergens dat het niet zou bestaan.
Stel ik ben hoogsensitief, wat veranderd dat er aan hoe ik mij voel als ik een stempel krijg?

Iedereen staat anders in het leven en moet daar zelf mee (zien) te leven.
Hof je nu afstandelijk bent, snel emotioneel betrokken bent..
Voor iedereen is een plekje in de groep en het is juist fijn dat er zoveel verschillende mensen zijn.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:39

De meeste dieren praten niet met woorden zoals mensen dat doen. Ze kunnen geluiden maken, maar doen het meeste met lichaamstaal. Zoals al vele keren eerder is gezegd, ze zijn daar alerter op en meestal gevoeliger voor. Daardoor vangen ze het veel sneller op als baasjes net iets meer spanning hebben dan normaal. Hoe het dier daarop reageert hangt af van het karakter.

Net als dat sommige mensen een slechte bui van hun partner wel opmerken, maar negeren tot hij/zij er zelf over begint of ontploft, terwijl een ander meteen een opmerking maakt. En er zijn er inderdaad ook die het gewoon domweg niet zien of willen zien ;)

Met de gelinkte test is denk ik 80 tot 90% van de bevolking hoogsensitief, niet 15 tot 20% :Y) Ja, ik ben introvert en observeer meer dan dat ik deelneem in groepen. Door meer te kijken zie je meer en leer je onbewust sneller signalen 'lezen'. Ook hou ik er heel erg van om onder mijn steen te kruipen en van alle drukte af te zijn na een paar uur sociaal doen. Toch wil ik absoluut neit een stempeltje 'hoogsensitief'. Ik hou niet zo van hokjes en labels. En inderdaad, het verandert niets aan wie ik ben of hoe ik me voel in bepaalde situaties. Een ander heeft en zelfs nog minder aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:41

Wat wordt er hier weer fanatiek gereageerd zeg! -O-

Aan de mensen die zeggen dat hooggevoeligheid niet bestaat: hoe kunnen jullie dat weten, als je het zelf niet bent? Dat is net zoals zeggen dat hoofdpijn niet bestaat als je er zelf nooit last van hebt.

Ik durf best geloven dat het bij dieren ook voorkomt.

HSP is tenslotte gewoon een iets fijngevoeligere afstemming van receptoren in de hersenen dan de gemiddelde mens. Een veel diepere, meer fundamentele verwerking van prikkels. Heeft niet veel met 'kwats' te maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:42

Ik heb verschillende honden (gehad) die niks gaven om een dichtslaande deur en een paar andere die gelijk van hun stuk is/waren, karakters waar veel gevoeligheid in zit dat heeft voor mij persoonlijk wel te maken met hoe hoog de sensitiviteit is.

Brainless schreef:
Jis_ schreef:
http://onesessioncoaching.nl/hsp-hoogse ... wwodieEGbg

Het bestaat bij mensen wel dus waarom niet bij katten, honden of paarden.

ik zeg nergens dat het niet zou bestaan.
Stel ik ben hoogsensitief, wat veranderd dat er aan hoe ik mij voel als ik een stempel krijg?

Iedereen staat anders in het leven en moet daar zelf mee (zien) te leven.
Hof je nu afstandelijk bent, snel emotioneel betrokken bent..
Voor iedereen is een plekje in de groep en het is juist fijn dat er zoveel verschillende mensen zijn.

Ik heb niet specifiek op jou gereageerd. :)

Stempelen doen we nogal graag en vaak ook nog eens onbewust. In sommige gevallen niet leuk maar sommige ook niet erg lijkt me.

Waarom een kind niet hoogsensitief noemen? Vaak is het voor kinderen heel fijn om het een naam te kunnen geven.

Brainless

Re: Hooggevoelige dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:52

Maar een hoogsensitief kind is niet anders dan een ander kind?
Elk kind is uniek en elk kind is anders.
Elk kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en daar veranderd een stempel niets aan.
Ik denk zelfs dat ze zich nog kwetsbaarder gaan voelen daardoor.

Ik heb een dochter die heel analytisch denkt en haar emotie daarbij volledig aan de kant kan zetten.
Zij wil dan ook iets met rechten gaan doen en dat is denk ik ook haar richting waarbij haar karakter past.
Mijn andere kind is juist heel gevoelig en betrekt alles op zichzelf..... zij wil graag de verzorging in n dat is iets wat ik ook bij haar vindt passen.

Als ik ze zou laten testen is de eerst autistisch en hoogbegaafd en de jongste hoogsensitief.
En maakt hun dat anders?
Nee; ze hebben allebei eigen kwaliteiten die ze ten positieve kunnen benutten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:53

MoriMann schreef:
De meeste dieren praten niet met woorden zoals mensen dat doen. Ze kunnen geluiden maken, maar doen het meeste met lichaamstaal. Zoals al vele keren eerder is gezegd, ze zijn daar alerter op en meestal gevoeliger voor. Daardoor vangen ze het veel sneller op als baasjes net iets meer spanning hebben dan normaal. Hoe het dier daarop reageert hangt af van het karakter.

Net als dat sommige mensen een slechte bui van hun partner wel opmerken, maar negeren tot hij/zij er zelf over begint of ontploft, terwijl een ander meteen een opmerking maakt. En er zijn er inderdaad ook die het gewoon domweg niet zien of willen zien ;)

Met de gelinkte test is denk ik 80 tot 90% van de bevolking hoogsensitief, niet 15 tot 20% :Y) Ja, ik ben introvert en observeer meer dan dat ik deelneem in groepen. Door meer te kijken zie je meer en leer je onbewust sneller signalen 'lezen'. Ook hou ik er heel erg van om onder mijn steen te kruipen en van alle drukte af te zijn na een paar uur sociaal doen. Toch wil ik absoluut neit een stempeltje 'hoogsensitief'. Ik hou niet zo van hokjes en labels. En inderdaad, het verandert niets aan wie ik ben of hoe ik me voel in bepaalde situaties. Een ander heeft en zelfs nog minder aan.

Ik heb geloof ik niet de meest betrouwbare site er uit gepikt. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:57

Brainless schreef:
Maar een hoogsensitief kind is niet anders dan een ander kind?
Elk kind is uniek en elk kind is anders.
Elk kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en daar veranderd een stempel niets aan.
Ik denk zelfs dat ze zich nog kwetsbaarder gaan voelen daardoor.

Ik heb een dochter die heel analytisch denkt en haar emotie daarbij volledig aan de kant kan zetten.
Zij wil dan ook iets met rechten gaan doen en dat is denk ik ook haar richting waarbij haar karakter past.
Mijn andere kind is juist heel gevoelig en betrekt alles op zichzelf..... zij wil graag de verzorging in n dat is iets wat ik ook bij haar vindt passen.

Als ik ze zou laten testen is de eerst autistisch en hoogbegaafd en de jongste hoogsensitief.
En maakt hun dat anders?
Nee; ze hebben allebei eigen kwaliteiten die ze ten positieve kunnen benutten.

Dat hoef je ook helemaal niet te doen, daar is elke ouder vrij in. Het gaat er toch om dat als een kind heel veel moeite heeft in de omgang dat er naar gekeken kan worden. Dan kan men het een stempel er op drukken vinden maar voor dat ene kind kan het juist wel een opluchting zijn en voor de ouders ook fijn om eventueel een andere manier te vinden in de omgang.

We gaan nu heel offtopic. :) Ik snap volledig wat je bedoelt maar wat je zegt het ene kind is het andere niet en dat geldt ook voor ouders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:07

xniieeenke schreef:
Brainless schreef:
En wat heeft jouw kat dan wel wat die andere katten niet hebben??

Ze is veel sneller overprikkeld dan andere dieren, net als hooggevoelige mensen hebben.
Te veel dingen tegelijk is niet mogelijk, ookal zijn het maar 2 wat veel katten wel kunnen handelen.

Dit heeft mijn kat ook. Als er te veel prikkels zijn rent ze met een maniakale blik in het rond. En "te veel prikkels" is bij haar een pak eerder dan bij elke andere kat die ik heb meegemaakt. Nog nooit zo bij een andere kat gezien. Wat dan het beste is om te doen is om 'r even in een donkere, prikkelarme ruimte (badkamer) te zetten, kwartiertje later is ze dan weer bijgetrokken.
Ze is ook héél gevoelig op haar voetjes, die mag je niet zomaar aanraken. Ook bij voorbeeld als de dierenarts er aan zit wordt het haar op een gegeven moment te veel. Niet in de zin van dat ze het niet leuk vindt als iemand aan haar pootjes zit en dat aangeeft maar echt dat ze overwhelmed is en van streek raakt.
De kinderen in het gezin waar ze als babykitten leefde waren bang voor haar. Ze was de kleinste uit het nest. Doordat ze bij te veel prikkels zo extreem reageerde vonden ze haar een beetje eng. Dan heb ik het over een snoezig katje van 2 maanden oud en anderhalf pond zwaar. Terwijl ze zo lief is, ze heeft gewoon een hele rustige omgeving nodig.

En ja, natuurlijk is ze gevoeliger dan een doorsnee mens. Maar ook gevoeliger dan een gemiddelde kat, en daar is het TS hier geloof ik om te doen.

Andere katten hebben ook wel eens in die badkamer gezeten als ze druk deden, dat was voor hun dan een time-out op een andere manier. Dat waren katten die aan het kijken waren wat ze allemaal konden maken, niet katten die zo het heen en weer hadden dat ze niet meer wisten wat ze moesten doen en dus maar gingen rennen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:13

:Y) Ik denk dat mijn rooie poes dan paranormaal begaaft is ofzo. Zij krijst altijd en dan voornamelijk staand tegen de muur (met voorpoten) en dan krijsend en kijkend richting het plafond :+ Die ziet of voelt zeker wat... Nee, mijn poes is een beetje een aparte. Beetje prikkelbaar soms, kan ook teveel prikkels niet hebben in haar omgeving maar het is verder een schat en gewoon een typische kat. Niks vreemds aan. Mijn andere kat (kater) is een ander verhaal. Hij denkt dat hij een hond is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:22

Tja, jij kent je kat het beste. Een van mijn katten heeft iets/veel meegemaakt en is bij het minste of geringste naar boven. Je hoeft bij wijze van spreken maar scheef te kijken en ze is al weg. De ander raakt heel snel geirriteerd wanneer je haar kriebelt. Allebei zijn ze echt niet hooggevoellig. De ene kat is echter de ander niet, en jij alleen kent jouw kat het beste.