Konijn ziek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: Konijn ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:25

Tegenwoordig is er wel een geregistreerd middel tegen wormen bij konijnen namelijk Fenbendrops. Zelfde werkzame stof als Panacur overigens, maar eigenlijk moeten ze nu Fenbendrops mee geven ipv panacur aan konijnen, officieel gezien.

Ontwormen is eigenlijk altijd met Fenbendazol, omdat de wormen meestal pinwormen zijn en Fenbendazol het enige is wat die aan pakt. Merknamen Panacur en Fenbendrops.

E.Cuniculi slaat lang niet altijd op de nieren gelukkig en is vaak niet aantoonbaar in bloedonderzoek. Als je toch gaat ontwormen, wat 14 dagen achtereen moet zou ik zeggen maak dan 28 dagen af en behandel direct tegen EC. Dat zou ik in dit geval in ieder geval doen :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 07:20

Oh, weer wat geleerd Faniek :) !

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 07:32

Eoweyn_x schreef:
Gas door de cisaral? Dat is juist een veelgebruikt middel bij gas :)
Metacam is gewoon pijnstilling.

Hoop dat ze snel beter is.

Ja, sorry. Bedoelde darmkrampen. Staat in de bijsluiter als bijwerking. Maar volgens de DA moest ik dit gewoon blijven geven.

Faniek: klopt. Als de DA haar sterk genoeg acht ga ik dit gewoon doen en neem het andere konijn voor de zekerheid mee.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:33

Alles lijkt nu heel goed te gaan met het konijn. Komt langzaam weer aan in gewicht. Ze eet alleen bijna al haar ontlasting op, vind nauwelijks keutels in het hok en ik weet zeker dat ze goed ontlast. Als ze een tijdje geen lekkere dingen krijgt, begint ze toch ook maar aan het hooi. Medicatie stop ik vandaag mee, i.o.m. dierenarts. Kijken hoe ze het zelf gaat doen. Ben blij dat ze steeds zoveel verbeterd!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 11:32

Ondertussen alweer geruime tijd bezig met het behandelen tegen e. cuniculi. Het konijn lijkt aan te komen, incontinentie lijkt minder te worden en ze stinkt niet meer zo (was begonnen na start behandeling). Al met al een goed teken. Echter blijft ze hooi weigeren. Ze krijgt nu 2x daags science selective voer (genoeg zodat ze er bijna de hele dag mee kan doen), slobber, gedroogde brandnetel en gedroogd paardenbloemblad. (Bloedzuiverende en eetlustopwekkende werking volgens medewerker). Daarnaast krijgt ze gewoon groente en wat fruit, maar dat hooi blijft een crime. Verversen, thee, verstoppen in de slobber, malen en dán in de slobber, maakt allemaal niet zoveel uit. Net als paardenhooi (wat ze anders altijd kregen) als gewoon hooi als kruidenhooi, niks wil ze.

Momenteel staat ze qua medicatie op Fenbendrops, enroflox, metocloral en cisaraldrops. Laatste 2 alleen wanneer ik het nodig acht en metacam ook wanneer ik het nodig acht. Ze scharrelt door de kamer, komt regelmatig een aai halen.

Mijn zorgen blijven een beetje om het gewicht. Graag zou ik haar volstoppen met hooi, maar ze eet het niet. De hond daarentegen, die schijnt het wel lekker te vinden.... hond en konijn kunnen overigens goed met elkaar opschieten.

Hebben jullie nog tips? Ervaring wat betreft de cuniculi? Wanneer zag je verbetering?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:52

Ik heb er een met cuniculi gehad, en die kreeg vooral veel gras, paardenbloem, ook takjes van bomen waar ze de bast van op at.
Wat die van mij echter wel kreeg was dst ze op een gegeven moment niet kon plassen,toen was ze een jaar of 8 denk ik
Er mee heen gegaan en had ze een blaassteen ter grootte van een knikker.
Kijk dus in elk geval naar het calcium gehalte in het voer dat dat zo laag mogelijk is.

Staar je niet blind op het hooi, er zijn andere voedingsmiddelen die ook genoeg kunnen leveren.

Leffroi

Re: Konijn ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:55

Bedankt voor de tip! Dacht niet dat ze overmatig veel calcium kreeg op het moment. En maandag gaat ze sowieso weer even mee om te wegen, kijken of ze inderdaad aan blijft komen. Laatste keer was ze alweer 200 gram aangekomen.

Gras krijgt ze idd ook wel eens, maar dan zal ik dit gewoon wat meer geven als het kan. Het groeit nog niet zo hard :Y)