Hond wel of niet in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:24

Liezel1 schreef:
Margee schreef:
En je hebt er niet aan gedacht om naar de DA te gaan? Behalve dan voor een spuitje?

Jawel. Hij heeft enkele maanden geleden een blaasontsteking gehad en daarvan is hij genezen. Geen ontstekingswaarden etc meer na die tijd. Maar het moeite hebben met ophouden is gebleven...

Geen bloed geprikt? Ook al heeft hij blaasontsteking gehad kan er nog wel iets zijn......

xJolien

Als je zegt dat de waardes daarna toch altijd goed zijn geweest, zou ik mijn twijfels krijgen bij de dierenarts.
Volledig bloed- en urineonderzoek al gehad? Zoja, dan zou ik voor een second opinion gaan.
Bel in ieder geval de dierenarts eens op. Bellen kost niets...

Sunrise_

Onze hond had dit ook (het minder zindelijk zijn op oudere leeftijd), en hoewel ze ook nog heel actief was, was het toch 'onze hond' niet meer. We hebben het toen even aangekeken en net toen we besloten een afspraak te maken om haar in te laten slapen hoefde het niet meer, ze is waarschijnlijk van de bank afgevallen en brak haar heup, waardoor we haar direct hebben laten gaan. Onze hond was dan wel 14,5 maar ook al was ze 12 geweest dan hadden we met het minder zindelijk worden dezelfde beslissing genomen. Ze zat duidelijk niet meer zo in haar vel als vroeger (ondanks dat ze nog actief was), en ook telkens het zielige kopje wanneer ze weer een ongelukje had gehad, dat wilden we voor haar niet meer. Sterkte TS, want het blijven moeilijke dingen :(:) .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:27

Liezel1 schreef:
Kuggur schreef:
Bij dit soort topics is het antwoord naar mijn mening bijna altijd hetzelfde; als je je dit afvraagt is het tijd om er een einde aan te maken.

Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee om een hond in te laten slapen die nog zo vol levenslust zit....

Ik zeg niet dat je die beslissing even nonchalant neemt. Natuurlijk heb je daar moeite mee, de hond in kwestie is 12 jaar je maatje geweest.
Maar lees je eigen topic titel eens terug. Je hebt duidelijk goede redenen de hond in te slapen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:28

Dit klinkt mij iets te bekend in de oren.. Hondje van mijn ouders had op het einde dit probleem ook, DA zei dat het diabetes was. Pilletjes zouden niet meer werken en dus zouden mijn ouders moeten spuiten bovenop alle andere problemen die ze had. Mijn ouders hadden het uiteindelijk een week kunnen rekken en toen hebben ze haar laten inslapen.
Mijn ouders gaven in die week alleen 's morgens en 's avonds een bak water ook om het plassen. Erg sneu om je diertje zo te zien..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:30

xJolien schreef:
Als je zegt dat de waardes daarna toch altijd goed zijn geweest, zou ik mijn twijfels krijgen bij de dierenarts.
Volledig bloed- en urineonderzoek al gehad? Zoja, dan zou ik voor een second opinion gaan.
Bel in ieder geval de dierenarts eens op. Bellen kost niets...

Ja, heeft hij idd gehad.
Bloedonderzoek en urine afname.
Ik denk dat ik inderdaad morgen maar weer eens ga bellen.
Om jullie een idee te geven: ik was om 18:00-18:30 thuis. Toen ik de deur open deed is hij er weer uit geglipt en heeft hij zich helemaal vol gedronken. Zojuist heeft hij de bijkeuken onder geplast. Dat is dus 2 uren later...

Mizora

Re: Hond wel of niet in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:34

Als mijn hond zich voltankt moet hij 2 uur later ook hoognodig plassen, anders ligt het binnen (na het fietsen of na hevige stress tankt ze altijd). Is het geen idee om hem standaard 1.5 uur na het tanken even te laten plassen?

Hoe doet hij het op rijst en kip met olie? Verdraagt hij dat wel of heeft hij dat nog nooit gehad?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:34

Ja ik weet er alles van, mijn moeder had de dweil al vast op het moment dat de hond aan het drinken was, zat volgens mij iets van een halfuur tussen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:38

Het vele drinken zal vast een oorzaak hebben, daarvoor zou ik de dierenarts raadplegen.
Maar toen onze bouvier bejaard werd, werd hij ook onzindelijk. Hij wist gewoon niet meer dat hij buiten moest plassen, als hij moest, plaste hij gewoon. Dat gebeurde ook wel gewoon naast mij in de keuken. Ik ben er nooit boos om geworden, zelfs niet geïrriteerd. Het beestje werd oud en kon er echt niks aan doen. Ik vond het wel sneu om hem te zien aftakelen, maar hij had het zelf niet zo door.
Hij is twaalf jaar mijn maatje geweest, waarbij hij nooit boos werd om mijn fouten, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan boos te worden toen hij gebreken kreeg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:40

Heb je mijn post gelezen ts?? Echt het is het aanslingeren bij de dierenarts waard, de eerste dierenarts waar ik kwam heeft dit niet opgepakt, maar een andere begon er meteen over, een resistente bacterie die ook haast niet op test reageerde, mijn hond heeft zeker 4 weken op de pillen gestaan en het overmatig drinken en daarbij het in huis plassen verdween als sneeuw voor de zon

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:41

Ik zou sowieso beginnen met hem op een drink-rantsoen te zetten, voorop gesteld dat hij helemaal gezond is. Dit kan echt prima, zolang je een fatsoenlijke maat aan water aanbied. Dit is per hond even zoeken, wat hij/zij kan ophouden en toch voldoende binnen krijgt.
Verder kan je kijken of hij venkel-thee lekker vind. Dit aanbieden in twee bakken, 1 met water en 1 met de thee. Wij hebben op de praktijk meerdere honden die dit erg lekker vinden en het werkt van binnenuit verwarmend. Natuurlijk dan niet onbeperkt aanbieden, maar het valt te proberen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:41

Ten eerste; wat een nare situatie voor jou en de hond. Zo'n beslissing is heel zwaar.

Is de hond getest op suikerziekte en de nieren? Dat zijn dingen die grotendeels onder controle gehouden kunnen worden in veel gevallen.

Is er een mogelijkheid de hond bijvoorbeeld een verwarmd hok te geven met een zachte ligplek voor de uren dat je weg bent zodat hij een uitloopje heeft om te plassen en poepen? Of betegeld stuk bijvoorbeeld in de hal met een zachte mand en met een desnoods een stukje graszoden om te plassen?
Als de hond goed loopt en vrolijk is zou ik de beslissing niet zomaar nemen. Als de hond goede nieren en geen suiker blijkt te hebben en constant stress heeft van de ongelukjes wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:46

Ten eerste vind ik dit iets wat bij het ouder worden erbij hoort en je rekening mee moet houden. Het vele drinken is vaak een teken van een probleem wat misschien wat aangedaan kan worden. Dus nee inslapen zie ik niet in als het dier nog zo vrolijk is. En de hond kan er niks aan doen dus waarom laten merken dat je geïrriteerd bent? vind ik erg sneu.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:50

knollentuin schreef:
Heb je mijn post gelezen ts?? Echt het is het aanslingeren bij de dierenarts waard, de eerste dierenarts waar ik kwam heeft dit niet opgepakt, maar een andere begon er meteen over, een resistente bacterie die ook haast niet op test reageerde, mijn hond heeft zeker 4 weken op de pillen gestaan en het overmatig drinken en daarbij het in huis plassen verdween als sneeuw voor de zon

Ik ga morgen de DA nog even bellen. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit niet het geval zou zijn, omdat hij na de kuur helemaal ok was...

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:51

Mijn jackie teefje van 16 drinkt ook erg veel, ws door verminderde nierfunctie (volgens dierenarts). Ze moet dus ook erg vaak plassen. We laten haar om de 1 1/2 uur plassen en s'nachts ga ik er ook een keer voor haar uit. Daarnaast gebruik ik al een tijd hondenluiertjes en dat is echt ideaal. Ze was er erg snel aan gewend en mocht ze toch een keer binnen moeten plassen, vangt het luiertje alles op. Ze zijn er ook in grotere maten. Ik ben geen voorstander van drinken beperken. Ze blijven veel plassen en dan ligt uitdroging op de loer. Ze is verder nog blij, slaapt wel veel maar heeft verder nergens last van. Ze eet ook goed. Ik heb voor haar gekozen toen ze 12 was, ze zat in het asiel en ik zal voor haar blijven zorgen met alle ongemakjes zolang ze nog kwaliteit van leven heeft en dat heeft ze op dit moment absoluut nog.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:56

Liezel1 schreef:
knollentuin schreef:

Ik ga morgen de DA nog even bellen. Was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit niet het geval zou zijn, omdat hij na de kuur helemaal ok was...

Ja, precies dat had de mijne ook, maar begon na tijdje in huis te plassen en had een enorme dorst, de andere dierenarts heeft me direct een grote doos antibiotica gegeven en het probleem was verholpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:08

Ik zou toch ook nog even naar de DA gaan.

Hier ook een kat die een blaasontsteking heeft, bij hem blijkt er een zeer grote e coli bacterie infectie te zitten, die niet met 3 weken antibiotica over is.
Je hond is duidelijk nog niet gezond en als dat sinds een blaasontsteking is zou ik toch vermoeden dat er meer aan de hand is dan alleen ouderdom.

Even doorlichten dus en doorvragen bij de DA. Ook zou ik hem niet op drinkrantsoen zetten, die vochtbehoefte komt ergens vandaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:19

Een goede dierenarts zal nu verder gaan zoeken. Ben je bij je dierenarts aan het juiste adres Liezel?

Deze hond klinkt nog veel te goed om in te laten slapen. Zeker aangezien je nog niet veel gedaan hebt om hem te helpen met zijn reden waardoor je denkt aan inslapen (incontinentie).

Zeker nadat het begonnen is met een blaasontsteking.

Voor nu:
- vaker laten plassen. Als je thuis bent ieder uur even naar het gras lopen is een kleine moeite
- lage grote bak neerzetten met kranten/snippers
- hoeveelheid water meten (dus hoeveelheid water die je in de bak doet met vullen eerst meten met maatbeker)
- bloed en urineonderzoek
- lichamelijk onderzoek

Zo'n blij oudje.. Eerst alles uit de kast halen voor er overgegaan wordt op het definitieve. Ook dit dier heeft maar 1 leven.

Succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:24

Wellicht mogelijk om ergens een krant neer te leggen? Niets zo vervelend voor een zindelijke hond als in huis plassen, dat vinden ze verschrikkelijk. Je hebt er ook speciale matjes voor. Zo beperk je het tot 1 plek en scheelt je hond een hele hoop stress.

Verder echt verder zoeken lichamelijk en niet zomaar water weg halen. Als het toch de nieren of lever is vergiftigd een hond zichzelf op zo'n moment, dat is niet wat je wilt!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:37

Ik begrijp heel goed wat je doormaakt.
Ik heb hetzelfde met een hondje.
Ze is 15 jaar. Vrolijk en goed vitaal.
Maar ze drinkt en eet zonder stop zeg maar.
Plassen in huis. Ze blaft om niks.

Mijn hondje is dement. Niks ergs voor haar, maar voor de baasjes wat lastiger.
Ze heeft niet door wat ze doet.
Als ik terugkom van het wandelen met haar, en ze ziet haar riempje...oh gaan we uit?? Wat leuk.
Ze vergeet dat we net zijn weggeweest.

Ik zet haar wat vaker even buiten om te plassen. Houdt in de gaten dat ze goed drinkt en eet.

Maar het is lastig. Heb hetzelfde gehad met een ander hondje, hij werd 17 jaar.

Ik heb alles voor ze over....maar op een dag is het tijd om afscheid te nemen :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:38

Kuggur schreef:
Liezel1 schreef:

Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee om een hond in te laten slapen die nog zo vol levenslust zit....

Ik zeg niet dat je die beslissing even nonchalant neemt. Natuurlijk heb je daar moeite mee, de hond in kwestie is 12 jaar je maatje geweest.
Maar lees je eigen topic titel eens terug. Je hebt duidelijk goede redenen de hond in te slapen.

Incontinentie is een goede reden een verder gezonde hond in te laten slapen? Zonder ook maar enig onderzoek waar die incontinentie vandaan komt?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:42

Zodra ze binnen hun behoeften gaan doen maken wij er meestal ook een eind aan...
Hoe sneu is het dat het beestje zijn lichaam niet meer wil, ook al wil hij zelf niet meer.
En om hem nou met ongemak te laten leven omdat je er zelf geen afscheid van kan nemen...
Ik zou kiezen voor de bestwil van de hond, en hem in laten slapen, als hij een mooi leven heeft gehad is het toch goed.
Beter zo dan helemaal laten aftakelen tot het bittere eind.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:44

Er zijn luiers voor de hond te koop. Dat is in elk geval voor in huis prettig en als hij dan alleen is en zou er niet afblijven zou je hem in een bench of andere afgeschermde ruimte kunnen doen.
En wat m'n voorgangers zeggen: terug naar de dierenarts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:46

Wij hadden een soort spul voor onze oude tut... Zij liet vaak ook haar urine lopen omdat ze incontinent was

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:47

San87: vind ik (ook) niet. Lees dit topic ook met open mond. Baasje heeft er moeite mee dat de hond, die zijn hele leven trouw aan de baas is geweest, binnen plast vanwege ouderdom en dus is de enigste oplossing inslapen?! Jeutje daar schrik ik van. Je hond verdient toch wel meer dan dat?! Een extra onderzoek bij dr DA lijkt me een kleine moeite. En anders een oplossing zoeken, zorgen dat ze vaker plassen kan. Of buiten of op een mand of in een luier.