Meestal wel ja. Ik had ooit echt alle pech van de wereld... Wilde en lijn voortzetten met vrouwen. Dus niet dacht moeders... 10 mannen... Jemig wat baalde ik.
Ze is aardig op gewicht. Hoeveel gram zit ze nu op?
MerleSimone
Geplaatst: 29-01-16 23:52
Ah oke dan zat mn gedachtegang toch goed! Al snap ik inderdaad de jouwe ook wel. Maar blijft spannend! Ik heb gegokt op 9 jongen!
Ze zit nu op 53g. (begonnen op 38g) Jongen voelen nog erg klein dus denk dat ze nog wel even zitten.
De ervaring hier is dat ze vanaf de 2e week gestaag elke nacht 2g aankomen en de nacht voorafgaand aan de bevalling ineens een groeispurt maken van 3-6g. Tot nu toe zit ze netjes op 2g per nacht.
Ik heb ook geen idee wanneer ze gedekt is aangezien ze een mooi poosje bij de man gezeten heeft. Daarom is het dagelijks (soms 2x per dag) wegen een mooie graadmeter om te kijken wanneer ze van plan is te bevallen.
Vannacht is ze 4g aangekomen dus ze gaat de goede kant op richting groeispurt Ik verwacht dat ze aankomende nacht wel gaat bevallen of misschien zelfs vandaag nog als het vanavond rustig is in huis.
Ach als ik dat zo zie dan denk ik: misschien dat ik ooit nog wel eens een gezond meisje bij jou vandaan haal om daar een nestje mee te fokken. Alhoewel ik ze niet weg zou kunnen doen En langs de andere kant, groot worden ze allemaal, en ik vind ze allemaal fantastisch, welke kleur, maar of vorm ze ook hebben. Mijn 5 dames zijn ook geweldig zo!
Carr_friesje
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-16 01:46
TADAAAAA!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Smiley werkend gemaakt op verzoek
Het zijn er inderdaad 12 Zo snel ik kon zien zijn de geslachten 7/5 of 6/6 maar we zullen zien.
@Iris82 Nee ik ben over het algemeen niet zo bang voor dubbel rood. Als de man op roodbasis zou zijn dan zou 25% van de jongen in een vroeg stadium van de dracht al 'overlijden' en geresorbeerd worden in de baarmoeder.
Aangezien ze 12 levende jongen heeft acht ik de kans klein dat hij op roodbasis is. (Anders zou je daar 25% bij op moeten tellen en zou ze de dracht begonnen zijn met 18 jongen. Dat is theoretisch wel mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk. )
Bij rood worden de homozygote vruchtjes dus al in een vroeg stadium van de dracht afgebroken en door het lichaam opgenomen. Moeder en vruchtje ondervinden hier geen last van en de slechte vruchtjes geven ook weer voedingsstoffen af aan moeders als deze 'gerecycled worden door haar. Enige wat je als fokker merkt is dat het nest kleiner is. Dit vind ik persoonlijk niet zo'n probleem maar daar heeft iedereen natuurlijk een andere mening over.
Zo vind ik dat bij het schildpadgen wél weer een probleem. Deze is homozygoot lethaal en geslachtsgebonden. Mannelijke jongen die homozygoot zijn voor het schildpadgen worden compleet wit geboren zonder pigment. Enkel wat donker pigment bij neus en oren en de snorharen en vacht zijn erg gekruld. Deze jongen overlijden doorgaans binnen 2 weken na de geboorte. Als er bij hoge uitzondering een mannetje overleeft dan heeft deze last van evenwichtsstoornissen.
Dat vind ik dus wel een kwalijk gen om moedwillig homozygoot mee te gaan fokken.