16 jarige hond mee aan de fiets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: 16 jarige hond mee aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 02:05

En als je nu eens leest waar ts schrijft, namelijk dat de hond veel energie heeft eb niet genoeg heeft aan een blokje om, dan weet je dat er geen sprake is van voortslepen. De hond kan naast de fiets prima in zijn eigen tempo lopen en dan is er ook geen sprake van overmatige inspanning. Wat overigens al zeer ruimschoots genoemd is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:00

beatje schreef:
anneliesdj schreef:
Lopen naast de fiets is wat anders als trekken en mag gewoon.
Daarbij weet je niet of de hond ooit naast de fiets heeft gelopen en een licht ruisje is op die leeftijd volkomen normaal en is geen reden om stil te gaan zitten.
Rust roest, dat geld voor bejaarde mensen, maar ook bejaarde honden. Gewoon lekker in beweging blijven, ze geven zelf wel aan wanneer het teveel wordt.

Ja en op die leeftijd kan een licht ruisje bij overdreven activiteit fataal worden.Een bejaarde hond mag best bewegen maar in zijn eigen tempo.
Naast de fiets is verboden of hij nu trekt of niet.artikel 36 dier en welzijn.Nu zullen de meeste mensen er niks van zeggen maar als je met een oude hond naast de fiets loopt wel.Bovendien als je de artkelen over fietsen met hond gaat lezen die je vind via google zie je ook dat fietsen met te jonge of oude honden word afgeraden omdat het fysiek toch vrij belastend is.

hond naast de fiets mag dus wél, MITS hij aangelijnd is en geen hinder veroorzaakt.
http://www.vogelvrijefietser.nl/vragen/ ... t-de-fiets
Ik heb het nagevraagd aan familie van me die een hoge functie bij de politie bekleed heeft, en die zegt ook dat er geen verbod is, maar als er gevaar dreigt voor de maatschappij je wel een boete kan krijgen. Dat is dan volgens de interpretatie van de politieagent die je geval beoordeelt dus kan natuurlijk alle kanten op gaan.

Een hartruis is geen reden om je hond niet aan het werk te zetten, met rustig draven op het tempo van de hond en rekening te houden ermee en te stoppen voor hij moe wordt, kun je niks misdoen. een ouder paard kun je vaak ook prima nog buitenritten mee doen, zolang je hem niet overbelast.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 12:16

beatje schreef:
Ik snap echt niet dat mensen zeggen dat het kan hoor.De hond heeft notabene een hartruis en staar.Nooit naast de fiets gelopen en dan zou je zo'n dier van 16 wat al uitzonderlijk is voor een hond en zeker een groter ras naast een fiets voortslepen.

Serieus kan hier zo pissig om worden,als je hem bij mij uit het asiel had haalde ik hem terug.Buiten het feit dat een hond niet eens naast een fiets mag lopen met uitzondering van slee en trekhonden of met een speciale ontheffing.

Really? Moet ik dit serieus nemen? Ten eerste, nooit naast de fiets gelopen? Lees 1 post terug waarin er een sterk vermoeden is dat hij het wel vroeger heeft gedaan. Voortslepen? Omg, ja mijn volgende stap is om hem achter de auto te binden en met 100 door de straat te gaan.

Ik vraag naar opties om zijn welzijn te verbeteren en dat hoeft niet een fiets te zijn.

Read before you speak.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:33

Denkspelletjes zijn ook zeker een goede optie en dat zou ik ook in gedachten nemen. Mentaal maak je een dier sneller moe dan fysiek :)
Er bestaan speciale hondenpuzzels waar je snoepjes in kan doen en dan je hond de puzzel op moet laten lossen. Dit doe je dan een keertje voor of je helpt hem bij ieder stapje en dan steeds minder. Ook erg leuk hoe ze daar soms op reageren! En je bent net wat meer bezig met je hond dan als je gaat fietsen.

Maar als hond fit is en vitaal, dan zou een klein ommetje zeker wel kunnen alleen echt niet gaan overbelasten indd.
Wat wel wat vragen oproept is de staar, hoe erg is deze? Zou dit de hond kunnen belemmeren tijdens het fietsen dat hij niet goed ziet als je een keer naar rechts draait? Dat zou ik er wel in meenemen en goed rekening houden met dat als zijn staar erger wordt, je oplet of dit hem tot last is tijdens het fietsen.

Silly1972Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:39

Kort maar krachtig, NEE niet doen.
Zeker niet met een ruisje.
Wandelen en struinen is heel wat anders dan naast de fiets. Dat kan hem fataal worden.
16 jaar is al een aanzienelijke leeftijd denk maar aan 90-95 in mensenjaren.
Wandelen kunnen die bejaarden wel, maar zie jij ze nog hardlopen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:42

[BB] Nog bokkers met een oudere hond?

Dit is een oudere honden topic. Misschien moet je daar de vraag nog eens stellen. Zelf zou ik het met mijn fitte opa niet doen. Ik ben er zuinig op en hoop dat hij nog een tijdje bij ons is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:12

Volgens mij is het net als eten bij mensen: het is de afwisseling, aanpassen aan de persoon en het niet overdrijven dat voor een gezonde levensstijl zorgt.

TS is in mijn ogen goed bezig. Er zijn niet zoveel mensen die een oudere hond een nieuwe kans geven, ze denkt na over wat ze met het dier doet en de hond geeft zelf aan wat hij nodig heeft. Gaat helemaal goed komen +:)+

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:07

Over het wel of niet fietsen weet ik niks zinnigs te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Maar omdat je ook naar alternatieven vraagt, toch even een reactie.
Ik zag dat denkspelletjes al voorbij kwamen. Dat zou je op sommige dagen misschien met een kortere wandeling kunnen combineren. Je kunt denkspelletjes kopen, maar eigenlijk kun je heel veel dingen in huis (bv verpakkingen) gebruiken. Dan heb je ook steeds een nieuwe uitdaging.
Je had al gehoord dat honden van speuren ook goed moe worden. Dat klopt, mijn hond ligt daarna echt knock out :P Wat nog een 'makkelijker' alternatief is omdat je het overal kunt doen, is detectiewerk (zoeken op bepaalde geur). Ook daarna is mijn hond heerlijk voldaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:13

Een hond met staar ziet minder details maar contouren en verschil in licht en donker. Is dus geen enkel bezwaar.
Ik heb zelf een hond met staar en dat merk je niet aan hem, gaat ook gewoon mee aande fiets.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:02

Mijn step tempo ligt hoger dan fiets tempo. Fietsen ga ik niet steeds stoppen en honden lopen los mee dus snuffelen meer. Steppen doe ik stuk flink door en dan even lopen. Gaat heel anders en rustig step tempo is lastiger dan fiets.

Ik zou hem gerust mee nemen en kijken wat hij kan. Mijn boxer van 9,5 jaar die beroert in elkaar zit gaat ook nog 5x p week mee steppen. Hij gaat eerste stuk hard mee daarna snuffelen en behoefte doen en dan snel naar huis terug om brokken. Denk zo n 2 km maar echter we hebben lol en daarna kan hij slapen en bij komen (rondje voor ik ga werken).

Mijn andere hond is 7,5 jaar en die doet aan dogscooter en bikejoring 2x p week 4 a 5 km en heeft ED (is geopereerd jaren geleden) zonder problemen.

Kijk niet naar leeftijd en mankementen maar naar wat de hond kan wil en van geniet. Beter dat hij 17 wordt en een heerlijke tijd had dan 19 wordt en zich jaren verveelde ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:07

Op_zoek schreef:
Over het wel of niet fietsen weet ik niks zinnigs te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Maar omdat je ook naar alternatieven vraagt, toch even een reactie.
Ik zag dat denkspelletjes al voorbij kwamen. Dat zou je op sommige dagen misschien met een kortere wandeling kunnen combineren. Je kunt denkspelletjes kopen, maar eigenlijk kun je heel veel dingen in huis (bv verpakkingen) gebruiken. Dan heb je ook steeds een nieuwe uitdaging.
Je had al gehoord dat honden van speuren ook goed moe worden. Dat klopt, mijn hond ligt daarna echt knock out :P Wat nog een 'makkelijker' alternatief is omdat je het overal kunt doen, is detectiewerk (zoeken op bepaalde geur). Ook daarna is mijn hond heerlijk voldaan.

Mijn hond die best energiek is vind rennen en vliegen heerlijk maar ziet geen lol in denkspelletjes. Dat frustreerd hem enorm. Hij gaat of slopen of negeren. In zijn revalidatie periode na ED operatie was hij erg gelukkig met mee mogen in de auto en daarna ook moe van rond kijken maar denkspelletjes maakten hem gek. Dus is niet voor elke hond een oplossing. Speuren is denk ik voor het lichaam zwaarder dan lopen naast de fiets. Zeker als je fietst op draf tempo en de hond links en rechts kent op commando en dus alleen relaxt hoeft te draven naast de fiets

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:09

Langzaam fietsen en niet te lang. Ik fiets ook regelmatig met mijn dertienjarige. Die heeft wel wat artrose, denk ik. Hij staat wat lastig op 's avonds als hij lang gelegen heeft. Wandel ook veel Maar zijn tempo ligt echt wel een stuk hoger dan het mijne.