Jonge hond eet nauwelijks tot niets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:45

Mijn hond van 1,5 jaar oud heeft ook een alvleesklier probleem.
At in het begin erg slecht, nu gewoon goed. Weet niet of het verband heeft gehad, want het probleem met zijn alvleesklier is pas later gesteld (omdat het veelal vage klachten geeft).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:52

Heel herkenbaar, mijn Ridgeback reu (nu 3 jaar) at heel slecht. soms 5 of 6 dagen niks en dan weer 3 dagen goed. Hij was soms zo mager dat de heupbotjes eruit staken.... De langste periode was 10 dagen niet eten. Koekjes en dat soort dingen gingen er nog wel in. De dagen dat hij niet at kwam hij vaak niet eens kijken bij zijn bak. Ik heb ook nog een Ridgeback teef van 10 jaar en die heeft nog nooit een maaltijd overgeslagen, maar zelfs zij stimuleerde hem niet om toch wat te nemen.

Mijn reu was nog intact en ik heb toen alleen voor het slechte eten een chemische castratie laten doen (de chip) en hij begon langzaam aan iets beter te eten. Ook bleek hij niet goed op rundvlees te reageren (ik voer ook vers) en ben zijn maaltijd gaan veranderen. Hij krijgt nu altijd hetzelfde (carnibest lam, kippenek en wat schapenpens 100 gram voor de geur). Na de chemische castratie is hij gewoon gecastreerd en daardoor viel hij ook niet zo snel af als hij wat minder at. Nu gaat het heel goed, hij heeft nog steeds om de 3 a 4 dagen dat hij een dag niet eet maar nooit meer een lange periode. Hij blijft nu ook goed op gewicht.

Voor hem werkte dus, altijd hetzelfde vlees en castratie...

Ik hoop dat je er wat aan hebt want ik weet dat het echt heel naar is als je hond zo slecht eet..

har166

Re: Jonge hond eet nauwelijks tot niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:56

Even een 'vieze'vraag, hoe is zijn poep? en hoe vaak poept hij?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 18:05

Bedankt voor al jullie reacties, neem ze zeker serieus!

Fijn dat er toch wel wat herkenning is voor anderen, alhoewel het natuurlijk voor de hond(en baas) minder fijn is.

Gekookt water, bouillon, etc. hebben we allemaal geprobeerd. Doet hem niets.

Verder is zijn ontlasting mooi stevig, donkerbruin en hij poept ca. 1x per dag.
Hij braakt nooit, dus gal e.d. heeft gelukkig geen vrij spel.

Castratie ben ik eigenlijk niet zo'n fan van bij hem, aangezien hij van zichzelf al vrij afwachtend/onzeker is. Ik zou zijn ballen daarom het liefst zo lang mogelijk laten zitten. Alhoewel ik dat uiteindelijk liever heb dan dat hij niet blijft eten. Wie weet is de chemische variant een idee in de toekomst.

Wat ik nog bedacht heb, misschien dat hij toch wat stress heeft. Ten eerste zijn hormonen, er gaat heel wat om in een jonge hond. Allerlei lekkere geurtjes overal. Daarnaast hebben we nog 2 honden, waarvan 1 wat dement is. Hij wil nog wel eens raar reageren. Niet bijten, maar wel uit het niets grommen. Echter is dit hooguit 4x gebeurd het afgelopen jaar. Ik ga eens kijken of ik (desnoods homeopathisch) iets tegen stress kan vinden.

Amiqure hond stress, iemand daar ervaringen mee?

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:55

Hier nog zo'n lastige eter. Hij besloot gewoon na 2 jaar op kvv dat hij dat absoluut niet meer lustte. Maakte niet uit welke smaak of welk merk. Ik voer nu brok gemengd met een beetje blikvoer(graanvrij met hoog vleespercentage). Het blikvoer wissel ik qua merk en smaak steeds af en nu eet hij al een hele tijd gewoon goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:15

Ik heb eens gelezen dat het voor hondachtigen niet raar is dat ze niet elke dag eten. Wolven eten soms dagen niet en dan weer heel intensief bij een goede vangst.
2 x per dag eten is aangeleerd bij de mens.
Voor wolven wordt ook aangeraden ze eens per 3 dagen te voeren. Misschien voelt jouw hond zich daar beter bij minder voerbeurten

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:26

Ruby_Stables schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, neem ze zeker serieus!

Fijn dat er toch wel wat herkenning is voor anderen, alhoewel het natuurlijk voor de hond(en baas) minder fijn is.

Gekookt water, bouillon, etc. hebben we allemaal geprobeerd. Doet hem niets.

Verder is zijn ontlasting mooi stevig, donkerbruin en hij poept ca. 1x per dag.
Hij braakt nooit, dus gal e.d. heeft gelukkig geen vrij spel.

Castratie ben ik eigenlijk niet zo'n fan van bij hem, aangezien hij van zichzelf al vrij afwachtend/onzeker is. Ik zou zijn ballen daarom het liefst zo lang mogelijk laten zitten. Alhoewel ik dat uiteindelijk liever heb dan dat hij niet blijft eten. Wie weet is de chemische variant een idee in de toekomst.

Wat ik nog bedacht heb, misschien dat hij toch wat stress heeft. Ten eerste zijn hormonen, er gaat heel wat om in een jonge hond. Allerlei lekkere geurtjes overal. Daarnaast hebben we nog 2 honden, waarvan 1 wat dement is. Hij wil nog wel eens raar reageren. Niet bijten, maar wel uit het niets grommen. Echter is dit hooguit 4x gebeurd het afgelopen jaar. Ik ga eens kijken of ik (desnoods homeopathisch) iets tegen stress kan vinden.

Amiqure hond stress, iemand daar ervaringen mee?

Staat zijn voerbak in de buurt van die andere hond? Misschien is dat de dominante factor gezien hij onzeker is.
Onzekere honden castreren is niet aan te bevelen...dit kan ze onzekerder en feller maken.
Toch zou ik hem ook even na laten kijken

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:36

Vervelend ts dat hij zo slecht eet. Weet je ook of hij bij de fokker ook al slecht at? Heb je hetzelfde gevoerd als wat hij daar kreeg? Ook eens vuile pens geprobeerd?
Beste optie is denk ik idd meerdere keren per dag een kwartier de tijd geven.
Of in de vorm van een spel? Je hebt van die plastic puzzels die je dus makkelijk weer schoon kunt maken.

Ik heb verder ervaring met de bach rescue druppels tegen stess. Helpt bij mijn onzekere hond heel goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:37

Wat je misschien eens kan proberen is een week lang iets heel lekkers voeren. Gekookte kip bv. Iets waar hij écht gek op is. Als ie dat na een paar keer ook laat staan dan zou ik toch aan een medisch probleem denken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:38

Je schrijft dat het periodes zijn... Loopse teven in de buurt? Ik ken zat reuen die dan even niet eten. Of vervelend worden, herrie maken.. Die van mij eet zelfs nog met een loopse teef in huis dus ik herken het niet, maar ik weer dat t voorkomt..

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 20:25

Loopse teven niet in de buurt, maar ze kunnen natuurlijk ontzettend goed ruiken. Toch lijkt mij dat niet de oorzaak, die periodes dat hij wel goed eet lijken mij daar tekort voor...

Kan ik idd ook nog overwegen 8nnemiek :)

In welke vorm ik z'n eten ook 'presenteer', hij hoeft het meestal niet. Over de grond strooien, in een spel, etc. Niks werkt.
Ook de locatie maakt geen verschil, binnen/buiten, met/zonder andere hond in de buurt.

Hopeloos..!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:56

Gracezellaa schreef:
Onze hond eet niet meer door problemen met de alvleesklier, verder werken haar nieren ook bijna niet meer. Ze zit nu dus echt in haar laatste weken en ze is pas 4 jaar. Ik zou dit niet zomaar op puberteit gooien, maar ook beter onderzoeken.

Even een update: ze wordt vandaag ingeslapen...

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:04

Heel veel sterkte!

Mijn hond heeft vanochtend wat mij betreft bewezen dat hij gewoon aan het manipuleren is. Hij at namelijk direct zijn bak met vlees leeg.
Hij heeft verder ook geen symptomen of iets anders waar kan wijzen op gezondheidsproblemen. RR zijn gewoon onwijs slim..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:07

Hier beetje hetzelfde verhaal.
Ben ondertussen over gegaan op Cavom, hier staat altijd een bomvolle kom van en ineens was het opgelost.
Beide honden eten als zij daar de moment voor vinden en blijven mooi op gewicht.
Heb het idee dat vooral mijn BC echt zelf moet kunnen beslissen wanneer ze eet.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:19

Van de 5 honden hebben we 1 slechtere eter. Ze eet haar brokken wel op maar heeft langer de Tijd nodig. Ik voer zelf carnifarm = 40% rundvlees , vitaminen en mineralen komen van zee en schelpdieren en de olie van ...... Kan er even niet opkomen. Het is een geperste brok.

En wij voeren Canex . Is een krokante brok waar veel smaak aan zit.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:28

Mijn boxer van 14 maanden doet precies hetzelfde. Ook al vanaf pup vaak niet willen eten. Ik maak me er vooral zorgen over als hij na een periode van wel eten weer een dag of 2 niet wil. Omdat hij door het lastig eten al niet zo zwaar is ziet hij er dan snel erg mager uit. Maar... hij speelt goed, is enthousiast, zijn vacht glimt en tot nu toe eigenlijk altijd na een dag of wat gaat hij uit zichzelf weer eten. Ik ben nooit gewisseld van voer, hij krijgt brok, de enige concessie die ik al vrij vroeg heb gedaan is er een beetje aangemaakt diner van de oude hond doorheen roeren. Hier blijft het dus bij. Eet ie niet, blijft het in zijn kennel waar hij normaal eet staan en krijgt hij het 's avonds gewoon weer. Af en toe wil hij het 's middags nog wel eens eten als ik hem dan door omstandigheden in zijn kennel doe gaat hij er vanzelf aan beginnen. Ook mijn hond vertoont onderdanig gedrag in de buurt van zijn voerplek terwijl er naar mijn weten nooit iets raars gebeurd is daar.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:40

Gracezellaa schreef:
Gracezellaa schreef:
Onze hond eet niet meer door problemen met de alvleesklier, verder werken haar nieren ook bijna niet meer. Ze zit nu dus echt in haar laatste weken en ze is pas 4 jaar. Ik zou dit niet zomaar op puberteit gooien, maar ook beter onderzoeken.

Even een update: ze wordt vandaag ingeslapen...

Heel veel sterkte gewenst. x

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:41

Wat betreft het slechte eten ik kan er over meepraten.
Alles probeer je allerlei soorten versvlees, brok van alles erover en erdoor, spel van maken maar uiteindelijk helpt niets...

Bij ons bleek het achteraf toch echt door de hormonen en de schommeling hiervan te komen.
Nu ze gesteriliseerd is nergens last meer van.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:45

Mijn reu (akita van 11,5 jaar) had bijna zijn hele leven eetproblemen. Tenminste ik maakte er een probleem van, hij niet ;) .
Ook een aantal dagen bijna niets eten en dan weer een aantal dagen goed eten. Toen ik het vlees nog zelf samenstelde wist ik dat hij een zalmkop niet kon weerstaan, dus die had ik altijd in de vriezer als ik vond dat hij te lang niet at. Lichamelijk nooit iets kunnen vinden wat het niet eten zou verklaren. Ik ben gewoon opgehouden met er een probleem van te maken. Als hij honger heeft eet hij wel, is voortaan mijn gedachten. Na 20 minuten pak ik zijn bak weg, omdat anders mijn teef het op eet. En de volgende voerbeurt geef ik het hem weer.
Hij is toen hij 10 was nog gecastreerd ivm perianaalklier gezwel en sindsdien blijft hij beter op gewicht, ook als hij niet goed eet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:53

Onze hond (Boomer) deed dit ook. Zaten op een gegeven moment met de handen in het haar, omdat ze bij een broodfokker vandaan kwam, onder de wormen zat en zwaar ondergewicht had. We hebben denk ik wel alle merken uitgeprobeerd, maar niks wilde ze eten. Ja, als ze een aantal dagen niet gegeten had, at ze dan weer een dag of 2 dagen wel, om vervolgens weer dagen niet te eten.
Op aanraden van de dierenarts zijn we begonnen met kipfilet te koken en dit met rijst en bonen te geven. Dit ging al wat beter, maar er waren nog steeds teveel dagen dat ze niet at. Toen de rijst weg gelaten en nu eet ze echt super. Ze eet vrijwel altijd haar bak leeg en de dagen dat ze niet eet, zijn op 1 hand te tellen. We wisselen het koken van de kip nu ook af met bakken en ze krijgt dat dan met boontjes. Beetje opwarmen en klaar is kees :)

Er is nooit gevonden waarom ze al dat voer niet eet...we hebben nog een aantal keer geprobeerd, ook met mixen met de kip, maar ze is inmiddels 2 en eet t nog steeds niet. Kattenvoer kunnen we ook gewoon op de grond laten staan, ze zet er geen bek aan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:57

Stomme jappen Akishino :')
Ik heb er hier ook 2 van lopen. Eerst eentje, die als pup al dramatisch at. Ging ik met haar wandelen spuugde ze standaard alles vol met gal. Volgens mij dacht de hele buurt dat ik haar niet voerde. Overleg met dierenarts, alles geprobeerd maar geen verbetering. Ze is altijd moeilijk blijven doen. Heeft even op vers vlees gezeten ivm voedselallergie en dat ging beter, maar daar reageerde onze andere hond op door doodziek te worden dus daar zijn we mee gestopt. Bij onze eerste hond lieten we ons door het slechte eten verleiden om haar constant vanalles toe te stoppen, waardoor ze een giga schooier is geworden, dus we namen ons voor dat nooit meer te doen.
Later dus een tweede hond er bij gekregen, die als pup echt vraatnijd had. Beest klom als hij zijn bak op had omhoog om bij de bak van de ander te komen (die hoog stond afgesteld). Hij legde zijn kop op de rand, duwde zich dan omhoog dat de voorpoten er in stonden en vrat die bak ook leeg :')
Later toen hij een half jaartje oud werd begon dat te verminderen, hij werd aardig schraal. Fokster diverse keren gebeld er over (uiteraard ook met dierenarts overlegd), maar die zei me geen zorgen te hebben en dat heb ik dan ook maar niet gedaan.
Uiteindelijk groeide hij erg langzaam maar is hij wel uitgegroeid tot ik mooie volwassen hond met voldoende breedte. Als puber wel echt mager geweest, was constant de opmerking op showrapporten ook. Uiteindelijk ook gecastreerd (niet hierom overigens) maar ook daardoor niet meer gaan eten. Hem hebben we dus nooit wat bijgevoerd, tuurlijk af en toe een koekje maar niet meer zoals bij de eerste constant maar alles toestoppen om te zorgen dat ze eten.

En nu krijgen ze onbeperkt brokken van eendenvlees met aardappel, wel in afgemeten hoeveelheden per keer. Streven is 3 bekers per dag, maar vaak genoeg dat ze 's avonds de eerste een keertje leeg eten. Andersom zijn er ook dagen dat ik ze 4 bekers kan voeren. Ze blijven echter beide mooi op gewicht en zolang dat zo is ga ik er maar vanuit dat ze zelf beter aanvoelen wat ze nodig hebben als dat ik denk.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:05

@secricible, die japjes zijn ook allemaal hetzelfde _O-

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 11:19

'Fijn' om te horen dat er nog meer met deze kwestie worstelen!

Hij zit inderdaad wel gewoon goed in zijn vel, is vrolijk, speelt graag en glimt als een spiegel! Hij is alleen gewoon erg mager... Waarschijnlijk heeft hij daar minder moeite mee dan z'n baas :)

Aangezien hij brokken nog vers goed eet, geef ik hem het liefste vers voor die keer dat hij wel eet. Het is helaas niet mogelijk om vers vlees de hele dag te laten staan. Ik ga vanaf nu dus ook heel consequent het een kwartier neerzetten en het daarna weghalen als het niet op is. Tussendoortjes misschien inderdaad minderen, zodat hij niet kan gaan denken dat hij het ook wel kan redden op alleen die tussendoortjes.

Ik heb geen ervaring met die jappen, maar ridgebacks kunnen er ook wat van :P

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:09

Gewoon helemaal geen tussendoortjes als hij ook niet wil eten. Vind hij neutrale kauwkluiven wel lekker (bij de rawhide van farmfood?). Anders geef je die als hij wel heeft gegeten. Soort beloning maar ook goed voor zijn gebit.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:06

Ruby_Stables schreef:
Oké, heeft er iemand toevallig ervaring met het volgende:

Mijn hond (Rhodesian Ridgeback) van 14 maanden eet verschrikkelijk slecht. Hij is als pup gespeend op vers vlees en dit heeft hij bij mij ook altijd gekregen. Helaas eet hij slecht, al vanaf het begin. Dus dacht ik, ik probeer toch eens brokken. Helaas eet hij die nog slechter.

Het gekke is dat hij af en toe een dag of 3 heeft waar hij wel heel goed goed, maar dat kan zomaar weer afgelopen zijn. Als hij alleen al z'n voerbak ziet loopt hij al achteruit, alsof die voerbak hem gaat aanvallen.

(de meeste) snoepjes en dauwstaven eet hij wel gewoon, dus problemen met zijn tanden zijn eigenlijk uitgesloten. Andere bak voor zijn voer, verschillende merken vlees en brokken ook al geprobeerd. Zalmolie id. eroverheen werkt ook niet. Mengen met vis of ei ook niet, terwijl hij dat juist heel graag lust.

Momenteel is hij echt mager, wat niet verwonderlijk is als je niet eet. Ik zou hem zo graag wat beter

willen laten eten. Op het moment wordt ik er echt helemaal simpel van...

Zet de voerbak eens n n stuk van de grond, kan wel last van zn nek of slokdarm hebben, zeg ook maar wat,maar het proberen waard

Wie heeft dit ook wel eens aan de hand gehad? Wat was er toen aan de hand? Of heb je tips? Ik heb zo onderhand het idee dat ik alles geprobeerd heb, maar misschien mis ik toch nog iets?