Hond in rugzak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:43

slimmerik schreef:
Sjonge, je wilt de discussie niet? Iedereen neemt op een andere manier de verantwoording voor zijn/haar hond. Ik raad je aan je hond wel goed voor te bereiden.....beginnen met een kwartier met uitbreiding naar 2 uur.... in de droogtrommel....... Dat is nl. het beste te vergelijken met 2 uur klotsen in een rugzak in de Spaanse zon.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Wil je je hond echt een plezier doen? Laat hem vooral thuis! Dit is niet verantwoord, noch voor de hond, noch voor het paard.

femo

Re: Hond in rugzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:08

Jonge jonge wat een onzin weer zeg. Misschien gaat TS wel alleen rustig stappen oid. misschien is het voor kleine stukjes en loopt hij er voor de rest de hele tijd naast. of misschien raakt de hond in paniek als hij alleen thuis blijft maar is verder heel relaxed?

jullie kunnen het ook gewoon aan haar vragen zonder gelijk 144 te bellen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:26

Hier hebben we ook al geoefend.
Afbeelding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:30

Als ik op stal zie hoeveel de kleinste hondjes (chihuahua's en boomers) afrennen, dan is het voor mij duidelijk dat al die tassen nergens voor nodig zijn. En daarbij kan een hond ook echt wel een paar uurtjes alleen blijven, lijkt mij ook fijner voor hem dan in de Spaanse zon in een rugzak rondgehobbeld worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:30

femo schreef:
Jonge jonge wat een onzin weer zeg. Misschien gaat TS wel alleen rustig stappen oid. misschien is het voor kleine stukjes en loopt hij er voor de rest de hele tijd naast. of misschien raakt de hond in paniek als hij alleen thuis blijft maar is verder heel relaxed?

jullie kunnen het ook gewoon aan haar vragen zonder gelijk 144 te bellen.

zoals je in op al kunt lezen is de hond helemaal niet lekker relaxed op het paard..

en zelfs met rustig stappen.. als jij nu een uur in een postzak gaat zitten en we hangen je aan een touwtje wat we rustig heen en weer schommelen aan een boomtak.. hoelang vind jij dat lekker en leuk?

ja zult zult altijd honden hebben die het wel leuk vinden.. maar dat zijn honden die uit zichzelf al alle moeite zullen doen om je duidelijk te maken dat ze mee willen op het paard..

hier is het tegenovergestelde aan de hand.

Daarnaast heeft de hond af en toe problemen.. dus als er onderweg iets aan de hand is, dan wordt de rugzak ineens een verplichting..

je kunt beter de tijd gebruiken om je hond te trainen om een paar uurtjes alleen te kunnen zijn dan m 'rijles' te geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:37

Dreamybol schreef:
Als ik op stal zie hoeveel de kleinste hondjes (chihuahua's en boomers) afrennen, dan is het voor mij duidelijk dat al die tassen nergens voor nodig zijn. En daarbij kan een hond ook echt wel een paar uurtjes alleen blijven, lijkt mij ook fijner voor hem dan in de Spaanse zon in een rugzak rondgehobbeld worden.

Ik heb ook een zeer gezond en actief hondje en gebruik de tas alleen als vervoermiddel of in bijvoorbeeld in een winkel.
Mijn hondje is een opvangertje met enorme verlatingsangst, waarom zou ik hem al die stress aandoen als hij ook gezellig mee kan :?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:41

1. dat gaat veeel te warm zijn. In zo'n rugzak vastzitten in de zon, zonder water (want dat lekt en kan dus niet). Oververhitte hond -> beestje kan het loodje leggen.
2. dat gaat veeel te oncomfortabel zijn. Twee uur lang heen en weer geschud worden, zodat dat je hond kan zien welke richting op (hij zit immers achter je en ziet niet waar je heen gaat.) Dan krijg je een beetje het effect van lezen in de auto -> misselijkheid!
3. dat gaat veeel te stresserend zijn. Hond kan geen kant op, verveelt zich waarschijnlijk. Hond in de stress -> blaffen en piepen -> paard en jij over de zeik -> vaarwel ontspannend ritje.
4. dat gaat veeel te gevaarlijk zijn. Paard schrikt van een beweging van je hond (of van boskabouters) en maakt een sprong. Jij kan niet volgen omdat je 12 kg meer weegt dan normaal en BAM daar lig je. Op je hond. Hond plat, paard weg en jij voor eeuwig een schuldgevoel over waarom je in hemelsnaam zo stom kon zijn..

Bezint eer ge begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:50

betadine schreef:
Ik val nog niet zo snel en het word een ritje van 2 uur ofzo. + dat die andalusiers toch bijna altijd wel heel fijn zitten. Ze in het vakantiehuis laten alleen vind ik ook maar sneu.

Waarom is het sneu dat de hond 2 uur alleen is in een vakantiehuis?
1. Elke nacht dat jij slaapt, is de hond alleen
2. Elk uur dat jij overdag werkt/naar school gaat/boodschappen doet/gaat stappen is je hond alleen.

De enige reden waarom jij het opeens zielig vindt dat de hond 2 uur alleen is, is omdat het voor jouw gevoel een vakantiehuis is en daarom moet iedereen leuke en actieve en spannende activiteiten doen en het erg gezellig hebben met elkaar. Voor de hond is het gewoon een huis. En zoals in elk huis is een hond ook daar soms samen en soms alleen. Waarom zou dat nu opeens een probleem zijn? Projecteer alsjeblieft niet jouw vakantiegevoelens en -teleurstellingen op de dieren om je heen.

Net zoals ruiters die een weekje op de Veluwe gaan logeren en dan met hun absoluut ongetrainde weideknollies twee uur per dag buiten gaan rijden, want anders is het zo sneu voor het paard als hij eindelijk in zo'n mooie omgeving is maar er alleen maar in de wei staat... _-:(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:56

Dat kun je niet vergelijken.
Zoiets zou in mijn hoofd ook niet opkomen :))

Maar een hondje is anders.
Het mijne is dus inderdaad 24/7 bij me, gaat ook overal mee naar toe.
Pas echter wel mijn activiteiten en reisdoelen aan aan zijn kunnen en behoeftes ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:56

Shirley, wat is er gezellig aan in een tas mee naar de winkel? Net zoiets als peuters die op koopavond gezellig benen moeten kijken vanuit hun buggy omdat pa en ma het leuk vinden om het kind me uit winkelen te nemen.. Ik zou in zo'n geval eerder gaan werken aan de verlatingsangst zodat het hondje ontspannen in zijn mandje kan blijven. Maar wellicht heb je dat geprobeerd en is dat gewoon geen optie, dan snap ik die tas best. Maar daar zit in jouw geval dus wel een stuk meer achter dan bij, helaas, de meeste mensen die de hond en tas als mode-accessoire zien en gebruiken.
En eerlijk is eerlijk, ik dacht toen ik die kleine hondjes nog niet echt kende ook dat ze met hun korte pootjes misschien niet ver konden lopen ofzo. Maar zie nu met eigen ogen dat dat niet de reden achter de meeste tassen is. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:04

Dat is mij ook een raadsel, maar hij vindt het een feest :D
Als hij er maar bij kan zijn.
Ik word inmiddels al versleten voor de dorpsgek die al kletsend door de supermarkt scharrelt, maar ach :+

Heb er inderdaad van alles aan gedaan, maar jarenlange gewoontes haal je er bij een ouder dier niet gemakkelijk uit.
Dus heb ik me maar aangepast ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:08

@Shirley: Klinkt liefdevol zo! En ach, dorpsgek, ik ken ergeren namen voor mensen. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:14

Daarom!
Trek me er ook niks van aan :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:17

Ik heb ook een familielid die haar hond in rugzak meeneemt. Niets mis mee maar ze past wel haar activiteiten aan. Geen haar op haar hoofd die er aan denkt ermee te gaan paardrijden. Je doet de hond er geen plezier mee en valt in mijn beleving onder egoïsme en mishandeling.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:22

@Shirley: hondje is toch wel voorzien van een Shirley™ muts?

Behalve het gewicht van de rugzak en alle andere nadelen is ook al vaker het paard genoemd. Die zijn niet gewend dat er een hond boven ze is, hoe gaan die reageren? Ken een pony die helemaal bomproof is, klappertjespistool of paraplu, maakt allemaal niet uit. Maar probeer niet om even ontspannen een blikje fris te drinken als je erop zit. Als het blikje even knispert (en dat doet het als het bijna leeg is) schiet de pony er vandoor /3

Kun je beter een eigen paard huren voor de hond:
Afbeelding
:+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:26

Is dit serieus? ??

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:29

Je doet een hond toch niet in een rugzak? :?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:46

Ik weetdat cowboys vaak hun honden mee nemen op tochten dus eens gezocht hoe zij dat doen en ben 2 opties tegen gekomen.
Deze :+
Afbeelding

en verder komt deze manier nog al eens boven.
Afbeelding

In een zak zou ik niet doen, veels te warm en op je rug wordt het snel erg zwaar.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:00

Oei, had gedacht dat dit een grap was waarbij iemand een knuffel hondje in een tas mee had, maar dit is ook nog echt serieus..
Het is mijn droom om later met mijn paard en hond samen kunnen rijden, waarbij ik dus bedoel dat de hond meeloopt, zou het mijn hond nooit aandoen om in een tas mee te liften. Zou ik haar (en mijn paard) absoluut geen plezier mee doen. En dan heb ik het nog niet eens over de warmte in zo'n tas, helemaal in dat land.
Als jij denkt dat je hond dit niet kan lopen moet je ook niet van je hond verwachten twee uur lang in dezelfde positie te moeten zitten/liggen. Denk persoonlijk dat dit op den duur pijnlijker voor de hond is dan meelopen. Ik zou in jouw geval de hond thuis laten, en erop trainen dat jij langer dan een paar uur weg blijft. Snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen in jouw omgeving dit niet tegen jou hebben gezegd, een beetje dierenvriend zou dit iedereen afraden...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:03

Mijn hond gaat ook mee op buitenrit, maar mag lekker zelf lopen! (iets ander formaat) Maar als je hele stukken stapt kunnen ze 2 uur prima volhouden, tenminste onze hond wel. En anders in het huisje laten! Wij hebben dit jaar ook de hond mee gehad op vakantie. 1 dag gingen we naar CHIO aachen, 's ochtends dikke wandeling door de heuvels van Limburg en 's middags heeft hij mooi bij kunnen slapen in het huisje! Gaan ze echt niet dood aan even alleen zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:06

Gezien het feit je het waarschijnlijk toch wel gaat doen, ongeacht de goedbedoelde adviezen om het niet te doen, wil ik je graag 1 tip meegeven: geef je hondje een flinke dosis primatour want het kan niet anders dan dat hij gruwelijk wagenziek wordt achterop je rug terwijl jij zit te hobbelen op het paard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 16:33

Ok blijkbaar is lezen voor velen ook nog een opgave. Ik maak geregeld bergtochten van 20km met + 1000m niveau verschil. Dat is voor een klein hondje met een patella luxatie best wel zwaar.Als ze last krijgt van haar knieën wil ik haar dus gemakkelijk kunnen dragen. De draagtassen die ze voor honden maken zijn geventileerd aan de hand van netten op de zijkant dus warmte vormt niet echt een probleem. Vooral dat ze heel erg goed tegen de warmte kan en liefst van al onder de brandende zon blijft liggen (wat ook niet goed is natuurlijk).

Een moto heeft misschien geen eigen wil, maar als de hond uit de tas geraakt aan 120km per uur schiet er ook niet veel meer van over. Dusja vind dat gevaar ook reeel... maar dat zijn we hier meer gewend te zien..... Heb laatst nog een hond uit een menkar zien vliegen waarbij het paard op hol sloeg... thans hoor je daar ook nooit iemand over terwijl er wel degelijk ook ongevallen mee gebeuren.

Ik zeg niet dat ik standaard de hond mee ga nemen te paard, maar voor deze zomer zou ik het graag uitzonderlijk is doen. Het ritje zelf zou 2 uur zijn, maar het ligt 2-3 uur verder als de woning + dat we er misschien overnachten.
Ik weet best dat ik kan vallen en dat dat iedereen kan overkomen, maar ik kan ook aangereden worden of een rotsblok op mijn hoofd krijgen. Soms moet je ook wat geluk hebben.

Dus nogmaals... ik zoek een hondenrugzak (geventileerd dus) en bokkers die ervaring hebben met hondenrugzakken.

@spatter: zo heeft ze deze week al 5 minuutjes met mij rondegestapt. Dit zie ik ons zo geen 30 minuten volhouden :)

Shirley: die trolley had ik al gezien maar vind ik een beetje lomp ogen en te hoog als ik er mee op paard wil zitten. Moet onder de 40 cm hoog blijven omdat ik hem ook op mijn buik wil kunnen hangen.

Het is niet de bedoeling dat ik mijn hond door elkaar kluts. Ik ben echt geen dierenbeul... in de mate van het mogelijke kan ze los, maar een klein hondje met een patella luxatie kan ook pijn hebben en dan wil ik ze gewoon rustig in stap in een tas kunnen dragen (Indien nodig dus!!! Voor hetzelfde geld gebruik ik hem hierbij niet). Tas met dus iets minder flexibele onderkant zodat het voor haar ook comfortabel is.

Ik heb altijd mijn honden overal mee naartoe genomen op reis en altijd los laten rondrennen. Nu merk ik dus enkel bij zwaardere tochten dat die knie opspeelt en 7kg onder de arm als je zelf al aan het forceren bent...dan lijkt een tas gewoon handig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:35

Als je niet wil dat je hond door elkaar word geschud zal je hem tegen je lichaam moeten binden, anders word het zeker geklots. En dat lijkt me met warm weer ook niet echt prettig voor beide partijen.
Ik zou het in ieder geval nooit proberen, zou als de dood zijn dat ik er per ongeluk toch af val. Met wandelen zal het ook niet lang comfortabel blijven vrees is.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:39

Nee sorry, dan nog zou ik het niet doen. :n
Als je wel zo lang weg blijft zou ik oppas zoeken voor de hond, zoals ik al zei; als ze dat eind niet meer kan lopen moet je ook niet van ze verwachten dat ze zolang in dezelfde positie moet zitten of liggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:45

Idee om misschien de hond door een orthopeed te laten opereren, want een patella luxatie is altijd pijnlijk
Zelfs bij een gewone wandeling...