Kat ziek, geen idee wat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kat ziek, geen idee wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:00

Het zijn al heel zachte brokjes die zo uit elkaar vallen, je zit dat ze uit elkaar gaan als ze eraan lekt dus ze krijgt er ook wat van binnen. Als ze beetje bij beetje wat binnen krijgt heeft ze toch niet iets waarop ze voort kan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:01

met de scope kunnen ze volgens mij alleen onder narcose kijken. Kan ze niet een infuus krijgen met wat eten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:05

Klinkt toch als een obstructie of mogelijke (zelf)vergiftiging. Hopelijk gaat ze toch snel weer goed eten, want anders komt ze straks niet meer uit deze neerwaartse spiraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:10

Momenteel loopt ze wat rond in huis, iets dat ze de voorbije dagen helemaal niet meer deed dus ik hoop dat dit een teken is dat het de goede kant uitgaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:16

annepaardoes schreef:
Heeft de dierenart bij het consult in haar bek kunnen kijken? Een optie is ook een bekinspectie laten doen om te kijken of de geur uit de bek komt (lees: gebitsproblemen, tumor enz.)

dat de tanden er goed uitzien wil idd niet zeggen dat er zich onder de tanden niets afspeelt idd..
of dat er geen sprake is van iets in de keel..

stinkende adem wil vaak iets zeggen over mond/keel gebied.
die van mij 19 jaar oud had vorig jaar ineens een absesje onder de kin bijvoorbeeld.. precies in de diepte tussen u vorm van de kaak.

binnenkort gaat ze weer naar de DA voor de jaarlijkse apk. nu merk ik zelf al op dat ze stijver is in haar nek en in tegenstelling tot afgelopen maanden/jaar riekt ze nu uit haar bek en vind ze het vreselijk als je haar bek opent.. Tanden zien er echter nog steeds goed uit, ondanks een beetje tandsteen..

maar ik wil dus dat ze dat gebied echt goed bekijken, want ik heb zelf al een gevoeligheid opgemerkt + de riekende adem. En ben beetje zunig op haar, omdat ze inmiddels buiten de reservetijd en in de verlenging is aanbeland.. vorig jaar is chronisch nierfalen geconstateerd met hooguit een paar weken tot maanden maar toch echt niet meer dan een jaar nog te gaan (dat was november 2014).. speciaal dieet en medicatie.. van de medicatie werd ze beroerd, dus haar daar afgehaald (na samenspraak met een nieuwe DA.. voer belangrijker als haar zieken met medicatie puur voor misschien een maandje extra)

soms zijn het de kleine dingen waar je allert op moet zijn.. en komt de DA niet met een verklaring voor de adem, dan zeker niet schuwen om een andere te zoeken. Soms ziet een tweede meer dan de eerste. (Hier overigens veranderd van DA omdat de andere gewoon uitzuigers waren en zonder verstand met mijn kat bezig waren. Maar zeer gelukkig dat ik er iemand anders naar heb laten kijken)

veel slapen, zeuren om eten maar vervolgens niet of nauwelijks eten of weinig weg krijgen..
wijst voor mij op versnelde schildklierfunctie overigens..

dat is hier ook een issue (chronisch blaas, zorgt weer voor misselijkheid dus daardoor juist weer niet veel willen eten en drinken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:21

De schildklier is getest en was in orde. Zeuren om eten heeft ze nog nooit gedaan. slapen daarin tegen is haar leven. Als ze in heel haar leven 5% is wakker geweest is het veel ;) Ga dan vragen om de tanden ook nog eens extra te onderzoeken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:24

Is er een mogelijkheid om bij een da speciaal voer te halen? Ze hebben speciaal blikvoer met extreem hoge voedingswaarden die je heel goed kan mengen met een beetje warm water zodat je een papje krijgt. Dit eet makkelijk voor ze en ruikt door het warme water lekker sterk waardoor ze snel genegen zijn te gaan eten. Daarnaast is het evt te dwangvoeren met een spuitje in de bek.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:26

als het echt puur eten is..
dan heb je bijvoorbeeld blikvoer voor zogende moeders..
zoals lizy al aangeeft, even aanlengen met wat warm water
en dat zonodig met een spuitje naar binnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:34

Ik ga het sowieso meevragen deze avond :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:36

ondanks je soms uit een negatieve spiraal komt met dwangvoeren vind ik het echt barbaars. als de kat gaat kokhalzen is ze echt misselijk en dan moet je er ook niets in willen stoppen.

ik zou wel naar een andere dierenarts gaan. waar ik stage loop zou je direct langs kunnen komen, en dat zou bij andere dierenartsen in dit geval ook moeten kunnen..

een kat die al zo lang niet gegeten en gedronken heeft is wel echt in gevaar. ze krijgen last van leververvetting en uitdroging (dus ook nieren)
en ik zou echt foto's laten maken.
hoe ligt de kat erbij? heeft ze een hele dikke buik? pijnlijk?

ik neem aan dat de DA wel in de bek heeft gekeken. maar meestal komt zo'n ontsteking (als een kat er echt ziek van is) wel naar voren met de bloedtesten..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:41

femo dwangvoeding vind ik minder barbaars dan toestaan dat je kat slecht of niet eet,
want leververvetting gaat al heel snel.

en die van mij kokhalst bijvoorbeeld vooral op een te lege maag, als ze te laat bedacht heeft dat een hapje eten wel verstandig is ;).. of wanneer ze na lang slapen (te laat dus) gaat eten, dan komt het eruit.
Te leeg raken en misselijkheid zijn ook een negatieve spiraalvorming.. hoe leger, hoe misselijker ze kunnen worden van een beetje eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:49

elenaMM77 schreef:
femo dwangvoeding vind ik minder barbaars dan toestaan dat je kat slecht of niet eet,

en die van mij kokhalst bijvoorbeeld vooral op een te lege maag, als ze te laat bedacht heeft dat een hapje eten wel verstandig is ;).. of wanneer ze na lang slapen (te laat dus) gaat eten, dan komt het eruit.
Te leeg raken en misselijkheid zijn ook een negatieve spiraalvorming.. hoe leger, hoe misselijker ze kunnen worden van een beetje eten.

En bedankt hé...

femo: Ik ken die andere dierenartsen. Ben heel tevreden van de praktijk hoor, maar ze gaan gewoon hetzelfde doen als de huidige dierenarts. Beginnen bij bloed trekken en wachten op de uitslagen. Dan ben ik binnen 5 uur sneller af bij de andere dierenarts die dit al allemaal heeft gedaan. Die gaat dan gewoon verder met zoeken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:01

Het meeste wat bij me opkomt, is hier inmiddels al gezegd dus mijn inbreng heeft weinig toegevoegde waarde.

Maar, ik ga duimen voor je kat dat je goed afloopt !

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:18

Mijn kat (leeft nu niet meer) had dezelfde symptomen.. Uiteindelijk katten hiv.
Hij heeft de goede medicijnen gekregen en is weer helemaal de oude geworden. (totdat hij na een tijdje een blieding heeft gekregen, we hebben hem toen in laten slapen)

Je zegt dat je kat kwijlt en uit de mond stinkt. De mijne had dat ook gedaan. Hij leek meer dood dan levend.
Misselijk was hij, en veel liggen en schlapen..

Heel veel sterkte met jou kat

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:25

DeMolenhoek schreef:
Ik ga het sowieso meevragen deze avond :)

Oh nog een ding. Ze hebben ook een soort poeder wat je op kan lossen in water. Mijn kat vond dat echt heel vies en toen ik er aan rook wist ik ook waarom. Dat stinkt echt verschrikkelijk dus dat zou ik niet meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:30

Arashah schreef:
Mijn kat (leeft nu niet meer) had dezelfde symptomen.. Uiteindelijk katten hiv.
Hij heeft de goede medicijnen gekregen en is weer helemaal de oude geworden. (totdat hij na een tijdje een blieding heeft gekregen, we hebben hem toen in laten slapen)

Je zegt dat je kat kwijlt en uit de mond stinkt. De mijne had dat ook gedaan. Hij leek meer dood dan levend.
Misselijk was hij, en veel liggen en schlapen..

Heel veel sterkte met jou kat

Ze is Hiv vrij, komt nooit buiten en onze andere katten zijn dat ook, dat kan het dus al niet zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:56

17.50 terug naar de dierenarts, suiker was ook goed. We gaan verder onderzoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:08

Zouden het haar nieren kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:10

Nieren waren op het bloedbeeld perfect in orde, krijg straks ook de uitslag te zien van de dierenarts. Denk dat er zo meteen wel foto's en echo zullen genomen worden.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:24

Ik zou dan eerst een snap testje pancreatitis doen, dan weet je binnen 15 minuten of je dat kunt uitsluiten of juist niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:36

Freggle_Edge schreef:
Ik zou dan eerst een snap testje pancreatitis doen, dan weet je binnen 15 minuten of je dat kunt uitsluiten of juist niet.

Amen.. _/-\o_

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:50

5 jaar geleden hebben we een kat laten inslapen die had wel een beetje een zelfde beeld daar is toen idd een pancreatitis test bij gedaan dat was niet goed. Maar ook waren er veel meer dingen negatief de bloedwaardes zeg maar hij had een hersentumor maar ook in de buikstreek helaas. Ze hebben toen scans en alles gedaan natuurlijk daar zien ze tumoren enzo wel ;)

Wat ook kan is dat de kat dementeert, ik vind het beeld wel ziek dus zou daar niet in eerste instantie aan denken omdat dementie niet ziek zijn inhoud. maar een kat die al wat ouder is daar kan het dus wel bij.

Ook hebben wij nu een kat met ziekte van Crohn dat is Gronisch en het begin beeld wat ook zoals met jou kat. Alleen hij had een oorontsteking wat dus iets zichtbaars was ;) wel was hij nog geen eens een jaar toen hij ibd bleek te hebben dat verder onderzocht natuurlijk en het gekke was nagenoeg alle waardes waren goed maar toch dus Gronisch ernstig ziek ;)
Ik zou aan de dierenarts speciaal heel licght verteerbaar voer vragen kan geen kwaad en helpt iig de buistreek een beetje rustig te houden.

Heel veel sterkte.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:38

elenaMM77 schreef:

Het is een moeilijke kwestie. ja, leververvetting gaat snel, maar als jou kat bijvoorbeeld FIP heeft (dus chronische buikvliesontsteking) dan vind ik het (ondanks de goede bedoelingen) geen goede zaak dat de kat onder dwang word gevoerd. en aangezien TS nog niets wijzer is, zou ik niet zo snel eten erin proppen ondanks dat de kat aan het kokhalzen is en meer dood dan levend is.
Leververvetting kan je door een echo, of afwijkende bloedwaarden zien.

de dierenarts moet gewoon opschieten met foto's en verdere onderzoeken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:06

Bij ons is de dierenarts altijd vrij snel met scans enzo.

Maar idd zo lang je niets zeker weet zou ik niet dwang voeren.

Wat je zou kunnen proberen is met een schoteltje melk of iets wat eigenlijk niet gezond is maar de kat wel heel lekker vind. Te kijken of de kat dat wel wil dan krijgt hij iets binnen en helpt met aansterken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:19

Onze oudere kat had dit ook, precies de symptomen wat jij zei, heeft het drie dagen uitgehouden en daarna besloten in te laten slapen. Nu gokten ze haar op een jaar of 18 dus dat is wat anders dan 10.
Bij haar konden ze ook niet ontdekken wat ze had, nu hadden wij het geld er ook niet voor over gezien haar leeftijd.

Ik hoop voor je dat je erachter kan komen wat het is, is misschien voor mij ook wel een goede afsluiting als jullie er wel achter kunnen komen. Succes, ik duim mee!