oude kat verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:49

Ik zou hem meenemen en kijken hoe het gaat, de ogen en oren werken misschien niet meer zoals vroeger maar met de neus komen ze vaak een heel eind.
De kattenbak heeft een geurtje en het voedsel (waterbak ernaast) ook, zijn de belangrijkste dingen die gevonden moeten worden.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:50

Vicky_Belle schreef:
trouwens erg grappig om hem zijn weg te zien zoeken, zijn snorharen zorgen ervoor dat hij niet zomaar ergens tegen aan knalt, mooi om te zien hoe hij zich laat leiden door zijn gevoel.

Op dit stukje doelde ik.
Ik zou het iig een kans geven in jullie nieuwe huis :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:53

Ik begrijp het niet helemaal. In je OP zet je zelf best een positief beeld van je kat neer. Ja hij is bijna helemaal blind en bijna helemaal doof maar verder doet hij het helemaal goed. (behalve het drinken/plassen, dat vind ik wel opmerkelijk maar jij niet haal ik eruit.) Zo komt je OP op mij over. Maar in je laatste post zeg je dan dat hij geen goede gezondheid heeft. Dat is verwarrend ;)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 14-01-16 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:53

Emma_s_girl schreef:
Een kat die je 20 jaar hebt gehad en die alleen last van ouderdomskwalen heeft zou ik niet zomaar in laten slapen. In plaats daarvan kun je zorgen dat hij de kans krijgt om in zijn eigen tempo aan zijn nieuwe leefomgeving te wennen. Om te beginnen op een aparte kamer waar hij alles heeft wat hij nodig heeft. Dan vindt hij zijn weg wel, evt. met jullie hulp of die van de andere kat. Stapsgewijs kun je de ruimte groter maken en de kat de weg in huis leren.
Ik word er heel naar van als ik er alleen al aan denk dat jullie zijn leven om die reden willen beëindigen.

Helemaal mee eens :)
Geef het diertje in ieder geval de kans. Katten doen sowieso al veel op reuk, en een blinde en dove kat zal waarschijnlijk helemaal geen problemen hebben met het vinden van zijn favoriete stoel en de kattenbak en jullie bed. Geef hem de eerste tijd wat extra aandacht en dan komt dat vast goed. Katten passen zich echt snel aan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:57

Vicky_Belle schreef:
de meeste reacties spreken over "gezien zijn goede gezondheid" maar dat heeft hij dus niet. Ik dacht even dat iedereen er over las.
En ik zou liefst hem meenemen, dat moet toch duidelijk zijn uit mijn OP
maar dan krijg je reacties van dat mensen naar worden dat ik er aan denk en dat ik geen enkele dierenarts ga vinden om hem te laten inslapen ?? In mijn familie verklaren ze me gek dat ik hem wil verhuizen.
Het is maar waar je de vraag stelt precies

Wat bedoel je dan precies TS. Wat in de volgende berichten geef je aan:

Vicky_Belle schreef:
Hoi Bokkers,

waarom ik twijfel om het mee te nemen:
hij is bijna volledig doof en bijna volledig blind.
Maar voor de rest is hij in prima gezondheid en heeft hij het precies nog goed. Hij weet zijn eten en drinken perfect staan en zijn kattenbak ook (hij begraaft zijn drolletjes wel niet meer door artrose in zijn klauwen maar dumpt ze bovenop, ook goed dus)
hij gaat de trap nog op en slaapt nog op ons bed of in de zetel naast het wiegje van mijn zoontje , alleen doet hij er s nacht soms een uurtje over bij wakkerwoorden om de deur terug te vinden.
Hij is al-tijd in de buurt van ons, als hij eens door het huis loopt en hij voelt niemand in zijn buurt dan gaat hij heel hard miauwen/schreeuwen. Mijn zoontje van 2 wordt er niet van wakker ! (oef)
Hij is bijzonder lief voor mijn kindje, ligt altijd in zijn buurt, zelfs als hij wat wilder is blijft de oude knar een ware vriend.
Hij is ook lekker wollig (britse korthaar) en nog behoorlijk op gewicht om zo oud te zijn. Mensen die hem de eerste keer zien, zien wel dat hij oud is maar als ik zijn leeftijd zeg schrikken ze altijd :-)

Vicky_Belle schreef:
trouwens erg grappig om hem zijn weg te zien zoeken, zijn snorharen zorgen ervoor dat hij niet zomaar ergens tegen aan knalt, mooi om te zien hoe hij zich laat leiden door zijn gevoel.
[/quote]

In deze berichten geef je namelijk aan dat de kat voor zijn leeftijd zich best goed weet te redden.

Daarnaast is het niet banketstaaf bedoeld om aan te geven dat er maar werkelijk weinig dierenarts zullen zijn die hem zullen laten inslapen. Dit bedoel ik als realiteit en baseer ik om mijn ervaring in de praktijk.

Waarvan heeft de kat nog meer last dan doofheid, blindheid, atrose en veel miauwen (dementie?)?
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 14-01-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 19:58

Sleeper schreef:
Ik begrijp het niet helemaal. In je OP zet je zelf best een positief beeld van je kat neer. Ja hij is bijna helemaal blind en bijna helemaal doof maar verder doet hij het helemaal goed. (behalve het drinken/plassen, dat vind ik wel opmerkelijk maar jij niet haal ik eruit.) Zo komt je OP op mij over. Maar in je laatste post zeg je dan dat hij geen goede gezondheid heeft. Dat is verwarrend ;)

dan quote ik mezelf ook:
Vicky_Belle schreef:
weinig hinder van zijn doof en blindheid zou ik zeker niet zeggen,
hij heeft juist het meeste last van zijn doof- en blindheid
maar buiten die doof en blindheid zijn er geen grote aandoeningen. dat bedoel ik.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:00

Vicky_Belle schreef:
dan quote ik mezelf ook:
Vicky_Belle schreef:
maar buiten die doof en blindheid zijn er geen grote aandoeningen. dat bedoel ik.

Waar uit zich dat in?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:01

Vicky_Belle schreef:

Daar kun je pas meer over zeggen als je hem hebt laten onderzoeken door een DA.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:01

Vicky_Belle schreef:
dan quote ik mezelf ook:
Vicky_Belle schreef:

Dat zijn geen ziekte's, en je schrijft ook dat hij zich er prima mee redt in je OP. Dat je het later weer anders opschrijft maakt het verhaal niet echt duidelijk (dat is niet l*llig bedoeld, maar zo schep je wel verwarring)

edit: tikfoutjes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:08

Wat een moeilijke keus! Mijn complimenten dat je hier serieus over nadenkt. Zo'n oudje met die problemen kan je soms gelukkig houden in hun eigen, veilige omgeving, maar ze zijn vaak ook snel van slag. Logisch ook, in het wild zou zo'n dier allang niet meer leven, het is afwijkend om met zulke beperkingen door te gaan. Het is ontzettend mooi dat we zulke dieren toch nog een langer fijn leven kunnen geven, maar er zitten imo echt grenzen aan. Veel ouder zal hij wel niet worden en een dier zoals dit heeft best een lange tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek. Om nog te zwijgen van de stress die een verhuizing per definitie met zich meeneemt. Kortom, ik vind het heel goed van je dat je hier serieus over nadenkt en het getuigt juist van veel liefde voor dit dier. Want wat doe je hem aan en wat levert het voor hem nog op? Dat is een lastige vraag die niet feitelijk te beantwoorden is. Het is eigenlijk een kwestie van alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.

Ik snap goed dat de meesten hier zeggen om het gewoon te proberen. Er is natuurlijk een kans dat het wel prima gaat en het is logisch om die kans te willen grijpen. Maar er is ook een kans, en imo een veel grotere kans, dat het niet goed gaat en het nu gelukkige oudje dus doodongelukkig wordt. Dan krijg je een ongelukkig einde ipv een einde in zn huidige ontspannen staat. Want dat hij nu gelukkig is, zegt niks over zn vermogen om zich aan te passen in een andere situatie. Doof en blind zijn is best een handicap voor een kat en dat hij nu happy is, is al een prachtig resultaat. Maar zegt echt niks over hoe hij het gaat doen met verhuizing. Dat kan je gewoon niet voorspellen jammergenoeg.

En heel eerlijk? Ik zou in deze situatie overleggen met je vaste dierenarts. Bloedonderzoek is nog een goede, als zn nieren toch al ver kapot zijn gaat hij sowieso niet lang meer leven en dat maakt de keus makkelijker. Maar ook zonder dat zou ik serieus inslapen overwegen en overleggen met de dierenarts. Voor mij zou het eventuele verlengde leven niet opwegen tegen de kans dat je het dier hier ongelukkig mee maakt. Maar ik heb ook weinig emotionele bezwaren tegen inslapen dus ik denk er iets makkelijker over. Beestje is bejaard en beperkt en soms is het gewoon mooi geweest...

Mocht je hem wel meenemen, dan 1 tip: beperk zn ruimte (is voor elke kat fijn na verhuizing) en probeer al zoveel mogelijk zijn geur aan te brengen. Voor katten is geur het belangrijkste, voor hem nog veel meer dan normaal. Hoe meer de nieuwe woning ruikt naar de oude, hoe veiliger het zal zijn. Zoveel mogelijk dekentjes etc met zijn geur verspreiden dus.

Sterkte met deze moeilijke keus! Imo is er niet 1 goed antwoord, beide zijn goed en ongeacht wat je kiest, je doet het uit liefde voor je dier.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:14

Zwerte schreef:
Wat een moeilijke keus! Mijn complimenten dat je hier serieus over nadenkt. Zo'n oudje met die problemen kan je soms gelukkig houden in hun eigen, veilige omgeving, maar ze zijn vaak ook snel van slag. Logisch ook, in het wild zou zo'n dier allang niet meer leven, het is afwijkend om met zulke beperkingen door te gaan. Het is ontzettend mooi dat we zulke dieren toch nog een langer fijn leven kunnen geven, maar er zitten imo echt grenzen aan. Veel ouder zal hij wel niet worden en een dier zoals dit heeft best een lange tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek. Om nog te zwijgen van de stress die een verhuizing per definitie met zich meeneemt. Kortom, ik vind het heel goed van je dat je hier serieus over nadenkt en het getuigt juist van veel liefde voor dit dier. Want wat doe je hem aan en wat levert het voor hem nog op? Dat is een lastige vraag die niet feitelijk te beantwoorden is. Het is eigenlijk een kwestie van alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.

Ik snap goed dat de meesten hier zeggen om het gewoon te proberen. Er is natuurlijk een kans dat het wel prima gaat en het is logisch om die kans te willen grijpen. Maar er is ook een kans, en imo een veel grotere kans, dat het niet goed gaat en het nu gelukkige oudje dus doodongelukkig wordt. Dan krijg je een ongelukkig einde ipv een einde in zn huidige ontspannen staat. Want dat hij nu gelukkig is, zegt niks over zn vermogen om zich aan te passen in een andere situatie. Doof en blind zijn is best een handicap voor een kat en dat hij nu happy is, is al een prachtig resultaat. Maar zegt echt niks over hoe hij het gaat doen met verhuizing. Dat kan je gewoon niet voorspellen jammergenoeg.

En heel eerlijk? Ik zou in deze situatie overleggen met je vaste dierenarts. Bloedonderzoek is nog een goede, als zn nieren toch al ver kapot zijn gaat hij sowieso niet lang meer leven en dat maakt de keus makkelijker. Maar ook zonder dat zou ik serieus inslapen overwegen en overleggen met de dierenarts. Voor mij zou het eventuele verlengde leven niet opwegen tegen de kans dat je het dier hier ongelukkig mee maakt. Maar ik heb ook weinig emotionele bezwaren tegen inslapen dus ik denk er iets makkelijker over. Beestje is bejaard en beperkt en soms is het gewoon mooi geweest...

Mocht je hem wel meenemen, dan 1 tip: beperk zn ruimte (is voor elke kat fijn na verhuizing) en probeer al zoveel mogelijk zijn geur aan te brengen. Voor katten is geur het belangrijkste, voor hem nog veel meer dan normaal. Hoe meer de nieuwe woning ruikt naar de oude, hoe veiliger het zal zijn. Zoveel mogelijk dekentjes etc met zijn geur verspreiden dus.

Sterkte met deze moeilijke keus! Imo is er niet 1 goed antwoord, beide zijn goed en ongeacht wat je kiest, je doet het uit liefde voor je dier.

bedankt bedankt bedankt, je snapt mijn gevoel volledig!!!
nu is hij helemaal happy is zijn oude vertrouwde omgeving waar alles heeel erg bekend is.
Ik voel me slecht bij de gedachte om hem thuis weg te halen, en nog slechter bij de gedachte hem te laten inslapen.
ik maak zeker een afspraak met de dierenarts !!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:17

Ik denk trouwens dat je wel degelijk een dierenarts kan vinden om dit dier te laten inslapen hoor. Zijn leeftijd en beperkingen zijn al reden genoeg, vooral in combinatie met de verhuizing.
Zo heb ik een keer een kat laten inslapen die dement werd. Aan het beginstadium, voordat ze er merkbaar last van had. Ik kende het dier, was zeer gedragsgestoord en kon dementie er zeker weten niet bij hebben. Bij de eerste (overduidelijke) symptomen dus dierenarts laten komen. VOOR de ellende een prettig einde geven. Niet elk dier moet doodziek of totaal ongelukkig zijn voordat je ervoor kiest om zn leven te beeindigen.... En gelukkig zijn er genoeg dierenartsen die dit ook vinden. Uiteraard na goed overleg en alle opties bespreken.

koenlover

Re: oude kat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:26

Ook ik weet zeker dat er voldoende dierenartsen te vinden zijn die dit diertje voor je laten inslapen..
Ik vind het echt goed dat je zo in het belang van het dier denkt. Als we heel realistisch zijn zal hij waarschijnlijk geen jaren meer meegaan en hij zal ook een hoop stress hebben van de verhuizing. Ik zou het met mijn eigen dieren misschien niet kunnen maar ik snap het heel goed en vind het getuigen van veel liefde voor het dier dat je dit overweegt.

Mijn dierenarts zegt altijd, een dier heeft er geen last van als je hem te vroeg in laat slapen, maar ze hebben er wel last van als je het te laat laat doen...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:34

Ik denk dat het een goed idee is om inderdaad even een check bij de dierenarts te doen. Is alles goed en kan de kat nog 3 jaar mee dan is het best het overwegen waard om hem te verhuizen en op z'n minst een poging te wagen hem te laten wennen. Blijkt dat hij waarschijnlijk het najaar niet haalt dan is inslapen ineens niet meer zo'n gek idee. Je wil niet dat hij 2 maanden stress heeft van de nieuwe omgeving om vervolgens als hij net weer happy is hem alsnog te moeten laten gaan.

En wat ik net als veel hierboven ook wil zeggen: wat goed dat je hier zo over nadenkt. Heel veel succes met je keuze!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:59

Nog een puntje is dat niet alle katten zeer heel stress ervaren van een verhuizing. Er zijn er die zich vanuit het reismandje direct op je bank nestelen om daar lekker te slapen. En rond etenstijd staan die net zo hard te krijsen om eten in je nieuwe keuken als in de oude. Mijn katten zijn daar voorbeelden van.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de kat weleens eerder verhuisd? Hoe reageerde hij toen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:31

Een kat die doof en blind is/ wordt, is niet ziek. Daar kunnen ze zich wel op aan passen. Maar veel drinken en plassen is toch echt geen goed teken. Zeker katten krijgen in 80% nierproblemen op een leeftijd van gemiddeld 11 jaar. 1 van de eerste tekenen voor een eigenaar zijn toch veel drinken en plassen.

Het zou niet direct een reden zijn om het dier in te laten slapen. Ze wennen vaak snel wel aan een nieuw huisje. Ik zou het denk ik eerst proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:32

Ik lees hier dingen over 'vroeg of laat laten inslapen' en 'het kan altijd nog', maar wat ik hier merk is dat een bezoekje dierenarts veel stressvoller is dan een verhuizing. Wie zegt dat de kat later alsnog moet worden ingeslapen? Genoeg katten die uiteindelijk gewoon aan ouderdom overlijden, in eigen huis. Gewoon in hun slaap. Dat is toch veel fijner dan ermee naar de dierenarts moeten? Persoonlijk zou ik niet eens bloed laten prikken. Bijna alle oudere katten hebben wat nierproblemen. Geef ze een goede brok, die zijn bij de DA te krijgen, speciaal voor ondersteuning van de nieren, en verhuis het beestje gewoon mee. Dat zou ik iig doen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:40

Mijn tante heeft ook haar oude kat meegenomen, was 18, was ook blind en doof en had niet altijd nog even goed gevoel voor richting. Haar oplossing?

Foto genomen van de 'kamer' van de kat (bedoel ik dan mee haar ruimte waar ze alles had en waar ze het meeste was) en alles zo goed mogelijk terug op die manier proberen te plaatsen, en dat beestje vond zijn weg wel in de rest. Die heeft nog mogen leven tot de mooie leeftijd van 23. Ik zou het gewoon proberen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:26

8nnemiek schreef:
Bijna alle oudere katten hebben wat nierproblemen. Geef ze een goede brok, die zijn bij de DA te krijgen, speciaal voor ondersteuning van de nieren...

Daar zijn die van mij echt niet beter van geworden, integendeel. Brok die je bij de DA kunt kopen is geen wondermiddel. Maar goed, de ene kat is de andere natuurlijk niet. :)

Laten inslapen zonder verder te weten hoe je kat eraan toe is vind ik persoonlijk de makkelijkste weg, maar ook dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:18

bedankt allemaal voor het meedenken! ik probeer wat vraagjes te beantwoorden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:20

koenlover schreef:
Ook ik weet zeker dat er voldoende dierenartsen te vinden zijn die dit diertje voor je laten inslapen..
Ik vind het echt goed dat je zo in het belang van het dier denkt. Als we heel realistisch zijn zal hij waarschijnlijk geen jaren meer meegaan en hij zal ook een hoop stress hebben van de verhuizing. Ik zou het met mijn eigen dieren misschien niet kunnen maar ik snap het heel goed en vind het getuigen van veel liefde voor het dier dat je dit overweegt.

Mijn dierenarts zegt altijd, een dier heeft er geen last van als je hem te vroeg in laat slapen, maar ze hebben er wel last van als je het te laat laat doen...

dat denk ik eerlijk gezegd ook, toen poes 5 jaar geleden een blaasontsteking heeft gekregen sprak de DA al van inslapen, toen was hij nog maar alleen een beetje doof, daarom dat ik schrik van de meeste reacties hier.
het kan ook zijn dat ze in BE daar meer voor open staan dan in NL.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:24

Yessy schreef:
Ik denk dat het een goed idee is om inderdaad even een check bij de dierenarts te doen. Is alles goed en kan de kat nog 3 jaar mee dan is het best het overwegen waard om hem te verhuizen en op z'n minst een poging te wagen hem te laten wennen. Blijkt dat hij waarschijnlijk het najaar niet haalt dan is inslapen ineens niet meer zo'n gek idee. Je wil niet dat hij 2 maanden stress heeft van de nieuwe omgeving om vervolgens als hij net weer happy is hem alsnog te moeten laten gaan.

En wat ik net als veel hierboven ook wil zeggen: wat goed dat je hier zo over nadenkt. Heel veel succes met je keuze!

bedankt ! ik wacht sowieso af tot net voor de verhuis voor ik een keuze maak (ik heb nog even)
de dierenarts (ondertussen een vriend) gaat mij antwoorden wat ik al veel van hem heb gehoord, nl: "ik heb geen glazen bol, dat kan niemand voorspellen".
De check komt er sowieso maar ik denk een jongere dierenarts te zoeken, de man die ik nu heb doet vooral paarden maar neemt mijn katten er ook bij maar hij is nogal van de oude stempel. Ik ben 99% zeker dat hij gaat aandringen op een spuitje. misschien eentje die specialist is in katten, die zal misschien een betere inschatting kunnen maken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:25

Rebel_Jits schreef:
Nog een puntje is dat niet alle katten zeer heel stress ervaren van een verhuizing. Er zijn er die zich vanuit het reismandje direct op je bank nestelen om daar lekker te slapen. En rond etenstijd staan die net zo hard te krijsen om eten in je nieuwe keuken als in de oude. Mijn katten zijn daar voorbeelden van.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de kat weleens eerder verhuisd? Hoe reageerde hij toen?

nee hij is bij ons gekomen op 8 jaar en is niet meer verhuisd.
de eerste verhuis heeft lang geduurd tegen dat alles goed was maar dat kwam ook deels door de andere kat die hem moest accepteren.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:28

Leffroi schreef:
Een kat die doof en blind is/ wordt, is niet ziek. Daar kunnen ze zich wel op aan passen. Maar veel drinken en plassen is toch echt geen goed teken. Zeker katten krijgen in 80% nierproblemen op een leeftijd van gemiddeld 11 jaar. 1 van de eerste tekenen voor een eigenaar zijn toch veel drinken en plassen.

Het zou niet direct een reden zijn om het dier in te laten slapen. Ze wennen vaak snel wel aan een nieuw huisje. Ik zou het denk ik eerst proberen.

iedereen beweert hier dat mijn kat nierproblemen heeft, ok goed, laten we stellen dat hij dat heeft, dat veranderd toch niets aan het topic?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:31

8nnemiek schreef:
Ik lees hier dingen over 'vroeg of laat laten inslapen' en 'het kan altijd nog', maar wat ik hier merk is dat een bezoekje dierenarts veel stressvoller is dan een verhuizing. Wie zegt dat de kat later alsnog moet worden ingeslapen? Genoeg katten die uiteindelijk gewoon aan ouderdom overlijden, in eigen huis. Gewoon in hun slaap. Dat is toch veel fijner dan ermee naar de dierenarts moeten? Persoonlijk zou ik niet eens bloed laten prikken. Bijna alle oudere katten hebben wat nierproblemen. Geef ze een goede brok, die zijn bij de DA te krijgen, speciaal voor ondersteuning van de nieren, en verhuis het beestje gewoon mee. Dat zou ik iig doen.

inderdaad hij HAAAAAT het kattenkistje, komt gek als hij erin moet en de hele weg is het krijsen, kwijlen, plassen, ...
Bij de dierenarts begint het kwijlen pas echt en één keertje heeft hij zelfs overgegeven.
dus doe ik er hem ook geen plezier mee, maar ik kan misschien een dierenarts thuis laten komen, dan moet hij niet uit zijn vreemde omgeving.