Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Emma_s_girl schreef:Een kat die je 20 jaar hebt gehad en die alleen last van ouderdomskwalen heeft zou ik niet zomaar in laten slapen. In plaats daarvan kun je zorgen dat hij de kans krijgt om in zijn eigen tempo aan zijn nieuwe leefomgeving te wennen. Om te beginnen op een aparte kamer waar hij alles heeft wat hij nodig heeft. Dan vindt hij zijn weg wel, evt. met jullie hulp of die van de andere kat. Stapsgewijs kun je de ruimte groter maken en de kat de weg in huis leren.
Ik word er heel naar van als ik er alleen al aan denk dat jullie zijn leven om die reden willen beëindigen.
Vicky_Belle schreef:de meeste reacties spreken over "gezien zijn goede gezondheid" maar dat heeft hij dus niet. Ik dacht even dat iedereen er over las.
En ik zou liefst hem meenemen, dat moet toch duidelijk zijn uit mijn OP
maar dan krijg je reacties van dat mensen naar worden dat ik er aan denk en dat ik geen enkele dierenarts ga vinden om hem te laten inslapen ?? In mijn familie verklaren ze me gek dat ik hem wil verhuizen.
Het is maar waar je de vraag stelt precies
Vicky_Belle schreef:Hoi Bokkers,
waarom ik twijfel om het mee te nemen:
hij is bijna volledig doof en bijna volledig blind.
Maar voor de rest is hij in prima gezondheid en heeft hij het precies nog goed. Hij weet zijn eten en drinken perfect staan en zijn kattenbak ook (hij begraaft zijn drolletjes wel niet meer door artrose in zijn klauwen maar dumpt ze bovenop, ook goed dus)
hij gaat de trap nog op en slaapt nog op ons bed of in de zetel naast het wiegje van mijn zoontje , alleen doet hij er s nacht soms een uurtje over bij wakkerwoorden om de deur terug te vinden.
Hij is al-tijd in de buurt van ons, als hij eens door het huis loopt en hij voelt niemand in zijn buurt dan gaat hij heel hard miauwen/schreeuwen. Mijn zoontje van 2 wordt er niet van wakker ! (oef)
Hij is bijzonder lief voor mijn kindje, ligt altijd in zijn buurt, zelfs als hij wat wilder is blijft de oude knar een ware vriend.
Hij is ook lekker wollig (britse korthaar) en nog behoorlijk op gewicht om zo oud te zijn. Mensen die hem de eerste keer zien, zien wel dat hij oud is maar als ik zijn leeftijd zeg schrikken ze altijd
Vicky_Belle schreef:[/quote]trouwens erg grappig om hem zijn weg te zien zoeken, zijn snorharen zorgen ervoor dat hij niet zomaar ergens tegen aan knalt, mooi om te zien hoe hij zich laat leiden door zijn gevoel.
Sleeper schreef:Ik begrijp het niet helemaal. In je OP zet je zelf best een positief beeld van je kat neer. Ja hij is bijna helemaal blind en bijna helemaal doof maar verder doet hij het helemaal goed. (behalve het drinken/plassen, dat vind ik wel opmerkelijk maar jij niet haal ik eruit.) Zo komt je OP op mij over. Maar in je laatste post zeg je dan dat hij geen goede gezondheid heeft. Dat is verwarrend
Vicky_Belle schreef:weinig hinder van zijn doof en blindheid zou ik zeker niet zeggen,
hij heeft juist het meeste last van zijn doof- en blindheid
maar buiten die doof en blindheid zijn er geen grote aandoeningen. dat bedoel ik.
Vicky_Belle schreef:dan quote ik mezelf ook:Vicky_Belle schreef:weinig hinder van zijn doof en blindheid zou ik zeker niet zeggen,
hij heeft juist het meeste last van zijn doof- en blindheid
maar buiten die doof en blindheid zijn er geen grote aandoeningen. dat bedoel ik.
Zwerte schreef:Wat een moeilijke keus! Mijn complimenten dat je hier serieus over nadenkt. Zo'n oudje met die problemen kan je soms gelukkig houden in hun eigen, veilige omgeving, maar ze zijn vaak ook snel van slag. Logisch ook, in het wild zou zo'n dier allang niet meer leven, het is afwijkend om met zulke beperkingen door te gaan. Het is ontzettend mooi dat we zulke dieren toch nog een langer fijn leven kunnen geven, maar er zitten imo echt grenzen aan. Veel ouder zal hij wel niet worden en een dier zoals dit heeft best een lange tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek. Om nog te zwijgen van de stress die een verhuizing per definitie met zich meeneemt. Kortom, ik vind het heel goed van je dat je hier serieus over nadenkt en het getuigt juist van veel liefde voor dit dier. Want wat doe je hem aan en wat levert het voor hem nog op? Dat is een lastige vraag die niet feitelijk te beantwoorden is. Het is eigenlijk een kwestie van alle voor- en nadelen op een rijtje zetten.
Ik snap goed dat de meesten hier zeggen om het gewoon te proberen. Er is natuurlijk een kans dat het wel prima gaat en het is logisch om die kans te willen grijpen. Maar er is ook een kans, en imo een veel grotere kans, dat het niet goed gaat en het nu gelukkige oudje dus doodongelukkig wordt. Dan krijg je een ongelukkig einde ipv een einde in zn huidige ontspannen staat. Want dat hij nu gelukkig is, zegt niks over zn vermogen om zich aan te passen in een andere situatie. Doof en blind zijn is best een handicap voor een kat en dat hij nu happy is, is al een prachtig resultaat. Maar zegt echt niks over hoe hij het gaat doen met verhuizing. Dat kan je gewoon niet voorspellen jammergenoeg.
En heel eerlijk? Ik zou in deze situatie overleggen met je vaste dierenarts. Bloedonderzoek is nog een goede, als zn nieren toch al ver kapot zijn gaat hij sowieso niet lang meer leven en dat maakt de keus makkelijker. Maar ook zonder dat zou ik serieus inslapen overwegen en overleggen met de dierenarts. Voor mij zou het eventuele verlengde leven niet opwegen tegen de kans dat je het dier hier ongelukkig mee maakt. Maar ik heb ook weinig emotionele bezwaren tegen inslapen dus ik denk er iets makkelijker over. Beestje is bejaard en beperkt en soms is het gewoon mooi geweest...
Mocht je hem wel meenemen, dan 1 tip: beperk zn ruimte (is voor elke kat fijn na verhuizing) en probeer al zoveel mogelijk zijn geur aan te brengen. Voor katten is geur het belangrijkste, voor hem nog veel meer dan normaal. Hoe meer de nieuwe woning ruikt naar de oude, hoe veiliger het zal zijn. Zoveel mogelijk dekentjes etc met zijn geur verspreiden dus.
Sterkte met deze moeilijke keus! Imo is er niet 1 goed antwoord, beide zijn goed en ongeacht wat je kiest, je doet het uit liefde voor je dier.
8nnemiek schreef:Bijna alle oudere katten hebben wat nierproblemen. Geef ze een goede brok, die zijn bij de DA te krijgen, speciaal voor ondersteuning van de nieren...

koenlover schreef:Ook ik weet zeker dat er voldoende dierenartsen te vinden zijn die dit diertje voor je laten inslapen..
Ik vind het echt goed dat je zo in het belang van het dier denkt. Als we heel realistisch zijn zal hij waarschijnlijk geen jaren meer meegaan en hij zal ook een hoop stress hebben van de verhuizing. Ik zou het met mijn eigen dieren misschien niet kunnen maar ik snap het heel goed en vind het getuigen van veel liefde voor het dier dat je dit overweegt.
Mijn dierenarts zegt altijd, een dier heeft er geen last van als je hem te vroeg in laat slapen, maar ze hebben er wel last van als je het te laat laat doen...
Yessy schreef:Ik denk dat het een goed idee is om inderdaad even een check bij de dierenarts te doen. Is alles goed en kan de kat nog 3 jaar mee dan is het best het overwegen waard om hem te verhuizen en op z'n minst een poging te wagen hem te laten wennen. Blijkt dat hij waarschijnlijk het najaar niet haalt dan is inslapen ineens niet meer zo'n gek idee. Je wil niet dat hij 2 maanden stress heeft van de nieuwe omgeving om vervolgens als hij net weer happy is hem alsnog te moeten laten gaan.
En wat ik net als veel hierboven ook wil zeggen: wat goed dat je hier zo over nadenkt. Heel veel succes met je keuze!
Rebel_Jits schreef:Nog een puntje is dat niet alle katten zeer heel stress ervaren van een verhuizing. Er zijn er die zich vanuit het reismandje direct op je bank nestelen om daar lekker te slapen. En rond etenstijd staan die net zo hard te krijsen om eten in je nieuwe keuken als in de oude. Mijn katten zijn daar voorbeelden van.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de kat weleens eerder verhuisd? Hoe reageerde hij toen?
Leffroi schreef:Een kat die doof en blind is/ wordt, is niet ziek. Daar kunnen ze zich wel op aan passen. Maar veel drinken en plassen is toch echt geen goed teken. Zeker katten krijgen in 80% nierproblemen op een leeftijd van gemiddeld 11 jaar. 1 van de eerste tekenen voor een eigenaar zijn toch veel drinken en plassen.
Het zou niet direct een reden zijn om het dier in te laten slapen. Ze wennen vaak snel wel aan een nieuw huisje. Ik zou het denk ik eerst proberen.
8nnemiek schreef:Ik lees hier dingen over 'vroeg of laat laten inslapen' en 'het kan altijd nog', maar wat ik hier merk is dat een bezoekje dierenarts veel stressvoller is dan een verhuizing. Wie zegt dat de kat later alsnog moet worden ingeslapen? Genoeg katten die uiteindelijk gewoon aan ouderdom overlijden, in eigen huis. Gewoon in hun slaap. Dat is toch veel fijner dan ermee naar de dierenarts moeten? Persoonlijk zou ik niet eens bloed laten prikken. Bijna alle oudere katten hebben wat nierproblemen. Geef ze een goede brok, die zijn bij de DA te krijgen, speciaal voor ondersteuning van de nieren, en verhuis het beestje gewoon mee. Dat zou ik iig doen.