Konijntje eet niet/heeft pijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Konijntje eet niet/heeft pijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:24

:') Mijn kleine draakje deed dat ook wel... enorm ziek en dan ineens schijten en weer gaan eten...

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:27

Tip wat betreft de DA omdat ik zie dat je in Vlaardingen woont kijk eens bij dierenkliniek Spaland te Schiedam hebben 24/7 365 dagen per jaar zelf dienst en 3 erg bekwame en lieve artsen :D
Succes met je konijntje

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:34

Dat is goed nieuws! Hopelijk is daar mee het probleem opgelost! Heb je haar nog iets gegeven van medicijnen? Ben namelijk benieuwd wat de oplossing was :)
Hopelijk gaat ze de komende uren alleen maar vooruit!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:41

Mars schreef:
Ik heb wel dwangvoer in huis (critical care) maar ik ben een beetje bang dat als het een verstopping is ik de zaak erger maak... Maar ik zou dat dus wel kunnen geven? Pijnstilling heb ik ook nog (Caprofen) maar wil er eigenlijk geen medicatie in stoppen voor een DA haar gezien heeft.

Andere dierenarts sta ik niet heel erg om te springen, weet dat deze ervaring heeft met konijnen en het schijnt toch wel een vak apart te zijn met die beestjes...

Die hooi thee is een goeie, ik ga zo even boodschappen doen en dan zal ik dat eens aanbieden. En ik kan de warmtelamp wel even aan zetten boven een deel van de kooi, kan ze daar onder kruipen als ze wil.

Bay: wat fijn dat jouwe zo snel opknapte, ik hoop dat t met Jane ook zo gaat!

Niet dwangvoeren! Als het inderdaad een verstopping is, is dat heel gevaarlijk.

Goed warm houden, evt met een kruik (wel erbij blijven dan ivm kapot knagen) en ORS toedienen. Even googlen op zelf ors maken of ors dieren.
Beterschap!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:43

Ik vertrouw haar nog voor geen meter hoor, dat ene brokje zet geen zoden aan de dijk nog dus ze gaat gewoon mee naar de DA vanmiddag voor een check. Ik heb haar wat van de hooithee gegeven 5 ml in een spuitje ging er vlot in.
Nog wat dingetjes aangeboden qua eten maar dat wil ze allemaal niet :\

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:47

gelukkig heeft de hooithee dan iets geholpen. ik zou zelf het eten en het gewone water even wegpakken en alleen hooithee en hooi geven. de brokjes of andere voedingen kunnen soms nog even te veel zijn.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:48

Oei.. Mijn konijntje had precies het zelfde en is hierdoor uiteindelijk overleden..
Hij had inderdaad een verstopping. Het is een hele tijd geleden dus weet de behandeling niet zo goed meer. Hij kreeg een spuitje (ben vergeten wat) en hij moest elke dag iets met een spuitje in zijn wangzak. 9 van de 10 konijnen overleefden dit wel, maar Gijsje helaas niet..
Ik hoop dat dit bij jou niet het geval is en je konijntje er weer helemaal bovenop komt! Sterkte :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:50

hannatjuh schreef:
gelukkig heeft de hooithee dan iets geholpen. ik zou zelf het eten en het gewone water even wegpakken en alleen hooithee en hooi geven. de brokjes of andere voedingen kunnen soms nog even te veel zijn.

Heb jij een idee hoeveel ik moet geven?
Heb nu 5 ml gegokt, wil haar ook niet overbelasten natuurlijk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:51

Mars schreef:
Ik vertrouw haar nog voor geen meter hoor, dat ene brokje zet geen zoden aan de dijk nog dus ze gaat gewoon mee naar de DA vanmiddag voor een check. Ik heb haar wat van de hooithee gegeven 5 ml in een spuitje ging er vlot in.
Nog wat dingetjes aangeboden qua eten maar dat wil ze allemaal niet :\

Ah op die manier, ik begreep dat ze meer had gegeten dan dat ene brokje. Maar als dat niet het geval is zou ik het ook niet vertrouwen nee.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:54

Als mijn konijnen ziek zijn probeer ik ze altijd peterselie te geven. Vreemd genoeg willen ze dan niks anders eten, maar peterselie wel. Misschien het proberen waard aangezien ze al weer wat begint te eten?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:54

Ik doe het zelf meestal een beetje op gevoel. Maar als ik echt een nummer moet noemen zou ik ieder uur een 15 ml erin proberen te krijgen. Maar als ze al weer gegeten heeft heb je een grote kans dat ze het gewoon zelf opdrinkt uit een bakje. Dus gewoon even in de kooi laten staan en aankijken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:57

hannatjuh schreef:
Ik doe het zelf meestal een beetje op gevoel. Maar als ik echt een nummer moet noemen zou ik ieder uur een 15 ml erin proberen te krijgen. Maar als ze al weer gegeten heeft heb je een grote kans dat ze het gewoon zelf opdrinkt uit een bakje. Dus gewoon even in de kooi laten staan en aankijken

Zoiets had ik idd ook in gedachten.

Het was echt maar 1 brokje wat ze at en meer niet helaas. Zelfs dingen die ze normaal super vindt pakt ze niet aan. Voor de ram is het wel feest vandaag... Die geef ik ook lekkere dingen want 'zien eten doet eten' helaas nog zonder veel succes...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:04

Laat dat eten maar gewoon even weg of achterwege. Het belangrijkste nu is dat dat haar darmen weer gaan werken. Dat gebeurd niet met allerlei lekkers en brokjes. Een dagje zonder onderhoudsbrok ed kunnen ze wel. Eerst de darmen en dan de rest. Als haar darmen niet werken kan ze er sowieso geen voedingstoffen uithalen

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:10

Cisaral mag je zowel bij verstopping als bij gas geven. Waren die flesjes al open? Ze zijn niet lang houdbaar na opening.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:12

Oh dat is jammer, ik had ook begrepen dat ze meer had gegeten. Gelukkig kun je over een uur bij de dierenarts terecht, ik hoop dat de oorzaak dan snel gevonden is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:29

Ik hoop t ook, we gaan zo vertrekken :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:22

Zo, ik ben net thuis, helaas nog zonder Lady Jane... Was vroeg aan de beurt en de DA heeft haar helemaal onderzocht. Qua gewicht was ze hetzelfde als de laatste keer dus dat was mooi, temp ook netjes. De darmen heeft ze uitgebreid onderzocht, ze vond nu geen aanwijzingen voor een verstopping of gas. Waarschijnlijk heeft die grote prop die ze vanmiddag uitpoepte haar dwars gezeten, dokter vond haar ook goed levendig.
Voor alle zekerheid gaat ze even haar kiezen onderzoeken om uit te sluiten dat ze last heeft van haar gebit. Dus ik moest haar even achterlaten. Als er geen afwijking wordt gevonden dan gaan we de darmen toch wat stimuleren met medicatie en critical care :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:28

hannatjuh schreef:
Laat dat eten maar gewoon even weg of achterwege. Het belangrijkste nu is dat dat haar darmen weer gaan werken. Dat gebeurd niet met allerlei lekkers en brokjes. Een dagje zonder onderhoudsbrok ed kunnen ze wel. Eerst de darmen en dan de rest. Als haar darmen niet werken kan ze er sowieso geen voedingstoffen uithalen

Laat dat eten achterwege? Een konijn wat niet eet gaat dood. En ieder beetje dat ze nu eet is goed. Hoe wil je anders de darmen aan de gang houden?

Edit; lees het nu. Hoop dat ze snel de oude is!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 16:40

Nou de DA net gesproken, ze had wat kleine haakjes en die zijn weggehaald maar de DA had niet t idee dat dit de reden was van slecht eten. Ik krijg dus pijnstiller en medicatie mee om de darmpjes op gang te helpen en ik moet dr gaan ondersteunen met Critical Care tot ze zelf weer eet.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:56

Ik hoop dat dat snel gaat helpen dan! Gelukkig was ze verder gezond. Heeft de dierenarts ook wat medicatie gegeven en merk je al verschil?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:28

Eoweyn_x schreef:
hannatjuh schreef:

Laat dat eten achterwege? Een konijn wat niet eet gaat dood. En ieder beetje dat ze nu eet is goed. Hoe wil je anders de darmen aan de gang houden?

Edit; lees het nu. Hoop dat ze snel de oude is!

Weet niet of die edit op mijn reactie was maar als je mijn eerdere stukje even gelezen had, dan weet je dus dat ik al geschreven had om alleen even hooi en hooithee te geven zodat de darmen dus weer aan de slag gaan.
Maargoed succes met het herstel ts!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:40

mijn konijn heeft 2 keer een gasbuik gehad. het was precies hetzelfde als bij jou |o maar ik moest hem wel gewoon 1 keer per uur dwangvoeren. de eerste keer dacht de DA dat hij dood ging := gelukkig niet zeg! :oo
de tweede keer was het minder erg. het enige "leuke" aan dat hij ziek was, is dat hij heel knuffelig was en in je armen in slaap viel :*

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:14

Bay schreef:
Ik hoop dat dat snel gaat helpen dan! Gelukkig was ze verder gezond. Heeft de dierenarts ook wat medicatie gegeven en merk je al verschil?

Ze krijgt Cisaral en Caprofen.
De haken op haar kiezen zijn weggehaald, ik moet haar dwangvoeren totdat ze het eten weer oppakt. Heb haar zojuist een voeding gegeven en medicatie. Ik vind haar kwiek ogen, stukken beter dan vanmorgen. Ze steekt af en toe haar neus onder het hooi en hopst actief rond alsof ze zoekt naar iets lekkers. Maar een hapje nemen zit er nog niet echt in.
We hebben een lekker vers hooibed neergelegd dus maar duimen dat ze straks iets pakt.

Intussen barst Oscar (de ram) bijna uit zn voegen van al het extra lekkers dat er voorbij is gekomen vandaag :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:27

hannatjuh schreef:
Weet niet of die edit op mijn reactie was maar als je mijn eerdere stukje even gelezen had, dan weet je dus dat ik al geschreven had om alleen even hooi en hooithee te geven zodat de darmen dus weer aan de slag gaan.
Maargoed succes met het herstel ts!

Ieder beetje voedsel helpt. Hoeft niet perse hooi te zijn, als ze maar wát eet. Konijnen die ziek zijn laten hooi ook vaak staan omdat dat teveel vezels bevat en ze dat op dat moment niet goed kunnen verteren.
Mijn ervaring met zieke konijnen is dat zij groen het eerst weer gaan eten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 08:58

Yes! Vanmorgen werd ik begroet door twee blije konijntjes!
Samen vlogen ze weer aan op de brokjes, Jane heeft ook weer meer interesse in de omgeving en knabbelt ook weer aan haar hooi. Drinken doet ze ook beter nu. Ik = opgelucht :j