Welk kattenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:46

Zeeuwsemeid schreef:
Ik voer mijn kat Applaws, hier zit 80% vlees in en geen graan. Vooral geen graan vond ik erg belangrijk voor mijn kat. Hij vindt de brokjes erg lekker, en zijn ontlasting ruikt niet zo sterk.

Dit voeren wij 2 onze katten ook (natvoer variant) sinds ongeveer een jaar en ze zijn er dol op. Ook is de vacht van onze rode kater enorm verbeterd, eerst was het schilferig en ruiperig en nu glimt hij en voelt hij heel zacht.
Daarnaast zijn ze veel actiever geworden sinds ze dit voer krijgen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:48

Ook wij voeren onze katten applaws. Naast het hoge vlees percentage zit er ook veel eiwit in. Maar weinig koolydraten. Voor ons een combi die we erg belangrijk vinden. Onze katten worden snel te dik. Ze doen het er super goed op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:50

Hier voer ik Naturis vlees. En Orijen brok. Ze poepen veel minder. Stinken niet meer. Zitten geweldig in hun vacht en ze spugen nooit(afkloppen*)
De kat thuis zit op goedkoop supermarkt voer. (bij mijn schoonouders)
Deze kat is bijna 3 kg te dik inmiddels. En die moeten we nu af laten vallen. En dat word een hele lange weg. Maar die spuugt bijna iedere twee weken. Kont moet dagelijks schoongemaakt worden en van de katten bak ga je bijna over je nek..
Belachelijk hoe misleidend dat dure supermarktvoer is.
Ik ben echt niet voor graan vrij en groenten vrij. Want ze hebben er wel degelijk wat aan. Maar Orijen sprak mij gewoon het beste aan vanwege het hoge vleesgehalte. Ze krijgen wel eens snoepjes en dan zijn dat die whiskas bakjes. Of de kleinste zakjes van RC. Als ik ''ongezond'' mag snoepen mogen hun dat ook.

purny schreef:
Sorry hoor maar wat een bullsh*t. Mijn kat is 18 geworden met whiskas voer. Mijn kat krijgt Felix en is zo gezond als een vis. Dus dat die merken troep is geloof ik niet.

Felix en Whiskas en dat soort merken zijn niet per definitie slecht. Alleen word je gewoon opgelicht waar je bij staat. Je denkt je beest vlees te voeren en in dat opzicht, zit er alleen maar troep in en geen vlees. want die 4% doet niks natuurlijk. En dat was mijn punt. Het is zeker goed samengesteld. En vers voeren is echt niet altijd beter. Juist niet. Alleen het punt is wel een beetje, je gaat een vleeseter muizenvoer geven..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 13-01-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:55

Ik voer ook Applaws brokken. Daarnaast Cosma Original of andere graanvrije voersoorten. Ze kregen er eerder ook KVV van Haaksbarf of Carnibest bij, maar op het moment is het hier in de buurt moeilijk verkrijgbaar. Met name Haaksbarf voor katten is een ramp.

Katten zijn carnivoren, ze kunnen dus echt niets met granen, fruit en groenten. Daarom moet je van het goedkope suprmarktvoer meestal ook meer geven. In supermarktvoer zitten veel te veel kleurstoffen, zout en andere rommel die niet goed zijn voor de kat.

kiwiwitje

Re: Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:58

Dat is niet waar Emma. Daar gaat het dus fout. Het is afhankelijk van de bewerking van de granen. Ook zijn er groenten die zorgen dat katten geen last hebben van haarballen.
Als een kat een muis eet, dan eet hij ook de maag/darminhoud. En dat zijn groenten,kruiden,zaden en granen. Daar hebben ze wel degelijk iets aan.
Alleen ben ik van mening dat een vleeseter graan niet als hoofdbestanddeel moeten hebben in hun voer.
Over kleurstoffen en zout ben ik het wel met je eens.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:37

Ik schop dit topic even omhoog..

Ik heb 2 Brits langhaar dames 1 van bijna een jaar en 1 van een half jaar.
De dames hebben onbeperkt animonda brokken staan in de ochtend krijgen ze per kat een half zakje gourmet. Ik zou graag over willen stappen op vers vlees..
Voorheen kregen ze 2x per dag gourmet dus per kat een zakje per dag.. Hier ben ik mee gestopt maar sinds we gestopt zijn is de jongste van de 2 erg aan miauwen en krabben aan de deur tegen de ochtend.. Dus ik wil ze toch weer 2x per dag gaan voeren..

Wat raden jullie qua KVV aan? Smuldier? Prince?
Een goed natvoer mag ook aangegeven worden aangezien ik niet weet of ze KVV zullen eten...

Groetjes!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:56

Goed natvoer is oa almo nature, applaus, carny.

Kvv geef ik de rollen van Haaksbarf.
Te krijgen bij sommige intratuin en welkoop dacht ik, en haal wel eens rollen bij pets place. Qua merk maakt niet zoveel uit als ingrediënten maar goed zijn in de rollen en dus geen rotzooi.

Voor de ts; ik voer iams. Is zelfs nog goedkoper dan whiskas als je het via zooplus besteld.
Brokken zoals applaws zien er goed uit helaas konden ze er hier niet tegen en kwam het er steeds weer uit.

En dat katten op whiskas oud kunnen worden dat kan, maar dan is het nog niet goed voer als je naar samen stelling kijkt.
Dan nog niks gezegd over de lucht die uit de kattenbak komt :ook werd gewoon weggeblazen. (Binnenkatten)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:05

Animonda carny is in ieder geval goed en betaalbaar natvoer.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... n_animonda

Onze kat krijgt 's ochtends en 's avonds 100g en daarmee krijgt ze ook voldoende vocht binnen (bij veel katten een probleem) en daarnaast krijgt ze nog 45g RC sensible 33. KVV zonder pens eten ze over het algemeen beter dan met pens. Zelf voer ik helemaal geen kvv dus verdere tips kan ik niet echt geven.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:10

Melanie, welke smaak applaws had je? Hier deed de kat het fantastisch op die met vis. Maar nu alleen kip en dat schijnt ie niet altijd binnen te kunnen houden.. en ik heb nog ongeveer zes kilo over :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:13

Hier krijgen ze Iams brokken en Smuldier (pens compleet, vlees compleet, vlees, pens of hart). Af en toe haal ik een bakje hartjes voor ze, vinden ze ook geweldig. Ook een eitje, kipfilet stukjes (rauw) gaan er in als zoete koek.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:33

Hier krijgen ze inderdaad een foede brok
met daarnaast zelf afwisselend kippengehakt of gekookte kipe en vis
en soms het rouwvless van de honden
een aantal trekken hun neus op voor blikjes en zakjes van bepaalde merken
maar bij rauw voeren hangt het vaak al af als ze het van jongs af aan al eens gehad hebben

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:36

Mijn katers krijgen Orijen brokken :) en Cosma snackkies. Verder wel eens Tinlo KVV, eendagskuikens en stukjes kip/hert/biefstuk tijdens het koken :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:15

KVV van Haaksbarf. Goed advies over KVV kun je op voerwijzer.com vinden.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:02

Ze kregen altijd Animond Carny dat eten ze helaas niet meer..
Van de week heb ik ze smuldier gegeven de 1 eet het wel en de ander niet..

Ik ga me eens inlezen over KVV en Almo natura/cosma

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:09

Ik ben een tijd terug overgestapt vanaf Royal Canin en geef nu KVV van BIBI (kat compleet), Haaksbarf (konijn) en Carnivoer (paard). Ik heb verder ongeveer alles wel geprobeerd van Lotgering tot Bandit tot alles van Tinlo, etc etc, maar dit zijn de enige 3 soorten KVV die ze lusten. Ze doen het er wel echt super op! Weinig ontlasting, geen stank meer, super zachte en glanzende vacht, ik ga nooit meer terug naar brok!

Ik heb af en toe wel een brokdag voor het gemak als ik een lange dag weg ben, of als ik KVV ben vergeten te ontdooien, en dan geef ik graanvrije brok van Applaws (kitten). Zijn ze helemaal gek op en doen ze het ook erg goed op!

Verder krijgen ze hier 2 keer in de week een eendagskuikentje en af en toen een muis (diepvries), en BARF ik 1 keer per week met kip: kippennekken, kipspiervlees en kippenhartjes. Ook probeer ik er eens elke 2 weken vis in te krijgen, maar helaas nog niks gevonden wat ze niet met lange tanden opeten of laten staan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:16

Orijen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:39

Wat een interessant topic, net wat ik nodig heb!

Ik ben me nl. aan het inlezen over kattevoer. Over 3 weekjes komt mijn kitten en ik was er al lang uit dat het niet de grootwarenhuismerken noch de grote commerciële gaan worden.
Orijen lijkt me wat maar is best duur. Bovendien hoor ik dat het niet graag gelust wordt. Uitgaande van de reacties hier zijn jullie tevreden over Applaws. Dat stond ook op mijn lijstje. Heeft iemand ervaring met Porta21?

En, kan je ervan uitgaan dat een goed merk voor een volwassen kat ook goed kittenvoer heeft of zijn er daar andere uitblinkers? Het kitten krijgt bij de fokker nu RC maar dat ga ik niet voeren, behalve in de overgangsfase.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 16:45

Ik wilde nog bedankt zeggen voor alle tips! Ondertussen voer ik de katten Orijen en daar doen ze het goed op. Minder ontlasting. Harder en ruikt een heel stuk minder (eindelijk geen stinkende kattenbakken!) En lekker dikke zachte vacht.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:44

Lukasje schreef:

Ik ben me nl. aan het inlezen over kattevoer. Over 3 weekjes komt mijn kitten en ik was er al lang uit dat het niet de grootwarenhuismerken noch de grote commerciële gaan worden.
Orijen lijkt me wat maar is best duur. Bovendien hoor ik dat het niet graag gelust wordt. Uitgaande van de reacties hier zijn jullie tevreden over Applaws. Dat stond ook op mijn lijstje. Heeft iemand ervaring met Porta21?

En, kan je ervan uitgaan dat een goed merk voor een volwassen kat ook goed kittenvoer heeft of zijn er daar andere uitblinkers? Het kitten krijgt bij de fokker nu RC maar dat ga ik niet voeren, behalve in de overgangsfase.

Meestal is de kittenvariant vergelijkbaar qua inhoud, maar zitten er extra voedingsstoffen in omdat de kitten nog in de groei is. Wat ik vooral vind is dat er vaak weinig keus is qua smaken bij kittenvoer, bijv Applaws heeft maar 1 soort. Ook zijn kittenbrokjes vaak kleiner.

Porta21 kreeg ik mee vanuit de fokker, maar ik ben er niet kapot van omdat in de kittenvariant rijst zit, en dus is het niet graanvrij. Ik gaf zelf toen ik nog brok + natvoer gaf Animonda Carny, die hebben een aantal smaken graanvrij en goed natvoer, en ook nog gunstig voor de portemonnee. Daar aten ze hier het bakje ongeveer bij op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:10

Ik heb net een zak Applaws Senior besteld. Zooplus heeft een interessante aanbieding nu! Ben erg benieuwd hoe Poes (Ragdoll) het daarop gaat doen :j

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:59

Ik voer momenteel Porta 21 Grain Free.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:06

Ik voer applaws brokjes ook, met af en toe wat natvoer, ook van applaws maar dat is meer een extra'tje. Tevreden over het voer, mijn kat eet het graag, en qua prijs vind ik het goed te betalen, heb een grote zak, maar vul telkens een klein emmertje daaruit, zodat die grote zak minder vaak open moet, waarmee ik hoop om het wat langer vers te houden :)
Hiervoor voerde ik prins, merk geen heftige verschillen, maar vind de ingredienten van applaws beter ;)

Overigens is onze vorige kat 20 geworden met supermarkt voer, maar nu ik zelf alles in de hand heb zou ik daar niet nog eens voor kiezen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:46

Jodie_ schreef:
Lukasje schreef:

Meestal is de kittenvariant vergelijkbaar qua inhoud, maar zitten er extra voedingsstoffen in omdat de kitten nog in de groei is. Wat ik vooral vind is dat er vaak weinig keus is qua smaken bij kittenvoer, bijv Applaws heeft maar 1 soort. Ook zijn kittenbrokjes vaak kleiner.

Porta21 kreeg ik mee vanuit de fokker, maar ik ben er niet kapot van omdat in de kittenvariant rijst zit, en dus is het niet graanvrij. Ik gaf zelf toen ik nog brok + natvoer gaf Animonda Carny, die hebben een aantal smaken graanvrij en goed natvoer, en ook nog gunstig voor de portemonnee. Daar aten ze hier het bakje ongeveer bij op.

Dankjewel voor je reactie!
Ik heb ondertussen RC besteld (voor de overgangsfase) en Applaws wat ik eigenlijk wil geven. Voor mijn huidige kat èn het kitten dat volgende week komt, is dat nieuw voer dus ik hoop dat ze het zullen lusten.

Ik heb mijn bestelling geplaatst bij Zooplus Duitsland en ik moet zeggen dat de RC haast 10€ op 2kg !! goedkoper was als bij een gekende dierenzaak (zo'n keten) :wow:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:47

Berdien schreef:
Ik heb net een zak Applaws Senior besteld. Zooplus heeft een interessante aanbieding nu! Ben erg benieuwd hoe Poes (Ragdoll) het daarop gaat doen :j

Heb je in Nederland of Duitsland besteld?
Voor mij was in Duitsland bestellen veel voordeliger :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:53

Ik voer perfect fit , vlees vrij laag nog maar ik kom van goedkope meuk en beestjes doen het prima zo.