Konijnen aangeschaft, voeding, hokinrichting, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: Konijnen aangeschaft, voeding, hokinrichting, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:42

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:47

Dan gooi ik nog even een wilgenstronk in mijn mandje! :)

En dit weet ik, de fokker heeft ze laten steriliseren om te voorkomen dat er verder gefokt wordt met de dametjes.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:49

Ik voer op advies van de fokker een sportbrok (Havens), zelfde soort zakken als paardenvoer. Maar met een Franse hangoor is het voer anders niet aan te slepen. Daarnaast doe ik hooi altijd in voerballetjes die los in het hok liggen, zo hebben ze iets meer activiteit met het voeren en kunnen ze er lekker me smijten!

Mijn schoonvader maakt jaarlijks na het snoeien van de wilgentakken een mooie speelbuis op maat voor ons.

In het toiletje (in mijn geval een kattenbak..) gebruik ik houtkorrels. Ik gebruik verder geen bodembedekker omdat de konijnen binnen leven.

Als snack voer ik gedroogd brood of een wortel. Heel soms de schil van de appel, mocht je klokhuis willen voeren let er dan op dat je de pitjes verwijdert!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:53

Marie111 schreef:
love__mandy schreef:
Een waterflesje is niet natuurlijk voor konijnen. In het wild drinken ze natuurlijk ook niet uit een drinkflesje.
Bakje is daarom beter, maar wel een zwaar bakje anders heb je dikke kans dat ze er mee gaan slepen (dit deden mijn konijn altijd toen we nog een plastic bakje hadden hehe)

Hier gaat het prima met de waterflessen. Voordeel is dat het niet zo'n natte bende wordt.
Mocht je dat toch willen is een betonnen bakje het beste (lekker zwaar). Alleen die kun je schijnbaar nergens meer kopen. Wij zijn al heel lang op zoek naar zo'n bakje namelijk als tweede voerbak.

Science Selective is inderdaad erg goed voer. Ons oudste konijn doet het daar al 8 jaar op.

Over hooi. We hebben sinds kort een konijn die dat dus niet eet (nog nooit beleefd). Komt bij een konijnenopvang vandaan en weten de geschiedenis dus niet.

betonnenbakje kan ze zelf heel makkelijk maken, neem een wat grotere bak en een passende kleinere bak in de grote van wat je wil hebben, eerst wat cement in de eerste bak doen, de kleinere erin drukken en laten drogen. (ik heb zoiets in emmer vorm gemaakt voor mijn labrador in de kennel en dat werkte perfect heeft jaren dienstgedaan)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:11

Wat leuk zeg! :) Je bent binnen no time helemaal verkocht aan ze, dat kan ik je garanderen *\o/*

Ik voer mijn konijnen Beaphar Care + (toen ze nog jong waren de junior variant). Daar doen ze het heel goed op, ze vinden het heerlijk en alle brokjes zijn hetzelfde dus ze kunnen niet kiezen. Groenten inderdaad langzaam introduceren en op een gegeven laten ze waarschijnlijk ook hun voorkeur merken. Mijn bunnies zijn volgens mij gek op bittere smaken want ze vinden groene paprika en witlof het lekkerst :')

Daarnaast zou ik op voorbereid zijn dat ze misschien minder gehecht aan jou worden omdat ze vanaf het begin met zijn tweeën zijn. Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken dus misschien geldt het niet altijd, maar mijn konijnen zijn bijv heel lief en tam maar niet zo aanhankelijk als wat ik hoor van vrienden die eerst maar één konijn hadden of nog steeds hebben.

Maar misschien gaat dat anders gaat bij jou :j Ik zou het trouwns niet anders willen hebben hoor, mijn konijnen zijn zo blij samen <3 (zijn overigens twee gecastreerde rammen - oops := )

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:38

Nog even over die waterbakjes. Hier ook wel geprobeerd, maar zaten zomaar vol met stro en hooi. Stonden ook geregeld scheef op het stro, waardoor er weer water uitliep. Vond het maar een bende.

Wat doen we verkeerd?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:58

Marie111 schreef:
Nog even over die waterbakjes. Hier ook wel geprobeerd, maar zaten zomaar vol met stro en hooi. Stonden ook geregeld scheef op het stro, waardoor er weer water uitliep. Vond het maar een bende.

Wat doen we verkeerd?

Jullie doen niks verkeerd hoor! Dat deden onze konijnen ook. Daarom hebben we toch maar drinkflesjes aangeschaft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:59

Grote hokken en grote waterbakken zijn belangrijk. Die kleintjes zijn geen succes, vandaar dat wij een pannetje gebruiken.