hond met een eetprobleem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:35

crazyshar schreef:
Desiree schreef:
Altijd brokken, brokken en brokken is wel erg eenzijdig! Dan zijn er wel meer honden die stoppen met dat eenzijdige voer. Ik denk dat je het moet vermengen met ander eten en afwisselen. Vers vlees is het beste wat er is.

Even terug lezen, hij heeft vers gehad, krijgt nog steeds ter afwisseling vers gekookte bonen erbij of verse vis....

Ik haal altijd vlees van Naturis. Eigenlijk de goedkoopste die ik kan vinden. Geef zowel een Golden er van als twee katten.
http://naturis.be/versvlees-diepgevrore ... pgevroren/
Ze hebben ook brokken, maar daar ben ik niet bekend mee.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:35

het probleem met diervoeding is wel dat wanneer er rundvlees op staat en net zo goed meer kip dan rund in kan zitten. Er zitten dierlijke bijproducten in en dat is niet 1 dier en zeker niet alleen vlees helaas meer slachtafval dus longen, darmen enz. Dus kijken wat er werkelijk in zit is lastig

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:43

Jentecats schreef:
het probleem met diervoeding is wel dat wanneer er rundvlees op staat en net zo goed meer kip dan rund in kan zitten. Er zitten dierlijke bijproducten in en dat is niet 1 dier en zeker niet alleen vlees helaas meer slachtafval dus longen, darmen enz. Dus kijken wat er werkelijk in zit is lastig

Bij de betere merken staat dat gewoon aangegeven.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:49

kiwiwitje schreef:
Jentecats schreef:

Bij de betere merken staat dat gewoon aangegeven.

dat klopt, maar zekerheid heb je nooit

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:52

Onze moeilijke eter durft zelfs vers vlees te weigeren. Als hij iets niet hoeft, dan hoeft hij het ook echt niet en kan je het hem voorzetten, totdat je een ons weegt (en hij een paar kilo lichter). Hij wil gewoon niet elke dag hetzelfde eten (zal ik ook niet willen). Dus nu krijgt meneer elke dag een ander smaakje. Wel 1 keer per dag, bij 2 keer per dag laat hij zijn 1e maaltijd staan.

ClaudiaHS

Re: hond met een eetprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:04

Ik heb hier ook een Franse Bull en dat is ook zo'n moeilijke eter.
Profine at hij goed, chicken Potato variant, maar dan zit je dus weer met kip.
Waar ik nu woon kan ik geen Profine kopen en hij staat nu op Bosch lam en rijst.

Toch doet hij het op vers het best.
Lotgering, pakjes van 500 gram.
2/3 pakje per dag en de smaken kun je mooi steeds afwisselen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:12

Eet hij nieuwe brokken de eerste week wel goed? Dan zou ik proberen of je hem met voer mengen aan het eten kan houden. Dan heb je 3 of meer soorten brok en dan voer je steeds de helft van de ene brok en de helft van een andere brok, maar wissel je steeds af. Dus 3 dagen AB, dan 3 dagen BC, dan weer 3 dagen CA om dan weer uit te komen bij AB.

Mijn poedels aten periodes ook slecht (de ene toen ik ze net had, de ander toen ze heel veel moest omdat ze door de stress vreselijk afviel, ze moest toen ruim 250g brokken terwijl ze eigenlijk er maar 140g zou moeten), en mengen is tot nu toe altijd de oplossing geweest. Ik vind brokken interessant dus heb allerlei smaken op voorraad, dus voor nu ben ik eerst weer mijn resten op aan het maken voordat ik weer nieuw voer koop. Maar als ze eenmaal gewend zijn aan mengen kan je ook gemakkelijker gewoon in 1x volledig op een ander voer overstappen. Dus als ik plotseling ergens lang blijf eten ze gewoon met de pot daar mee en blijft de ontlasting goed. Op het moment krijgt degene van de stress 175g brok met 30mL zalmolie en daarmee blijft ze goed op gewicht voor nu.

Ik voer op het moment geen kvv (want de brokken moeten op) maar ik voerde eerst de laatste maaltijd kvv of natvoer (renske en lukullus ben ik erg over te spreken, via het internet goed te betalen), dat hielp ook met de afwisseling. Ik voerde aan het begin 3x per dag en al snel 2x per dag. Kvv heeft voordelen en nadelen, ik vind het gelijk aan een goede brok. Goedkope kvv's zie ik te veel geklooi mee (tegen het rotten aan of rotzooi erin) en vaak moet je er ongeveer het dubbele van voeren dan van een goede brok dus dan is het ook niet bepaald goedkoop.

Lang niet alle brokken bevatten dierlijke bijproducten (i.i.g. ongespecificeerd), bijvoorbeeld deze, nutro choice lam en rijst adult:
Gedroogde lamsproteïnen (min. 26%), rijst (min. 26%), rijstebloem, gedroogde bietenpulp, gevogeltevet (min. 4%), zonnebloemolie (min. 3.5%), gedroogde erwtenproteïnen, natriumchloride, kaliumchloride, visolie, goudsbloemmeelextract, gedroogde algen, rozemarijnextract.

Ik pak specifiek dit voer omdat dit wat duidelijke dingen heeft. Namelijk het feit dat hier gedroogde ingedriënten gebruikt worden (soms ook aangeduid als meel), dat betekent dat het gewicht van het vocht (en vlees bestaat uit veel vocht, minimaal 50%, kipfilet is 75% water) niet meegerekend wordt om de plaats van de ingrediënten te bepalen. Met verse ingrediënten wordt dat wel en zie je dat het makkelijker is om daar vlees hoog te laten eindigen, maar voor het maken van een brok moet dit vocht er toch echt uit. Brok bestaat namelijk gemiddeld voor 10% uit vocht.

Het volgende ingrediënt is rijst. Oftewel, een graan. Er gaat de mythe rond dat honden niks met granen kan. Dat is in zoverre een mythe dat de hond er net zo veel mee kan als wij. Rauw kan hij er vrijwel niets mee (dat maakt die frolicdrollen met stippeltjes zo herkenbaar), maar ontsloten (vaak gekookt of gebakken) kan hij ze gewoon verteren. Het vervelende is dat dit ontsluiten relatief duur is en bij goedkope brokken vaak slecht gebeurt. Daarom doen honden het vaak toch zo goed op royal canin, ondanks dat er in die brokken veel granen zitten, royal canin heeft zijn granen zeer goed ontsloten.

Gevogeltevet is voor de meeste allergische honden geen probleem omdat ze allergisch zijn voor gevogelte-eiwitten dus als de gevoeligheid niet te extreem is (denk pinda-allergie, dan zou ik het niet gokken) levert het dat geen allergische reactie op. De meeste honden zijn namelijk eigenlijk niet allergisch maar overgevoelig en hebben daardoor een behoorlijk hoge dosis nodig om een allergische reactie te geven (een kruimel geeft niet, maar een boterham geeft wel-idee) als ze eenmaal tot rust gekomen zijn.

Voor de rest is het dus een duidelijke lijst en in mijn ogen een geschikt voer voor de hond van de ts.

Een hond kan niet allergisch zijn voor eiwit, maar wel voor specifieke eiwitsoorten (zoals rundereiwit of melkeiwit). Ieder levend wezen heeft namelijk eiwitten nodig, anders kunnen ze zichzelf niet in leven houden. Ik zou dat dus nog even specifieker navragen.

Hier kan je trouwens nutro choice goedkoop kopen, scheelt tot 20€ per zak (40€ i.p.v. 60€ voor 12kg)
http://www.brekz.nl/nutro/nutro-choice- ... rijst.html

Een ander mooi voer (voer ik zelf ook) vind ik platinum iberico and greens:
Vers varkensvlees (70%, uitsluitend van het Iberisch varken), gedroogde aardappel, gedroogde vis, gedroogd biergist, gedroogde appelpulp, alfalfa, zalmolie, yucca, koudgeperste lijnzaadolie, koudgeperste olijfolie, groenlipmossel extract, mariadistelzaad, gedroogde venkel, sarsaparillawortel, gedroogde artisjok, Oost-Indische kers, kamillethee-extract, paardenbloem, gedroogde gentiaan, kaliumchloride
http://www.food4pets.be/platinum-droogv ... ico-greens

Dit is dus zo'n voer met 70% vers vlees met daarnaast nog wat gedroogde vis. 25-30% droge stof in vlees komt neer op zo'n 20g vlees met 30g overige ingrediënten (incl. die gedroogde vis), oftewel minimaal 40% vlees, nog steeds een keurige hoeveelheid maar een stuk minder dan die 70% die ze je voor houden. Overigens is varken alleen rauw een risico (ivm de ziekte van auzjenski) en is dit voer dus helemaal veilig.

@Jentecats: zekerheid heb je alleen als je het beest zelf slacht (c.q. ernaast staat), dan uitbeent en direct meeneemt, ook bij kvv's en zelfs soms bij barf heb je nooit volledige zekerheid.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:15

Stel je wilt vers voeren (wat ik zeker zou adviseren) is dat zeker niet duur hoor. Jou hondje zal zo n 10 kilo wegen? Dan krijgt hij gemiddeld 200 gram per dag. Een pakje smuldier bijv (te krijgen in supermarkt) is 400 gram en kost 0,70 cent

Dit betekend dat je per maand met ruim 10 euro al uitkomt... Dit lijkt me absoluut niet duur
Uiteraard zijn er duurdere merken (waar je ook mee kan afwisselen) maar dan nog valt het allemaal heel erg mee

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:19

Ik had ook een hele moeilijke eter, had alle soorten brokken wel geprobeerd. Hij at soms wel 5 dagen achter elkaar niet. Nu geef ik anderhalf vers vlees van lotgering en meneer eet alsof zijn leven ervan af hangt. Zit een stuk beter in z'n vacht, z'n ontlasting is beter en heeft geen jeuk meer (ook allergie)
Ook ben ik goedkoper uit, het is het proberen zeker waard!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:17

Kijk eens op www.voerwijzer.nl daar kun je verschillende brokken vergelijken en ook bepaalde dingen aanvinken wat je wel of niet in je voer wilt hebben.

Ik heb ook een ontzettend moeilijke eter hier. Heeft 1,5 jaar op kvv gestaan totdat hij besloot dat niet meer te lusten, maakte niet uit welke smaak of welk merk.
Nu staan ze allebei op brok van Taste of the Wild en dat vermeng ik steeds met ander blikvoer, zodat de afwisseling blijft. Blikvoer kies ik ook altijd graanvrij en met een hoog vleespercentage. Zolang ik blijf afwisselen eet hij 9 van de 10 keer gewoon goed.
Te veel voer kreeg hij niet, ik kreeg hem zelfs nauwelijks op gewicht doordat hij zijn vlees zo snel verteerde en hij zo slecht at. Hij is nu met 3,5 jaar eindelijk goed op gewicht, maar dat heeft bloed, zweet en tranen gekost om meneer aan het eten te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:39

Wat vers vlees betreft: mijn hond heeft jaren lang smuldier gegeten. Gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar, goedkoper dan brok en ze deed het er prima op :)

Qua brok voer ik Bosch. Die hebben ook een variant voor gevoelige honden met 'exotische' vleessoorten.
En omdat mijn hond ineens diarree kreeg van vers vlees ben ik toen overgestapt op gewoon nat vlees van NatureDiet. Daar zitten ook geen gekke toevoegingen in en mijn kieskeurige hond vind het lekker en doet het er goed op. Dat geef ik nu samen met de brok.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:52

Mizora Dank voor je uitgebreide post.
De ene eet hij vanaf dag een niet, de andere pas na 3 weken.
Mengen met iets wat hij voorheen geweigerd heeft blijft hij weigeren.

wat wel eens helpt als ik zie dat hij wel honger heeft maar toch niet eet, is er een spelletje van maken.

Dan gooi ik een brokje Door de woonkamer heen en dan vliegt hij er wel achter omdat de kat dat leuk vind om achter vliegende brokjes te sluipen.
Na een brokje of 20 heeft hij een klik en gaat vanzelf naar zijn bak om de rest op te eten.

Maar dit werkt niet altijd.

Wat betreft gewicht, is hij van pup af aan al een dikkiedik.
Met kerst gecastreerd en van 15kg naar 17 kg gegaan.
Terwijl alle lekkers en extra's en snacks en wat ever hij voorheen wel eens kreeg, buiten dus de bonen (geen voedingswaarde enkel vocht) en de verse vis van tijd tot tijd, allemaal geschrapt zijn.

Dus ondanks weinig eten en veel beweging blijft hij veel te dik.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:55

Ik heb pas geleden een korte periode een pup gehad. Pup had een auto-immuunziekte + allergie met de kans op IBD. Pup helaas terug moeten brengen naar fokker.
Maar goed, pup wilde ook niks eten. Verschillende soorten voer wat we mee kregen van de fokker (o.a. Lotgering) at ze niet, vlees van Naturis niet, brokken van de DA niet etc.
Het enigste wat ze smakelijk opat was glutenvrij vlees van Smuldier. Gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar inderdaad en best goedkoop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:19

Maar als hij te dik blijft dan denk ik dat hij toch gewoon genoeg binnen krijgt. Niet elke hond heeft de hoeveelheid nodig die op de verpakking staat.
Ik zou dan gewoon wat minder gaan voeren. Dan krijgt hij vanzelf meer honger. Moeite doen om al het voer erin te krijgen zou ik pas doen zodra hij echt te dun gaat worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:30

Wat zou hij moeten wegen? Een kg of 11-12? Of nog minder? Want je moet als richtlijn niet het huidige gewicht nemen maar het ideaalgewicht en van die aanbevolen hoeveelheid mag je dan nog een kwart af halen (dus 75% van de minimale aanbevolen hoeveelheid).

Om bijvoorbeeld platinum aan te houden als brok en 11kg lichaamsgewicht als ideaal, dan krijgt hij niet 150g maar slechts 110g brokjes. Niet, wat je zou voeren voor 17kg, 220g brokjes.

Wat is je budget per maand ongeveer? Want hij zou het mogelijk ook goed doen op renske. Veel honden vinden het erg lekker, hij zou 200-265g per dag ervan moeten hebben. De mixdoos bevat 4x3 smaken (kip, lam, eend/kalkoen), bevat geen rund of zuivel en je kan dus makkelijk afwisselen (gewoon na ieder doosje een andere smaak pakken), dan kom je uit op 0.70-0.94€/dag als je het per 5 dozen inkoopt. Als je het klein inkoopt (per mixdoos) is het 0.84-1.11€/dag.

Smuldier is geen optie want is rund (dat werd als kvv hier aanbevolen omdat het per pakje te halen valt in de supermarkt).

Wat ik bedoel met voer mengen is niet wachten totdat hij het begint met weigeren, het wisselen moet je doen als hij het nog met smaak opeet. Dus alles wat hij minimaal 2 dagen eet is te gebruiken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:38

Hoi,
Ik heb een Ridgeback reu van 3 jr. die een zeer moeilijke eter was. Hij heeft intolerantie voor rund. Ik merk als hij per ongeluk een keer iets van rund krijgt, hij zich heel ziek voelt en daardoor lange tijd niet wil eten. Ik heb hem op vers vlees staan van Carnibest, niet goedkoop zeker niet voor mij want hij eet normaal ruim een kilo op een dag. Maar voor de hoeveelheid voor jouw hond misschien best interressant. Hij doet het er super op en ondanks dat hij regelmatig een dagje overslaat eet hij veel beter dan vroeger.. Als je brok wilt voeren is de brok van Greenheart ook heel fijn de Anti-Allergy brok, dit is lam en rijst. Er zit wat kippenvet en rundvet in maar daar schijnen ze niet op te reageren en inderdaad mijn hond heeft het even gehad en had geen last. Alleen mijn hond is geen brokken gewend die at het niet graag. Wisselen van voer doe ik niet meer omdat hij daar alleen maar kieskeuriger van werd. Nu hou ik het bij Carnibest en af en toe een kippennek of eitje erbij, dit gaat prima. Heel veel succes!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:47

Informeer ook eens bij een dieren speciaalzaak. Hier in de buurt zit er eentje die heeft rollen diepvrieskvv voor weinig geld. 90ct voor een rol van 200gram en veel variëteit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:52

Schuur_ schreef:
Informeer ook eens bij een dieren speciaalzaak. Hier in de buurt zit er eentje die heeft rollen diepvrieskvv voor weinig geld. 90ct voor een rol van 200gram en veel variëteit.

Dan is smuldier en Rodi goedkoper vrees ik. Ook is Naturis goedkoper(niet in alle smaken)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:05

Ipc zitten ze op een max van 14 en een min van 9 kg geloof ik.

Alle dieren speciaalzaken hier in de buurt al gevraagd,alsook da's
Raden vanalles aan, liefst waar ze het meest provincie over krijgen of grootste winst marge.

Als ik voor werk in andere gebieden kom vraag ik ook altijd na of er nog nieuwe dingen zijn, als ik een merk zie staan wat ik niet ken,ga ik het ook navragen, enz

Ik neem alle merken die ik niet ken mee en pluis het morgen verder uit.

Natures choice Had ik idd ook nog op de lijst staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:08

Ook carnibest is goedkoper dan 4.50€/kg. Smuldier is rund en valt dus af, van rodi kan de lam&rijst wel (maar bij onze supermarkt hebben ze die niet en opslag was ook een probleem bij kvv).

Mocht je nog een keer bij de dierenarts komen, laat deze dan een schatting maken van het ideale gewicht van jouw hond. Maar ik zou Renske echt overwegen en dan beginnen met een half bakje.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:15

Als je een brok wilt, heb je nutro natural choice lam en rijst al geprobeerd?

In deze brok zit alleen lamsvlees als dierlijke eiwit bron. Mooie stabiele brok voor een overgevoelige hond en nog een aardig vlees gehalte ook. Brok wordt ook vaak goed gegeten door moeilijke eters. :)

Edit: Lees dat Mizora ook al een heel mooi uitgebreid stuk heeft getypt. Daar kan je denk ik echt wel wat mee wat betreft advies. :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:20

Smuldier is nou ook niet de beste KVV die je kan kopen. Je kunt wel eens kijken of iemand in de buurt Daily Meat verkoopt? Dat is een zeer goed en goedkoop merk. Ook zonder rund te verkrijgen.

Als je brok wil hebben, zou ik de Passion van Dog Lovers Gold aanraden. Daar zit alleen maar vis in. Is geen duur voer en oa te bestellen bij http://www.via-natura.nl, zij hebben ook veel natuurlijke snacks waar absoluut geen rund in zit. Je kunt dinsdag ook eens bellen voor advies, erg kundige mensen. Als je me pb't, heb ik een code voor je waarmee je geen verzendkosten hoeft te betalen. Andere mensen die die code willen mogen me ook pb'en :D

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:23

Heb ook een chihuahua die slecht tot niets at. Ook allerlei brokken geprobeerd. Uiteindelijk at hij Bonzo brokken op speelenderwijs. Brokjes gooien. Na een tijdje at hij na het wandelen altijd zijn bak brokken op. Nooit meer problemen gehad. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:28

DLG Passion is inderdaad ook een mooie brok. Hij is wel net veranderd dus ik wil even nieuwe ervaringen horen voordat ik hem weer volmondig promoot. Maar de ervaringen waren altijd heel positief.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:11

Mizora schreef:
DLG Passion is inderdaad ook een mooie brok. Hij is wel net veranderd dus ik wil even nieuwe ervaringen horen voordat ik hem weer volmondig promoot. Maar de ervaringen waren altijd heel positief.

Nog steeds mooie brok, maar hij is zwaarder geworden.