Huisdieren bang voor vuurwerk ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:20

Hier 1 hond wel bang en 1 hond niet, dus denk niet dat het aan ons ligt.

Het 1e jaar met Gizmo was er niks aan de hand. Het jaar daarna liet ik m een paar dagen voor oud&nieuw uit en vonden 2 jongens het een leuk idee om (van achter een flat dus hij had ze niet gezien) rotjes vlak naast m neer te gooien. Jammer genoeg is t geen hele zekere hond, en op dat moment schrok ie zo dat ie sindsdien bang is voor vuurwerk.
We besteden er verder weinig aandacht aan. Gizmo zoekt zelf steun door tegen mijn benen aan te gaan liggen als hij het spannend vindt en dat vind ik prima. Morgen staat er hier een bench met een deken erover dat ie daar evt weg kan kruipen en hij krijgt bach bloesem.
Moet eerlijk zeggen dat het tot nu toe dit jaar erg goed gaat. De bach lijkt zeker wat te doen want als ie nu wat hoort kijkt ie alleen op ipv dat ie meteen opspringt en bij mijn benen kruipt. Buiten is wel spannend dus hij loopt wat dichter bij me, maar verder gaat het tot nu gelukkig prima.

Swirl is hooguit wat alerter dan anders, maar die vindt het vooral allemaal heel interessant :)

aerdenhout1

Re: Huisdieren bang voor vuurwerk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:23

HIHIHI en hoe krijg je die drank IN de hond??? :D :D :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:24

DatBenIkNou schreef:
Dat zijn nogal uitspraken. Zowel MyWishMax als ik, hebben een meer dan gemiddelde kynologische kennis. Geloof me dat dit dus niet met de baas of opvoeding te maken heeft. Dan zouden idd beiden honden het moeten hebben en niet zoals bij mij alleen de jongste. Ik zou niet weten waarom je alcohol zou verkiezen boven een goed middel wat alleen wat stress wegneemt, voorgeschreven door een goede da.

Omdat ik weet wat dat met je doet? En wat er met chemische middelen ik die controle niet heb. En wat is een goede DA? En ook een goede DA kan soms een verkeerd middel kiezen. En toch typisch dat altijd dezelfde mensen bange honden hebben en anderen niet of nauwelijks..... zou het aan de hondenbrok liggen? :D ;)

Honden die gewond zijn geraakt of gepest zijn met vuurwerk daar helpt inderdaad bijna niets meer voor...TeSzZz

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:53

Om mensen die bange honden hebben nu af te schrijven als mensen zonder kennis vind ik wel heel ver gaan. Dieren zijn geen robots en worden niet geprogrammeerd en zijn niet altijd beïnvloed door de baas.

Een thundershirt wil nog wel eens helpen en plekken op zoeken waar weinig vuurwerk wordt afgestoken.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:55

Ik zou de honden eerder naar een rustige plek brengen dan. Spul geven waardoor ze. Rustig /slaperig. Van worden.

Ze zijn dan soort van Verlamd ze zijn dan in hij hoofd doodsbang. Maar kunnen dat niet uiten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:08

doezel2 schreef:
Ik zou de honden eerder naar een rustige plek brengen dan. Spul geven waardoor ze. Rustig /slaperig. Van worden.

Ze zijn dan soort van Verlamd ze zijn dan in hij hoofd doodsbang. Maar kunnen dat niet uiten

Lang niet alle middelen werken zo.
Dierenartsen weten inmiddels dat ze geen spierverslappers moet geven, maar andere middelen. Een goede dierenarts zal geen spierverslappers voorschrijven, net zoals ze niet zullen verdoven met spierverslappers bij bijvoorbeeld een gebitsbehandeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:24

Geen idee hoe mijn hond gaat reageren :). Als jachthond geeft hij iig niks om geweerschoten, dus dat is al iets. Iedere keer als er een knal is gooi ik z'n knuffel eend wel door de kamer of zo.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:34

Amandavd schreef:
Om mensen die bange honden hebben nu af te schrijven als mensen zonder kennis vind ik wel heel ver gaan. Dieren zijn geen robots en worden niet geprogrammeerd en zijn niet altijd beïnvloed door de baas.

Ik denk dat dat voor elk dier wel geldt. Ik ben dan wat minder bekend met honden maar heb genoeg paarden en katten gezien om te weten dat de één een bange schijterd is en de ander een koele kikker ongeacht de opvoeding. Angsthazen kun je als goed baasje wel wat begeleiden maar het zullen altijd angsthazen blijven die sneller schrikken dan zo'n 'dooie' die zelfs voor een duizendklapper nog niet eens de ogen open doet.

Van huis uit nooit iets aan de katten gegeven met vuurwerk, behalve vluchtplekjes en ze gewoon hun ding laten doen. Met 40 jaar katten ervaring nog nooit meegemaakt dat er eentje in bleef en zelfs de grootste schijtbak was op 1 januari weer normaal aanspreekbaar.
Hier wordt nu al aardig geknald maar poeslief ligt lekker naast me op de bank te dutten. Zolang ik niet aan het plafond hang doet zij dat ook niet. VZpaard staat op Oudjaarsnacht rustig met een pluk hooi in de muil vuurwerk te kijken dus daar heb je ook al niks aan. De kat van mijn moeder is wel een überangsthaas maar om die nou aan de drank te helpen. Hij heeft al een verontrustende catnip/valeriaan verslaving en drinkt koffie, als die dan ook nog aan de whiskey gaat haalt ie vast de 10 niet meer... :')

Een mooie zoete dessertwijn of zoiets als Baileys werd hier ook nog weleens gewaardeerd door de katten. Dat ene introverte diertje werd vreselijk sociaal na een nipje Baileys dus zo gek is het eigenlijk niet, een drupje drank tegen de angst. Ben er alleen altijd wat huiverig voor. Voor je het weet sta je flessen Bunnahabhain in te laden voor je kat...

Of het goed is is ook een tweede, aan de andere kant, in het wild kunnen ze er ook wat van als ze de kans krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=c-nSBPuRbsg

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:39

Ik woon in een zeer "vuurwerk-fanatieke" wijk, en weet niet hoe mijn katten gaan reageren. Nu hoor je ook al de hele tijd explosies maar om 00:00 is het gewoon oorlog hier :+ Dus ik weet het echt niet. Misschien dat ik die bier eens ga proberen :P Het is hun eerste jaarwisseling, dus het is geheel nieuw voor ze. Ze zijn nu iig gewoon normaal, schrikken afentoe van een knal en spelen dan weer verder

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:50

Ik wil ook wel even zeggen dat het hele gebeuren met ligt aan de baas pure onzin is. Wij hebben nooit bange huisdieren gehad, behalve mijn labrador.

Die was in mei 9 weken en de buren hadden een feestje, pup hobbelt vrolijk rond, eerste warme dag van het jaar dus had alles open staan ook openslaande deuren naar het balkon.

Besluiten die leipo's om 8 potten vuurwerk af te steken op het moment dat ze net ligt te slapen. En toen was het dus klaar. Met vuurwerk.

Ik heb haar als jachthond en hield m'n hart vast met schotshuwheid gelukkig is ze bang van vuurwerk maar niet voor een jachtgeweer.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:14

fleurtjeuh schreef:
doezel2 schreef:

Lang niet alle middelen werken zo.
Dierenartsen weten inmiddels dat ze geen spierverslappers moet geven, maar andere middelen. Een goede dierenarts zal geen spierverslappers voorschrijven, net zoals ze niet zullen verdoven met spierverslappers bij bijvoorbeeld een gebitsbehandeling.
. O zag dat ik perongeluk op versturen drukte(stond buiten opgesloten.

Bedoelde idd gewoon het spul uit bijv een winkel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:51

doezel2 schreef:

Onzin, dat zijn hele ouderwetse middelen. Tegenwoordig kan je gewoon een soort valium krijgen wat alleen de stress verminderd en ze lichamelijk gewoon mobiel zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:55

slimmerik schreef:
DatBenIkNou schreef:
Dat zijn nogal uitspraken. Zowel MyWishMax als ik, hebben een meer dan gemiddelde kynologische kennis. Geloof me dat dit dus niet met de baas of opvoeding te maken heeft. Dan zouden idd beiden honden het moeten hebben en niet zoals bij mij alleen de jongste. Ik zou niet weten waarom je alcohol zou verkiezen boven een goed middel wat alleen wat stress wegneemt, voorgeschreven door een goede da.

Omdat ik weet wat dat met je doet? En wat er met chemische middelen ik die controle niet heb. En wat is een goede DA? En ook een goede DA kan soms een verkeerd middel kiezen. En toch typisch dat altijd dezelfde mensen bange honden hebben en anderen niet of nauwelijks..... zou het aan de hondenbrok liggen? :D ;)

Honden die gewond zijn geraakt of gepest zijn met vuurwerk daar helpt inderdaad bijna niets meer voor...TeSzZz

Altijd dezelfde mensen? Verklaar je nader? Jij weet dus wel exact wat alcohol met je hond doet en hoe zijn lichaam daar op zal gaan reageren? Knap! Ik vertrouw toch liever op mijn zeer bekwame dierenarts die geen spierverslappers voorschrijft maar een valiumvariant zodat ze alleen geestelijk wat rustiger worden, lichamelijk merk je niets aan ze.

Mijn kat heeft er overigens helemaal niks van, die ligt gewoon relaxt te slapen en gaat zelfs voor het raam naar buiten zitten kijken.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:01

Onze herplaatser (herder van 2 jaar)

is helemaal geshockeerd.. echt absurd. Hij heeft alprazolam gekregen. Hij is wakker en bajerd weer rustig rond. Ipv verkrampt in een hoekje..

We hebben alle voorbereidingen al getroffen, donkere stille plekken. Lichtere rustige plekken in huis enz enz.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:03

Grappig idee! :+ 1 van onze honden is er bang voor, maar als ze dicht bij haar baasjes kan liggen valt het mee. Maar goed, wil je dus even weg dan schiet ze soms in de stress. Ze is dol op rode wijn en port, dus wie weet :')

Bijzonder trouwens dat iemand hier beweert dat vuurwerkangst door het baasje komt. Kan me best voorstellen dat dat KAN, maar in de meeste gevallen lijkt me dat niet het geval. Bij ons ook, 1 van de honden is bang. De rest allemaal niet.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:03

Mijn kat is doof en kijkt gezellig met mij naar de lichtjes in de lucht. Geweldige uitvinding.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:06

Musiess schreef:

is helemaal geshockeerd.. echt absurd. Hij heeft alprazolam gekregen. Hij is wakker en bajerd weer rustig rond. Ipv verkrampt in een hoekje..

We hebben alle voorbereidingen al getroffen, donkere stille plekken. Lichtere rustige plekken in huis enz enz.

Pfff als ik de mogelijke bijwerkingen van alprazolam zo lees..... er zijn ook DA's die niet op grote verdiensten uit zijn en het prima vinden dat hond wat alcohol krijgt om de scherpe randjes er af te halen. Maar ieder zijn "geloof" zal ik maar zeggen.... ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:08

Mijn katten hebben er niets van, mijn hond raakt volledig in paniek van knallen.
Pilletjes van de dierenarts 1x geprobeerd, nou toen was ie zo stoned en wist ie helemaal niet meer waar hij het zoeken moest doodzielig.

Een biertje aan je paard geven vergelijken met een biertje aan een hond geven slaat natuurlijk helemaal nergens op. 1 flesje op 500 kilo doet niks nee, maar een flesje op 20 kilo is alweer heel wat anders. Ik vind het een beetje een gevaarlijk advies aangezien er natuurlijk tig mensen zijn die totaal geen hoeveelheid op gewicht kunnen afstemmen.

Bach rescue remedy haalt een beetje de scherpste randjes eraf en verder heb ik harde muziek aan staan dat helpt wel. Op dit moment is door de enorme droogte in Oostenrijk er een vuurwerkverbod voor particulieren vanwege brandgevaar. Staat een boete op van 7000 euro.....yesssss.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:12

slimmerik schreef:
Musiess schreef:

Pfff als ik de mogelijke bijwerkingen van alprazolam zo lees..... er zijn ook DA's die niet op grote verdiensten uit zijn en het prima vinden dat hond wat alcohol krijgt om de scherpe randjes er af te halen. Maar ieder zijn "geloof" zal ik maar zeggen.... ;)

Wauw nou ik betaalde voor 3 honden minder dan 15 euro aan Alprazolan, gaat mijn da vast van op vakantie!
Net als alle medicatie zitten er mogelijke bijwerkingen aan, maar ook alcohol is niet geheel onschadelijk natuurlijk.

Fijn mussiess dat het zo goed werkt. Het is zo ontzettend sneu als ze zoveel stress hebben.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:30

DatBenIkNou"
[quote="Musiess schreef:

Pfff als ik de mogelijke bijwerkingen van alprazolam zo lees..... er zijn ook DA's die niet op grote verdiensten uit zijn en het prima vinden dat hond wat alcohol krijgt om de scherpe randjes er af te halen. Maar ieder zijn "geloof" zal ik maar zeggen.... ;)[/quote]

Wauw nou ik betaalde voor 3 honden minder dan 15 euro aan Alprazolan, gaat mijn da vast van op vakantie!
Net als alle medicatie zitten er mogelijke bijwerkingen aan, maar ook alcohol is niet geheel onschadelijk natuurlijk.

Fijn mussiess dat het zo goed werkt. Het is zo ontzettend sneu als ze zoveel stress hebben.[/quote]

Ik heb 22.- betaald voor 30 pilletjes (reserve, en anders voor volgend jaar)
Onze hond was stijf van angst, zn lijf was keihard door het aanspannen van de spieren. We moesten hem naar buiten 'slepen'. Gelukkig volgt ie toch goed want we gaan met zn 2e naar buiten dan wil hij wel mee. Een plas en poep en hup weer in je nek hangend. Hij bibberd zo dag je t hoort tikken op het laminaat. Ik ben normaal nooit van de pillen en troep. Maar ik heb geen idee wat hem de voorgaande jaren is aangedaan. We hebben hem 7mnd nu.

Dus toen hij vanmiddag met t wit om zn ogen t schuim op zn bek en de blauwe vlekken op zn tong heb ik meteen de d.a gebeld. Nu issie rustig. Banjert op en neer. Speelt wat en slaapt hier en daar lekker. Je had er niet zonder te worstelen alcohol in gekregen.

Prima hij voelt zich nu iig beter.

Moet wel zeggen dat hij 10 minuten zeer geconsentreerd naar de kerstboom heeft staan staren.. _/-\o_ :')

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:52

slimmerik schreef:
En toch typisch dat altijd dezelfde mensen bange honden hebben en anderen niet of nauwelijks..... zou het aan de hondenbrok liggen? :D ;)

Goh ... wat een nare uitspraak. Het slaat ook nog eens helemaal nergens op. :n

Mijn eerste hond was nergens bang voor, vond vuurwerk zelfs hartstikke mooi. Zelfs als er van die idioten zonder hersenen rotjes naar hem toegooiden ... het deed hem he-le-maal niets. Wij hadden zelf altijd veel vuurwerk, ook harde knallen, en hij vond het prachtig om ernaar te kijken en er gewoon bij te staan. :+ Vaak hielden we hem trouwens wel binnen om middernacht, omdat ik niet wilden dat hij mogelijk toch gewond zou raken.

Mijn tweede hond nam helaas zijn voorbeeld niet over en was juist het tegenovergestelde: ze was bang voor zo'n beetje alles. Dat is helaas haar hele leven zo gebleven, ondanks het goede voorbeeld van Mulak en ons gedrag dat zo'n beetje volgens het boekje was. Ze kreeg trouwens nooit pilletjes hiertegen, omdat de DA dat geen goed idee vond, ook icm haar hartkwaal. Angstig gedrag negeren en verder gewoon normaal tegen haar doen, afleiden met haar favoriete balletje en een plekje waar ze zich terug kon trekken (meestal het onmogelijkste plekje, maar oke :+ ) waren het enige wat haar een piepklein beetje konden helpen. En er gewoon voor haar zijn, soms wilde ze gewoon even op schoot zitten en tegen je aandrukken, prima dan. Wel vreselijk sneu om je hond zo te zien, zo angstig dat ze de hele dag door giga aan het hijgen is en zo hard trilt dat ze bijna een aardbeving veroorzaakt. En elke oud en nieuw bang zijn dat ze van angst een hartaanval zou krijgen, niet leuk. Onnodig te zeggen dat we natuurlijk al jaren geen vuurwerk meer afsteken. Uiteindelijk is ze toch nog 12,5 jaar geworden en heeft ze geen hartaanval gekregen maar is ze rustig ingeslapen in de zomer.

De derde was gelukkig weer niet bang, ondanks dat hij dus zag dat Ninja vreselijk overstuur raakte van het vuurwerk. Ik was zó bang die eerste oud en nieuw met hem dat hij Ninja haar gedrag zou overnemen, maar gelukkig ... hij sliep overal doorheen. :)
Jarenlang is het goed gegaan, geen angst voor vuurwerk, onweer, mensen of wat dan ook. Helaas is hij na een paar jaar (4 of 5?) tóch bang geworden, waarom en waardoor ... geen idee. Ik zeg wel eens gekscherend dat de geest van Ninja in hem is gekropen na haar dood, maar het begon al een jaar of 2 (?) daarvoor. Hij is nu 10 en soms, heel soms, lijkt het ietsje minder te worden. Ook hij krijgt alle ruimte op zich terug te trekken op plekken waar hij dat wilt, wordt af en toe afgeleidt met ballen en ook hier weer ... angstig gedrag wordt genegeerd, maar hij zelf uiteraard niet. Zoekt hij steun bij ons, prima. Wil hij liever even alleen zijn in de slaapkamer (favoriet) of badkamer (ook erg prettig), ook prima.
Af en toe lok ik hem naar buiten om te ballen, iets wat hij super graag doet. Zachtere knallen op afstand gaat inmiddels weer een beetje, maar harde knallen dichtbij (buren) is echt nog een stap te ver en dan wil hij zsm weer naar binnen. Als hij moet plassen of poepen blijf ik even buiten bij hem. Uitlaten is nu echt even geen doen, maar gelukkig hebben we een grote tuin waar hij normaal ook vaak zijn behoeftes mag doen, alleen blijf ik nu even bij hem buiten tot hij weer naar binnen wilt ipv dat hij alleen buiten is. De buitendeur moet nog langer mee. :+
Gelukkig slaapt hij af en toe en durft hij toch soms mee naar buiten om te ballen (lekker moe maken ;) ), heeft hij al 10 liter geplast vandaag én gepoept en hopelijk kunnen we dit vanmiddag en vanavond ook weer succesvol herhalen. Hij hijgt nog niet, hij trilt nog niet, hij zoekt alleen nog regelmatig een schuilplekje (dan weer hier, dan weer daar). Hopelijk "groeit" hij weer over deze angst heen (en de rest van de angsten die hij er bij heeft gekregen), want dit gun je geen enkel levend wezen. :(:)

Dus zeg maar slimmerik ... ligt het aan de brok, ligt het aan ons? Ons gedrag is niet veranderd sinds Mulak, we zijn niet bang voor vuurwerk, we zijn niet bang voor onweer, we zijn niet bang voor mensen.
Ik ben wel bang voor spinnen, maar daar reageerde geen enkele van mijn honden juist weer op. Maar hoe kan het dan dat onder dezelfde "omstandigheden" 1 van mijn honden nooit en nergens bang voor was, 1 van mijn honden altijd en overal bang voor was en 1 van mijn honden eerst nergens en nu bijna overal bang voor is?

Edit: Geen van mijn 3 pony's is trouwens ooit bang geweest voor vuurwerk. ;)
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 31-12-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:04

Onze hond die we van pup af hebben schrikt van de eerste knal en gaat daarna in het raam kozijn naar de lichtjes liggen kijken. Onze herplaatser die we nu 3 maanden hebben is echter volledig uit zijn doen. We geven hem niet meer aandacht dan normaal, als hij gespannen is komt hij bij je liggen en door zelf rustig te blijven kalmeert hij wel iets.

De paarden krijgen hier al jaren bruin bier met appel. 1 flesje bruin bier, 5 a 6 appeltjes en ze staan heerlijk rustig. Ze krijgen het om 11 uur, 12 uur staan ze te slapen en 1 uur zijn ze weer wakker. Vorig jaar had ik een van de pony's iets te veel gegeven die stond met een centenbakkie in stal hihi.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:07

Hier hebben we een konijn die normaal buiten staat, die op oudejaarsdag de schuur in gaat met hok en al, zodat de ergste klappen gedempt worden. Wat lekkers hier en daar en hij redt zich prima dan. :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:07

In het weiland naast mijn paarden wordt ieder jaar carbid afgeschoten, paarden kijken dus niet eens meer op van het vuurwerk. Mijn nieuwe kat blijkt het vuurwerk ook geen probleem te vinden, ligt gewoon heerlijk te slapen :) Ook de katten en hond bij mijn ouders trekken zich er gelukkig niks van aan.

Ik hou wel uit voorzorg de katten binnen vandaag, vertrouw die vuurwerk afstekers niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:08

Ii heb nu 5 katten gehad waarvan er 1 nog hier is (2 uitgeplaatst, 2 overleden) en alleen degene die er nog is is doodsbang voor vuurwerk.
De rest is/was nog geen seconde onder de indruk of enkel ff rond 12u wanneer het ergste geweld losbarst.
Verklaring?
Het karakter.
Degene die hier is die is erg bang aangelegd, alles wat vreemd is of veel lawaai geeft is eng, maar ikzelf ben ook eng als ik druk ben ofzo.
Zij is dan ook degene die jaarlijks aan de kalmeringsmiddelen gaat, zodat iig de randjes eraf zijn en ze sneller hersteld.
De andere 4 waren er 3 superstabiel en gewoon stoïcijns van en de 4e die was oud en doof. :)