Verwacht ik te veel van mijn 8 maanden oude pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Verwacht ik te veel van mijn 8 maanden oude pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:16

Cockers hebben een gevoelige nek (kans op nekhernia), dus als ze zo trekt zou ik zeker het tuigje gaan gebruiken. Daardoor gaat het trekken niet over, daarvoor is gerichte training nodig. Woont er geen gedragstherapeut in je buurt? En verder, Cockers zijn de leukste honden die er bestaan dus geef zeker niet op!! De mijne woont helaas bij mijn ouders aangezien ik geëmigreerd ben, maar zodra het kan komt ze bij me wonen.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:18

Hier toch snel een update.. na een kwartier als een malle heen en weer gelopen te hebben daar ze natuurlijk gelijk begon met trekken.. liep ze met me mee.... maar zelfs achter me!!! Een normaal rondje nog niet kunnen doen maar wel half en ben zo trots op dr, dit heb ik vanaf dat ik haar heb nog niet gehad dat ze rustig achter me aan liep. Eerste tijd was het vooral heel erg piepen en merkte dat ze het echt 10x niks vond maar uiteindelijk liep ze mee met koppie naar me toe zo van, en nu? en nu? Nu hopen dat het zo blijft en ik het ook uit kan breiden naar een normaal rondje, maar dat het zo snel zou werken had ik echt niet verwacht!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:53

imka schreef:
Hier toch snel een update.. na een kwartier als een malle heen en weer gelopen te hebben daar ze natuurlijk gelijk begon met trekken.. liep ze met me mee.... maar zelfs achter me!!! Een normaal rondje nog niet kunnen doen maar wel half en ben zo trots op dr, dit heb ik vanaf dat ik haar heb nog niet gehad dat ze rustig achter me aan liep. Eerste tijd was het vooral heel erg piepen en merkte dat ze het echt 10x niks vond maar uiteindelijk liep ze mee met koppie naar me toe zo van, en nu? en nu? Nu hopen dat het zo blijft en ik het ook uit kan breiden naar een normaal rondje, maar dat het zo snel zou werken had ik echt niet verwacht!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Goed zo zeg!!!
Het is altijd mooi om te zien dat het uiteindelijk vaak heel simpele dingen zijn die een oplossing bieden. Maar je moet naar net weten wat altijd weer.
Volhouden nu, de kans is aanwezig dat ze ook hier gaat kijken wat ze kan doen om de grenzen op te rekken. Blijf consequent en dit herhalen. Dan krijg je binnen no time een prachtige gewoonte van niet trekken!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 19:04

Ja, ga ik zeker doen, echt enorm bedankt voor de tips allemaal, het is allemaal nog niet vlekkeloos en mag ik ook niet verwachten, maar hoop nu een goede start te hebben gemaakt. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:36

dat ze achter je loopt is omdat ze nog een beetje zoekend is naar wat je precies bedoelt..
immers je kunt 'zomaar' haar pad kruisen door een andere richting op te gaan..

dat is dus eigenlijk heel goed van haar..

op een gegeven moment leert ze vanzelf om jou beter te lezen (is niet jouw issue, is het hare.. moet je ook vooral niets aan doen)..

en dan komt ze vanzelf naast je, met haar kop ongeveer op kniehoogte waarbij ze vaak een blik omhoog doet om even te kijken wat je doet en wat je van plan bent.

wat ook leuk en handig is, is om haar te leren dat stop ook direct zit is..
handig voor bij een stoplicht, jij stopt, je hoeft niets te doen en zij zit.. maar ook als je plots in de ankers gaat voor iets, dat zij direct gaat zitten..

als ze het commando volg kent, en ze kent zit..
dan gewoon steeds als je een stukje loopt (met die aandachtsoefeningetjes) stoppen en het commando zit geven.. aai over haar bol en weer laten volgen. Na een paar passen weer halt en zit etc..

na een paar avondwandelingen heeft ze dan door dat er verwacht wordt dat iedere keer als jij stopt, zij moet gaan zitten. na een poosje hoef je dan niet eens meer wat te zeggen.

als je een vlot lerende hond is, kun je het commando overslaan.. stop, wachten tot ze zelf gaat zitten, uitbundig belonen en weer verder lopen.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:38

Goed bezig! En wat ik doe om onze jonge puber moe te maken zijn braingames! Op internet staat best wel wat informatie en tips en games!
Heel belangrijk met braingames is wel dat je elk spel goed opbouwt!

Er werd verteld dat 10min braingames gelijk staat aan 1uur wandelen. (De spellen zijn niet ter vervanging van wandelen natuurlijk ;) )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:01

Toppie.

Wat betreft dat mensen een hond van 5 maanden hebben en dan niet trekt is inderdaad fijn, maar dat betekent niet dat het niet nog kan veranderen. Op die leeftijd deed Noa het nog heel redelijk. Niet zo goed als haar zusje, maar toch heel schappelijk. Dat is dusdanig uit de hand gelopen tot 9 maanden dat ik 6x8 minuten kon lopen dan werd ze op goede dagen niet loko. Op slechte dagen was zelfs dat te veel. Langer was altijd drama, na 8-10 minuten was ze alleen nog maar aan het blaffen, piepen, janken en alle kanten op aan het schieten. Dusdanig hard dat ze meer dan eens achterover geklapt is op het asfalt. Soms daarna zelfs mank en hoofdpijn.

Nu zitten we met 10 maanden op 2x20 minuten en nog 2 of 3x 8 min. Dat gaat goed. Nog wel een lamme arm af en toe van het in de lijn klappen maar het gaat steeds beter. Ik heb tot 6 maanden getraind en vanaf 9 maanden weer. Haar zusje heeft de helft van de training gehad (ook tot 6 maanden maar minder geoefend en niet met 9 maanden weer begonnen) is ontzettend makkelijk. Die gaat steeds een beetje meer trekken totdat ik het weer eens een wandeling verbaal een aantal keer corrigeer en dan gaat het weer weken goed.

Nu is Noa een extreem geval (gelukkig) maar het geeft wel duidelijk het verschil tussen honden aan want ze hebben allebei dezelfde basis gehad en met de makkelijkere is juist minder getraind.

Ik werk overigens juist wel met de clicker. Een hond werkt dan nog steeds voor jou(w aai/stembeloning/feest) maar vaak zien ze voer als een grotere beloning en leren ze daardoor sneller. Het is als salaris, een stembeloning is 5€, een aai 10€, een brokje 20€ en echt lekkers is 50€. Er zijn honden die alles doen voor minimumloon maar een hoop honden werken harder bij iets moeilijks met een hoger loon. Als het dan minder moeilijk wordt doordat ze het snappen, dan kan je minder hoog gaan belonen. Bekende dingen blijven ze geen lekkers voor krijgen en dat verwachten ze ook niet. Dan is een kleine beloning voldoende.

Voor herders zie je trouwens wel soms dat het mogen uitvoeren van een bekend commando als grote beloning wordt gezien, dan is het trainen zonder voer dus makkelijker. Maar zelfs in de ipo zie je steeds meer clicker getrainde honden en dat zijn vaak toch werk mechelse herders.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:16

mijn hond ging compleet door het lint bij het horen van een clicker mizora..
en ze was totaal niet voedsel gemotiveerd.. voedselbeloning was bij haar onder het minimum loon werken.

De dikke bonus is de motivator om te leren.. maar als je dikke beloningen blijft uitkeren voor standaard werk, krijg je een moddervette werknemer op een gegeven moment ;).

stembeloning was voor mijn hond het ultime genot, met als dikke tweede als ik haar bal tevoorschijn toverde.

voer kun je als beloning gebruiken, maar wat ik bedoelde was het aanleren van volgen met voer door bijvoorbeeld een brokje voor de neus te houden en ze die te laten volgen, of het brokje omhoog te brengen zodat ze gaan zitten.. dat is voor mij niet de juiste keuze.. Dat je een brokje uit je zak tovert na de stembeloning of click (want dat maakt geen verschil, het is lik op stuk een eerste uiting dat ze het goed gedaan hebben, gevolgd door een grotere beloning als dat gewenst is) dat vind ik niet meer dan reëel tijdens een opleiding.

clicker getrainde honden zijn wat anders dan voergetrainde honden.. clicker is niets anders dan het directe 'goed zo' gevolgd door een tweede beloning.. dat kan een brokje zijn, aai, voedsel of bal. Dus dat een herder een bal als beloning ziet, wil niet zeggen dat hij zonder clicker getraind is natuurlijk ;). Het klikje is geen grote beloning, maar de voorbode van mogelijk grotere beloning.. de klik zelf is gelijk aan een stembeloning.

niet iedere hond leert op dezelfde manier, en niet iedere hond ziet hetzelfde als een beloning..
In de pubertijd doe je altijd een stapje terug.. voor de ene zijn dat vele stappen en duurt het lang voor je weer terug bent.. bij de ander is een milde stemcorrectie voldoende om zich te herinneren dat ze maar puberen in hun eigen tijd.. T zijn net mensenkinderen.. de ene is braaf op school en leeft zich s avonds een uurtje uit achter de pc om te puberen.. de ander lijkt geboren om de mensheid te tergen en zijn ouders tot wanhoop te drijven.

maar het principe van leren is altijd consequent volhouden en blijven opvoeden en dan kom je er vanzelf wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 08:42

Blijven lokken ben ik inderdaad ook niet van. Dat kan even nuttig zijn (hoewel ik het bij volg niet nodig vind omdat dit ook op zat andere manieren aan te leren valt, bij zit of lig vind ik het wel nuttig) maar dan moet het snel afgebouwd worden omdat je anders inderdaad ee verkeerde respons aan het trainen ben (eerst lokken met een zichtbaar snoeje, dan met een verborgen snoepje, dan met een lege hand, dan wijzen, dan steeds rechterop staan met wijzen en uiteindelijk vanuit rechtop wijzen of stemcommando). Maar dan zijn we het denk ik eigenlijk gewoon eens. Want ook ik bouw de beloning dus af. Op een keer is een kunstje (volgdn is ook een kunstje) immers niet meer lastig in gewone situaties. Moddervette werknemers krijg je bij honden alleen als de beloningen te groot zijn(ik gebruik daarom kattensnoepjes) of het hoofdvoer te veel (ook dat kan je gebruiken met belonen).

Wat betreft de prijzen van de verschillende beloning wisselt inderdaad per hond. Herders wijken daar vaak in af. Voor Noa is een aai een correctie, een stembeloning is wisselgeld. Maar voor een voerbrokje werkt ze vaak prima.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 08:49

Zoek een goede en leuke hondenschool op en volg een cursus.
zoek ook een afgezet stuk land op , uitlaatplaats?, waar ze lekker los haar energie kwijt kan.

succes

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:03

Ik zou dus GEEN tuig aan doen. Ik heb namelijk geleerd al voor dat Cesar Milan etc in beeld kwam dat tuigen zijn gemaakt zodat ze beter kunnen trekken. Tuigen zijn gemaakt juist voor trekhonden (huskies etc.) Dus begin met een trekker niet aan een tuig. Gebruik je gewonen halsband en ga door met waar je mee bezig was. Cockers zijn slim dus ze hebben het zo door maar je moet net als met iedere hond wel consequent zijn.
Succes

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

Ik train 3 van de 4 honden met klicker. Eentje zelfs tijdens pakwerk en geloof me dat heeft me veel meer controle gegeven en meer aandacht van de hond.
2 honden die pas bij bepaalde commando's pas hun ding mogen doen.
Met zo iets zijn ze snel weg.
Het trainen met voedsel is in het begin heel handig maar na een tijd combineer ik dit met een balletje.
Na verloop van tijd laat ik ze kiezen en nemen altijd het balletje als voorkeur, dus echt gebrand zijn ze niet op voedsel dan.
Wat het betreft lokken.
Veel honden die slim (of dom zijn ;) ) die blijven werken ondanks dat de beloning uit blijft, de beloning moest toch maar eens komen.
En betreft het wandelen, ja ik heb een 5 maanden goed luisterende pup en ja dat kan veranderen maar ga ik niet van uit ;)
Mijn reu is tot 3x toe aangevallen en heeft lange periode hysterisch gewandeld maar dat heb ik gewoon opgelost gekregen en loopt terug als vanouds.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:14

Je zegt de halve wandeling ging het goed. Gaf je daarna toe aan het trekken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:27

Trektuigen zijn bedoeld om te trekken, gewone tuigen zijn dat niet. Het kan uiteraard wel maar het kan met alles. In Wageningen laat iemand zich op de fiets trekken door een dobermann aan een (slippende) slipketting.

Wat je ziet is dat honden van nature tegen druk in gaan, net als paarden. Alleen met een tuigje is dat wat meer druk. Dat is net zo af te leren als een halsband (en mijn ervaring is dat het sneller afgeleerd is).

Een hulpmiddel eventueel is bij een y-tuig de riem aan de voorkant te klikken. Maar eigenlijk is zelfs dat niet nodig.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:21

elenaMM77 schreef:
als ze het commando volg kent, en ze kent zit..

Persoonlijk zou ik nu nog niet bezig gaan met het commando "volg". Het is zoals gezegd een persoonlijk iets, maar ik heb het gewoon naast lopen niet onder commando staan. Zo lopen is de "default", kortom, er word altijd naast me gelopen behalve als ik anders zeg. Alle commando's hebben een duidelijk begin en een duidelijk eind, dit is gewoon migreren samen en dan word ik niet voorbij gelopen. Het is normaal ontspannen lopen, ik wil niet dat ze het idee krijgen dat "vrij" de default is, dat als er niets gezegd wordt ze dus voor me uit mogen.

Als ik om volg vraag wil ik echt de blik op mij en strak aan de voet, dat is een geconcentreerde oefening die ik bij de jonge hond maar heel kort vraag en ruim beloon, bij de oudere en meer geoefende hond langer vol kan houden, maar nooit een hele wandeling doe. Wel doe ik binnen de wandeling trainingsblokjes met dus ook geconcentreerd volgen erbij.
Zo is "vrij" ook een commando bij mij, met duidelijk begin (vrij/toe maar) en een duidelijk eind (vingerknip, aanroepen of ander commando zoals bv "hier" zodat ze voor me komen zitten) en een opvolgende beloning (meestal aai of stembeloning).
Dit zorgt ervoor dat ik beter de connectie kan behouden tijdens het vrij en geen spraakverwarring over wat de bedoeling is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:18

ik ben vanaf 8 weken leeftijd begonnen met leren los lopen en 'hier' komen. Aangelijnd leren lopen nooit gedaan. Hij ging vanzelf mee lopen aan de riem, hij ging vanzelf steeds meer trekken aan de riem. Heb daarop een gentle leader aan geleerd en die gebruikt in situaties waar ik wist dat hij in ging trekken. Wel wat op geoefend natuurlijk maar nooit heel strikt. Inmiddels 7 jaar en vrijwel nooit meer een gentle leader nodig. Los lopen kan hij zeer goed ook netjes naast blijven lopen en netjes op de stoep blijven enz. Hij loopt 90% van de wandeling los.
Tegenwoordig doen we ook veel aan bikejoring waardoor hij ook weer makkelijker aan de riem trekt maar ik laat het maar zo ;)

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 21:51

Weer veel reacties, dank jullie wel. Volgende week begin ik weer met een cursus, ben heel benieuwd. Ik had vandaag een tuigje omgedaan en heb haar met voer beloont en steeds weer aandacht gevraagd door mijn stem en als dit niet werkte, knippen in mijn vingers en het ging echt een stuk beter, dus ben al best blij dat ik wat verschillen zie, ze trok namelijk de laatste rond amper nog en of het aan het tuig lag weet ik niet, maar ze was ook veel blijer (misschien ook omdat bazinnetje zo blij was dat ze rustiger liep) ik ga zeker niet opgeven of wat ik vaak zie gebeuren dat mensen maar een flexilijn gebruiken zodat ze het trekken niet zo erg merken maar controle is er niet. Ik ben ook niet echt van de hulpmiddelen en ben er van overtuigd dat ik zonder ook kan leren netjes naast me te lopen. Mijn planning is namelijk om met haar als ze ouder is flinke kilometers te wandelen/wandelvakanties etc, en dan is een hond die rustig meeloopt toch wel een pre. ;) Wil jullie dan ook super bedanken voor het meedenken, al verschillen meningen soms natuurlijk ook, maar dat geeft niet. Ik ga zeker verder trainen met haar op de cursus.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:59

Flexilijn vind ik een echte no-go. Stront vervelend en niet de eerste keer dat ik vast kom te zitten in de lijn van iemand anders omdat diegene geen controle heeft. Soms tot bloedens toe.

Van een pup van 8 maanden mag je best wel wat betreffen qua aan de lijn lopen, dit is in principe de basis. Het hoeft natuurlijk nog niet perfect maar daar moet je wel naar toe werken.
Wat wij deden was zodra er spanning om de lijn (gewoon een leren uitlaat riem ) kwam te staan keerde we om en liepen we terug, hond moest volgen. Na een paar passen draaide je weer om en ging je verder waar je gebleven was. Op het moment dat de hond is op de plek waar je hem hebben wil (in de goede richting) kan je de klikker gebruiken om te belonen. 1 klik is 1 beloning, veel sneller dan je stem en dieren pakken het vaak ook veel sneller op omdat het kort en krachtig is.
Dit vol blijven houden tot het er uit is, ik weet het het is lastig en haalt het bloed onder je nagels vandaan maar levert wel wat op.

Onze hond heeft nu altijd echt 0 spanning op de lijn. Zodra hij voelt dat er spanning om staat doet hij een stapje terug in tempo zodat de lijn weer ontspannen is.

Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat je leuke dingen met de hond doet waar hij vrij mag bewegen en niet volledig onder appel staat. Hij moet natuurlijk wel komen als je het zegt. Als ze jong zijn, zijn vriendjes natuurlijk leuker, het maakt niet uit als je even moet wachten als hij maar komt. Lekker soms weg naar plekjes waar hij als een gek rond mag rennen en gewoon even hond mag zijn ;)

succes

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:14

Met 8 maanden zou je hond toch eigenlijk al wel aan de riem moeten kunnen lopen, puberaal of niet... Loop je gewoon langs de weg o.i.d.? Dan zou ik eens op een veld of ergens op een parkeerplaats, wat dan ook en dan figuren lopen, je hond negeren als ie trekt, gewoon ineens een rondje maken en de andere kant op lopen, normaal gesproken moet dat er toch met een week wel inzitten...
Een flexilijn kan ik ontzettend boos om worden... Die dingen zijn echt onzin... Als je je hond aan een lange lijn wilt laten lopen, koop dan een gewone lijn die je (misschien wat onhandiger) steeds op moet rollen. Een flexilijn staat constante druk op, wat het trekken bevordert... Plus het zijn onhandige rotdingen.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 23:17

Ik loop overal met haar, bos, langs de weg, drukte, rustige plaatsen... Heb ook in het verleden wel eens de flexilijn geprobeerd hoor, eerste keer ging super en dacht, wat een verademing... dat sloeg snel om in, pfffffff.... dit is zo niet handig. ;)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:54

Loop dan steeds een rondje als ze trekt. Mijn hond heeft 11 jaar lang getrokken aan de lijn, ik kende het niet anders, totdat ik beter wist. Nog geen week mee bezig geweest en ze liep (bijna) perfect aan de lijn. Gewoon zorgen dat je een lijn hebt die niet te lang of te kort is en gewoon vasthouden, niet kort houden. Gewoon 'normaal'. Als ze trekt loop je de andere kant op, maar lijn gewoon lang laten. Zou moeten helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:17

Ik vind voor de meeste honden een gewone lange 10m lijn ook handiger. Maar Ninthe loopt vaak aan de flexi omsat ze graag even blijft snuffelen, Noa omdat ze in een rechte lijn tussen mij en het einde van de lijn heen en weer rent (maar alleen op plaatsen zonder verkeer, fietsers of voetgangers). Daar is bijna niet tegenin te opschieten. Kleine Boris is ondertussen gewoon een seniorenhondje die aan dat ding loopt waar de kans op boetes te groot is. Maar die kan alles op de stem en bij langere stukken kort klik ik er een meterlijn aan.
Op deze manier kan Noa ook veilig rennen zonder dat ik aan het einde mijn handen niet meer voel als de polder modderig is. Ze is namelijk ook een schaduwjager en kan dus vrijwel nooit los.

Maar voor honden die het einde van de lijn opzoeken en voor de rest een beetje rondsnuffelen en soms een sprintje trekken is een echte lange lijn veel veiliger.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:34

oh leuk zo'n jonge hond.
bij ons is de laatste net uit die fase. Het is inderdaad af en toe zeer vermoeiend. *\o/*

Wat ik doe is me er niet wat van aantrekken dat ze bommetjes zijn, alleen als het echt te dol wordt. Dan corrigeer ik een keer door haar aan de zijkant van de kop in het vel te pakken.
nu hebben wij het geluk dat we ruimte hebben thuis en andere honden zodat ze haar energie goed kwijt kon.
ik nam ons bommetje alleen mee wandelen en de andere twee los aan de fiets op een ander moment,
als ons bommetje ging trekken dan draai ik om en loop ik gewoon de andere kant uit. Ik heb ook wel hele stukken met haar hard gelopen om te zorgen dat ze haar energie kwijt kon. Dat stil staan bevalt me niet zo. Naar mijn idee wordt de hond daar alleen maar onrustiger van. Ik zorg liever dat ze de energie kwijt kan. Niks zeggen en de andere kant op lopen heeft ervoor gezorgd dat ze keurig op me let en ik nu rustig kan lopen.
Heel veel plezier met je cocker.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:43

Nog een tip: werken met de neus is voor een hond vele malen intensiever dan werken met z'n benen. Dus als je je hond moe wil maken kan je veel beter een handje brokken in het gras strooien en de hond laten zoeken.

Ook meteen een stuk minder belastend voor de jonge botten.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:08

Vanochtend ging weer super! Streng gebleven, voertjes mee en losse lijn, zodra ze weer te hard ging stil gestaan, laten zitten en liggen en weer verder lopen schijnt te helpen. Het spelletje zoek doe ik al heel veel inderdaad, vind ze ook erg leuk. Ik ga gewoon zo door, en met straks de cursus zie ik het weer wat rooskleuriger in! Heb heel veel gehad aan jullie reacties, wie weet in de nabije toekomst weer vragen van mijn kant, maar in ieder geval voor nu heb ik heel veel aan jullie gehad!!