Grasparkieten man gezocht (6+)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Grasparkieten man gezocht (6+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:00

Parkieten konden vroeger zeker wel 10 of 15+ worden. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Door alle aparte kleurslagen word er enorm veel inteelt toegepast en naast dat de leuke kleuren worden verankerd worden ook de slechte eigenschappen helaas verankerd. Dat merk je enorm terug. Ook zijn deze kleurslagen vaak wat zwakker. Valkparkieten zijn daar toch wel een stuk robuuster en gezonder gebleven.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:03

snowdon schreef:
Is 10 jaar al oud voor een grasparkiet dan? Ik heb hier een valkparkiet van 23, bijna 24. Wat een verschil dan met de grasparkiet...

Grasparkieten worden gemiddeld 8 jaar oud. Kam dus best zijn dat sommige 12 worden en andere maar 6. ;)

Valkparkieten worden een stuk ouder, hebben wij ook gehad, dacht dat zij een gemiddelde leeftijd vab 25 jaar hadden, maar kan ook 30 geweest zijn, en ook hierbij schommelt de uiteindelijke leeftijd.

Anyway, wij zijn voorzien, bedankt voor alle reacties. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:08

Nou, onze kruiper is nu 5. Doet het nog heel goed, ben benieuwd hoe oud die wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:11

Wilawander schreef:
Parkieten konden vroeger zeker wel 10 of 15+ worden. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Door alle aparte kleurslagen word er enorm veel inteelt toegepast en naast dat de leuke kleuren worden verankerd worden ook de slechte eigenschappen helaas verankerd. Dat merk je enorm terug. Ook zijn deze kleurslagen vaak wat zwakker. Valkparkieten zijn daar toch wel een stuk robuuster en gezonder gebleven.

Ook bij valkparkieten loopt dat toch wel merkbaar terug heb ik het idee. Vooral nu mutaties als geelwang, gezoomd en pale fallow/bronze fallow zo populair zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:33

Cayenne schreef:
Wilawander schreef:

Ook bij valkparkieten loopt dat toch wel merkbaar terug heb ik het idee. Vooral nu mutaties als geelwang, gezoomd en pale fallow/bronze fallow zo populair zijn.

Dat wat de grasparkiet al een paar jaar doormaakt zal nu inderdaad bij de valken in opmars zijn. Maar als ik hier kijk in alle jaren kweek met beide soorten dan heb ik bv. nog nooit een zieke valk gehad. Alleen twee jongen met alvleesklierproblemen en een valk die is overleden aan ouderdom (12 was zij) en een valk die ik heb ingeslapen na een ongeval. Dat is bij de grasparkieten wel anders en heb jaren lang grote groepen gehad.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:28

Kijk, zo leer ik ook weer bij, dank je!

P.s. deze valkparkiet zit dus ook al 23 jaar alleen, hij is nu ongeveer een jaartje bij ons. Dus alleen zijn is niet direct een reden tot kortere levensduur denk ik dan. Niet dat ik goedpraat dat ie alleen zit, ik vind het zelf absoluut niet een prettig idee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:09

Het zullen misschien ook meerder factoren zijn, dat we ook niet variërend voerde maar altijd hetzelfde. Het kan natuurlijk ook zijn inderdaad door het fokken. Maar wij halen wel onze vogels van de vogelopvang, weet niet of daar een verschil in zit... Verder geen verstand van... Je begint natuurlijk als leek maar op gegeven moment kom je steeds meer te weten over wat beter is, alhoewel er natuurlijk ook 'nep' kenners zijn, zoals in een dierenwinkel... We hadden onze parkiet vroeger ook in zo'n flut kooitje... Nu een mooie lang gerekte binnen volière ivm de kruiper, zit van alles in zodat ze zich goed bezig houden en de kooi staat dagelijks open, vaak blijven zelfs nog liever in de kooi. Ze zijn eigenlijk bijna altijd wel druk bezig met van alles... Al kunnen ze ook goed slopen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:49

snowdon schreef:
Kijk, zo leer ik ook weer bij, dank je!

P.s. deze valkparkiet zit dus ook al 23 jaar alleen, hij is nu ongeveer een jaartje bij ons. Dus alleen zijn is niet direct een reden tot kortere levensduur denk ik dan. Niet dat ik goedpraat dat ie alleen zit, ik vind het zelf absoluut niet een prettig idee.

Het alleen zitten staat voor mij niet gelijk aan een kortere levensduur, maar ik ben er wel van overtuigd dat een soortgenoot hun leven verrijkt en ze daardoor meer levenslust krijgen. Ik vind het zo sneu wanneer ze dat moeten missen, zeker wanneer ik zie hoe leuk ze hier met elkaar om gaan.
(Dat is overigens geen aanval naar jou, hoor. Top dat je hem opvangt!)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:20

mee eens hoor!