Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
snowdon schreef:Is 10 jaar al oud voor een grasparkiet dan? Ik heb hier een valkparkiet van 23, bijna 24. Wat een verschil dan met de grasparkiet...
Wilawander schreef:Parkieten konden vroeger zeker wel 10 of 15+ worden. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Door alle aparte kleurslagen word er enorm veel inteelt toegepast en naast dat de leuke kleuren worden verankerd worden ook de slechte eigenschappen helaas verankerd. Dat merk je enorm terug. Ook zijn deze kleurslagen vaak wat zwakker. Valkparkieten zijn daar toch wel een stuk robuuster en gezonder gebleven.
Cayenne schreef:Wilawander schreef:Parkieten konden vroeger zeker wel 10 of 15+ worden. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Door alle aparte kleurslagen word er enorm veel inteelt toegepast en naast dat de leuke kleuren worden verankerd worden ook de slechte eigenschappen helaas verankerd. Dat merk je enorm terug. Ook zijn deze kleurslagen vaak wat zwakker. Valkparkieten zijn daar toch wel een stuk robuuster en gezonder gebleven.
Ook bij valkparkieten loopt dat toch wel merkbaar terug heb ik het idee. Vooral nu mutaties als geelwang, gezoomd en pale fallow/bronze fallow zo populair zijn.
snowdon schreef:Kijk, zo leer ik ook weer bij, dank je!
P.s. deze valkparkiet zit dus ook al 23 jaar alleen, hij is nu ongeveer een jaartje bij ons. Dus alleen zijn is niet direct een reden tot kortere levensduur denk ik dan. Niet dat ik goedpraat dat ie alleen zit, ik vind het zelf absoluut niet een prettig idee.