Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:06

Wij hebben haar van een boerderij gehaald. 4 weekjes oud, en toen zaten ze beide al vol van de niesziekte. Enten was daarna niet mogelijk, wegens haar lage gezondheid. Met een stevige medicatie hebben we haar weerstand omhoog kunnen krijgen om toch een aantal entingen te kunnen doen uiteindelijk, maar toen was het qua niesziekte al te laat helaas :n

Hoogendroog, hoe heet dat? Ik heb Enisyl-F besteld, maar misschien zijn er nog meer versies van :j

hoogendroog

Re: Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:08

Tigress: dat is 'm!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:15

Top! Dan ben ik héél benieuwd hoe het Minoes zal bevallen :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:24

Tigress schreef:
Top! Dan ben ik héél benieuwd hoe het Minoes zal bevallen :D

Daar ben ik ook benieuwd naar. Laat je het weten? Misschien voor hier ook een optie.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:28

Jazeker, ik zal het even goed bij gaan houden. Als het een goede optie is dan is het fijn deze info te kunnen delem :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:51

Van die van mij was ook niets bekend qua entingen en m'n zusje heeft er verder ook niks aan gedaan.
Ikzelf besloot eerst de gezondheid op te krikken en toen bleek dat hij uitbehandeld was heb ik besloten de entingen achterwege te laten.
Stak dat geld liever in de rest vd behandelingen dan in entingen (en een chip) waar hij achteraf gezien 3-4 maanden mee vooruit had gekund.

Maar zowiezo was een deel van zijn leven een groot vraagteken, we weten alleen wat de eigenaar voor m'n zusje vertelde en die had hem ook pas 2 weken en van daarvoor is er weinig bekend buiten dan dat hij met een grote zak antibiotica werd gedropt met de melding dat die online te bestellen waren, wat z'n leeftijd was en dat hij uit Turkije kwam.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:13

Het is binnen *\o/*
Minoes heeft haar eerste twee pompjes van de dag al gehad. Ging er ontzettend makkelijk in. Geen gepruts met spuitjes waarvan ze de helft weer probeert uit te spugen :')

Nu dus afwachten wat het voor madam gaat betekenen, ik heb er voor nu een goed gevoel over :j

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:18

Onze 2 stalkatten hebben het ook maar daar kunnen we niks mee die moet je bijna eerst verdoven wil je die medicijnen kunnen geven, de derde alleen niet die heeft nergens last van... Beetje apart maarja die hebben we vorig jaar laten enten voor de zekerheid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:30

Tigress schreef:
Het is binnen *\o/*
Minoes heeft haar eerste twee pompjes van de dag al gehad. Ging er ontzettend makkelijk in. Geen gepruts met spuitjes waarvan ze de helft weer probeert uit te spugen :')

Nu dus afwachten wat het voor madam gaat betekenen, ik heb er voor nu een goed gevoel over :j

Ben heel erg benieuwd, gewoon over het eten heen gedaan ofzo?
En voor wat betreft wel of niet geënt zijn, de mijne is er eentje uit een wild nest dat pas met 13 weken gevonden is. Is projectkat in asiel geweest en echt wel geënt maar in het asiel enorm last gehad van niesziekte (tijdelijk daardoor ook niet plaatsbaar geweest). En het gaat ook af en aan. Stress heeft ook enorm veel invloed op weerstand en dus op de niesziekte. En het is een erg stressgevoelig dametje.
Gelukkig helpt Feliway wel enorm in rustgeven.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-01-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:32

Fijn dat het met de pompjes zo goed werkt ! Hopelijk geeft het haar dan ook de gewenste verlichting.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:37

Nee, gewoon rechtstreeks in haar bekkie gepompt :=
Minoes is al aardig wat gewend met al die medicatie, dus dit was simpel :j

Ik hoop het ook jokari!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:39

Tigress schreef:
Nee, gewoon rechtstreeks in haar bekkie gepompt :=
Minoes is al aardig wat gewend met al die medicatie, dus dit was simpel :j

Ik hoop het ook jokari!

De mijne kan ik niet oppakken of medicatie geven, dus ze moet het zelf eten .. Zou je dat ook een keertje voor me willen testen of ze het zelf wil eten :-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:44

rechtstreeks in haar bekkie gepompt ? _O- Die van mij vermoordt mij, denk ik. _O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:58

haha, jup _O- Ik kan er wel een filmpje van proberen te maken :=
Ja hoor, ik zal het ook even voor je testen over het voer :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:26

Ik vrees dat ik niet eens in de buurt van haar bekkie ga komen om het erin te pompen, dat wordt dan long distance pompen :-)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 22:17

Noesje <3
merk ook dat wat erna komt best wel een beloning is voor minoes. De ene keer is het spelen, de andere keer even kroelen, maar dat ze daarna wat leuks krijgt wordt gewaardeerd :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:32

Jawadde !! Echt waar, dat is solliciteren naar een moordaanslag op je leven, als je dat bij mijn kat zou doen. :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:09

Denk dat als je dat bij Porthos* had geprobeerd je geëindigd was met dat pompje in je eigen mond en een setje krabben/tandafdrukken ofzo. :=
M'n andere kat hoef je dat ook niet bij te proberen, dankzij haar is er een no pill treatment ingevoerd en wordt alles via spot-on of injectie toegediend.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 23:29

_O- Minoes is het zo gewend dat ze er al niet meer anders van op kijkt :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:57

Ik heb er hier ook 1 met chronische niesziekte. Het snotteren is de laatste 2 jaar wel echt veel minder geworden, dat heeft hij bijna niet meer. Soms heeft hij nog last van traanogen. Vaak is dat een dagje en daarna is het wel weer over.
Je merkt wel dat hij het vaker wat benauwd heeft. Je hoort hem vaak ademhalen en hij snurkt ontzettend tijdens het slapen........

Hij heeft het als kitten ook gekregen. Het is een dumpkitten en kwam bij mijn ouders terecht, die vangen vaak kittens op in de zomer. Hij was eigenlijk meer dood dan levend op een gegeven moment. Het is mijn moeder toen wel gelukt hem op te lappen, maar helemaal er af is hij niet gekomen.

Ik ben benieuwd wat het gaat doen op de langere termijn. Omdat Jack voor een groot deel met de fles is groot gebracht, is medicijnen geven helemaal geen probleem meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:30

Heeft iemand hier nog getest of hun poes of kat Enisyl-F ook gewoon op eet? En hoe vaak moet je dit per dag geven? Is daar iets over bekend? Tot mijn grote vreugde wordt mijn wilde niesziekte poes de laatste weken ineens beter benaderbaar en zelfs weer aaibaar, waardoor ik haar als het meezit binnenkort kan ontvlooien met middel in de nek. Ze is altijd erg bang dat ze "gevangen" wordt dus benaderen als ze ergens zit of ligt is heel eng voor haar. Mag ook aan haar koppie komen dus binnenkort kunnen haar ogen ook weer eens schoon worden gemaakt als het meezit! Elke dag zit ik nu een aantal keren bewust aan haar, met aaien over lijf en koppie zodat ze weer steeds meer gaat durven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:43

Ik heb het Minoes al voorgeschoven, maar dan eet ze het niet helaas. Kan natuurlijk per kat verschillen! Maar minoes is een zinnige eter :')
Ik weet wel dat ze met natvoer en l-lysine poeder minder kieskeurig was, dus wellicht is dat een optie om te proberen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:31

Ik heb het toch maar besteld want wil gewoon proberen of het wat voor haar is en ook voor een andere kat die wat weerstandondersteuning kan gebruiken. En dan probeer ik het liever toch, anders misschien gemiste kans.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:15

Heb het in huis, vanavond even poging wagen met het geven!
Nog een vraagje, heeft iemand ervaring met Metacam en met Meloxicam? De tweede is de goedkope uitvoering. Maar mijn katten zijn gek op de smaak van Metacam maar echt niet op die van Meloxicam, hebben meer mensen die ervaring misschien?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:09

fargo schreef:
Heb het in huis, vanavond even poging wagen met het geven!
Nog een vraagje, heeft iemand ervaring met Metacam en met Meloxicam? De tweede is de goedkope uitvoering. Maar mijn katten zijn gek op de smaak van Metacam maar echt niet op die van Meloxicam, hebben meer mensen die ervaring misschien?

Sowieso word novacam en metacam beter geaccepteerd dan meloxidyl en meloxicam is mijn ervaring (ik werk ik een dieren asiel) Maar de werking vam allen is hetzelfde.