Hond met huisstofmijtallergie, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 08:54

Een van mijn honden had dit ook. Ik kan je niet heel veel tips geven want zo te lezen probeer je al veel en is er al veel genoemd. Bij mijn hond hielp uiteindelijk alleen prednison. Ik heb echt alles geprobeerd omdat dat iets was wat ik juist niet wilde. Desensibilisatie, atopica, omgeving helemaal (zo goed als mogelijk) stofvrij houden, vers vleesvoeding kreeg ze sowieso al en ook entingen al met mate.
Uiteindelijk toch prednison geprobeerd als laatste redmiddel en dat werkte super. Zij had er ook geen negatievebijwerkingen van. Ik ben nog steeds niet voor het te pas en te onpas prednison gebruik, maar voor haar was het toen toch het juiste medicijn.
Of de prednison uiteindelijk heeft meegespeeld in haar overlijden weet ik niet, maar ze is in elk geval tot die tijd weer een zeer gelukkige hond geweest.

Mijn hond had ik echt niet buiten kunnen houden (Chinese naakthond) maar met jou ras is dat zeer goed mogelijk. Ik zou die optie ook zeker nog wat verder onderzoeken als het dan beter met haar gaat.

betadine

Re: Hond met huisstofmijtallergie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:05

Probiotica kan in sommige gevallen ook goede resultaten geven. Heb al positieve verhalen gehoord over die teruo higa producten die de weerstand en darmfunctie verbeteren. Ik denk dat er hier een bokker is die ze aanbied.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:18

Urona447 schreef:
Ik heb vijf maand lang die kuur gedaan volgens schema.Dus eerst om de twee week een bepaalde dosering en dat steeds meer verhoogd tot de onderhoudsdosering. Ja bij zes maand kan er een omschakeling zijn maar 30 procent reageerd er helaas niet op. Zodra de hond twee dagen voor zijn nieuwe injectie was begon hij op te bloeien en twee dagen na de injectie ging hij weer helemaal stuk. Deze klachten waren dusdanig erg dat het niet op woog tegen de injecties.

Ik zou toch even contact op nemen met dermatoloog Vroom. Ik heb ook met de desensibilisatie-injecties gewerkt (via haar) en zij gaf duidelijk aan dat het standaard schema vaak niet werkt. Bij haar was de opbouw dan ook anders (langzamer). Als hij zo sterk reageert op de injecties is wellicht nog verdere aanpassing (en ondersteuning) nodig. Ze heeft alles al een keer voorbij zien komen en zorgt ook dat de hond (en dus de baas) de rust terug krijgt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:53

Urona447 schreef:
Hij word inderdaad jaarlijks geënt maar hier van af stappen zou voor mij echt een allerlaatste noodmiddel zijn.

Jaarlijks is echt ontzettend veel.
Ik zou daar eens mee stoppen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:02

Urona447 schreef:
Hij word inderdaad jaarlijks geënt maar hier van af stappen zou voor mij echt een allerlaatste noodmiddel zijn.

Ik kan je verder niet helpen, maar wellicht vind je het geruststellend om te weten dat de cocktailenting niet jaarlijks maar elke drie jaar nodig is. Dat zegt de fabrikant, Nobivac, zelf. Dierenartsen houden vaak jaarlijks aan omdat dat vroeger het advies was (en omdat ze erop verdienen) maar noodzakelijk is dat niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:16

En wassen met speciale shampoo ?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:28

Dani schreef:
Ik kan je verder niet helpen, maar wellicht vind je het geruststellend om te weten dat de cocktailenting niet jaarlijks maar elke drie jaar nodig is. Dat zegt de fabrikant, Nobivac, zelf. Dierenartsen houden vaak jaarlijks aan omdat dat vroeger het advies was (en omdat ze erop verdienen) maar noodzakelijk is dat niet.

Behalve als je ook naar het buitenland gaat met je hond, dan is het in een aantal landen verplicht dat de entingen op orde zijn...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:43

Tinkertje89 schreef:
Dani schreef:

Behalve als je ook naar het buitenland gaat met je hond, dan is het in een aantal landen verplicht dat de entingen op orde zijn...

Alleen rabiës, wat een aparte enting is en die ook 3 jaar geldig is.

Elk jaar enten is een aanslag op het lijf. Het wordt niet voor niets geadviseerd om alleen honden te enten die op dat moment gezond en fit zijn.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:53

Wij hebben het zelfde gehad met onze beagle. Van de Atopica kreeg zij erg maagpijn. Zij begon de voegen tussen de plavuizen weg te krabben en dat schraapsel op te eten. Wij hebben ook alles gedaan, huis aangepast, speciaal voer, desensibilisatie.... Uiteindelijk is zij op 5 jarige leeftijd dood neergevallen.... Mogelijk als (indirect) gevolg van de atopica. Het kadavertje is onderzocht en men kon het niet uitsluiten. Sterkte, ik heb helaas geen tips, maar ik weet hoe naar dit is!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:10

Mijn advies, ga naar een goede dermatoloog (Margreet is idd een goede). Die kan een mooi plan opstellen, hoe dit aan te pakken, want zo werkt het niet blijkbaar. Wat je al wel kunt doen is idd de omgeving zo stofvrij mogelijk te hebben (ik zou dus persoonlijk alleen het skai kussen nemen en de mand even wegdoen/zetten. En naast zuigen ook dwijlen). Vaak wil extra olie (visolie of Doils) de huidconditie wat optimaliseren. Ik weet niet wat je aan vlooienbestrijding doet, maar advantage helpt ook goed tegen huisstofmijt, dus dit zou ook kunnen schelen. Desensibilisatie werkt idd niet voor elke hond, maar een voorwaarde is wel dat je met een rustige huid begint en de frequentie aanpast aan de hond, maar dat zal een dermatoloog je kunnen vertellen. Voor aanvullend zou je ook nog naar homeopathie kunnen kijken.

Wat betreft enten, ziekte van Weil moet elk jaar, grote Cocktail niet, eens in de 3 dacht ik. Die van mij wordt dus volgens volgend schema geënt, groot, klein, Weil, nu komend jaar dus weer groot. Kennelhoest ook elk jaar. Rabiest krijgt die van mij nu net en is afhankelijk welke enting je hebt of dit jaarlijks of eens in de 3 jaar moet.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:02

De hond word volgens dierenartsschema geent. Hij gaat ook jaarlijks mee naar het buitenland en daarnaast woon ik tegen de grens aan . Rabies heeft hij laatst gehad dus dat is voor drie jaar ook weer in orde. Dierenpensions en clubs eisen een ingeente hond en daarnaast loopt mijn hond veel los buiten. Ik ga met de dierenarts het eens hebben over het enten maar ben er absoluut geen fan van om te stoppen omdat het de hond in zijn vrijheid gaat beperken

Iemand had het idee om de mand weg te doen, waarom als ik vragen mag ? De mand is gemaakt van alleen maar hout en daarin ligt zijn kussen.Magreet Vroom is inderdaad een goede ,als de situatie niet verbeterd ga ik daar eens contact mee opnemen. Dweilen doe ik al elke dag was ik vergeten te vermelden.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe !

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:10

Mijn hond is daar ook allergische voor, en nog voor 4 andere dingen.

Ik moet hem om de 3 weken een injectie geven.
Is voor allergie, bij de mijne heeft het erg geholpen.
Weet zo niet hoe het heet maar dan kan ik wel na kijken voor u.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:27

ik had ook een herder met problemen als je prednisolon mee krijgt krijg je advies om er 7 te geven de ene week en dan een week 6 en zo afbouwen. Ik heb uitgevonden dat het het beste werkt om tijdens de niet jeuk periodes ook niets te geven en op moment dat ie begon te jeuken gelijk 2x 3 of 4 pillen een paar dagen tot die jeuk aanval weer voorbij was, dat was net genoeg om huidbeschadiging en wondjes tegen te gaan hij is er 13 mee geworden en het heeft altijd super gewerkt. Want het is toch tuig, maar zo krijgt ie precies het minimale binnen wat nodig is om het houdbaar te houden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:43

Zijn de druppels van Puur geen optie? Die hebben zoveel soorten. En hier zie ik goede ervaringen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:01

Je kunt gaan titteren in plaats van enten, er zijn steeds meer pensions e.d. die een titterbepaling accepteren en dan hoef je er niet meer elk jaar een enting in te stoppen. Dat belast het systeem onwijs.

Is het een optie er een tweede hond bij te nemen en ze dan samen buiten te laten leven?

Hier heb ik altijd een fles Defencare shampoo staan, verkrijgbaar bij de dierenarts en is mijtdodend. Je kunt daar ook eens mee dweilen eventueel... Al denk ik dat je het meer moet zoeken in de aanpak van de oorzaak.

Is ze alleen allergisch voor de huisstofmijt? Meestal hebben ze dan ook verhoogde waardes voor de copra- en farinaemijt, maar zij dus niet?

Tot slot krijgt mijn allergiehond (was ooit ook op sterven na dood) dagelijks chlorellatabletten om de weerstand hoog te houden en te ontgiften. Dat doet hem erg goed en versnelt het reinigingsproces als hij eens iets verkeerds heeft gedaan/gegeten en de jeuk opvlamt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:11

Urona447 schreef:
Iemand had het idee om de mand weg te doen, waarom als ik vragen mag ? De mand is gemaakt van alleen maar hout en daarin ligt zijn kussen.

Hout is ook een plek waar mijt zich kan "verstoppen" (denk aan kieren, ruw oppervlak), als je dan toch een mand wil, zou ik iets met een glad oppervlak doen, wat dus ook afgenomen kan worden.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:35

Jeetje wat vervelend. Onze hond is allergisch voor hooimijt, meelmijt en fareamijt (weet niet hoe je t schrijft). Huismijt is ze licht allergisch voor de rest extreem.

Bij haar helpen die prikken wel en Icm met versvlees gaat het super! Ook regelmatig alles wassen en bevriezen! Ze gaat zelfs gewoon mee naar stal.

Ik hoop dat er een oplossing komt je wil gewoon dat je hond jeuk vrij is.

Ik heb haar ook een tijd een vloeistof oraal moeten toedienen werkte als een trein.

Ik zal eens meedenken en als k er iets over tegen kom laat ik het je weten!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 11:23

Wederom bedankt voor alle reacties en berichtjes. Plan van aanpak is nu om voorlopig vers vloer te blijven voeren. Daarnaast ga ik mijn hond elke dag in bad doen met dode zeezout. Daarna föhn ik hem droog in de hoop dat de huid stabiel word. Ik ga nu beginnen met de hond nachts in de garage te laten slapen zodat hij kan wennen aan de temperatuur en zodra het weer het toelaat doe ik hem nachts helemaal naar buiten. Als ik overdag thuis ben moet hij zelf maar beslissen of hij naar buiten of binnen wilt.

Ook ga ik nog even kijken voor wat supplementen in zijn voer. Mocht dit allemaal niet werken dan word het verder zoeken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:32

Urona447 schreef:
Wederom bedankt voor alle reacties en berichtjes. Plan van aanpak is nu om voorlopig vers vloer te blijven voeren. Daarnaast ga ik mijn hond elke dag in bad doen met dode zeezout. Daarna föhn ik hem droog in de hoop dat de huid stabiel word. Ik ga nu beginnen met de hond nachts in de garage te laten slapen zodat hij kan wennen aan de temperatuur en zodra het weer het toelaat doe ik hem nachts helemaal naar buiten. Als ik overdag thuis ben moet hij zelf maar beslissen of hij naar buiten of binnen wilt.

Ook ga ik nog even kijken voor wat supplementen in zijn voer. Mocht dit allemaal niet werken dan word het verder zoeken.

Ik heb hier nog een paar andere tips gevonden:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... ch-is.html

Is elke dag in bad wel een goed idee? Al weet ik niet hoe het in zijn werk gaat. Als het echt een soort van wassen wordt zou ik het in ieder geval niet doen. Maar als het het idee heeft van een een rondje zwemmen in zeewater dan houdt ik mijn mond ;)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:17

Het gaat inderdaad om het idee van zwemmen in de zee. Wil verder de huid zoveel mogelijk met rust laten.

Ik zal de tips eens doorlezen dank je!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:00

Urona447 schreef:

Ik was alleen even aan het mee lezen heb zelf ook herders gehad met mijn eerste herder het zelfde probleem.
Maar iedere dag in bad doen moet je echt niet doen als je dat al zou doen absoluut niet met dode zeezout.Je gaat de huid uitdrogen waardoor hij nog meer jeuk krijgt.

Of je een huishond nu gelukkig maakt met hem buiten te sluiten is ook maar de vraag.Een hond blijft een roedel dier.Wij hebben gewoon in een heel kaal huis gewoond en de hond sliep op een nepleren kussen op de grond.Honderd procent controle over de allergie hebben we nooit gehad maar we hadden hem wel op leefbaar nivo.

Ik zou als ik jou was ook kontakt met een dermatoloog nemen .Margreet word hier genoemd dat is idd een hele goede en je zou kunnen nadenken om de hond te titteren ipv te enten.
Wij wonen ook aan de grens en alleen belangrijk is de 3 jaarlijkse Rabiës enting.Zelfs op wedstrijden vragen ze geen jaarlijkse enting meer en er zijn hondepensions die een titter uitslag aanvaarden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:39

Ik zou zeggen haal een goede shampoo tegen mijten en juist huid verzorgend en dan 3x 1keer per week wassen en daarna om de week.
Hier werkt een seresto band erg goed.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 17:28

Bedoeling is om de hond max een week in bad te doen, was ik vergeten te vermelden. Ik ga eerst kijken of dit allemaal helpt en daarna eventueel een dermatoloog inschakelen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:24

Weet je Urona een dermatoloog lijkt duur,maar al die middelen die je probeert en wat niet helpt kost ook heel veel.En voor jezelf en de hond voorkom je een boel ellende.
Nu zeg je wel dat je de hond 1x per week in bad gaat doen maar je schrijft toch echt iedere dag en wat Kohtje zegt gebruik een schampo die bacterien dood.Een hond met allergie met huidletsels krijgt vaak last van bacterieën in die letsels en die meer letsels veroorzaken

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:54

Ik gok dat TS gedurende één week elke dag in bad bedoelt. ;)