Probleem met cattery

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:09

dees_daan schreef:
safina schreef:
Dat zo'n fokker niet is aangesloten bij een Nederlandse rasvereniging geeft in combinatie met dit verhaal ook wel te denken... Misschien al problemen gehad binnen Nederlandse rasverenigingen?

Ik vrees dat je vriendin uiteindelijk een keuze zal moeten maken: verkoop ontbinden en kitten terug naar de fokker en geld terug, of kitten houden en fluiten naar je centen. Voor de Nederlandse wet maakt het namelijk niet uit of het om een kitten gaat of om een ding, zoals bijvoorbeeld een stofzuiger. -O-

Als de dieren daar in een vervuilde situatie worden gehouden en niet de medische zorg krijgen die ze nodig hebben, kan je daarvan melding doen bij de AID.

Dat dat de enige opties zijn klopt dus niet, als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Als de vriendin van TS kan bewijzen dat de fokster niet eerlijk is geweest dan kan er best nog wel iets mogelijk zijn.

Ja, klopt, er is wettelijk best wat mogelijk als zij verkeerde info heeft gegeven. Wat er namelijk mogelijk is, is het ontbinden van de verkoopovereenkomst. En dat betekent dat de kat teruggaat en jij je geld terugkrijgt.

Ik weet niet aan welke opties jij nog zit te denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:16

safina schreef:
dees_daan schreef:

Dat dat de enige opties zijn klopt dus niet, als fokker ben je verantwoordelijk voor wat je verkoopt. Als de vriendin van TS kan bewijzen dat de fokster niet eerlijk is geweest dan kan er best nog wel iets mogelijk zijn.

Ja, klopt, er is wettelijk best wat mogelijk als zij verkeerde info heeft gegeven. Wat er namelijk mogelijk is, is het ontbinden van de verkoopovereenkomst. En dat betekent dat de kat teruggaat en jij je geld terugkrijgt.

Uit de link die ik net geplaatst heb;

'Staat vast dat het gebrek al ten tijde van de verkoop aanwezig is geweest, dan moet de verkoper het dier “herstellen” of vervangen, of de koop ontbinden (geld terug, dier terug). Het probleem is natuurlijk dat de meeste eigenaren hun dier niet willen inruilen voor een ander dier, en ook niet zomaar willen teruggeven aan de verkoper. Dit betekent dat, als het probleem in aanleg al voor de koop aanwezig was, de verkoper misschien wel herstelkosten moet betalen, maar tot een maximum van het aankoopbedrag van het dier. En dat is voor veel dierenartsrekeningen niet toereikend.'

Herstelbedrag tot een maximum van de aankoopkosten.
Zonder rechtsbijstand is een rechtszaak niet te doen maar ik zou niet zomaar akkoord gaan met die €150 omdat je zo alsnog toestaat dat de fokster geld aan een ziek dier verdiend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 09:17

beatje

Re: Probleem met cattery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:38

Oeps, een voor mij bekende club.Neem er gewoon even contact mee op en doe je verhaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 09:48

beatje schreef:
Oeps, een voor mij bekende club.Neem er gewoon even contact mee op en doe je verhaal.

Hoe gaat zo'n vereniging hier in de regel mee om? En kan ik ze beter bellen of mailen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:52

Uiteindelijk heeft ze zelf een ziek dier mee genomen. Het was te zien dat die niet goed was dus ik denk geen poot om op te staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 09:59

kohtje schreef:
Uiteindelijk heeft ze zelf een ziek dier mee genomen. Het was te zien dat die niet goed was dus ik denk geen poot om op te staan.

Dat was dus niet zo. De oogjes zagen er prima en rustig uit.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:02

Ik vraag me af in hoeverre je schuldig bent aan een ziek dier meenemen. Ik heb een kat ( toen kitten ) uit het asiel in Beilen gehaald. Ik ben erg tevreden over dat asiel en een van mijn hondjes komt er ook vandaan. Maar die kitten had toen geirriteerde ogen en ik kreeg een zalfje mee en als het binnen twee weken niet over was dan kon ik bij hen gratis op het spreekuur van de dierenarts komen. Ik heb toen in feite ook een ziek dier meegenomen, die ogen waren binnen twee dagen over maar dat terzijde.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:07

Als het katje in Nederland is gekocht, geld het Nederlandse recht.
Het maakt dus niet uit vanwaar de stamboom is, al komt dat uit China.

Indien er binnen 6 maanden blijkt dat het dier niet gezond is en/of er sprake is van erfelijke gebreken, dan is fokker verplicht de kat terug te kopen.

Ik denk dat je nu 2 opties hebt, of je vriendin brengt de kat terug en krijgt het aankoop bedrag terug of ze houd de kat, pakt een vergoeding en neemt de nog komende ziekte kosten voor lief en haar rekening.

Als ze rechtsbijstand heeft, kan deze voor haar een brief sturen naar de fokker. Meestal is dit al voldoende om tot een goede overeenstemming te komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:13

vacht dof,
huis stinkt naar ammoniak,

medicatie mee, antibiotica voor de ogen..

antibiotica wordt nooit voorgeschreven voor schoonheidsfoutjes,
is immers ongeneesbaar omdat het geen ziekte is.
antibiotica is een geneesmiddel..

je vriendin heeft dit kitten willens en wetens meegenomen, terwijl alles erop duidde dat het dier ziek is..

als je vriendin niet weet dat antibiotica een geneesmiddel is
En dat een doffe vacht bij een kitten een verdenking is op ziekte..
plus dat je een gore catery treft (immers ammoniaklucht is niet gezond),

Dan is ze wel vreselijk naïef en ondoordacht aan een kitten begonnen..
immers als ze denkt dat een doffe vacht gezond is, hoe gaat ze dan herkennen als een gezond kitten in haar verzorging ziek zou worden..

als ze niet wist dat dit kitten niet gezond is op basis van de medicatie, doffe vacht en de onbetrouwbaar ruikende catery, dan vraag ik mij af waarom ze zich niet eerst verdiept heeft in hoe je een kat houd en wat een kitten nodig heeft..

als ze aankoop bedrag terug wil vangen, dan gaat het kitten terug naar de fokker.. dan is het immers een 'product' dat niet aan de verwachtingen voldoet en wordt de koop ongedaan gemaakt..
als je vriendin het kitten wil houden, dan is die schikking waarschijnlijk het meest verstandige en heeft ze een dure les geleerd waar je op moet letten bij de aanschaf van een dier.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:24

janderegelaa schreef:
Lysine heb ik vandaag gehaald. Gelukkig eet hij als een wolf en at hij het gewoon op met het voer. DA heeft ook een antibiotica kuur meegegeven omdat alles nu zo ongeveer ontstoken is. Ogen, oor en tandvlees.

Top!! Ik heb ook een herpesdrager en die krijgt ook lysine. 500 gram per dag.
werkt bij hem heel goed.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:03

janderegelaa schreef:
kohtje schreef:

Dat was dus niet zo. De oogjes zagen er prima en rustig uit.

Er zat medicijnen bij , dus niet gezond.
Ik zou gezegd hebben ik kom wel terug als die genezen is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:03

Ik zou de kat teruggeven, hoe zielig ook. En de vergoeding terugnemen. Je zou daarna de dierenbescherming kunnen inschakelen voor een bezoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:54

damian23 schreef:
janderegelaa schreef:
Lysine heb ik vandaag gehaald. Gelukkig eet hij als een wolf en at hij het gewoon op met het voer. DA heeft ook een antibiotica kuur meegegeven omdat alles nu zo ongeveer ontstoken is. Ogen, oor en tandvlees.

Top!! Ik heb ook een herpesdrager en die krijgt ook lysine. 500 gram per dag.
werkt bij hem heel goed.

sorry even offtopic maar 500???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:53

EEn goede cattery is schoon, laat je alle katten zien en geeft vooral geen zieke dieren mee.

Ik zou het geld aannemen, melding maken bij 144 en de rasvereniging waarbij ze is aangesloten.
Dit is gewoon pure broodfok! :r

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:56

O ik dacht dat je ze uit België had dat heb ik dan verkeerd begrepen. ..sorry.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:52

500 mg per dag per kat is geen grapje. En dat is de onderhoudsdosering. In acute gevallen moet je 1000 mg per dag per kat geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:54

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:
Tjah, als het alleen een schoonheidsfoutje zou zijn, krijg je er natuurlijk geen medicatie bij, dus wat dat betreft had je 't aan kunnen zien komen.

Ik denk dat je nog het beste contact kunt opnemen met de instantie die de stambomen heeft uitgegeven of de rasvereniging, zij kunnen de fokker erop aanspreken en misschien bemiddelen.

Ik zei het ook direct hoor. Niet aan beginnen.

Maar het punt is dat ze dat ook echt niet gedaan had als die fokster had gezegd dat het Herpes is.

Uiteraard gaat die fokker dat niet zeggen, die wil de kat verkopen.
Wat had ze dan verwacht dat het zou zijn?
Klein beetje nadenken aan de kant van de koper kan ook geen kwaad.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:56

Je kan inderdaad een klacht indienen bij de vereniging. Volgens mij zijn er wel regels omtrent besmettelijke ziekten. Herpes is een niesziektevariant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:47

dees_daan schreef:
safina schreef:

Uit de link die ik net geplaatst heb;

'Staat vast dat het gebrek al ten tijde van de verkoop aanwezig is geweest, dan moet de verkoper het dier “herstellen” of vervangen, of de koop ontbinden (geld terug, dier terug). Het probleem is natuurlijk dat de meeste eigenaren hun dier niet willen inruilen voor een ander dier, en ook niet zomaar willen teruggeven aan de verkoper. Dit betekent dat, als het probleem in aanleg al voor de koop aanwezig was, de verkoper misschien wel herstelkosten moet betalen, maar tot een maximum van het aankoopbedrag van het dier. En dat is voor veel dierenartsrekeningen niet toereikend.'

Herstelbedrag tot een maximum van de aankoopkosten.
Zonder rechtsbijstand is een rechtszaak niet te doen maar ik zou niet zomaar akkoord gaan met die €150 omdat je zo alsnog toestaat dat de fokster geld aan een ziek dier verdiend.

Je krijgt er maximaal het aankoopbedrag voor terug en het kost je een veelvoud aan juridische kosten. En dan is het nog maar de vraag of een rechter een herstelbijdrage een goede oplossing vindt.
Tsja....Als je erg principieel bent heb je dat er misschien voor over een keuze te maken die je meer kost dan oplevert....

Qua rechtsbijstandsverzekering: Als je er al één hebt, dan is het de vraag of die verzekering:
- een module "consument en woning" heeft,
- of die module een juridisch conflict over een particuliere verkoop via marktplaats dekt en
- of het eigen risico niet dermate hoog is dat je er nog steeds niets mee opschiet (ten opzichte van die 150 euro die je nu kunt krijgen)

Het is natuurlijk feitelijk een optie. Maar hoe reëel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:57

Zoals ik zelf al zei is het zonder rechtsbijstand niet te doen om een rechtszaak te starten (je herhaald dus eigenlijk wat ik al zei) maar is dit wel een reden om niet meteen met €150 akkoord te gaan. Dat maakt het lekker makkelijk voor de fokster.. Zieke kat heeft ze zo toch nog verkocht en er dus geld aan over gehouden.
Ik denk dat de fokster zelf ook niet op een rechtzaak zit te wachten dus al aangegeven word dat de vereniging ingeschakeld word en dat ze niet akkoord gaan met die €150 dan heb je grote kans dat ze zelf wel betaald.

Als mensen akkoord blijven gaan met de regelingen die broodfokkers aanbieden dan blijven ze doorgaan want ze verdienen toch nog wel wat aan de ziekere dieren, en veel gezeik krijgen ze er niet mee want ze betalen de helft terug en het is klaar. Daar zou ik dus niet mee akkoord gaan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:17

janderegelaa schreef:
beatje schreef:

Hoe gaat zo'n vereniging hier in de regel mee om? En kan ik ze beter bellen of mailen?

Ik stuur even een pb.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:50

Ik heb vroeger jaren geshowd en gefokt met raskatten. Toen was het zo dat als er niesziekte heerste in een cattery, volgens de regels van stamboom, er een half jaar geen stambomen werden afgegeven om verkoop van besmette kittens te voorkomen. Ik weet niet hoe het nu zit, maar en belletje naar de stamboom verenging is wel de moeite waard.

Ik zou toch wel op mijn strepen staan en eisen dat ze de kat terug nemen en je vriendin het volledige aankoop bedrag terug. Heeft je vriendin een rechtsbijstands verzekering???

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:06

Arm beest, heel veel beterschap toegewenst.

Is helaas broodfok, als ik het zo lees. En je vriendin werkt er eigenlijk aan mee dat zulke schandalige praktijken in stand gehouden worden.

Maar goed, gekocht is gekocht........fijn voor het beestje dat ze hem houdt. Beest kan er niets aan doen en fijn dat ze zich erom bekommert.

Ik vind het echt schandalig dat er zieke dieren verkocht worden dat nog aan de medicijnen zit.

Ik zeg altijd:pas te koop gaan zetten als het niet meer ziek is en weer gezond is.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:40

Als zijn bekje nu ook is aangetast, is de kans groot dat hij hier enorme problemen mee gaat krijgen als gingivitis paradontitis. Iets waar Siamezen sowieso erg gevoelig voor zijn.
Ik heb een oosters korthaar met diepliggende ogen, idd een schoonheidsfoutje maar hij heeft er verder geen hinder van. Dus het klopt uiteraard niet dat je vriendin ab zalf mee kreeg.

Onze Siamees heeft overigens ook Belgische papieren terwijl de fokker in Nederland woont. Dit is omdat zij ook Siamees met wit fokt en deze zijn in Nederland niet erkend en in België wel. Dus het hoeft niet perse iets te betekenen.

Het beste is om de kitten terug te brengen, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat over hun hart kunnen verkrijgen. Dus dan idd die 150 euro terug vragen.
Succes met de kitten.