De andere voor- en nadelen kan ik mij wel in vinden :p Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amaris schreef:Nou, vertel, wat is voor jou een nadeel dan?
future_vet schreef:Vjestagirl schreef:Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.
welke nadelen zitten er dan aan ?
dollyspikkel schreef:@future_vet: Waarom kan een gecastreerde kater geen FIV meer oplopen? Dat wordt toch ook overgedragen via bijtwonden? Als ze gecastreerd zijn vechten ze inderdaad minder maar de kans zit er toch nog in?
Vjestagirl schreef:- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.
- Ook als hij andere katten niet meer z'n territorium uit zou (durven) jagen zou ik dat ontzettend sneu vinden, juist omdat hij nu eindelijk een plekje heeft waar hij heer en meester is.
- Ook hem binnen moeten houden na een operatie zie ik niet echt zitten. Omdat hij gezworven heeft is hij snel in paniek als hij het idee heeft dat hij niet weg kan, en daarbij kent hij de kattenbak niet.
- Hem minder moeten gaan voeren vind ik ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht. Hij is erg gefocust op eten en loopt nu al gigantisch te bedelen als ik hem een keer een hapje minder geef.
Gillbo schreef:Vjestagirl schreef:Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.
Het is een vuilnisbakkie toch? daar moet je helemaal niet verder mee willen fokken, daar zitten de asiels al vol mee
Zwerte schreef:Heb je een idee hoe oud hij is? Veel katergedrag komt pas op latere leeftijd namelijk. Dus dat hij nu niet sproeit, is zeker geen garantie dat hij dit nooit gaat doen. Net zoals rondzwerven, daar beginnen ze niet meteen mee maar kan hij echt wel gaan doen aangezien dat natuurlijk gedrag is.
Laat ik het simpel zeggen: zonder castratie heb je veeeeeel meer kans op sproeien, dat hij regelmatig dagen niet thuis komt, vechtverwondingen oploopt of soa's krijgt. Waarom dat risico lopen?
Overgewicht heb je zelf in de hand. Als hij minder voer vreselijk vind kan je nog tig truukjes uithalen. Water toevoegen, brokjes juist verstoppen of andere activiteiten gebruiken (door de kamer gooien, voerballetjes etc), ander voer proberen...meeste katten kunnen hier prima mee omgaan hoor. Enne, hormonen maken ook hongerig.
Ik zie altijd maar 1 reden om een kater intact te laten en dat is gerichte fok.
.
Vjestagirl schreef:- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.
- Ook als hij andere katten niet meer z'n territorium uit zou (durven) jagen zou ik dat ontzettend sneu vinden, juist omdat hij nu eindelijk een plekje heeft waar hij heer en meester is.
- Ook hem binnen moeten houden na een operatie zie ik niet echt zitten. Omdat hij gezworven heeft is hij snel in paniek als hij het idee heeft dat hij niet weg kan, en daarbij kent hij de kattenbak niet.
- Hem minder moeten gaan voeren vind ik ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht. Hij is erg gefocust op eten en loopt nu al gigantisch te bedelen als ik hem een keer een hapje minder geef.
Vjestagirl schreef:Gillbo schreef:
Het is een vuilnisbakkie toch? daar moet je helemaal niet verder mee willen fokken, daar zitten de asiels al vol mee
Ik wil er niet gericht mee fokken. Ik vind wel dat huis tuin en keukenkatten net zo leuk zijn als raskatten en vind t feit dat andere mensen hun huisdier wegdoen geen reden om alleen nog maar raskatten te willen fokken. Maar dat is een andere discussie.
Gillbo schreef:Vjestagirl schreef:Ik wil er niet gericht mee fokken. Ik vind wel dat huis tuin en keukenkatten net zo leuk zijn als raskatten en vind t feit dat andere mensen hun huisdier wegdoen geen reden om alleen nog maar raskatten te willen fokken. Maar dat is een andere discussie.
Wat ik hier mee bedoel is dat als je er mee gaat dekken je de kittens aan de straatstenen niet kwijt raakt en ga jij dan 8 kittens houden?of breng je die ook naar het asiel.
Jou houding tov vermeerderen van katten zorgt voor grote problemen in de asiels, dat is egoistisch en heeft niks te maken met fokken
kiwiwitje schreef:Vjestagirl schreef:- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.
Het grootste is onzin. Ik ben nog geen kater tegen gekomen die minder actief geworden is. Wel rustiger. Hormonen maken hem druk.
Hij word zijn terratorium niet uit gezet. Iedere andere kater, laat een gecastreerde kater met rust, want die KAN zijn vrouwtjes niet bevruchten, dus is er geen reden om te vechten (wat indd kans op ziektes zoals FIV kleiner maakt)
Zoals je beschrijft, geen gram vet, alleen spier en actief, dan voer je hem waarschijnlijk niet genoeg als hij er geen vetjes van kan maken. Minder voeren is dadelijk alleen maar noodzakelijk om geen dikke slome kat te krijgen en hem gezond te houden. Daarnaast, als je hem moeite laat doen voor zijn voer, zeurt ie minder, omdat ie continu kan eten.
Binnen houden was 1 dag nodig volgens de dierenartsen waar ik ben geweest voor castraties.. dus ook dat punt is niet van belang.
Ik zie dat je blikvoer voert. Ga er dan maar vanuit dat hij te weinig binnen krijgt.. Een kat van 4 kg moet anderhalf blik aan voer hebben. Dit omdat er 150 gram aan saus in een blikje zit, dat alleen zorgt dat het gegeten word. Heeft verder geen meerwaarde.
future_vet schreef:dollyspikkel schreef:@future_vet: Waarom kan een gecastreerde kater geen FIV meer oplopen? Dat wordt toch ook overgedragen via bijtwonden? Als ze gecastreerd zijn vechten ze inderdaad minder maar de kans zit er toch nog in?
FIV is net als HIV bij de mens een soa en dat gebeurt dus met seksueel contact.
ja als ze bij de geslachtsdelen etc gaan snuffelen dan is overdracht ook mogelijk ja, maar dat doen gecasteerde katers eigenlijk niet.
annepaardoes schreef:De overdracht van FIV via het seksuele contact is nog niet bewezen. Bij mensen is hier wel sprake van. Overdracht vind plaats via bloed-bloed speeksel-bloed. Katers bijten poezen bij de dekking wel weer in de nek waardoor overdracht kan plaatsvinden.
Overdracht door besnuffelen van de geslachtsdelen lijkt mij onwaarschijnlijk. Heb je hier een bron van?
je hebt gelijk. alleen niet via speeksel zover ik weet. enkel bloed-bloed. en via placenta, melk etc over op kitten.Citaat:- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.