Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:21

Als hij nu nog niet in huis sproeit gaat hij dat waarschijnlijk ook niet meer beginnen doen, zeker als hij zich buiten kan leegmaken :P De andere voor- en nadelen kan ik mij wel in vinden :p

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:22

Amaris schreef:
Nou, vertel, wat is voor jou een nadeel dan?

future_vet schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.

welke nadelen zitten er dan aan ?

- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.
- Ook als hij andere katten niet meer z'n territorium uit zou (durven) jagen zou ik dat ontzettend sneu vinden, juist omdat hij nu eindelijk een plekje heeft waar hij heer en meester is.
- Ook hem binnen moeten houden na een operatie zie ik niet echt zitten. Omdat hij gezworven heeft is hij snel in paniek als hij het idee heeft dat hij niet weg kan, en daarbij kent hij de kattenbak niet.
- Hem minder moeten gaan voeren vind ik ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht. Hij is erg gefocust op eten en loopt nu al gigantisch te bedelen als ik hem een keer een hapje minder geef.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:23

@future_vet: Waarom kan een gecastreerde kater geen FIV meer oplopen? Dat wordt toch ook overgedragen via bijtwonden? Als ze gecastreerd zijn vechten ze inderdaad minder maar de kans zit er toch nog in?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:24

Echt wat een flauwe kul.
- slome huiskat, genoeg voorbeelden dat dat niet zo is. In de lente kan hij juist heel gefrustreerd raken door al die hormonen
- territorium verjagen, hoezo kan dat niet meer?
- binnen houden, ja als hij door de hormonen in een flinke vechtpartij beland en goed gewond is zal je hem ook binnen moeten houden
- minder voeren is gewoon gewenning en schooien is af te leren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:25

dollyspikkel schreef:
@future_vet: Waarom kan een gecastreerde kater geen FIV meer oplopen? Dat wordt toch ook overgedragen via bijtwonden? Als ze gecastreerd zijn vechten ze inderdaad minder maar de kans zit er toch nog in?

nevermind

edit; ook bloedcontact is mogelijk, maar dat gebeurt dus eigenlijk alleen bij tot bloedenstoe vechtende katers
Laatst bijgewerkt door future_vet op 21-12-15 14:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:26

Vjestagirl schreef:
- Nadeel vind ik dat er best n kans is dat hij zo'n slome huiskat wordt, terwijl hij nu gewoon een blije vrolijke actieve kat is die graag buiten komt.
- Ook als hij andere katten niet meer z'n territorium uit zou (durven) jagen zou ik dat ontzettend sneu vinden, juist omdat hij nu eindelijk een plekje heeft waar hij heer en meester is.
- Ook hem binnen moeten houden na een operatie zie ik niet echt zitten. Omdat hij gezworven heeft is hij snel in paniek als hij het idee heeft dat hij niet weg kan, en daarbij kent hij de kattenbak niet.
- Hem minder moeten gaan voeren vind ik ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht. Hij is erg gefocust op eten en loopt nu al gigantisch te bedelen als ik hem een keer een hapje minder geef.

de eerste twee nadelen kan je al wegstrepen want die zijn meer afhankelijk van karakter dan hormonen. Een territoriale kat blijft ook na castratie territoriaal. De mietjes blijven mietjes.
Zowel uit ervaring als kennis kan ik je ook zeggen dat het opsluiten ten eerste maar kort hoeft en ten tweede meestal reuze meevalt. Ik heb hier meerdere zwervers opgesloten wegens castratie of andere medische zaken en stuk voor stuk leggen ze zich er heel snel bij neer. Meestal stressen wij er meer over dan zij doen! Kattenbak kan je het beste gewoon een bak aarde neerzetten, dat snapt hij prima.
Voer is behalve behoefte ook heel erg veel gewoonte. Zoals ik al zei zijn er tig methodes om dat gezeur te verminderen, maar daar moet je wel moeite voor willen doen. Er bestaan ook voersoorten voor zware katten met minder calorieen, hoef je niet minder te voeren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:27

Castreren, punt.

Hoe oud is hij? Als hij nog geen 2 is zal hij idd nog redelijk huiselijk zijn. Maar met ouder worden gaan ze vaak wat meer de hort op. Open katers blijven dan gerust dagen of weken weg en je kan alleen maar hopen dat ze (heelhuids) terugkomen.

Hij zal altijd gevechten opzoeken, of ze iig niet uit de weg gaan. Zit je regelmatig met een kreupele kat of 1 met fikse wonden en abcessen.
Hij zal sowieso ook een aardige bijdrage aan het kattenoverschot doen. Je kater niet castreren omdat hij toch geen jongen meebrengt is naar mijn mening ronduit asociaal.
Als er in de buurt ergens een poes zit waar hij niet bij kan, zal hij daar kamperen met nachtelijke serenades en vechtpartijen. Vinden je buren misschien ook niet zo tof.
Door al dat geflikflooi loopt hij zeer grote kans om leucose of kattenaids op te lopen. Tegen leucose is nog te enten, tegen kattenaids niet. Beide ziektes kunnen niet behandeld worden en zijn altijd dodelijk. Meeste leucose of fiv-katten worden niet heel oud.

En dan hebben we het nog niet over de risico's van aanrijdingen, ergens vast te komen zitten, of slachtoffer van kattenhater of jagers worden.

Ongecastreerd zal hij trouwens niet uitzwaren en breder worden. Hij verliest al z'n vet en energie in z'n eeuwige jachttocht naar mooie vrouwtjes.

Dik worden na castratie heb je zelf in de hand. Er bestaan ook light-brokken, ene merk is al effectiever dan andere maar sommigen werken echt. Sowieso moet je zelf ook niet te meegaand zijn met katten.
De mijne kunnen een halfuur na eten alweer zeuren om eten, versvlees bedoel ik dan, want brokjes hebben ze altijd ter beschikking, maar nee dan moeten ze weer vlees hebben. Mooi niet.

Ik heb altijd alles gecastreerd. Ik wil geen jongen en ook geen katten die 's nachts of langer wegblijven en god weet hoe terugkomen, als ze al terugkomen.
Sommigen werden dik, de echte dikkertjes waren vooraf ook al vrij gezet. Degenen die hoog op de poten stonden en vrij slank en pezig waren voor castratie bleven na castratie ook redelijk op gewicht. Het enige wat ze allemaal kregen was een castratiebuikje, bij slanke katten was dat dan gewoon een leeg velletje maar ze kregen het allemaal.

Toen ik jonger was en nog thuis woonde hebben we ooit 1 kater open gelaten. Want idd, die was braaf, kwam elke nacht thuis en sproeide niet. Ik kan de uren niet tellen die we besteed hebben aan z'n wonden verzorgen. En hij werd in het 'kattenseizoen' ook mager. Niet willen eten omdat er ergens een vrouwtje zat te wachten. Had je daar een magere kat met zo'n dikke ronde katerkop op, zag er niet uit.
Toen hij 7 was uiteindelijk toch gecastreerd omdat moeder het beu was om elke week weer wonden te verzorgen en toch regelmatig naar dierenarts om hem weer op te lappen en omdat nieuwe buren een poes hadden die niet buiten mocht en meneer de hele buurt wakker hield met z'n geblèr.
Hij is iets dikker geworden maar niet veel, lijfje was gewoon meer in verhouding met kop zeg maar.
Toen hij 10 was is hij gestorven aan darmtumoren. De bloedtest voor leucose was negatief maar het klinisch beeld leek er wel zeer sterk op. Als het leucose was, dan heeft hij dat opgelopen door z'n wilde jaren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:28

Je zegt dat hij jong oogt dus waarschijnlijk is ie nog geen jaar oud. Dan kun je erop wachten dat komend voorjaar alle nadelen van een ongcastreerde kater komen boven drijven. Vechten, sproeien etc.

Minder voeren hoeft ook niet als ie dikker zou worden kies je gewoon voor indoor voer. En sloom worden ze meestal omdat ze dik zijn als ie lekker buiten struint dan wordt ie echt niet zomaar dik hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:28

Gillbo schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zie 1 groot voordeel in het castreren, en dat is dat hij niet meer kan dekken. Maar ik vind ook dat er best wel wat nadelen aan zitten en dat er heel makkelijk gezegd wordt dat castreren de enige optie is.

Het is een vuilnisbakkie toch? daar moet je helemaal niet verder mee willen fokken, daar zitten de asiels al vol mee

Ik wil er niet gericht mee fokken. Ik vind wel dat huis tuin en keukenkatten net zo leuk zijn als raskatten en vind t feit dat andere mensen hun huisdier wegdoen geen reden om alleen nog maar raskatten te willen fokken. Maar dat is een andere discussie.

Zwerte schreef:
Heb je een idee hoe oud hij is? Veel katergedrag komt pas op latere leeftijd namelijk. Dus dat hij nu niet sproeit, is zeker geen garantie dat hij dit nooit gaat doen. Net zoals rondzwerven, daar beginnen ze niet meteen mee maar kan hij echt wel gaan doen aangezien dat natuurlijk gedrag is.
Laat ik het simpel zeggen: zonder castratie heb je veeeeeel meer kans op sproeien, dat hij regelmatig dagen niet thuis komt, vechtverwondingen oploopt of soa's krijgt. Waarom dat risico lopen?

Overgewicht heb je zelf in de hand. Als hij minder voer vreselijk vind kan je nog tig truukjes uithalen. Water toevoegen, brokjes juist verstoppen of andere activiteiten gebruiken (door de kamer gooien, voerballetjes etc), ander voer proberen...meeste katten kunnen hier prima mee omgaan hoor. Enne, hormonen maken ook hongerig.

Ik zie altijd maar 1 reden om een kater intact te laten en dat is gerichte fok.

Ik heb geen flauw idee hoe oud hij is. Ik heb steeds gegokt op ongeveer een jaar à anderhalf (hij is iig volwassen) maar gisteren hoorde ik van een buurmeisje dat de vorige bewoners ook 'een kleintje' hadden, wat misschien betekend dat hij 2 of 3 is? De vorige bewoners hebben hier iig maar 4 jaar gewoond en ze hebben hem gekregen toen ze hier woonden.

Tot nu toe heeft hij ook iedere nacht op mijn bed geslapen, komt 's morgens ook om eten vragen etc. Ook van de zomer, toen de poezen nog wel zin hadden :P.

Eten door de kamer gooien lijkt me een slecht plan, hij geeft níets om brokjes en wil alleen maar blikvoer hebben, dus dat wordt n beetje n bende :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:30

Overigens heb ik 3 poezen en een kater, allemaal geholpen, en allemaal mooi slank en levendig.

Als ik onbeperkt brokjes zou neerzetten groeien ze waarschijnlijk wel dicht, maar dat doen we ook niet. Wel krijgen ze iedere avond een snoepje.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:31

ik denk dat dit topic niet zoveel zin heeft TS. blijkbaar wil je hem niet castreren, dus overtuigen heeft geen zin ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:33

Vjestagirl schreef:

Het grootste is onzin. Ik ben nog geen kater tegen gekomen die minder actief geworden is. Wel rustiger. Hormonen maken hem druk.
Hij word zijn terratorium niet uit gezet. Iedere andere kater, laat een gecastreerde kater met rust, want die KAN zijn vrouwtjes niet bevruchten, dus is er geen reden om te vechten (wat indd kans op ziektes zoals FIV kleiner maakt)
Zoals je beschrijft, geen gram vet, alleen spier en actief, dan voer je hem waarschijnlijk niet genoeg als hij er geen vetjes van kan maken. Minder voeren is dadelijk alleen maar noodzakelijk om geen dikke slome kat te krijgen en hem gezond te houden. Daarnaast, als je hem moeite laat doen voor zijn voer, zeurt ie minder, omdat ie continu kan eten.
Binnen houden was 1 dag nodig volgens de dierenartsen waar ik ben geweest voor castraties.. dus ook dat punt is niet van belang.

Ik zie dat je blikvoer voert. Ga er dan maar vanuit dat hij te weinig binnen krijgt.. Een kat van 4 kg moet anderhalf blik aan voer hebben. Dit omdat er 150 gram aan saus in een blikje zit, dat alleen zorgt dat het gegeten word. Heeft verder geen meerwaarde.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 21-12-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:33

Zelfs als hij 2 of 3 zou zijn, staat hij nog aan het begin van zn sociale volwassenheid. Het echte katergedoe moet dus zeker nog beginnen. Veranderen gaat ie dus sowieso wel, of je nou castreert of niet. Het is aan jou welke risicos je wil nemen.
Alleen blikvoer is niet zo'n best dieet, er zit veel troep in en weinig voedingsstoffen. Kan je hem beter op KVV zetten. Je kan wel water toevoegen, vult ook meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:34

future_vet schreef:
ik denk dat dit topic niet zoveel zin heeft TS. blijkbaar wil je hem niet castreren, dus overtuigen heeft geen zin ;)

Nee, dat is niet waar. Er wordt gevraagd waarom k het niet zou willen, dus daar geef ik antwoord op. De rest gaat mee in de overweging.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:34

Vjestagirl schreef:
Gillbo schreef:

Het is een vuilnisbakkie toch? daar moet je helemaal niet verder mee willen fokken, daar zitten de asiels al vol mee

Ik wil er niet gericht mee fokken. Ik vind wel dat huis tuin en keukenkatten net zo leuk zijn als raskatten en vind t feit dat andere mensen hun huisdier wegdoen geen reden om alleen nog maar raskatten te willen fokken. Maar dat is een andere discussie.

Wat ik hier mee bedoel is dat als je er mee gaat dekken je de kittens aan de straatstenen niet kwijt raakt en ga jij dan 8 kittens houden?of breng je die ook naar het asiel.
Jou houding tov vermeerderen van katten zorgt voor grote problemen in de asiels, dat is egoistisch en heeft niks te maken met fokken

Ik zie dat je alleen blikvoer geeft, houd je wel zijn gebit in de gaten dan
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-12-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:35

Gillbo schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ik hier mee bedoel is dat als je er mee gaat dekken je de kittens aan de straatstenen niet kwijt raakt en ga jij dan 8 kittens houden?of breng je die ook naar het asiel.
Jou houding tov vermeerderen van katten zorgt voor grote problemen in de asiels, dat is egoistisch en heeft niks te maken met fokken

nogmaals, dat is een andere discussie.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:35

Elke kat die naar buiten gaat hoort imo gecastreerd te zijn. Mijn huiskat is zelfs gecastreerd en komt zelden buiten. Hij is nu nog net zo'n doerak als daarvoor dus dat is een kulreden. Het opsluiten is maar tijdelijk dus dat overleef zowel jij als Freek vast wel. Dat zeuren om eten gaat ook over. Ik zie dan ook geen enkel argument waardoor ik denk: ja laat het maar intact als kater. Het grootste nadeel van Freek kater laten is het dekken van poezen. Hoe controleer jij dat Freek dat niet doet? Wie weet lopen er al wat Freekjes rond. Je weet het niet. Gewoon castreren die hap.

MissBmx

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:36

waarom is dat een andere discussie, door niet te castreren heb jij ook schuld aan de volle asiels

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:36

Gillbo schreef:
waarom is dat een andere discussie, door niet te castreren heb jij ook schuld aan de volle asiels

Laatste keer: deze discussie ga ik hier niet voeren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:36

kiwiwitje schreef:
Vjestagirl schreef:

Het grootste is onzin. Ik ben nog geen kater tegen gekomen die minder actief geworden is. Wel rustiger. Hormonen maken hem druk.
Hij word zijn terratorium niet uit gezet. Iedere andere kater, laat een gecastreerde kater met rust, want die KAN zijn vrouwtjes niet bevruchten, dus is er geen reden om te vechten (wat indd kans op ziektes zoals FIV kleiner maakt)
Zoals je beschrijft, geen gram vet, alleen spier en actief, dan voer je hem waarschijnlijk niet genoeg als hij er geen vetjes van kan maken. Minder voeren is dadelijk alleen maar noodzakelijk om geen dikke slome kat te krijgen en hem gezond te houden. Daarnaast, als je hem moeite laat doen voor zijn voer, zeurt ie minder, omdat ie continu kan eten.
Binnen houden was 1 dag nodig volgens de dierenartsen waar ik ben geweest voor castraties.. dus ook dat punt is niet van belang.

Ik zie dat je blikvoer voert. Ga er dan maar vanuit dat hij te weinig binnen krijgt.. Een kat van 4 kg moet anderhalf blik aan voer hebben. Dit omdat er 150 gram aan saus in een blikje zit, dat alleen zorgt dat het gegeten word. Heeft verder geen meerwaarde.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:37

future_vet schreef:
dollyspikkel schreef:

FIV is net als HIV bij de mens een soa en dat gebeurt dus met seksueel contact.

ja als ze bij de geslachtsdelen etc gaan snuffelen dan is overdracht ook mogelijk ja, maar dat doen gecasteerde katers eigenlijk niet.

De overdracht van FIV via het seksuele contact is nog niet bewezen. Bij mensen is hier wel sprake van. Overdracht vind plaats via bloed-bloed speeksel-bloed. Katers bijten poezen bij de dekking wel weer in de nek waardoor overdracht kan plaatsvinden.
Overdracht door besnuffelen van de geslachtsdelen lijkt mij onwaarschijnlijk. Heb je hier een bron van?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:39

Hier lopen er 4 gecastreerde katers rond (4 broertjes, gevonden bij de paarden en met de papfles opgevoed). 1 is een echte huiskat en de drie andere huppelen vrolijk binnen en buiten.

Captain

Dat hij steeds loopt te zeuren om voedsel is logisch. Natvoer bestaat voor meer dan 85% uit water. Vult dus voor geen meter.

future_vet

annepaardoes schreef:
De overdracht van FIV via het seksuele contact is nog niet bewezen. Bij mensen is hier wel sprake van. Overdracht vind plaats via bloed-bloed speeksel-bloed. Katers bijten poezen bij de dekking wel weer in de nek waardoor overdracht kan plaatsvinden.
Overdracht door besnuffelen van de geslachtsdelen lijkt mij onwaarschijnlijk. Heb je hier een bron van?

heb het al aangepast idd ;) je hebt gelijk. alleen niet via speeksel zover ik weet. enkel bloed-bloed. en via placenta, melk etc over op kitten.

seksueel is idd nog de discussie

wel is het zo dat het gewoon zoveel vaker bij katers voorkomen die proberen te paren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:40

Citaat:

Een slome huiskat wordt sloom geboren. Een territoriale huiskat wordt territoriaal geboren. Heeft niets met castratie te maken.

Mijn oudste kater (14) is nooit een speelse kat geweest, zelfs als kitten niet. Lag uren te maffen. Maar het was wel een echte pestkat voor de buurt. Geen kat die in de buurt durfde komen.
Mijn jongste kater is een whoossie en een spring in 't veld. Is hij nu 8 maanden na castratie nog steeds.

Binnenhouden na castratie hoeft bij mannetjes niet. Er is geen nazorg nodig, gewoon een nachtje binnenhouden dat hij de verdoving er goed uitslaapt en volgende dag zijn ze alles weer vergeten. Behalve mijn whoossie-kater die een dag op een kussen is blijven liggen en zichzelf heel zielig vond. Z'n zusje die ook geopereerd was (en dus met hechtingen rondliep en eigenlijk voorzichtig moest doen) hing 2 uur na operatie alweer in de gordijnen.

Bedelen kun je afleren. En als jij z'n lieve oogjes en jammerlijk gehuil niet kan weerstaan zal hij idd dik worden, ook als je hem niet castreert.
En ook ik ben van mening dat hij beter kan wennen aan brokjes. Natvoer is meer traktatie.