Dierenbescherming op bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:28

Ts klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt voor je hond. Ik vraag me alleen af of je kennis gemaakt hebt met je buren? Als je je als nieuwe buur even gaat voorstellen durven jouw buren misschien makkelijker op jullie af te stappen met vragen ipv direct de db te bellen.

Misschien heb je dit wel gedaan hoor maar ik merk dat het tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is om je voor te stellen terwijl dit wel zo netjes is (en nuttig als de suiker eens op is ;) ).

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:32

Voor onze kat is ook eens de dierenbescherming gebeld, mensen dachten dat hij geen baasje had (goh een harstikke goed gezonde Maine Coon..), en ze lieten hem nota bene ook nog binnen, volgens mij voerden ze hem ook. Daardoor bleef die vaak bij hun huis rondhangen (en zien wij hem soms 2 dagen niet), vervolgens bellen ze de dierenambulance..

We hebben onze kat nu wel een bandje omgedaan met een adreskokertje en een bewijs dat hij gechipt is. Maar sommige mensen maken zich wel overdreven erg zorgen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:33

Ik ben blij met de alertheid van mensen, ook al heb ik zelf 2 keer de dierenbescherming op de stoep gehad. 1 keer vanwege een vies paard (wei was nat, maar ze hadden wel degelijk een droog betegeld stuk mét stal erop en daar krijgen ze ook hun eten en drinken maar goed paarden zijn paarden en rollen gewoon :+ ) en 1 keer vanwege ondervoede paarden. De twee dikkerds stonden namelijk op dieet en kregen niet de volledige groene wei maar strookbegrazing :+
Vrouw van de dierenbescherming had mijn nummer gekregen van de buren want ze snapte niet over welke paarden het ging :? Of ik niet nog ergens 1 had verstopt, want ze zag alleen 2 paarden die teveel eten hadden gekregen :')

Wie de melding maakte weet ik niet, mogen ze absoluut niet zeggen en dat is maar goed ook :)

Ach, ben wel blij met die oplettende mensen :j

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:22

@elenaMM77; luik dicht is een goede, misschien handig om hem 's nachts sowieso in de kennel te houden en overdag laten kiezen. Hij is overigens nooit een huishond geweest, bij mijn ouders sliep hij ook in de schuur en kwam hij zelden binnen. In de kennel heeft hij een stoffen bankstel staan, hier overheen ligt een oude winterdeken van een pony waar hij vaak onder kruipt.

Dee_Es; we hebben inderdaad al kennis gemaakt met een aantal buren en op de koffie geweest :j (ook vanwege inbraak of ze iets gezien hadden)
Laatst bijgewerkt door riannhuh op 20-12-15 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:23

Ha ha, oh dat Is zo herkenbaar hier in de Randstad. Mijn paarden stonden net buiten de stad in een dorp, hoe vaak die boer wel niet de DB of onwetende voorbijgangers aan de deur Had. En ja hij had het prima voor elkaar, maar ja, die mensen weten echt niet waar ze het over hebben.
En wanneer ze dan een paard in de sloot zien staan denken ze dat hij lekker aan het afkoelen is :n

Voor omstanders lijkt het misschien ook alsof wij niets anders doen dan de hele dag de honden in de tuin laten kou lijden. Dat ze bij de deur staan te piepen om eruit te mogen krijgen ze niet mee...
En ja, we laten ze ook nog uit...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:36

riannhuh schreef:
@elenaMM77; luik dicht is een goede, misschien handig om hem 's nachts sowieso in de kennel te houden en overdag laten kiezen. Hij is overigens nooit een huishond geweest, bij mijn ouders sliep hij ook in de schuur en kwam hij zelden binnen. In de kennel heeft hij een stoffen bankstel staan, hier overheen ligt een oude winterdeken van een pony waar hij vaak onder kruipt.

Dee_Es; we hebben inderdaad al kennis gemaakt met een aantal buren en op de koffie geweest :j (ook vanwege inbraak of ze iets gezien hadden)

oude stoffen bankstel is ook prima, zeker met een winterdeken erover.. mocht hij kil tonen, kun je altijd nog overwegen om wat van die goedkope fleecedekens op de kop te tikken die regelmatig in de aanbieding zijn.. ik heb een oude kat, die het wat frisser krijgt.. die kruipt heerlijk op en in fleecekleden als ze warmer wil liggen..

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:36

Ik lees nergens dat de DB zich netjes heeft gelegitimeerd.
DB zijn meestal vrijwilligers die wellis waar goed werk doen maar geen bevoegdheden hebben.

meldingen zijn heel vaak onjuist maar de DB heeft geen recht om je terrein te betreden voor onderzoek.
Dat kan alleen met jouw toestemming of onder begeleiding van een opsporingsambtenaar met een gerechtelijk bevel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:39

Even vooropgesteld dat het nooit leuk is om de DB over de vloer te krijgen. Maar op zich is het dan toch wel goed dat die onwetende leken een instantie inschakelen die wel de nodige ervaring heeft en vanuit professioneel oogpunt kijkt?
Daarnaast ben ik zelf ook terughoudend om bij mensen aan te bellen wanneer het echt om verwaarlozing zou gaan. Als het gaat om dieren die zich verwond hebben of zichzelf in een penibele situatie hebben gebracht (in de sloot, vasthangen in de draad,...) dan is het gemakkelijk om even de eigenaar van dat dier te verwittigen. Maar als we het echt over vermeende verwaarlozing hebben (het niet geven van de levensnoodzakelijke verzorging), dan geef ik toe dat ik het heel wat moeilijker zou vinden om die mensen "even" te zeggen dat ze hun dieren beter moeten verzorgen. Dan denk ik dat ik liever die professionele instantie zou inschakelen. Straks zijn je buren toch niet zulke aangename mensen die begripvol reageren en dan moet je er wel nog langs wonen.

Gelukkig heb ik nog nooit voor de keuze gestaan, want het lijkt me aartsmoeilijk om te beslissen wat nu het juiste is om te doen.

Anoniem

Re: Dierenbescherming op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:51

Ik denk gewoon dat het door je avatar komt TS.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:52

Hier tot 2x toe de wijkagent aan de deur gehad.
Er waren klachten binnen gekomen dat de honden agressief waren wanneer volk passeerden en zo'n honden niet los (lees: omheind) mochten zitten...
Gaat om verschillende Duitse herders die gewoon hun terrein bewaken en enkel blaffen...
En een keer dat 's nachts de honden zouden blaffen terwijl er 3 binnen liggen altijd en eentje in de schuur achter gesloten deur..

Maar dat mensen al dan niet met hun hondjes haast halverwege de oprit komen staan om mijn honden uit te dagen of staan te roepen dat maakte blijkbaar voor de wijkagent niet uit --'
Heb wel al paar mensen aangesproken gehad en die verbaasd waren hoe braaf ze eigenlijk buiten hun eigen terrein zijn en heb sindsdien ook geen wijkagent meer over de vloer gehad :)

Dierenbescherming gelukkig niet gemoeten.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:54

BMHP schreef:
Ik lees nergens dat de DB zich netjes heeft gelegitimeerd.
DB zijn meestal vrijwilligers die wellis waar goed werk doen maar geen bevoegdheden hebben.

meldingen zijn heel vaak onjuist maar de DB heeft geen recht om je terrein te betreden voor onderzoek.
Dat kan alleen met jouw toestemming of onder begeleiding van een opsporingsambtenaar met een gerechtelijk bevel.

Mevrouw heeft zich netjes gelegitimeerd :j en had ook toestemming van ons om rond te kijken, dat is het probleem niet. Hetgene waar we over vallen is dat de melder niet eerst contact met ons heeft gezocht. Maar nu ik sommige reacties lees dat het soms gebeurt dat je klappen krijgt of bedreigd wordt, kan ik er ook wel weer inkomen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:55

Waarom hou je de hond gewoon niet binnen? Of ben ik nu zo dom?

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:55

[***] schreef:
Ik denk gewoon dat het door je avatar komt TS.

:D maar de melding was over mijn hond, niet over mijn paard :))

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:57

Best kans dat deze persoon elke keer voorbij komt als de hond in de kennel zit waardoor hij/zij denkt dat het altijd zo Is..
Tegenwoordig durven mensen niks meer direct te vragen/zeggen omdat er nog wel eens heftig gereageerd kan worden.

Je hebt ook mensen die een keer iets zien en er gelijk vanuit gaan dat dit altijd zo Is.

Bij ons achter hebben maanden dag en nacht Schapen gelopen van een handelaar. Rond half 12 in de ochtend zijn ze opgehaald. Komt er om kwart over 12 een vrouw naar me toe waar de schapen gebleven zijn want 'ze ziet ze nooit meer buiten staan' uhm mevrouw klein uurtje geleden stonden ze er nog dacht en nacht. Ze reed snel verder.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:59

Jahoor hier ze ook op bezoek gehad nav een geflipt stalgenootje.
Paardje was kreupel en mevrouw vond dat ik te lang nadacht over wel of niet inslapen.
Belde me in eerste instantie terwijl ik aan het werk was dat haar vriend vrij was en ze nu mijn paard richting slager gingen brengen met een geleende trailer.
(ik na flink te zijn uitgevallen totaal in paniek naar stal maar madam was natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen)
Hierna de db op mijn dak gehad die wel degelijk gemeld heeft om wie het ging waardoor ik dus na hun vertrek bij de desbetreffende dame op het werk stond.

Overigens was db het gelukkig met mij eens dat dit niet zware dierenmishandeling was en hadden ze alle begrip voor mijn keuze op dat moment.
(waren overigens hele fijne mannen die echt de tijd hebben genomen om met mij mee te kijken)
Dus helaas ik kan er over mee praten en al ben ik heel blij dat ze er zijn in sommige gevallen is het erg frustrerend dat mensen hun direct bellen ipv in gesprek te gaan met de eigenaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:18

Bij mijn vorige verzorgpaarden ook de DB aan de deur gehad, buurman had gebeld dat de paarden 24/7 binnen stonden en alleen daglicht zagen met rijden, behalve de shetland die wel 24/7 buiten stond.
Buurman had alleen niet gezien/gemerkt dat deze paarden s'nachts naar buiten gingen.
1 vanwege oog problemen en 1 vanwege heftig zomer eczeem, en nog een fries die gewoon een hekel had aan de zon.
Mensen hebben eens rustig een rondleiding gekregen en waren binnen een uur weer weg, paarden stonden heerlijk rustig op stal te doezelen en te knabbelen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:33

Eigenlijk zouden ze bij de centrale van de DB een lijst moeten hebben van goedgekeurde adressen. Dat controleurs niet te pas en te onpas bij dezelfde mensen langs moeten. Scheelt een hoop frustraties voor iedereen en kunnen de controleurs nuttigere dingen doen zoals échte mishandelingen opsporen.
Op zich ben ik het er wel mee eens hoor, dat het fijn is dat mensen zich om beesten bekommeren, maar als je met regelmaat verschillende instanties over het erf hebt lopen omdat er dieren mishandelt zouden worden, tja, dan wordt je er wel eens wat flauw van. Vooral als er niks aan te merken is en het enige zieke is dat die beesten zo ongegeneerd in het volle zicht liggen te luieren. De laatste DB controleur ook, die had bij het hek al door hoe het zat.

Nu moet ik eerlijk wezen, het is bij ons momenteel ook wel een uitzonderlijke situatie waarin wel wat meer speelt dan 'alleen maar' vermeende dierenmishandeling. Men mag het ook graag misbruiken om een ander te pesten. Alleen daar al voor zou je lijsten moeten hebben van wie er wel en niet serieus genomen moet worden. Dat je als leek te pas en te onpas mensen laat opdraven omdat er ergens een sjielugh diertje loopt is één ding. Dat je moedwillig de DB belt om te stangen gaat me te ver.

En daarnaast heb je mensen die gewoon stronteigenwijs zijn. Dan kun je nog zo goed uitleggen dat paarden best wel languit kunnen liggen zonder dat ze ziek, zwak, misselijk en dood zijn maar, omdat ze er 'verstand' van hebben omdat ze ook weleens een keer op een manege zijn geweest, weten ze dat het niet zo is. Als je dan ook nog met een strak gezicht mijn vzpaard voor HaLflinger durft uit te maken ben ik echt zó klaar met je...(niks tegen Haffies, integendeel, briljante dieren, echt, maar vzpaard is een valkkleurige QH en daarnaast schrijf je Haflinger nog altijd met maar één l)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:38

Ze kunnen in het systeem wel zien of er al eerdere meldingen zijn geweest en hoe die zijn verlopen. Ondanks dat moeten ze elke melding serieus nemen, het kan best zijn dat er in de tussentijd iets is veranderd.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 16:41

Jtragter schreef:

Ik zie daar de meerwaarde niet van in. Zonder toezicht zou hij in de hal moeten (of opgesloten in de bench). Nu zit hij in een ruime kennel in plaats van een krappe hal, en straks kan hij zelf kiezen of hij buiten of in de kennel wil zijn.
Daarnaast heeft hij moeite op zijn plas erg lang op te houden, maar hij weet dat hij niet in huis mag plassen. Als we 9,5 uur afwezig zijn, kan het gebeuren dat het mis gaat en dan denkt hij dat hij stout is geweest.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:02

slimmerik schreef:
Herman97 schreef:
Ik snap het wel dat je dit vervelend vind en dat er een melding gemaakt terwijl je gewoon goed voor je hond zorgt.
Ik heb echter zelf ook al eens een melding gedaan. Paarden stonden in een afgesloten schuur in een vreselijke dikke laag mest en geen bodembedekking. Ammoniak lucht niet normaal omdat er niet gelucht werd. Tevens werd er heel slecht of eigenlijk niet gevoerd. Kortom de dieren waren daar niet gelukkig, maar de eigenaar zat er warmpjes bij en de hond had het ook als in een paradijs. De dieren bescherming is geweest en ze hebben een waarschuwing gehad ... ze gaan helaas gewoon door. Paarden staan nu wel buiten maar tot hu knieën in de modder en met en sommigen zonder vieze ouwe dekens op. De strontkorsten nog onder aan de buik of dekens hebben hangen. Vreselijk dat sommige mensen dieren mogen houden.

Onze paarden staan nu ook in de modder maar worden elke avond bij het naar binnen halen afgespoten met koud water en de benen worden gecheckt op verwondingen en of de ijzers er nog onder zitten, daarna maken we de koten droog en doen bij diegene die het nodig hebben er flink vaseline of mokzalf op.

Maar waarom
die mensen er eerst niet zelf op aangesproken? Komt volgens mij veel beter binnen dan vreemde mensen van de DB.... kan altijd nog als het niet helpt. Je bent er toch niet op uit om mensen met een boete op te zadelen. Je doet het toch om een beter leven voor de dieren te krijgen? (ik pik je er maar willekeurig uit hoor...)

Vergeten te vermelden dat ik dat heb geprobeerd maar van het terrein gesommeerd werd omdat het hun zorg was en dat ik me er niet mee moest bemoeien. Nou dan kennen ze mij nog niet !! Hahaha ....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:08

riannhuh schreef:
Jtragter schreef:

Ik zie daar de meerwaarde niet van in. Zonder toezicht zou hij in de hal moeten (of opgesloten in de bench). Nu zit hij in een ruime kennel in plaats van een krappe hal, en straks kan hij zelf kiezen of hij buiten of in de kennel wil zijn.
Daarnaast heeft hij moeite op zijn plas erg lang op te houden, maar hij weet dat hij niet in huis mag plassen. Als we 9,5 uur afwezig zijn, kan het gebeuren dat het mis gaat en dan denkt hij dat hij stout is geweest.

Ik denk dat het de hond weinig uitmaakt. Maar ik denk dat hij de kennel prefereerd, dat wordt echt zijn plekkie.
Zijn eigen bank waarop hij kan doen en laten wat hij wil. En als hij straks ook nog de mogelijkheid krijgt om zelf in en uit te lopen, is hij toch de koning te rijk!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:14

Hoeveel honden zitten niet uren achter elkaar in een kleine bench. Maar dat zie je niet als je buiten langs loopt ;)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:31

Hier ook wel eens mensen aan de deur gehad omdat een van de pony's op een klein stukje land staat, nou helemaal prima, dan leg ik gewoon uit dat ze anders hoefbevangen wordt omdat ze anders een heel weiland opschrokt, maar elke dag krijgt ze er gewoon een stukje bij. Maar als je aan de deur mij komt uitschelden en een beetje gaat schreeuwen dat ik dat beest mishandel leg ik het ook uit, maar dan hoef je niet te verwachten dat ik dan nog heel vriendelijk reageer... :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:54

Ik zit er niet op te wachten natuurlijk.Maar dat mensen toch opletten is fijn.Het is natuurlijk ook wel eens anders.De dames die bij ons aan de deur waren voor onze pony alles laten zien en ze vertrokken weer tevreden.Ze waren heel aardig hoor.Waren niet van de dierenbescherming.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:08

Ik zou zelf ook een hond niet in een schuur houden. Maar er zeker niet de dierenbescherming om bellen.

Hier hebben ze weleens aan het weiland gestaan, opvang oude manegepaarden waar ik vrijwilligerswerk deed. Tussen alle oudjes stond er eentje (30 + jaar oud) die heel ingevallen was. We hebben achteraf netjes bericht gehad dat ze langsgekomen waren, het voer in de stallen zagen en alles ok bevonden, en of het ene paard misschien een oudje was? Ja dus, case closed.

Hier waren ze dus wel op het terrein geweest zonder dat er iemand bij was. Om herhaling te voorkomen hebben we infobordjes opgehangen aan de wei en paard kreeg in de zomer vliegendeken op (in de winter droeg hij al een deken uiteraard).

Ach, beter een keer teveel bellen dan een keer te weinig :)