HELP! Koe is net bevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:54

nou kijk eens aan.

moederkoe blij, babykoe blij, boer blij, bokt blij, iedereen blij.

het kon wel bijna kerst zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:55

Is dat wat acht de koe ligt geen 2de niet ontwikkelde kalf? lijkt wel of ik een neusje zie.

ruzie met de boer of niet ik zou echt een DA bellen dit is niet goed.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:56

Ik zie ook niets alarmerends. Wat nog aan de koe hangt is de nageboorte, die komt er goed af zo te zien. Kalf kun je droogwrijven met stro, zo stimuleer je de ademhaling ook!

wendyenbram

Zit het kalf nog verbonden met de koe? of is de navelstreng al gebroken?
Als ze al los zijn, dan kalf met stro opwrijven dan komt alles beter op gang bij het kalf. Moeder kun je een emmer (of 2) lauw water geven. Volgens mij is het de nageboorte wat achter moeder ligt. koe blijft altijd nog wel nabloeden. Kalf moet echt de biest zo snel mogelijk krijgen. dus wat je kunt doen, is moeder omhoog, en proberen te melken met de hand. en de melk opvangen in een emmer. Daarna iets heet water erbij zodat de melk zeker warm genoeg is (handwarm) Dan kop van kalf in emmer, en je hand in emmer, zorgen dat het kalf op je vingers gaat zuigen, en zo via jou hand de melk binnen krijgt.

Dit maakt het kalf warm van binnen, en die biest is echt 100% nodig!.
En idd boer proberen te waarschuwen. Boer weet precies wat het moet doen, is echt niet altijd veearts nodig.

Solmyrkvi

Eline_S_S schreef:
Ik heb de boer zijn nummer niet. Hij laat kalveren altijd zelf geboren etc worden. Hij gaat uit zijn plaat als ik een da bel

Ik denk dat de boer pas echt uit zijn plaat gaat als je een koe en een kalf hebt laten sterven.

Bel de dierenarts voor advies, als hij je kan vertellen wat je moet doen is dat fijn, maar als hij denkt dat het noodzakelijk is dat hij langs komt, is dat maar zoals het is.

BigOne

Amaris schreef:
nou kijk eens aan.

moederkoe blij, babykoe blij, boer blij, bokt blij, iedereen blij.

het kon wel bijna kerst zijn.

*\o/* *\o/* *\o/*
Het is weer vakantietijd!!!!!!!!!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:57

Fijn dat je gebeld hebt! Als je zelf weer twijfelt de volgende keer, kun je echt altijd bellen. Ze hoeven immers niet gelijk langs te komen immers :) maar telefonisch advies geven is ook heel wat waard :)

Jindai

Re: HELP! Koe is net bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:58

Goed dat je gebeld hebt, TS!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 12:58

Afbeelding

Het is een flink stiertje, met een kleine moeder. Zal wel zwaar zijn geweest. Hij is nu druk opzoek naar een uier :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:59

Wel een beetje laat voor vleeskalveren, die van ons zijn alweer bij de moeder weg en staan al op stal. Al 9 mnd geleden geboren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:00

hanny_jelke schreef:
Is dat wat acht de koe ligt geen 2de niet ontwikkelde kalf? lijkt wel of ik een neusje zie.

Weet niet wat jij ziet hoor, maar dat is gewoon een nageboorte. ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:00

Jeetje mina, als je bij in de stal stond en dit geflikt had, had ik je keihard van 't erf geschopt.

Dit is een normale bevalling en niks aan de hand... de boer weet vast welke koeien hij in de gaten moet houden en welke niet.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:01

Dit is gewoon de nageboorte die je ziet. Niets aan het handje.
Niet allemaal ineens paniek gaan zaaien :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:02

KimD schreef:
Jeetje mina, als je bij in de stal stond en dit geflikt had, had ik je keihard van 't erf geschopt.

Dit is een normale bevalling en niks aan de hand... de boer weet vast welke koeien hij in de gaten moet houden en welke niet.

Ja, daar leert ze iets van!

De boer zou haar beter kunnen uitleggen hoe of wat en haar zijn nummer geven.

Meidje is gewoon bezorgd, dat siert haar!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:03

Fijn dat er intussen tijd dat ik aan het typen was, alweer nieuwe ontwikkelingen waren. Voor iedereen die meld direct dierenarts te bellen, kom op je zag dat het een normale situatie was op de foto. vlies was volledig van kalf af, kalf was nog nat, dus uren lag hij daar niet. Koeien kunnen het over het algemeen zelf heel goed af mits ze maar ruimte hebben. Kalf en moeder hebben wat rust nodig na de bevalling. maar binnen het uur is die biest wel belangrijk. En wees blij dat er een persoon advies vraagt van bokt, als ze het zelf in paniek even niet meer weet. Jammer dat bokt dan ook meteen in paniek raakt ;-) TS volgende keer idd gewoon even kijken, is het vlies van het kalf af? ademt het kalf? is ze helemaal los van moeder? kijk dan maar even aan, en/of haal de boer er bij.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:04

Froukje schreef:
hanny_jelke schreef:

Weet niet wat jij ziet hoor, maar dat is gewoon een nageboorte. ;)

Ik zie ook geen neusje :') gewoon nageboorte, heel normaal.
KimD schreef:

Wij hadden het haar gewoon uitgelegd, beter een keer teveel bellen dan te weinig.

Nu koe met rust laten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:05

KimD schreef:

Of je kan ook rustig uitleg geven aan een bezorgde leek.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:06

Als je dit voor het eerst ziet is het vreemd. Ik heb liever dat ze zo reageert als dat ze niks doet en er verder niet naar om kijkt. We hebben het allemaal moeten leren.
TS, als je het niet weet wat te doen dan bel je me maar. Kom ik je helpen. moet je me even pben waar je zit.

Dancyy

Oh, en toch de boer proberen te bereiken, want het kalf heeft wel biest nodig. Als hij over een uurtje nog niet drinkt moet er een flesje bij komen, gebeurd wel vaker.

Wilawander

Inderdaad gewoon de nageboorte. Spul lekker met rust laten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:07

Shirley schreef:
KimD schreef:

Ja, daar leert ze iets van!

De boer zou haar beter kunnen uitleggen hoe of wat en haar zijn nummer geven.

Meidje is gewoon bezorgd, dat siert haar!

Waarom? in welke hoedanigheid is TS in de stal? is ze daar voor haar paard en zag dit toevallig? of iets anders? of werkt ze er?
Als ze bij mij op stal zou zijn, zou ik haar n.a.v. deze geboorte best uit willen leggen hoe en wat, maar als ze geen toestemming had om in de stal te zijn. dan zou ik daar eerst over praten. Aangezien er ook ziektes verspreid kunnen worden door van stal naar stal te gaan... Als ze wil leren, kan ze bij mij altijd met vragen komen, maar idd als boer(in) weet ik precies welke koeien ik in de gaten moet houden (houd ze allemaal in de gaten via camera) de een ga je sneller kijken als bij de ander.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:08

KimD schreef:

Hier zitten nog genoeg boeren vd oude stempel..... weet niet waar ze nu is maar sommige boeit dat weinig helaas....
Ik ben blij dat jij alwetend uit de nageboorte gekomen bent.... :Y) :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:09

Waarom moeten boeren altijd maar alles uitleggen? Als leken zich er niet mee bemoeien zou er niets aan de hand zijn.

Ben het met KimD eens, en ik had de rekening nog doorgestuurd ook.

quintusgl schreef:
Als je dit voor het eerst ziet is het vreemd. Ik heb liever dat ze zo reageert als dat ze niks doet en er verder niet naar om kijkt. We hebben het allemaal moeten leren.
TS, als je het niet weet wat te doen dan bel je me maar. Kom ik je helpen. moet je me even pben waar je zit.

En als je dat hier probeert had je helemaal een probleem gehad. Je gaat als vreemde je toch niet bemoeien met andermans koeien? :? Hoe gek zijn we geworden?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:12

Ik vind jullie raar. Stel; boer is er niet. Meiske pakt haar paardenspulletjes en ziet in de loop koe en kalf liggen (het zijn niet allemaal luxe koeienboeren hier en zadel ligt vaak gewoon tussen het koeienvoer (bij wijze van spreken!!!) Boer is er niet, meisje denkt dat het niet goed is...............moet ze dan maar doorlopen????? Als ze dat gedaan had en ik had het als boer later gehoord en kalf dood of koe en kalf.............dan was ik pas boos geworden.
En als je over het bellen praat......ik ken de meeste boeren hier en weet vaak ook of ze via via te bereiken zijn.....Sta zelf bij een koeienboer (met pensieoen en hier is het; ons kent ons.... ;-))
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 18-12-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:13

oke ts waar je verder ( en voortaan) op kan letten :
zorg dat t slijm uit t bekje van t kalfje is, wrijf hem op met stro als hij niet ademt kun je met stro zijn neus kriebelen / koudwater om te schrikken oid. let op dat de nageboorte er vandaag nog af komt en controleer of deze heel is, als er een stukje achter is gebleven kan dat grote gevolgen hebben. je wil dat hij biest gaat drinken , eventueel met jou hulp, het is essentieel dat hij in de eerste 24 uur die biest binnen krijgt omdat anders de wanden "sluiten" en het niet meer goed opgenomen wordt. controleer de uiers van de koe e.d en help hem eventueel met drinken verder vooral niet te veel aan komen. het kan zijn dat een koe niet meer opstaat, ze hebben de zenuwen bij t geboorte kanaal liggen en door druk van een groot kalf kan dat beschadigen maar lees dat ze al weer staat, mooi :) kalf moet toch eigenlijk wel meteen opstaan hoor! of proberen te krabbelen.
maar neem aan dat de boer straks wel komt :)