Kattenbelasting mogelijk al vanaf volgend jaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:44

Ik ben van mening dat als mensen met een hond er voor moeten betalen dat een kat die buiten komt dan net zoveel moet kosten. :7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:57

MarlindeRooz schreef:
Ik ben van mening dat als mensen met een hond er voor moeten betalen dat een kat die buiten komt dan net zoveel moet kosten. :7

Maar hondenbelasting betaal je niet omdat je buiten mag lopen met je hond.

De hondenbelasting is ooit uitgevonden om eerst zwerfhonden tegen te gaan (zonder penning mochten ze worden afgemaakt).
Later omdat de hond als (goedkoop) transportmiddel werd gebruikt en daar belasting voor moest worden betaald.
Tegenwoordig is het gewoon een extra inkomen voor de gemeente (er zijn er gelukkig genoeg die niets innen).
Ze hoeven er ook niets tegenover te stellen (bv honden uitlaatvelden/poepruimers enz) en mogen het geld gebruiken voor wat ze maar willen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:01

Hylkje schreef:
Gelukkig dat het nep is. Onze katten komen niet buiten en vindt het dan stom als het wel echt was dat ik dan moet betalen.

Hier hoeven we ook geen honden belasting te betalen. Dat zou ik niet erg vinden om te betalen.

Maar dat geld dan toch ook voor de hondeneigenaren waar hun hond het erf of de tuin niet uit/af komt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:03

Brainless schreef:
Maar hondenbelasting betaal je niet omdat je buiten mag lopen met je hond.

De hondenbelasting is ooit uitgevonden om eerst zwerfhonden tegen te gaan (zonder penning mochten ze worden afgemaakt).
Later omdat de hond als (goedkoop) transportmiddel werd gebruikt en daar belasting voor moest worden betaald.
Tegenwoordig is het gewoon een extra inkomen voor de gemeente (er zijn er gelukkig genoeg die niets innen).
Ze hoeven er ook niets tegenover te stellen (bv honden uitlaatvelden/poepruimers enz) en mogen het geld gebruiken voor wat ze maar willen.

En dat is nu net hetgene wat veel hondeneigenaren tegenstaat. Je mag wel betalen voor het hebben van een hond maar er iets voor terug verwachten ho maar. Terwijl het geld wat je er voor betaald vaak voor iets wordt besteed waar dus mensen zonder honden niet aan mee hebben betaald ook van mee genieten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:10

Nou, zal ik je eens iets sterks vertellen? En dat is geen grapje.
tubantia.nl/algemeen/binnenland/plasterk-hondenbelasting-rare-zaak-1.5545265

Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) vindt het 'moeilijk te verklaren dat we de hondenbelasting nog steeds hebben'. Dat zei hij dinsdag. Plasterk denkt dat gemeenten bij het bepalen van de gemeentebelastingen deze belastingmaatregel best kunnen laten vallen.

,,Waarom niet voor een poes en wel voor een hond?'', stelt Plasterk. Als de gemeentelijke belastingen worden herbezien, is dat volgens hem een goed moment om te kijken of we de baasjes van Max, Spike en Diesel nog moeten belasten voor hun viervoeter.

Hondendrollen
Het hondenpoepprobleem is immers ook al op zijn retour, merkt de bewindsman. Steeds meer mensen nemen hondendrollen keurig mee in een zakje. Bovendien zijn de opbrengsten uit de hondenbelasting over het algemeen niet erg groot.

In een aantal gemeenten is de hondenbelasting al afgeschaft of zit het plan in de maak. In Dordrecht hoeven hondenbezitters vanaf 2017 misschien geen hondenbelasting meer te betalen. Als de gemeenteraad daarvoor kiest, scheelt dat de gemeente jaarlijks wel 553.000 euro aan inkomsten, geld dat elders gevonden moet worden.

Goede zaak! Die inkomsten moeten maar uitgesmeerd worden over alle inwoners, want ten slotte gaat het daar ook grotendeels naar toe.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:12

Hmm stel het zou waar zijn. Ik zou mijn katten niet weg doen ervoor. Maar was eigenlijk ook niet van plan om dat te betalen. Mijn katten komen niet buiten. Verder heeft niemand last van ze. Dus ik zou niet inzien waarom ik dat zou moeten betalen.

Maargoed. Gelukkig voeren ze het niet in. Want dat zou ook betekenen dat er weer heel veel katten in het asiel komen of op straat worden gezet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:17

NatalieLot schreef:
Hmm stel het zou waar zijn. Ik zou mijn katten niet weg doen ervoor. Maar was eigenlijk ook niet van plan om dat te betalen. Mijn katten komen niet buiten. Verder heeft niemand last van ze. Dus ik zou niet inzien waarom ik dat zou moeten betalen.

Als een hondeneigenaar dit zegt, wordt hij voor rotte vis uitgemaakt `want het is regel en je moet het betalen`. En er zijn veel hondeneigenaren die hun hond nooit uitlaten maar hem houden op eigen erf. Niet dat ik dat goed vind hoor. Je moet tijd nemen voor je hond en er mee lopen. Maar je huisdier thuis houden weerhoudt de belasting er dus niet van om te zuigen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:18

Mijn katten komen niet buiten, enkel in de tuin aan een lijntje eens in de zoveel tijd. Ik ga daar echt geen belasting over betalen hoor, die zijn gek :') gelukkig zie ik het niet zo snel gebeuren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:21

Desiree schreef:
NatalieLot schreef:

Als een hondeneigenaar dit zegt, wordt hij voor rotte vis uitgemaakt `want het is regel en je moet het betalen`. En er zijn veel hondeneigenaren die hun hond nooit uitlaten maar hem houden op eigen erf. Niet dat ik dat goed vind hoor. Je moet tijd nemen voor je hond en er mee lopen. Maar je huisdier thuis houden weerhoudt de belasting er dus niet van om te zuigen.

Dat verscheelt waarom je je hond hebt.
Mijn ervaring is, dat als je je hond van het erf af neemt om te gaan wandelen ze sneller de benen nemen.
Ik ga met 1 hond wel (bijna) elke dag een rondje, met de andere niet.
Maar dan heb ik wel een groot stuk waar ze op kunnen lopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:24

Brainless schreef:
Dat verscheelt waarom je je hond hebt.
Mijn ervaring is, dat als je je hond van het erf af neemt om te gaan wandelen ze sneller de benen nemen.
Ik ga met 1 hond wel (bijna) elke dag een rondje, met de andere niet.
Maar dan heb ik wel een groot stuk waar ze op kunnen lopen.

Het doel waarvoor jij een hond hebt, maakt niet dat de hond minder hond is. Hij is en blijft een hond.
En ook al heb je een groot stuk grond, het voldoet niet. Een hond is een groepsdier dat er behoefte aan heeft om iets samen te doen met groepsgenoten, en behoefte heeft aan prikkels.

Een eigen stuk grond is meestal te beperkt om de hond voldoende nieuwe prikkels te bieden. Dus moet je met hem gaan lopen, liefst iedere keer ergens anders.
Aldus Cesar millan. En ik geef hem hierin gelijk.

Amaris

Re: Kattenbelasting mogelijk al vanaf volgend jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:25

Ik ook.

De jack russels hadden op de pensionstal waar ik stond een BERG ruimte. Weides, stallengebied, woongebied, stukje natuurgebied zelfs achter de stal waar ze in konden.

En toch waren ze zo ontzettend blij als je de riem tevoorschijn haalde! Net een paar stuiterballetjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:27

Tja, ik woon in het buitengebied en dan kan ik een rondje linksom of rechtsom.

De jongste neem ik wel eens mee hoor naar bv het bos, maar de oudste is te oud om ver te lopen en is niet makkelijk.
Vooral als ik loslopende honden tegen kom (intacte reuen), en ik ben dan als eigenaar helaas de pineut.
Ook al loop ik in een gebied met aanlijn verplichting.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:29

Ja die malloot van ons ook. Heeft het hele erf voor zich, stallen, weide, etc... maar die riem... Als hij die ziet kan zijn dag niet meer stuk :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:34

Hier een hond en kat eigenaar.
Wij betalen ook hondenbelasting.

Weet je, ik vind het helemaal niet erg om die belasting te betalen.
Maar dat geld word niet gebruikt waarvoor je het betaald.
Het komt namelijk gewoon in 1 grote pot, en daar baal ik van.

Dus als je een hond hebt word je extra belast, mensen zonder hond niet.
Aangezien het geld op 1 hoop beland, vind ik de mensen zonder hond profiteren van de hondeneigenaren.

Misschien zie ik dat verkeerd, dat kan.
Maar dat is hoe ik erover denk.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:37

Ik ga hier vast geen vrienden mee maken maar met minimaal 20 katten in een klein straatje, vind ik het niet eens z'n gek idee. De tuin lijkt soms wel eens 1 grote kattenbak bahbahbah....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:38

Bij mij in de wijk heb je overal hondens.chijt op de stoep liggen... Wij profiteren dus niet echt van de honden :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:41

Chasey schreef:
Ja die malloot van ons ook. Heeft het hele erf voor zich, stallen, weide, etc... maar die riem... Als hij die ziet kan zijn dag niet meer stuk :P

De mijne ook, en na 200 meter gaat hij liggen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:57

Hè.... werd al helemaal blij van de openingspost ;)

Gemeentes moeten gewoon wat extra handhavers inzetten op overlast en overtredingen. Niet alleen voor het niet opruimen van hondendrollen maar ook kattendrollen. Dikke boetes wat mij betreft. Hondenbelasting nergens voor nodig. En kattenbelasting helaas ook niet. ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:49

Brainless schreef:
Tja, ik woon in het buitengebied en dan kan ik een rondje linksom of rechtsom.

De jongste neem ik wel eens mee hoor naar bv het bos, maar de oudste is te oud om ver te lopen en is niet makkelijk.
Vooral als ik loslopende honden tegen kom (intacte reuen), en ik ben dan als eigenaar helaas de pineut.
Ook al loop ik in een gebied met aanlijn verplichting.

Ik woon ook in buitengebied. Ik heb hier een paar rondjes, waarvan eentje om ons eigen land. Maar ik zet de honden geregeld in de auto en ga ergens anders wandelen. Meestal met vriendinnen die ook een eigen hond hebben.

Hier moeten honden officieel overal vast, er is geen alternatief. Dus ik hou me daar niet aan. Mijn honden moeten ook vrij kunnen lopen. Die behoefte heeft ieder levend wezen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:51

Happie schreef:
Ik ga hier vast geen vrienden mee maken maar met minimaal 20 katten in een klein straatje, vind ik het niet eens z'n gek idee. De tuin lijkt soms wel eens 1 grote kattenbak bahbahbah....

Maar wat draagt kattenbelasting daar dan aan bij? Dat jouw tuin ontdaan wordt van kattenstront?

Ik vind het veel beter als er een regel komt dat kattenmensen hun katten niet op andermans terrein laten. En hoe ze dat doen, zal hun zorg zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:55

Is Rotterdam dan de enige gemeente waar hondenbelasting ook echt aan honden wordt uitgegeven?
Er zijn heel veel hondenuitlaatplaatsen, die door de gemeente onderhouden worden. De gemeente ruimt daar bijvoorbeeld de poep op en zorgt dat er hekjes zijn.
Bovendien kan je op heel veel plaatsen poepzakjes pakken.
Dat is mij dat tientje per maand wel waard :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:58

Nog nooit van een gemeente gehoord die hondendrollen opruimt. Ik weet dat de gemeente Eindhoven een hondhatende gemeente is. Als al ergens een mooi losloopgebied was, dan wordt dat ook nog ingeperkt en dan zuigen ze nog een hoop geld op ook! En poep wordt er helemaal niet opgeruimd.

Van hondenbelasting wordt door gemeentes in het algemeen misbruik van gemaakt. Afschaffen dus!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:03

@Desiree
In Ermelo (en meerdere gemeentes..) hebben ze wel speciale poepveldjes die regelmatig met een poepzuiger worden schoongemaakt.

Daarnaast heb ik een hond die autorijden vreselijk vindt.
En doordat andere hun hond los laten lopen kan ik niet met het oudje op pad (nu sowieso niet meer.... staat op novacam en we zijn echt de laatste fase in).
Voor de rest kunnen ze 350 meter naar achteren lopen.. dus ook gewoon vrij.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:12

wat een giller....dan kunnen we alvast een kennel vergunning aanvragen ;)

(Zou je dan ook de btw terug krijgen want het zijn muizenvangers en geen gezeldschapsdieren.) _O-

Ben benieuwd hoeveel er dan kwijtschelding gaan aanvragen omdat ze het niet meer kunnen betalen of erger nog ze maar weer dumpen zomaar ergenst of op een boerderij !
Stel je voor dan loopt er hier s'morgens ineens een siamees ,een raggdoll en een naaktkat..... :=

(dan kan ik tenminste voor de naaktkat nog bedrijfskleding bestellen.... :D want tja die zal het wel koud hebben in de schuur).

Maar het is wel een plaag die katten van anderen in je tuin, s'morgens worden ze buiten gebonjourd en veroorzaken idd wel overlast en niet alleen in de steden maar ook in de dorpen, misschien wel een idee!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:39

Brainless schreef:
@Desiree
In Ermelo (en meerdere gemeentes..) hebben ze wel speciale poepveldjes die regelmatig met een poepzuiger worden schoongemaakt.

Poepveldjes zijn belachelijk. Je kunt daar toch geen wandeling maken met de hond????